Nederlanders emigreren massaal

Ik ga niet weg uit onvrede voor Nederland, maar uit tevredenheid voor Australie.

Zoals gelukkig de meesten van ons. Maar ik denk ook dat er aardig wat mensen zijn die later weer terug komen. Vooral diegenen die merken dat het ook in een ander land niet overal rozengeur en manenschijn is en uit ontevredenheid weggegaan zijn.

Ook al ga je uit tevredenheid voor een land, ook dan kunnen er dingen tegenvallen of situaties voorkomen, waardoor je weer terug gaat naar je geboorteland. Ik ga in princiepe voor emigratie naar Australie en dus om daar te blijven wonen. Mocht ik uiteindelijk ooit (ik ga er niet vanuit, maar sluit momenteel geen beslissingen uit) besluiten terug te keren naar nederland pakt niemand mij die ervaring meer af.

Hoi,

Ook wij zijn niet uit ontevredenheid weggegaan. Hadden beiden leuke baan, kinderen hadden het erg naar hun zin en wij woonden lekker.
Zijn echter voor het avontuur weggegaan. We zijn nu bijna een half jaar in Australië en het bevalt prima. lekker weer/ aardige mensen/prachtig land.
We zien wel wat de toekomst brengt.

En Bobbak "velen willen niet in een multiculturele samenleving leven" Deze personen zullen dan niet voor Australië kiezen.

groeten,

Wim

Hoi

Wij zijn ook niet uit ontevredenheid gegaan, hadden een goed leven in Nederland. Maar omdat we al een aantal jaren de ene helft van het jaar in NL waren en de andere helft in Australie hebben we uit eindelijk toch voor Australie gekozen. Meer ruimte en natuur en mooi weer was voor ons wel een belangrijke factor.

Groetjes Erna

Hoi,

Ik zie wel een nadeel van dat hoge 'emigratieaantal'; daarom moeten wij zolang wachten op ons visum!  :wink:
Het is natuurlijk tegenwoordig wel zo dat de wereld kleiner is geworden, we zijn overal al eens geweest, waar we vroeger Frankrijk al het eind van de wereld vonden. We reizen en weten meer over de rest van de wereld, wat er natuurlijk toe leidt dat mensen makkelijker zich elders gaan vestigen. En waarom zou je ook niet; er zijn geweldige andere plekken op de wereld dan Nederland.
Veel jongeren die afstuderen maken een wereldreis, gaan in een buitenland werken, etc etc. Zo krijg je toch ook dat meer mensen wegtrekken. Volgens mij heeft dat niet zoveel te maken met zogenaamde slechte klimaat hier in Nederland. Inderdaad denk ik ook dat mensen die hierom weggaan erachter komen dat het leven in Nederland zo slecht nog niet is.
Wij gaan weg terwijl we ook een goeie baan hebben, een heerlijk huis met een enorme tuin, een leuk dorp waar het goed toeven is (vooral op de terrasjes), vrienden en familie om ons heen....
En toch willen we weg. We willen de uitdaging aangaan er ergens anders net zo'n heerlijk plekje voor ons te maken ergens ter wereld met weer andere ingredienten. Heerlijk klimaat, bijvoorbeeld. Relaxtere levensstijl. En weer met nieuwe vrienden. En dat plekje ligt voor ons ergens in Australie.
We zullen zien wat we ervan maken. En zoals zovelen zeg ik ook altijd maar; je kunt beter spijt hebben van wat je hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan.

Groetjes, Florence

[quote author=paske link=topic=6720.msg84752#msg84752 date=1174227904]
Ik zie wel een nadeel van dat hoge 'emigratieaantal'; daarom moeten wij zolang wachten op ons visum!  :wink:
[/quote]

Is niet echt te wijten aan de Nederlanders denk ik. De meesten emigreren nog steeds naar de landen Belgie, Frankrijk, Duitsland, Spanje of Noorwegen. Maar een klein gedeelte van die emigranten gaat naar Canada, Australie of Nieuw Zeeland.

Ik heb vaak het idee dat de achterstand bij tegenwoordig DIAC al enkele jaren "stabiel" op een half jaar ligt. Maar in plaats van die achterstand proberen weg te werken komen ze met naamsveranderingen (vorig jaar al 2x) en dergelijke. Het maakt ze vrij weinig uit, het aanbod emigranten is groot genoeg en bijna niemand haakt af.

Wat ik mensen eigenlijk nooit heb horen zeggen, is dat ze weggaan puur en alleen omdat de wereld groter is dan N'land en ze daar wat van willen zien. Ik heb dat zelf m'n hele leven al gewild, voor zover ik me kan herinneren. Zo zou ik in nog vele andere landen willen leven. Om te leren.

Alleen nu heb ik een partner die toevallig in Australië woont, en vandaar dat ik hier zit. Maar ik wil nog steeds meer zien en voelen. Misschien moet ik dat als vakantiereizen doen. Alhoewel ik zó naar NZ zou verhuizen, zeker als de vochtigheid hier weer 's niet te harden is... :) De gekste landen trekken me aan. Maar als je als volunteer in een weeshuis in e.o.a. arm land wil werken, of bij een dierenopvang in Borneo, dan betáál je ervoor! Je geeft dus niet alleen je tijd en energie, maar jouw financiële bijdrage houdt de toko ook nog 's draaiende. Daar sta ik dan met m'n goeie wil... :-(

Irene

Zo Passeke,zo denken wij er ook over,je wil later geen spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt,dan je constant afvragen:Had ik maar!!!!
Wij zijn nu een jong gezin,vandaar dat we het visum nu hebben aangevraagt,en als het loopt zoals het moet lopen,dan kunnen we volgend jaar weg!
Wij verwachten niet dat je daar niks hoeft te doen,en dat je daar ook gewoon moet werken,voor je gezin zorgen,en je huisje schoonmaken,enz,maar goed.......dan denk ik dat ik dat daar liever doe,dan hier!
Wij weten dat de kinderen daar meer toekomst hebben,en meer keus hebben daar,en dat is zeker waar we het voor doen!
En dan nog de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mens,heerlijk....toch??
Of we het goeie doen?Wie zal het zeggen?Maar 1 ding weet ik wel:En dat is,dat we dan toch aan de andere kant van de wereld gewoond hebben,hahahahahaha,te gek toch?? :grin:

Ja Leny, dat is het enige waar ik "tegen op zie" ...al die vegetarische burgers die we hier in Nederland hebben,heb ik daar nooit kunnen vinden...en (weer) alleen op fruit/groenten (komt mij mijn neus op een gegeven moment uit), chocolade,ijs en wijn leven...
Dus dat wordt nog wat...maar Catkin gaat er al snel heen,dus wie weet vindt die wat...(we gaan naar dezelfde streek dus dat komt mooi uit)

[quote author=Tijlcarm link=topic=6720.msg85227#msg85227 date=1174560885]
Ja Leny, dat is het enige waar ik "tegen op zie" ...al die vegetarische burgers die we hier in Nederland hebben,heb ik daar nooit kunnen vinden...en (weer) alleen op fruit/groenten (komt mij mijn neus op een gegeven moment uit), chocolade,ijs en wijn leven...
Dus dat wordt nog wat...maar Catkin gaat er al snel heen,dus wie weet vindt die wat...(we gaan naar dezelfde streek dus dat komt mooi uit)
[/quote]

:grin: Nou jah, snel, duurt nog een maand of 7 (hopelijk niet langer). De 7,5 maand dat ik daar heb gereisd heb ik vooral op de "worstjes" geleefd van de Woolworths. Jaja ze hadden wel 3 verschillende soorten vegetarische worstjes... Maar wie weet vind ik er nog wel wat en dan laat ik het je natuurlijk weten. Ik heb een keer een heerlijke vegetarische burger op, ergens op magnetic island bij een soort pizzaria. Die was echt lekker. Maar goed dat ligt een beetje uit de buurt.

Vegetarisch en biologisch eten zijn aan het groeien, om het zo maar te zeggen. In NZ nog veel meer trouwens. Helaas is het zo dat er in Brisbane welgeteld 1 biologisch restaurant is, maar ik zie toch wel vaak vegetarische keuzes op menu's.

Coles heeft een organic groenten/fruit section, althans sómmige Coles winkels; gister ging ik even naar Medicare in Woodridge. Woodridge staat niet bepaald hoog aangeschreven (sommige mensen zeggen zelfs dat hun auto daar niet naar toe gaat), maar enniewee, ik moest wat boodschapjes doen dus deed dat daar. Wat bleek; geen verse biologische afdeling. Waarom wel in Shailer Park en niet in Woodridge? Misschien omdat het in Woodridge goedkoop en goedkoper en goedkoopst moet?

Bij 'onze' Woolies heb ik nog geen verse biologische producten gevonden. Jammer. En toch komt er meer vraag naar. Non-GMO, vegetarisch, biologisch.

Nog even geduld dus. Oh, overigens zijn er prima gelegenheden op het internet om biologische producten te bestellen, die hebben heel mogelijk ook meer vegetarische producten.

Dat was dan even het vegetarisch/biologische nieuws uit Brisbane.... :)

Dat viel me vorig jaar in Jakarta al op;New Zealand naturals,allerlei soorten ijs en yoghurt,wellicht ook biologisch?En dan zo'n glaasje uitgeperst gras......helemaal weird!Maar heel gezond schijnt het,de Indonesiers stonden er graag voor in de rij.

Ja, biologisch ijs is hier ook te vinden, en zelfs geitemelkijs, voor de koemelk-intolererante mensen. Maar 't zou ver gaan om te zeggen dat mensen daarom Massaal Emigreren :-D, om bij het topic te blijven... :)

Nederland verlaten omdat het slecht is, haha, nee, omdat Australie een nieuwe uitdaging biedt en daarnaast dat ik daar samen met mijn vriendin een toekomst wil gaan bouwen. Niet alleen omdat de slechte klimaat en lucht kwaliteit je longen af en toe een schop geeft maar omdat Australie een land is wat ik Thuis kan noemen.

De wereld is meer dan nederland en je thuisland hoeft niet perse je geboorteland te zijn. Een land neem je aan met zijn voordelen en nadelen niet alleen omdat het gras aan de andere kant groener lijkt, dat komt alleen door de lichtval. In nederland heb je meer zekerheid dan de meeste andere landen in de wereld, je wordt ook als je een beetje geld heb, volledig uitgekleed. Het systeem heeft dus zo zijn voordelen en nadelen.

Voor de zelfstandige zal Australie alleen maar een uitdaging zijn, voor de afhankelijke zal nederland zijn of haar thuisbasis blijven. Ik vind dat je de politiek in nederland niet moet bekritiseren omdat het in Australie, okay, dan wat iets minder corrupt is, maar op dezelfde principes is gebouwd. Het is een keuze die je afweegt.

Ik heb nu sinds ander half jaar een nichtje. Ik hou zielsveel van die kleine dondersteen in nederland is het niet slechter maar Australie biedt mijn een beter alternatief. Rustigere omgevingen, meer natuur, maar land voor je huis, rustiger verkeer, het is een wonder als je in een file komt te staan (buiten perth) en dat is dan wereld nieuws (in WA dan). BBQ's heel het jaar door, goed weer, goede wijn (heb de mzzl dat vrienden een wijngaard hebben) en hele goede mentaliteit.

In australie is het werken of je visa wordt gecancelled, ik vind dat een zeer goede instelling. Werken of opzouten, je bent te gast en zo behoor je je ook te gedragen. Ik zal bij aankomst in Australie meteen een baan zoeken, indien nodig cursussen volgen en hopelijk kan ik verder leren.

Deze mogelijkheden zijn er ook voor mij in nederland. Die emigratiecijfers zijn net een achtbaan in mijn mening, dan gaan ze hard omhoog en daarna weer hard omlaag. Maar dat 44% wil emigreren is niet zo gek, jongeren hebben de wereld aan hun voeten, wie houdt ze tegen omdat avontuur aan te gaan. En wie gaan er werkelijk van die 44% emigreren, misschien 10%, dat wordt dan weer niet onderzocht. Maar jah, ik ben prima tevreden over Nederland maar tevredener over Australie =)

Volgens mij schelen Australie en Nederland niet zo veel van elkaar met hun immigratie drift. Op dit moment zijn er ongeveer een miljoen Australiers die langdurig in het buitenland verlijven. Ook hier is een grote groep van hoger opgeleid en gaan omdat er meer mogelijkheden, vooral voor wetenschappers, elders zijn. Tegelijkertijd komen er ook weer een boel wetenschappers binnen juist omdat hier zoveel mogelijkheden zijn. het blijkt wel dat er ongeveer evenveel mensen uit als in gaan in Australie.

omdat het in Australie, okay, dan wat iets minder corrupt is
Ik woon nu een jaar in Australie en mij valt het juist op dat het behoorlijk "corrupt" is. Ik bedoel  de informatie die je krijgt is vaak niet objectief en gefiltert. Eigenlijk zijn er twee media bedrijven die het merendeel bepalen wat je te lezen of te zien krijgt. Ik haal een boel informatie uit het buitenland omdat Australie simpeweg te kort schiet en vaak te eenzijdig is.

Ik wil niet zeggen dat de het huidige politieke klimaat in Australie corrupt is maar soms lijkt het niet veel te schelen. De Howard goverment zijn me een partij hypocritieten waar Vanessa nog van kan dromen.  Zeker de manier waarop Howard in bed is gedoken met Bush spreekt boekdelen. Eigenlijk vindt ik het politieke klimaat in Australie niet zoveel verschillen als in Amerika. Grote verschil is dat Howard slim is en Bush dom. Dit maakt Howard een stuk linker. 

Op locaal niveau zit ik in een situatie wat een goed voorbeeld is van corrupte locale politiek. We huren een huis van vrienden die naar voor een jaar naar Tasmanie zijn verhuisd. Leuk huis sunshine coast aan het strand. Je loopt via de achtertuin zonder publiek strand de zee in. De buurman (project ontwikkelaar) heeft iets te ruim gebouwd en op het land van onze vrienden gebouwd. Zou je zeggen lullig, haal maar weer weg. Maar nee, als je in Scarborough een fundering met iets er op op iemand ander z'n land bouwd moet de ander verkopen. En verdomd een aantal maanden later een brief van de advocaat van de buurman of onze vrienden even willen schikken.  Ik dacht" nou is mooi als ik dus een groter huis dan mijn blok wil bouwen snel funderinkje op het land van de buurman leggen paar muurtjes er op, rechtzaakje, geregeld. Tot overmaat van ramp is de buurman aan de andere kant nu ook begonnen. Hij is buiten zijn landgrenzen naar zee aan het bouwen.Alles hebben we er aan gedaan om ze te stoppen gemeente bellen, schrijven advocaten de hele rimram. Slotconclusie is dat bouwplannen niet publiekelijk toegankelijk zijn, Je alleen kan ingrijpen op het moment dat er illegaal gebouwd wordt (wat je niet weet omdat je bouwplannen niet kent) en zelfs als ze op je land bouwen en je geeft dit door aan de gemeent komen ze drie weken later (te laat) en zeggen ja er licht al een fundering met een gebouw op hier kunnen we niets meer aan doen. Altijd prijs. Nu blijken die projectontwikkelaars die ambtenaren te kennen. Ik weet niet of er steekpenningen worden gegeven (dan is het echt corrupt) maar dit is op zijn minst erg dodgy. Ik heb zelf twee jaar in Spanje in de bouw gezeten voordat ik naar Australie kwam maar voorbeelden als dit ben ik in Spanje nooit tegengekomen. Grote verschil is dat als je in Spanje aan de bel trekt dan gebeurd er meestal wel wat mischien wat laat maar meestal wel. Deze zaak loopt no ruim een jaar en onze vrienden hebben het letterlijk opgegeven. Corrupt from buttom up.  Dit is nog maar een klein voorbeeldje. Het koste me even voordat ik begreep hoe de corruptie in Australie werk maar nu ik het snap zie ik het veel om me heen. Mischien goed voor een nieuw topic.

Ik moet soms ook wel lachen dat dit nog allemaal kan. het gemiereneuk in Nedeland dat je i.p.v een groene baksteen een paarse wilt gebruiken kan je zo maar twee jaar regelwerk kosten. Dit schiet weer de andere kan op. Hier kan je nog lekker neerpleuren wat je wilt. 95% van de bouwvergunningen worden goedgekeurd. En als je toch iets groter wilt bouwen dan je plan, dan bouw je gewoon op het land van je buurman. Cool.

JJ

Indd veel Nederlanders emigreren uit onvrede met hun eigen land. Het zijn veelal emigraties naar landen binnen Europa, dus Belgie, Duitsland, Frankrijk e.d.

Ik ben het met bobbak eens dat het politieke klimaat in dit land dermate teleurstellend is, dat dat de reden is voor de meesten om (voorlopig?) te vertrekken. En ik ben het ook eens dat die ware reden nogal eens wordt verzwegen/anders naar buiten wordt gebracht door de media, omdat het een soort 'taboe' is om Nederland te bekritiseren op het aantal buitenlanders incl. gestegen criminaliteit... Ik moet eerlijk toegeven dat dit voor mij ook een rol speelt in de beslissing om te vertrekken, maar het is allerminst doorslaggevend. Zelf heb ik van jongs af aan niets maar dan ook niets met dit land. Ik heb me hier nooit thuis gevoeld, mijn vader daarentegen had in Oz gewoond en heeft mij toen ik ouder werd verhalen verteld waardoor ik verliefd ben geworden op het land. Nadat ik er samen met mijn vriend ben geweest gedurende 1,5 maand hebben we samen besloten dat Oz het voor ons beslist gaat worden. Niet omdat Oz het beloofde land is, maar omdat ik voel alsof Oz mijn oorspronkelijke thuis is. Misschien uit een vorig leven of zo?  :lol:

Desalniettemin snap ik best dat er mensen zijn die NL verruilen voor Oz vanwege de situatie in NL. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Er werd al eerder in dit topic gezegd dat de gezondheidszorg hier zo goed is geregeld, maar de kwaliteit ervan is zwaar beneden alle peil. Dat was vorig jaar nog in het nieuws, NL bungelt ergens helemaal onderaan de lijst! Dat vond ik best shocking. Oz stond op de tweede plaats (!!!) van beste gezondheidszorg, ik geloof pal na Zweden of een ander Scandinavisch land... (dacht ik). Het aantal fouten dat er hier in de medische wereld wordt gemaakt is trouwens ook schrikbarend. Dus zo goed is het niet!

Wel zijn de voorzieningen qua uitkeringen e.d. hier pico bello geregeld natuurlijk... :up: Enkele uitzonderingen daargelaten.

Hihi, mijn vriend voegt er nog aan toe:

"Voordeel is ook dat je in Oz niet eerst in de file hoeft te staan als je naar een bos toe wilt. En je hoeft er ook geen entree te betalen!"

:wink:

Even over die gezondheidszorg; ja, de kwaliteit is hoog, maar als je geen privé-verzekering hebt, kan je soms jaren wachten op een operatie. Plus, ik ben handen vol met geld aan medicijnen kwijt. Er zijn wel maxima, waar je na bereik van dat maximum meer rebate krijgt, maar dan hebben we het over ruim 1000 piek per jaar voor doktersbezoeken buiten het ziekenhuis, en ongeveer hetzelfde bedrag voor medicijnkosten, wederom op jaarbasis.

Dat is dus 2000 dollar die je voor je eigen rekening moet nemen, en dat is veel. Er zijn wel concessiekaarten, maar als je die nou net niet hebt.... diep in de portemonnee duiken!

Ik vind het in ieder geval duur om hier ziek te zijn. Mind you, in N'land zit het natuurlijk allemaal terugberekend in de salarispremies, want het geld valt niet uit de lucht. Maar toch, ik betaal liever elke maand een beetje dan dat ik plots voor een grote medische kostenpost kom te staan.

Desalniettemin is het inderdaad schokkend dat N'land zo slecht uit dat onderzoek kwam. Toch ligt het ook aan de verschillende velden. Een cardioloog die ik laatst sprak zei dat ze in N'land zo ver vooruit zijn in research over -lipids. Misschien is er dan een groot gat tussen research en uitvoering? Ik weet het niet meer, ik ben er te lang voor weg.

Ach... overal wel wat...

Groetjes,

Irene

Voordeel is ook dat je in Oz niet eerst in de file hoeft te staan als je naar een bos toe wilt. En je hoeft er ook geen entree te betalen!"

Nou, als je Sydney uit wilt met het Paas weekend sta je toch echt wel even de file......
En er zijn een flink aantal Natioanl Parks in NSW waar je voor moet betalen voor je er in mag.....

Ik moet zeggen dat de drukte in Sydney ons ontzettend meeviel.
We kwamen op de verjaardag van de brug aan, vanuit Katoomba naar Potts Point en hadden wel wat oponthoud verwacht.
Maar het viel ons alleszins mee, als je hier op een mooie dag naar het strand wil staat je bijna in het dorp al vast en het is nog een km of 10 naar het strand.
En dat brengt me nog op iets anders; naar het strand.
Het is me in de USA al opgevallen en in Oz ook weer, je komt zo makkelijk op het strand.
Je auto (gratis) parkeren, het duintje over en je zit aan zee en dan is er vaak ook nog een parkje bij, SUPER!!
Hier sta je eerst in de file, moet je dik betalen om te parkeren en dan ook nog eens een kilometer naar het strand lopen, waardeloos!!

Bart

Back