Nederlands paspoort verlengen in Australië..

Janneke N.

Active Member
Weer een vraag, nu over het paspoort. Is het erg moeilijk om het in Australië te verlengen?
Onze paspoorten zijn nog geldig tot november 2014. Is het verstandig om ze nu nog in Nederland te gaan verlengen of is dat een beetje onzin... Ook in verband met het visum, moet je dan weer nummers gaan veranderen?
Ook nog even over het Nederlandse rijbewijs, is dat ook in Australië te verlengen?
Sorry, maar ik heb nog geen tijd gehad om te reageren op andere antwoorden van forum mensen, wel heb ik alles gelezen.. De druk wordt hier steeds hoger, ons vertrek is op 5 sept..... Zodra ik weer een beetje de rust heb zal ik dat gaan doen..(het loopt ons ietwat over de schoenen:)) momenteel... Sorry daarvoor, ben jullie wel heel erg dankbaar voor alle hulp en medegevoelens... Dit is een fantastisch forum:)

Paspoort verlengen gebeurt op het consulaat en is eenvoudig als je niet te ver van het consulaat werkt. Ik meen dat je in persoon de aanvraag moet doen, maar het per post kan ontvangen. Je moet via een formulier het DIAC informeren wat je nieuwe paspoortnummer is zodat dat in het systeem gaat.

Rijbewijs kun je hier niet verlengen, maar dat is ook helemaal niet nodig als je het australische rijbewijs hebt.

Weer een vraag, nu over het paspoort. Is het erg moeilijk om het in Australië te verlengen?
Onze paspoorten zijn nog geldig tot november 2014. Is het verstandig om ze nu nog in Nederland te gaan verlengen of is dat een beetje onzin... Ook in verband met het visum, moet je dan weer nummers gaan veranderen?
Ook nog even over het Nederlandse rijbewijs, is dat ook in Australië te verlengen?
Sorry, maar ik heb nog geen tijd gehad om te reageren op andere antwoorden van forum mensen, wel heb ik alles gelezen.. De druk wordt hier steeds hoger, ons vertrek is op 5 sept..... Zodra ik weer een beetje de rust heb zal ik dat gaan doen..(het loopt ons ietwat over de schoenen:)) momenteel... Sorry daarvoor, ben jullie wel heel erg dankbaar voor alle hulp en medegevoelens... Dit is een fantastisch forum:)
Waar ging jij ook alweer heen in Australië? Belangrijkste info staat hier. Of het zinvol is om je paspoort van te voren te verlengen is echt aan jezelf, je moet sowieso via form 929 (uit mijn hoofd) een nieuw paspoortnummer doorgeven als je je paspoort verlengt. Qua rijbewijs staat de info ook op het net en dat kan alleen via het RDW. Denk erom dat je binnen 3 maanden (waarschijnlijk) een Australisch rijbewijs nodig hebt!

I.t.t. wat slatsr zegt, kan je dus wel je rijbewijs verlengen vanuit Oz, de vraag is alleen (inderdaad) hoe zinvol het is!

Is eenvoudig te doen als je inderdaad dichtbij een consulaat zit. Die zitten in Perth, Adelaide, Melbourne en Sydney...als je daarentegen in Broome woont, betekent dat een mijl op 7... Daarom heb ik het in NL laten doen toen we daar 2 jaar geleden waren. Maar volgende week gaat mijn partner een nieuw paspoort aanvragen in Sydney als we daar zijn voor een concert en vakantie.

Het was ook mogelijk in Darwin tot een paar jaar geleden, maar nu door de vingerprinten die ze moeten hebben, kan het daardoor niet meer...

Rijbewijs kun je wel verlengen inderdaad via de RDW, moet je een formulier op laten sturen uit NL. Het probleem is dat het eerst naar een Nederlands adres moet worden gestuurd van iemand die je kent die het dan weer door kan sturen. En het moet binnen 3-4 weken weer terug zijn, dat was een probleem voor mij een paar jaar geleden omdat de post er zo lang over deed. Mijn rijbewijs was toen gejat. De 1e keer terugsturen haalde ik niet en was het formulier te laat, de 2e keer haalde ik het wel gelukkig.

Je kunt en een Australisch en een Nederland rijbewijs hebben, vinden wij erg handig voor reizen in het buitenland.

Wij gaan in Sydney wonen, dus ik denk dat we het dan maar even laten zitten nu. Het duurt nog wel even voor het november 2014 is. Heel erg veel dank voor al jullie antwoorden.. Dat helpt heel veel nu (stress) en voelt zo goed. Thnx:)

Kun je lekker dom de tourist gaan uithangen?
"Ikke wete nie, ikke vorijner syn"
Dat kan je in het buitenland (buiten AU) toch ook als je een Australisch rijbewijs hebt? Dat is even "buitenlands" als een NL rijbewijs?

Kun je lekker dom de tourist gaan uithangen?
"Ikke wete nie, ikke vorijner syn"

Daarom dus niet, bijdehandje!

Met een Nederlands rijbewijs is het bijvoorbeeld veel makkelijker om in Europa en aangrenzende landen te reizen. Zoals bij grensovergangen naar Slovenie, Kroatie, Albanie, Griekenland etc etc. Met een Australisch rijbewijs wordt je automatisch gestopt en gecheckt, met een NLs rijbewijs kun je zo goed als altijd meteen doorrijden!

En mocht je in meer corruptere landen rondrijden in de wereld en de niet-altijd-even-eerlijke politie neemt je rijbewijs in tot je een boete/omkoping betaald, kun je ervoor kiezen je rijbewijs achter te laten omdat je er 2 hebt!

Daarom dus niet, bijdehandje!

Met een Nederlands rijbewijs is het bijvoorbeeld veel makkelijker om in Europa en aangrenzende landen te reizen. Zoals bij grensovergangen naar Slovenie, Kroatie, Albanie, Griekenland etc etc. Met een Australisch rijbewijs wordt je automatisch gestopt en gecheckt, met een NLs rijbewijs kun je zo goed als altijd meteen doorrijden!
En ze kunnen van buiten je auto al zien welk rijbewijs je hebt? Rare logica

Ok... Mijn paspoort verloopt Feb 2016.. als ik het goed begrijp most ik persoonlijk naar Sydney vliegen om dit te verlengen.... gmbl.... ik woon in the NT. Weet iemand I'm welke aanvullende documenten ze vragen?

Daar staat alleen dat je waarschijnlijk aanvullende documenten nodig hebt na 1 Oct 2015.

Daar staat alleen dat je waarschijnlijk aanvullende documenten nodig hebt na 1 Oct 2015.
Volgens mij is die aanvullende documentatie alleen van belang als je geen geldig paspoort hebt of als je meerdere nationaliteiten hebt. Anders is het gewoon paspoort, formulier, pasfotos en wat geld. Maar zoals Katja zegt, gewoon ff bellen om het zeker te weten.

Volgens mij kan je deze maand nog bij je dichtstbijzijnde consulaat terecht en moet je vanaf 1 okt naar Sydney. Snel bellen voor n afpraak!
Ik heb mijn paspoort ook net nog laten verlengen in Perth. Liep pas in 2017 af maar om nu daarvoor naar Sydney te gaan... En nu zit er ook maar 1 jaar verschil tussen het paspoort van mij en mijn partner. Is beter.

Back