Nederlandse emigranten blijven Sinterklaas trouw

tinusv

XPdite Hero
Nederlanders in den vreemde blijven Sinterklaas massaal trouw. Dat blijkt uit een onderzoek van de Wereldomroep. Van alle Nederlandse emigranten viert tweederde de verjaardag van de goedheiligman. De helft van de respondenten zegt chocoladeletters en pepernoten in huis te hebben op 5 december.

Ongeveer 30 procent zegt ondanks verblijf in het buitenland nog steeds gek op Nederland te zijn. Meer dan de helft (55 procent) mist de Hollandse gezelligheid. Aan de andere kant is echter 46 procent wel tevreden over het feit dat ze de Nederlandse donkere winters en de drukte hebben achtergelaten. De oerhollandse uitdrukking 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' onderschrijft driekwart van de ondervraagden. In 60 procent van de emigrantenhuishoudens wordt nog Nederlands gesproken.

Bron: fok.nl

HILVERSUM - Tweederde van de Nederlanders (67 procent) die naar het buitenland zijn geëmigreerd blijven Sinterklaas vieren. Dat blijkt uit onderzoek van de Wereldomroep, dat woensdag werd gepresenteerd op de Emigratiebeurs in Nieuwegein.

Het is een van de resultaten van een onderzoek binnen een tweeduizend leden tellend panel, dat de omroep onder Nederlanders in het buitenland heeft samengesteld. Het panel is in het leven geroepen voor journalistieke opiniepeilingen en marketingdoeleinden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de Nederlandse emigranten rond Sinterklaas ook chocoladeletters en pepernoten in huis haalt. Ongeveer 30 procent van de ondervraagden zegt ondanks verblijf in het buitenland nog steeds gek op Nederland te zijn. De meesten (55 procent) missen de Hollandse gezelligheid.

Van de ondervraagden is 46 procent wel blij dat ze de Nederlandse donkere winters en de drukte hebben achtergelaten. Met het gezegde 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' is 74 procent het nog steeds eens. De Nederlandse taal wordt nog in 60 procent van de emigrantenhuishoudens gesproken.

Bron: telegraaf

Wij doen ook lekker aan Sinterklaas. Kom maar op met die peper- en kruidnoten. Wij doen alleen niet aan cadeautjes, maar wel het befaamde "Sinterklaasdobbelspel".

Wij doen ook nog aan Sinterklaas, cadeau's, pepernoten, speculaas en noem maar op. Ook omdat we nog kleine kinderen hebben, maar ook omdat we het nog steeds een leuk feest vinden.

Wij doen ook aan sinterklaas.  Ieder jaar worden de schoenen buiten gezet en wordt er door de kinderen gezongen.  Wat ja, hoe hoort Zwarte piet anders dat er hier Nederlandse talige kinderen wonen. 

Ik kan niet wachten totdat de jongste er niet meer in gelooft want dan gaan we met surprises beginnen!  En uiteraard is al het lekkernij in huis!

Sidonia

En wij doen niet aan Sinterklaas :) Ik ben de enige N'lander in dit huishouden, en ik doe het op z'n Australisch.

Maar ik wel wil gedichtjes bij X-mas kadootjes promoten :)

Wij doen ook niet aan sinterklaas - maar wel aan pepernoten en chocoladeletters!  (elk excuus voor chocola is goed, toch?   :lol: )
Ik denk dat het er in dit geval erg vanaf hangt of je een Nederlandse of Australische partner hebt. Glen vindt Sinterklaas maar een vreemd, politiek incorrect feest.  :)

Hoe het straks met kinderen gaat weet ik nog niet, zeker als ze in een Nederlands speelgroepje zitten moeten we wel meedoen denk ik. Krijgen ze twee keer kadootjes.

Trouwens, Irene, goed idee van de gedichtjes met X-mas! Ik doe mee! 

[quote author=BlizzardofOz link=topic=4070.msg50073#msg50073 date=1141261565]
Glen vindt Sinterklaas maar een vreemd, politiek incorrect feest.  :)
[/quote]

Dan vind ik Australia Day een incorrecte nationalistische chauvinistische (feest)dag  :wink:. En ANZAC Day hetzelfde, maar dan nog met de toevoeging militaristische  :lol: :wink: :-D.

Ach, ik vind het wel wat hebben. Vooral lekker pepernoten en chocoladeletters (je had het inderdaad goed :up:) eten. Ach en die zwarte pieten, is dat nu zo incorrect, er zit helemaal geen discriminatie (meer) achter. Ik geloof dat ze het een keer met kleurenpieten hadden geprobeerd (paars, geel, blauw enzo), maar dat scheen ook geen succes te zijn geweest (http://www.ned.univie.ac.at/non/landeskunde/nl/h6/tekst6-15.htm)(duh).

Nou, zwarte pieten die de knechten van sinterklaas zijn en al het vieze werk doen, zoals door schoorstenen klimmen om cadeautjes in de schoenen van kinderen te doen en alle cadeautjes uitzoeken en inpakken voor alle kinderen in NL, etc. Het Grote Boek van Sinterklaas waar alle kattekwaad van de kinderen van het afgelopen jaar opgeschreven staat en dattie - als je het 'geluk' hebt dat hij bij jouw familie op bezoek komt - dat uitgebreid gaat doornemen - op pakjesavond notabene! Pieten die in theorie stoute kinderen de roe kunnen geven of in de zak kunnen stoppen om mee naar Spanje te nemen ... .

Ik heb het ook wel eens proberen uit te leggen hier, maar de algemene opvatting is toch wel dat zwarte pieten inderdaad verre van politiek correct is en men kan zich absoluut niet voorstellen dat de kindjes reikhalzend naar Sinterklaas uitkijken ieder jaar.

Zo lang de zwarte Pieten snoep blijven uitdelen zal het wel goed gaan. Mochten ze echt met de zak en de roe in de weer gaan zal hun populariteit wel flink dalen.

[quote author=amoz link=topic=4070.msg50076#msg50076 date=1141268284]
Nou, zwarte pieten die de knechten van sinterklaas zijn en al het vieze werk doen, zoals door schoorstenen klimmen om cadeautjes in de schoenen van kinderen te doen en alle cadeautjes uitzoeken en inpakken voor alle kinderen in NL, etc. Het Grote Boek van Sinterklaas waar alle kattekwaad van de kinderen van het afgelopen jaar opgeschreven staat en dattie - als je het 'geluk' hebt dat hij bij jouw familie op bezoek komt - dat uitgebreid gaat doornemen - op pakjesavond notabene! Pieten die in theorie stoute kinderen de roe kunnen geven of in de zak kunnen stoppen om mee naar Spanje te nemen ... .

Ik heb het ook wel eens proberen uit te leggen hier, maar de algemene opvatting is toch wel dat zwarte pieten inderdaad verre van politiek correct is en men kan zich absoluut niet voorstellen dat de kindjes reikhalzend naar Sinterklaas uitkijken ieder jaar.
[/quote]

Ik geloof niet dat kleine kinderen kijken naar huidskleur. Ik heb er zelf als klein meisje nooit gedacht dat er iets politiek incorrects was aan Zwarte Piet hoor en ik denk dat dat voor de meeste kinderen geldt. 't Is toch gewoon een kinderfeest? Daar steekt in mijn ogen geen enkel kwaad in. De Kerstman heeft dwergen in dienst, dan is dat zeker ook politiek incorrect? Ik heb er nog nooit een kind over horen klagen.

Erna

Ach joh, er moet altijd wat te zeuren over blijven voor mensen. Sommige mensen (die zullen er altijd zijn) hebben denk ik niets beter te doen als het bekritiseren van dingen waaronder bv feestdagen. Dit is niet goed of dat is niet goed. Ombegrijpelijk, echt om moe van te worden.  Mensen moeten dingen eens positiever bekijken, meer genieten en niet overal wat achterzoeken, dit maakt het leven een stuk makkelijker en leuker. Met betrekking tot bv het Sinterklaas feest hebben sommige volwassen er uiteindelijk nog de meeste problemen mee, en gelukkig niet de kinderen.

Sinter Who???  :-D 

Groetjes
Syl

p.s. Pepernoten, schuimpjes, boterletters, chocolade letters, banket staven, hete chocolade melk altijd welkom uiteraard! :up:

Ik snap dat probleem van de zwarte piet niet, de beste man is zwart van de roet.

Verder ga ik er niet op in.  Als ik me het goed herinner is er al een draad van, een hele tijd geleden welliswaar.

Sidonia

Dan vind ik Australia Day een incorrecte nationalistische chauvinistische (feest)dag :wink:. En ANZAC Day hetzelfde, maar dan nog met de toevoeging militaristische :lol: :wink: :-D.

Goh... dat vind ik niet leuk om te horen. Of was het echt met een LOL, Wink en :-D? Aan ANZAC Day is niets chauvinistisch of nationalistisch. Net zo min als er aan onze Herdenkingsdag is!

Ireen.

Hee Sidonia, ja verhip, dat is natuurlijk ook zo, ze zijn zwart van het Roet!!

Ach, er was toch een bank in Engeland die het begrip Piggy Bank niet meer wilde gebruiken, omdat Moslims geen varkensvlees eten!!! Alsof dat er ook maar íets mee te maken heeft. Wel goeie publiciteitsstunt geweest.... Bah.

Ach en als je heel ver terug kijkt is de kerstman eigenlijk Sinterklaas hihiihhihi
Dus wij vieren het 'goede' feest :up:

Eut

"Ik ben niet opgevoed in weelde, met cadeaus en geschenken. Dat heb ik nooit gekend. In mijn hele jeugd kreeg ik nooit cadeaus, kan ik me niet herinneren. Ik ben niet opgegroeid in weelde.Ook niet met december, ook niet met Snieklaas. Ik heb nooit iets van de man gehad. Hij deed of ik niet bestond. Ik vind het een rare man. Ik hou er helemaal niet van. Een rare man, met z'n schimmel! Ik kan die man niet uitstaan. een rare man. Ik mag hem niet. Onsympathiek individu. En die knecht vind ik ook zo'n zak. Hoogst irritant. Staat altijd te lachen. Staat in het liedje "zijn knecht staat te lachen". Idioot! Op 6 december, buiten hartstikke koud, staat hij op het dak te lachen. Raar stelletje! Dom koppel! Ik mag ze niet! Allebei! Ik heb nooit iets van hen gekregen. Ik zette mijn schoen. Ik was al heel blij als die er 's morgens nog stond. En dan die stomme liedjes zingen. Hoor wie klopt daar kinderen... Geen hond! "En strooit wat lekkers in één of andere hoek" Wat is dat voor waanzin. Waarom zegt hij niet in welke hoek. Kan je nog lopen zoeken ook. Ik mag die man niet. Oneerlijk!!!

Er waren kinderen die kregen zoveel cadeaus. Daar liepen de treinen door de kamer. Bij ons liep er niets door de kamer. Alleen wijzelf. Ik was de locomotief. Met een zootje armoedzaaiers achter me aan. Gelukkig hadden we een groot gezin. Anders was het nog een treintje van niets geweest ook. "Snieklaas kapoentje"! Een stokoude vent die ze nog kapoentje noemen ook. Dom feest. Zit je bij de kachel je bewusteloos te zingen. Met die vieze kolendamp. Opeens wordt er op de deur geklopt. Zoiets armoedigs had ik nog nooit gezien. Had een sprei om. En ik kende die sprei. Die was uit de voorkamer, die lag daar altijd op tafel. Je kon op de rug precies zien waar de assenbak had gestaan. 'Ik kom uit Spanje' zei die gek. Met mijn sprei om kwam hij uit Spanje! Uit de kroeg kwam die, dat zag ik meteen. En naast hem stond Pietermanknecht. Het was geen Pietermanknecht. Het was tante Jo. Die had een paar dingen die ik nog nooit bij Pietermanknecht gezien had."

Ach ik heb ook nooit wat van de sint gehad toen ik vijf was werd mij al verteld dat ie niet bestond en niet de knecht maar mijn stiefvader stond daar keihard om te lachen. Hij had ons net daar voor verteld dat hij hem buiten zag lopen en dat wij moesten zoeken :x na 10 min schreeuwde ie over straat dat ie helemaal niet bestond en dat wij sukkels waren  :-( echt een kloothommel. Vanaf die tijd ook nooit geen Sinterklaas gevierd (alleen op school). De laatste jaren krijg ik van mijn schoonmoeder ieder jaar een letter :) dat is altijd welkom
Sinterklaas zal ik in Oz ook niet vieren.

Eut

Back