Nederlandse emigranten blijven Sinterklaas trouw

[quote author=Eutrice link=topic=4070.msg50157#msg50157 date=1141326811]
.... werd mij al verteld dat ie niet bestond ......[/quote]

Wat zeg je me nou???? Hij bestaat niet????  :evil:

Aankomende december wordt mijn eerste 'Sinterklaas' in den vreemden. Waar haalt de gemiddelde 'dutchie' zijn pernoten en chocolade letters eigenlijk vandaan????

Bovenstaande was een quote van Toon Hermans, maar dat wisten jullie toch wel he? Ja, toch?

:-D

Afgelopen Sinterklaas was een waanzinnige voor ons, we hebben dat feest in den vreemde gevierd, samen met onze nieuwe vrienden (The Big 5) scheurden we over de weg richting Nouadibhou (Mauritanie) en al rijdend werden er lootjes getrokken. Die avond lazen we de ellenlange gedichten voor, want binnen 10 dagen tijd hadden we met z'n allen al zo ontzettend veel meegemaakt. En zelfs de Sint "zonder baard" kwam langs, maar wij konden deze "oude" man wel voorzien van een lekker, koud, illegaal biertje. En dat kon ie wel waarderen.
100_0878.jpg

@ AJ, Had het meteen in de gaten dat het van Toon Hermans was. Prachtig stuk, als je het leest zie je Toons gezicht erbij. Verontwaardigd, prachtig  :-D.

Bij ons thuis werd ieder jaar Sinterklaas gevierd, inclusief pepernoten, chocoladeletters en taaipoppen. Er werd altijd hard op de deur gebonsd en als de deur dan werd geopend, stond daar altijd een enorme doos met cadeau's. Sinterklaas en verjaardagen waren de enige dagen dat we cadeau's kregen. Mijn ouders waren niet arm maar vonden het niet nodig ons te overspoelen met cadeau's (en terecht). Ik vond het altijd een feest om naar uit te kijken.

Erna

[quote author=Joep]
Aankomende december wordt mijn eerste 'Sinterklaas' in den vreemden. Waar haalt de gemiddelde 'dutchie' zijn pernoten en chocolade letters eigenlijk vandaan????
[/quote]

Easy! Nederlandse winkel, online bestellen of (mijn favouriete optie!) op laten sturen door familie of vrienden. En pepernoten (of eigenlijk: kruidnoten) kun je ook heel makkelijk zelf maken  :)

Ja hoor hier ook, mijn vader vroeg altijd of de buurman als een bezetene op de deur en ramen wilde bonzen. En dan stond daar de jute zak vól kadootjes! Hele kleine kadootjes en mijn moeder maakte ook veel zelf.
Chocolademelk met slagroom en pepernoten... Hmmmm die goeie ouwe tijd! :bye2:

[quote author=Eerainuh link=topic=4070.msg50105#msg50105 date=1141289703]
Goh... dat vind ik niet leuk om te horen. Of was het echt met een LOL, Wink en :-D? Aan ANZAC Day is niets chauvinistisch of nationalistisch. Net zo min als er aan onze Herdenkingsdag is!
[/quote]

Die LOL, Wink en :-D stonden er niet voor niets. Bedoelde het niet serieus.

Ook wij doen niet aan sinterklaas. Op een gegeven moment bij mijn ouders mee gestopt toen wij een jaar of 18 waren. Mij schoonmoeder vertelde dat ze wel weer met sinterklaas wilde beginnen zodra er kleinkinderen waren. Mij schoonzus is nu in verwachting, dus wie weet... Neeee.... Ik vind het wel heel gezellig enzo en ieder jaar heb ik meestal toch wel iets leuks voor Mark (afgelopen jaa voor mijn ouders ook) en hij afgelopen jaar ook voor mij (kreeg het pas met oud en nieuw, omdat het nog niet klaar was ;) ). En we hebben ook vaak wel pepernoten enzo, maar echt vieren? Nee dat niet.

67 % van de nederlanders in het buitenland viert sinterklaas. maar dat zijn wel de mensen die naar de wereldomroep luisteren. 

Is dat zo? Hoe bedoel je dat precies dan? Ik luister niet naar de wereldomroep. Heeft het niet meer te maken met het hebben van kinderen?

Groetjes Lin

'k Heb ook geen wereldomroep of kinderen, maar een goed excuus voor een gezellig feestje laat ik natuurlijk niet onbenut... :)

Hm.......ik heb wel kinderen, luister niet naar de wereld omroep EN ben sinterklaas ontrouw... :-D

Komt even mijn bijdrage om dom te doen :) :lol: snap het nog niet helemaal.......zeg je nou dat 76% van de Nederlanders in het buitenland dus EN Sinterklaas vieren EN naar de wereld omroep luisteren...??

Syl

oh......I get it, thanks Linda! :up: Inderdaad het is dus een ietwat "gekleurd" onderzoek net als dat Libelle voorbeeld. Oftewel het is een beetje vragen naar de bekende weg in dergelijke gevallen!

Groetjes
Syl :)

Ik denk dat wij wel sinterklaas blijven vieren, weet alleen nog niet hoe? Na aanleiding van mijn topic Townsville waar nog geen reactie op is denk ik dat er niet veel nederlanders daar wonen. Heb ook gezocht naar een dutch group en die is er ook niet daar. Dit zoeken we wel weer verder uit als we er eenmaal zijn.

:fish:

Vandaag speculaas, borstplaat, strooigoed en taaitaai gekocht. Wat zullen ze opkijken op mijn werk hehehee.

Thuis vier ik dit jaar alleen Sinterklaas met het snoepgedeelte! :) Mijn zoon is dan 5 weken en volgens mij gelooft ie er niet eens in.

Volgend jaar gaan we vol aan de bak!

om te zien hoe het hier gaat met onze kleine meid van nog net geen 2 jaar, gaan we zondag naar de dutch club hier in brizzie. even beetje lol hebben en mijn vrouw ook sinterklaas eens laten zien (is van Austalie) en kan het nog niet helemaal voorstellen.

de groeten,

Hein

Back