Nog 's water....

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Het is allemaal mooi en geweldig om te migreren naar Australië, maar de droogte in QLD (ik beperk m'n verhaal even tot daar want daar woon ik), is een triest verhaal.

Het gaat niet zijn van 'we verhuizen en dan gaan we lekker een kruidentuintje houden, of een mooie tuin aanleggen'. Nee; je moet hier zuinig zijn met water. Korte douches, geen water verspillen in de keuken en laundry. Niet vrijelijk buiten de planten water geven, de auto wassen, je stoep schrobben, de achterplaats schoonspuiten. Alles waar water bij komt kijken, daar zal je over MOETEN nadenken.

Het is al erg genoeg dat het zo ver heeft moeten komen.

Als je hier resident wilt worden, dan zal je die klote-regels ook moeten accepteren, en je steen bijdragen.

Het is niet alleen óns probleem, maar ook dat van onze kinderen (nou ja, jullie kinderen).

Ik heb de buurman onder schot genomen omdat z'n sprinkler-system nog steeds aan stond. Mensen zeggen tegen mij 'gosh, you're good' als ik vertel hoe ik met water omga. Maar what the hell, wat moeten we anders?????

Dus je weet het; als je hier naartoe komt en je niet watervriendelijk gedraagt, dan krijg je met mij te maken.

Ireen
 
super Ireen :up: Het zijn vaak kleine dingen waar je al ontzettend op kunt besparen met water. Mijn schoonouders wonen in Victoria maar hebben eigenlijk ook al heel lang met restrictions te maken.

Wel frustrerend als je zelf zo je best doet en de buurman laat zijn sprinklers aanstaan.
 
Het wordt dus tijd dat de regering eens serieuze maatregelen neemt. Bv water recycling :-D . Als je ziet waar al dat regenwater naar toe gaat :|
 
[quote author=Eerainuh link=topic=4867.msg61763#msg61763 date=1149497431]

Ik heb de buurman onder schot genomen omdat z'n sprinkler-system nog steeds aan stond. Ireen[/quote]

Wij hebben het hier waar ik nu woon vorig jaar ook meegemaakt dat ze waarschuwde via de radio dat het grote problemen zouden worden als we ons tijdelijk niet zouden aanpassen.

En dat is niks vergeleken met daar (bij Irene).

Enne Irene , als die buurman moeilijk doet dan waarschuw je hem maar met een foto van mij .
Werkt dit niet dan kom ik even langs, "praten" met die gozer. :up:

Cheers,

Jack :evil:
 
Ireen,
Goed van je! Ook hier in Perth valt het ons op dat er ongelooflijk veel verspild wordt (en we zijn zelf ook heus niet super zuinig of zo) qua water. Vooral de gemeentelijke 'reticulation' die de groenstroken sproeit.. Die staan vaak midden op de dag aan! In de hete zon .. Ongelooflijk.

Wat we ook niet snappen is dat ze het gras altijd zo kort mogelijk maaien. In NL maaiden we een stukkie minder kort, vooral als het warm en droog was. Dat scheelt uitdrogen van het gras. Hier echter niet.
Perthpete
 
van wat ik begrepen heb van een aantal aussies is dat t allang beter had kunnen zijn. Alleen de regering is te trots en te eigenwijs om er wat aan te doen.

Nou jongens, allemaal een emmertje water meenemen naar oz! We hebben hier toch al veel te veel water en dat stijgt alleen maar. Nederlanders zijn waterexperts dus daar moeten we toch wat aan kunnen doen. Misschien een lange pijpleiding aanleggen om water te vervoeren naar oz?  En dan een mega sproeier!!!

Dat zou ook goed zijn voor NL, want anders is het straks zeker Nederland waterland, dus iedereen:

2 emmertjes wate rhalen, 2 emmertjes pompen,
de meisjes op de klompen,


en de rest komt vanzelf wel hi ha ho :-D
 
[quote author=Eerainuh link=topic=4867.msg61763#msg61763 date=1149497431]

Dus je weet het; als je hier naartoe komt en je niet watervriendelijk gedraagt, dan krijg je met mij te maken.

[/quote]

...en met mij! En er is niks ergers dan als je met 2 irenes te maken krijgt!! :-D
 
Ja Henk, je hebt gelijk; jaren geleden hadden er al dingen ondernomen moeten worden; het waterlevel van de Brisbane dammen is natuurlijk niet in een jaartje naar bijna 30 gevallen.

Maar, het is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van iedereen. Binnenkort gaat water level restrictie 3 in. Dan mag je de tuinslang niet meer gebruiken voor het wassen van je auto (overigens mag je wel naar de car wash). Er staat nergens hoe lang je je mag douchen, en ook niet dat je het water van je wasmachine moet opvangen, maar die dingen kunnen we wèl doen. Wordt je tuin ook een stuk blijer van ;-)

En om de boel nog gekker te maken; de dammen waar Gold Coast haar water uit haalt, lopen over. Pijpje leggen naar die van Brisbane, zeggen we dan, toch? Ik hoop gauw te begrijpen waarom dat niet gebeurt/gebeurd is. Politiek, dum dum dum dumdum....

Ireen.
 
kost teveel geld natuurlijk..

politiek geneuzel...

Een aantal dingen hadden veel praktischer en allang geregeld kunnen worden.

Tenminste dat is wat ik begrepen heb...

Maar t ziet er niet goed uit voor de toekomst als ik t zo zie
 
Nee, het ziet er niet goed uit. Gister reed ik trouwens nog naar Mt. Tamborine, en dat stukje regenwoud waar je dan doorheen rijdt, dat zag er echt verdrietig en miezerig uit.

It's a worry...
 
En in Sydney regent het nu al bijna 2 weken aan een stuk (maar de regenbui was hier ook broodnodig) ...
 
Wat een contratsen in oz.
Hier zien we het steeds op het nieuws over Brinsbane. Bruin gras en ge-recycled water... ?
In SA is gelukkig nog weinig aan de hand. Water wordt hier nog door iedereen redelijk verspilt.   vooral in de branche waar ik werkzaam ben :-x
Hier in SA (Adelaide) regent het alweer aardig door, echt winter dus :x . Ik weet niet wie het zij. Maar in Adelaide valt even veel regen als in Nederland alleen dan meer in 1 keer in maar 3-4 maanden.
Dus water?.,.. weinig om zorgen over te maken wat SA betreft. Wordt pas zorgelijk als iedereen bij ons water komt halen :roll: :roll: :p gelukkig hebben we altijd nog genoeg bier  :-D :cheer: :cheer: COOPERS, COOPERS :cheer: :cheer:
Zelfs hier in Coober Pedy, heeft het in de afgelopen 2 weken een keer of 3 gehoost. Het is nu gdvd nog steeds half bewolkt en 18 graden brrrr. Zit je eindelijk midden in de outback moet je nog een trui en een jas aan :wall:  :x 
Afgelopen week zelfs dichte mist... MIST ??? .... Ja mist midden in de outback. Erg vreemd en mooi  om te zien.

greetz from the outback :up:
 
En als je dan ook nog eens geen 'townwater' hebt en dus afhankelijk bent van goedgevulde watertanks, dan komt deze droogte dubbel hard aan! Geen tuintje sproeien, niet meer thuis de wasmachine gebruiken maar elke zaterdag naar de wasserette en 's morgens snel onder een straaltje water......

KC
 
[quote author=KC link=topic=4867.msg61930#msg61930 date=1149648706]
niet meer thuis de wasmachine gebruiken maar elke zaterdag naar de wasserette
[/quote]Huh wat is nu eigenlijk het verschil :think:  :-D
 
Het verschil is dat je je regentankwater niet verspilt aan de was. Uiteindelijk is het misschien net zo veel waterverbruik ja, maar het scheelt jou een douche.

Denk ik... :)
 
Politiek?? Misschien kunnen ze het maar beter afschaffen ;) 

Dat is natuurlijk gekheid, maar je wordt er toch kriegel van... Logisch nadenken scheelt al een hele hoop. Irene zegt dat er in de reservoires van de Gold Coast voldoende water is en dat komt niet bij Brisbane terecht als dat echt nodig is.
Ktijgen bedrijven die veel water verbruiken (car was, wasserette enz.) ook restricties?
 
Kijk:

"South East Queensland is currently experiencing the worst drought in over 100 years. To help combat the drought, in May 2005, SEQWater and 13 regional councils signed a pledge to work together.

Community and business are also doing their bit to save water, but more can be done. Water Efficiency Management Plans (WEMPs) have been introduced to help businesses that use water outdoors reduce water consumption and improve efficiency.

Businesses that require a WEMP
WEMPs are essential for businesses whose outdoor water use may vary from the prescribed restrictions. These businesses include:

active recreation areas and sporting fields—sports fields located within schools, universities, technical colleges, learning centres, and childcare centres etc.
nurseries, turf farms, and market gardens (commercial stock and production areas). 
vehicle washing in fixed, permanent commercial locations including vehicle  service centres, permanent car washes/self serve car washes, and automatic car washing machines.
A WEMP allows businesses some exemptions from the restrictions if they can demonstrate that water efficiency targets are being met. Businesses using water outside the prescribed hours without an approved WEMP can be fined."
 
Da's effe lekker Ireen,

Heb ik net mijn supersooker en de waterballonnen ìnpakklaar liggen en kom jij met dit verhaal!!!
 
Van schrik druk ik ook gelijk op reply zonder mijn verhaal af te maken.

Nou wordt het in ieder geval een mooi watergevecht bij jou voor de deur.

groeten Wim
 
Back
Top