Wij hebben ervoor gekozen om onze 2 katten (Norris 01-06-2004 en Luna 04-06-2004) hier te laten. Ik heb ook het een en ander uitgezocht daarover. Het is niet alleen heel erg duur, maar ik denk niet dat je je dier er erg veel plezier mee doet. Ze worden dan op Schiphol nog onderzocht door een dierenarts en dan moeten ze de bench in die dan verzegeld wordt.
Onderweg mogen ze er niet uit, dus alles moeten ze doen in en bench die niet echt veel groter is dan een vervoersbox (ze moeten er in kunnen liggen, staan en zichzelf omdraaien). Zodra ze aangekomen zijn in Oz. gaan ze naar een quarantaine asiel waar ze minimaal 30 dagen moeten blijven (dit ligt eraan hoe lang je voor vertrek alle papieren en inentingen en bloedonderzoeken geregeld hebt). Ze zitten dus ongeveer een uur of 30 in een kleine ruimte en dan nog 30 dagen in een asiel met vreemde mensen. Je mag op bezoek gaan bij ze zo vaak als je wilt, maar let wel, er zijn 3 quarantaineasiels in Australie (Perth, Adelaide en Sydney dacht ik). Je moet ze ook zelf op gaan halen, dus als je bijvoorbeeld naar Brisbane wilt, ben je nog wel even onderweg dan.
Onze katten vonden het vreselijk in de auto, dus dat was al niet handig geweest voor ons.
Afgezien van de ongeveer 1500-2000 euro heb je ook nog eens de gezondheid van je kat die een rol speelt. Wij hadden 1 kat die was voor niets of niemand bang bijna en eentje die was van alles en iedereen bang (behalve voor mij en mark
). We wilden het Luna toch niet aandoen om die grote reis te maken, omdat ze het misschien van de stress niet eens zou overleven. Misschien zou ze door het hele gedoe alleen nog maar banger worden.
We hebben gelukkig een vriendin van ons gevonden die ze allebei wilde hebben. Ze wonen nu bij haar en hebben het goed naar hun zin. In het begin moest ik er vreselijk aan wennen en voelde ik me even heel alleen, maar het is beter zo en ik ben achteraf heel blij met de keuze die we gemaakt hebben.
Ik doe nu vrijwilligerswerk in het asiel in Almelo, om zo toch nog lekker met dieren om te kunnen gaan.
Er zullen vast ook veel mensen zijn die hun dieren wel mee hebben genomen en het wel heel positief hebben gevonden, maar ik heb de keuze gemaakt om aan het welzijn van onze katjes te denken en in ons geval was dit het beste, omdat we met stresskip-Luna zaten
http://coppermine.koekeloekoe.nl mocht je het leuk vinden, dan kun je hier foto's vinden van de katten. Ook van toen we Norris net hadden (toen was ie 4 weken oud)
Succes met jullie keuze!!