Onze reisroute

Hallo iedereen,

Omdat wij er al enige tijd over denken om te emigreren naar Australië gaan wij in januri 33 dagen rondtrekken om eens te kijken of het echt iets voor ons is. Hier volgt een grove schets van hoe onze reis in januari er zal gaan uitzien. Tips zijn altijd welkom.

We vertrekken vanuit Perth naar Adelaide met een camper (indien iemand een verhuurfirma weet aan te bevelen altijd welkom. Liefst wel wat budgetvriendelijk.) Kampeertips zijn ook handig aangezien wij nog nooit met een camper rondgetrokken hebben.

De route hiervan vind je hier:https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zf5AZjv5EB4M.kfdCmpxzNi2I

Over deze route zouden we +/- 21 dagen doen. Incl. Enkele dagen om Perth te verkennen. Wel hadden we graag rond Perth wat gezien van de suburbs en eventueel ook graag wat rural gebied of iets dergelijks bezocht. Omdat we hier graag zouden gaan wonen.

Vanuit Adelaide nemen we dan het vliegtuig richting Sydney waar we dan nog ongeveer 10-12 dagen hebben om de blue mountains, Sydney zelf, en wollongong te bezichtigingen. Als iemand die ergens op de route woont zin heeft om samen iets te gaan drinken graag. We willen niet alleen de echt toeristische plaatsen zien maar ook het leven hoe het er echt is. Als er zaken zijn op onze reis die we zeker niet mogen missen mag je het ook altijd laten weten. Vanuit Sydney vliegen we dan terug naar huis.

Tussen Esperance en Adelaide zouden we één tussenstop willen maken in een natuurpark om te slapen.

-Gawler Ranges National Park

-Yellabinna Regional Reserve

-Nullarbor Regional Reserve

Is er iemand al naar 1 van deze parken geweest? Of kan er iemand eentje specifiek aanbevelen?


Groetjes


Yentl & Bram
 
We vertrekken vanuit Perth naar Adelaide met een camper (indien iemand een verhuurfirma weet aan te bevelen altijd welkom. Liefst wel wat budgetvriendelijk.)

Dit hebben wij twee of 3 jaar terug gedaan (net andersom) Van de 6x dat we in OZ geweest zijn hebben we nu 4x Travelcar.com.au gebruikt. Niet de goedkoopste maar zeer zeker niet de duurste. Auto's zonder stickers en Gründlich aangezien de eigenaren van oorsprong Zwitsers zijn en meestal aan Duitsers of Zwitsers verhuren.
 
@afterbang, je hebt ons Travel car center in 2013 aangeraden en we hebben daar toen ook een camper gehuurd. Leuke camper (hitop), bijna nieuw, erg netjes en schoon. Ze doen ook niet moeilijk over de waarborg. Onderweg is electr. vuurtje kapot gegaan en per ongeluk een tafel stuk gemaakt, maar we hebben onze waarborg volledig teruggekregen. Het is een klein bedrijfje, dus persoonlijkere aanpak. Ze betalen zelfs 1x je taxi terug van of naar de luchthaven. Wij zijn tevreden klanten. Travelers autobarn is zeker ook niet slecht. Daar hebben we in 2011 een auto en tenten bij gehuurd. Deze zijn ook correct en betrouwbaar. In 2013 hebben we voor Travel car gekozen omdat deze goedkoper waren.
 
Hoi @brumby, goed om te horen dat het bevallen is. Altijd leuk als de ervaring gedeeld wordt :)

Autobarn heb ik zelf dan weer ontzettend slechte ervaringen mee ;) Dat was wel heeeeel Australisch 'no worries'. Maar 2 Nederlanders op pad sturen over de Gibb River Road met een Land Cruiser waar bij wielbouten ontbreken, beide accu's los onder de motorkap bleken te liggen, 1 accu stuk is enz. enz. Nee dank je wel. Op die trip kwamen we een Zwitsers stel tegen met een travelcar.com.au auto. Never looked back ;)

(dit was wel in 2005 dus kan goed zijn dat de service nu wel goed is natuurlijk)
 
Mooie route, lekker remote, hardly any travellers, real outback adventure. Goede keus! Ik heb helaas de Nullarbor nog niet van mijn lijstje kunnen halen, maar dat komt nog wel. Mooi stuk hoor, go with the flow, laat het lekker over je heen komen. Ik ben persoonlijk niet zo van het vooruit plannen.
 
Mooie route!

Hou wel rekening met mogelijke bloedhete temperaturen op de Nullarbor en uberhaupt in januari....! En het is de grote schoolvakantie dus kan druk zijn op populaire plekken :)

Veel plezier!
 
Ik zou zeggen op tijd tanken en water inslaan en dan lekker gaan rijden ! We hebben in april 3 weken rondgereden in SA , gewoon af en toe eens naar de Information balie rijden en daar vragen naar leuke (gratis) plekken om te overnachten. Bij de parken in SA moet je aan de "inkom" een klein geldbedrag in een envelop steken als vergoeding voor de overnachting (ongeveer 10 dollar), wij hadden echter online een pas gekocht en dan kan je in alle parken binnen en slapen. Ik weet niet hoe het gaat in de andere staten. Enkel wat opletten in SA nogal veel dirt roads aan de parken en 4x4 tracks.
 
We wisten niet dat het dan schoolvakantie was in australie.
@afterbang we hebben een offerte aangevraagd bij travelcar.
ben blij dat de route blijkbaar niet te toeristisch is.
@Inclamaki Waar heb je die pas aangevraagd?
Bloedhete temperaturen hadden we al verwacht hopelijk is het niet te.
 
Hoi. Leuk plan!
Die route heb ik niet gedaan dus daar weet ik niet veel wan.

Wat wij destijds gedaan hebben (zowel in Australië als in NZ) is een auto huren ipv een camper. We hadden daar onze tent en luchtbed gekocht (voor de onbetaalbare prijs van 20 en 25 dollar, waarvan de tent het 7 jaar later nog altijd doet). Je kan ook een gasstelletje kopen, maar wij aten altijd noodles, warm in de middag bij een foodcourt of ander tentje en dan brood. Mijn inziens rijdt zuiniger, is vaak betrouwbaarder (hoewel je ook betrouwbare camperverhuurders hebt), campings zijn dan goedkoper, je mag altijd komen (soms worden campers niet toegestaan) en je bent net iets flexibeler in de stad. Wij hebben steeds via de Lonely Planet een (goedkope)camping gezocht en gebeld. Ook "gratis" campings in national parks waren super vet! Maar vanwege de off-road wegen zoals Inclamaki als zei, moet je daar wel uitkijken met een camper.
 
Helaas weet ik niet welk park het beste is. Mijn ouders hebben dat traject wel gereden, maar ja, als je hier woont, zie je veel minder door het dagelijkse leven! Maar inderdaad is het dan hier zomervakantie en is het erg heet op de nullarbor. Begin januari is het zeker overal erg druk, misschien niet zozeer op de nullarbor, maar wel in plaatsen als Esperance. Ik heb in Kalgoorlie gewoond (woon nu bij Bunbury) en dan ga je in vakanties en weekenden naar Esperance toe en in de vakanties moest je vaak toch van te voren boeken. Wat later in januari kan je nog wel eens goed zitten als je kampeert. Kan de route niet even snel zien omdat ik moet inloggen in google account en die weet ik niet zo snel uit mijn hoofd, maar in plaatsen als Busselton, Augusta, Albany geldt hetzelfde als voor Esperance, begin januari erg druk.... In Bunbury mag je best de camper voor ons huis zetten ;).
 
We wisten niet dat het dan schoolvakantie was in australie.
@afterbang we hebben een offerte aangevraagd bij travelcar.
ben blij dat de route blijkbaar niet te toeristisch is.
@Inclamaki Waar heb je die pas aangevraagd?
Bloedhete temperaturen hadden we al verwacht hopelijk is het niet te.

Jullie gaan natuurlijk wel in de heetste maand op pad door niemandsland :rolleyes:
Dus vandaar de al eerder gegeven info, veel water meenemen en op tijd tanken.
Schooljaren lopen daar per jaar, het is daar dan zomervakantie; net met en na kerstmis dus.
 
Gaan jullie wel je tijd nemen op de Nullarbor? Jullie houden het toch niet bij die ene stop tussen Esperance en Adelaide, want dat wordt vliegen dan haha tussen de vliegen ook. Oja niet overbodig om te melden: 's nachts rijden wordt afgeraden, dat is alleen voor roadtrains met kangoeroevangers ;)
 
Wij hebben het jaren geleden met de camper gedaan, maar zijn vanaf Aidelaide binnendoor gestoken naar de Blue Mountains. Flinke afstand, maar echt remote area! Wij deden het in juli, dus geen last van de hitte. Let er wel op dat er beperkte accommodatie is, vaak overnachten bij een benzinestation. 's Avonds als het donker wordt komt iedereen aanrijden, 's ochtends vroeg vertrekt iedereen weer.
Ik heb mijn aantekeningen niet bij de hand, die zitten ergens in mijn container op de oceaan, maar ik herinner me in ieder geval Cape Leeuwin NP, Elephant Rock en de kust bij Esperance. Rijd in ieder geval op de Nullarbor niet de walvissen voorbij (even checken of het de goede tijd is), daarvoor moet je ergens rechtsaf (reservaat) je ziet ze vanaf de kust massaal in zee zwemmen, vlak voor je neus. Leuke afwisseling na heel veel niks. tip: als je het autorijden beu bent: je kunt vanaf Lucky Bay naar Wallaroo de Spencer Gulf oversteken. Scheelt je honderden kilometers rijden. Succes met de planning. En mocht je even willen aanwippen in de Blue Mountains, laat maar weten. We wonen er net.
 
@Katjavdl we denken erover om kalgoorlie over te slaan dan hebben we wat meer tijd tussen esperance en adelaide. Of is kalgoorlie een must see?
@juul04 We komen zeker langs Bunbury omdat we daar naar het schijnt dolfijnen kunnen zien en zelfs zwemmen met de beestjes. Als het zover is sturen we zeker nog eens een berichtje.
@Red dust Die overzet klinkt goed gaan er zeker voor kijken. Kun je vanaf sydney gemakkelijk naar de blue mountains geraken zonder eigen vervoer? We wille ze zeker zien maar vanaf sydney gaan we geen wagen meer huren.
 
Sydney-Blue Mountains
trein ruim 2 uur dan ben je in Katoomba
of met een tour die vertrekken er genoeg vanuit het centrum
 
Vreemd....waarom niet? Er zullen toch ook wel mensen zijn die van Adelaide naar Perth rijden? (Of van Adelaide naar Melbourne en dan weer iemand anders terug?)
 
Wij hebben Perth-Aidelaide-Sydney wel met een huurcamper gedaan. Of het was een Apollo of Cheapa Campa (ook Apollo, maar wat oudere campers). Dus misschien kun je het daar eens proberen.
 
Back
Top