op het vliegveld in Australie

groentje

Account Inactief (eigen verzoek)
Hallo, Je leest hier heel veel verhalen over hoe het moet en wat je er voor nodig hebt om naar Australie te kunnen komen, maar ik ben ook wel benieuwd naar de verhalen hoe het gaat vanaf het vliegveld in Australie als je er aankomt met een skilled independent visa. Wat je dan moet doen, waar je aan moet denken, handige tips enz. :? :dunno: Aangezien je vanuit nederland al een baan aangeboden krijgt. Wat doet de werkgever allemaal voor je( of juist niet!) Hoe lang heb je de tijd voordat de kinderen naar school moeten (school uitkiezen); voordat mijn man moet gaan werken. Hij wilde nl eerst mij (en ook zichzelf) helpen de boel een beetje te regelen voordat hij gaat werken.
Zijn er mensen die al met een skilled independent visa ergens tegenaan gelopen zijn sinds ze in aussie leven?

Ik ben wat vooruit kijkend zodat ik alles op mijn eigen gemak kan verwerken en een plekje kan geven en/of er juist naar toe kan leven.

groetjes astrid  :fish:

Das een hele goeie Groentje  :up:

Er gelijk op aansluitend ik vind het ook wel interessant om te horen hoe het met de mensen gaat die op een spouse visum zijn vertrokken of op wat voor een visum dan ook.... :-D

Laat het ons gerust weten.. :up:

Gr.Koen

Ik ben blij dat je het een goeie vind,  :-D ik was al bang dat ik niet goed gezocht had en al stond het er wel op, dan zou dat al wel weer even geleden zijn geweest. Dus mensen kom maar op met jullie ervaringen!

:fish:

nou , je stelt in ieder geval een vraag die ikzelf had kunnen verzinnen.
(dat zijn ook vragen waar ik ook wel een antwoord op wil)
Mijn complimenten hiervoor :up: :up:

En nu maar afwachten op de reactie's   :eat: :whistle: :call:

En al wat gebeurd ???  , Mmm nog nix  :cry2:

Misschien strax

Groetjes johan

Hai Astrid!

Vanaf het vliegveld? Het is natuurlijk handig ervoor te zorgen dat je ergens een bed hebt geboekt!

Scholen kan je nu op het internet al een beetje uitpluizen. Zodra je er bent, ga je er kijken en de kinderen kunnen binnen de korste tijd op school zitten. Althans, zo ging het met vrienden van ons.

En de makelaar natuurlijk. Huurhuis regelen. Dat moet geen probleem opleveren. Je kan zelfs al van te voren op www.realestate.com.au spieken of je iets ziet wat je aanspreekt en dat available is. Maar zoals ik al zei, dat zal weinig problemen opleveren.

Boodschappen doen, helpt ook. Op een lege maag naar huizen kijken is niet fijn.

Heeft je man dus al een contract? If so, wat zou jíj verwachten dat z'n werkgever regelt? Als je dat lijstje hebt, dan kunnen jullie checken wat er wel of niet van die lijst valt.

Je man zal een Tax File Number moeten aanvragen.
Jullie moeten je verzekeringen regelen.
Vervoer regelen.
Zonnepetje met achterklep voor de kids kopen :)

Je vraag is nogal algemeen, kan je wat specifieker zijn misschien?

Cheers,

Ireen.

Eigenlijk is het ook een hele algemene vraag. Het zijn meestal die gewone dingen die je over het hoofd ziet en natuurlijk ook een aantal praktische kanten. Een auto is idd. handig om te hebben (denk aan boodschappen en vervoer met kinderen) :-D

Even over wat een werkgever regelt. Mijn man heeft op dit moment nog geen direct aanbod, maar in nederland kan het voorkomen dat je een auto van de zaak krijgt. Geldt zoiets ook in Australie? :?

Wat is een tax File number? Is dit zoiets als een belastingnummer?

De andere kant van mijn vraag is de ervaringen van mensen die in australie voet op vliegveld hebben gezet en hoe ze het verder hebben beleefd en waar ze tegen op gelopen zijn.

Groetjes  :fish:

:-D
Ik vond tussen mijn ouwe document mijn Tax file nummer (bij ons het sofinummer) terug dat ik bij binnenkomst in Sydney in 96 heb gekregen.

Heeft iemand een idee of dat nog steeds geldig is?

Bart

Raadsel tax file nummer opgelost wat betreft de betekenis. Krijg je bericht dat je die moet komen afhalen of moet je er zelf achteraan? :fish:

Daar moet je zelf achteraan, halen bij de Taxation Department. Paspoort en visum meenemen. Alleen degene die werkt heeft er eentje nodig.

Hoop dat dat hellupt.

Tuurlijk kan het voorkomen dat je hier een auto van de zaak krijgt, maar 't is zeker geen regel.

Aangezien Steve Australisch is, lag het emigreren voor mij totaal anders.

Wel is me op het hart gedrukt om altijd 'please' en 'thanks' te zeggen! :)

Ciao!

Taxfile nummer op halen is een van de eerste dingen die je moet doen.
Je heb het nodig om en bank rekening te openen,
anders moet je 50% belasting betalen over de rente die je krijgt.
Ook de eerste dagen meteen medicare aanvragen.
En niet te vergeten ambulance verzekering, voor fam 105 dollars per jaar,
dat is in Victoria, andere state,s weet ik niet.
Hoop dat de info een beetje helpt.

Gr Ineke   :up:

[quote author=Ineke link=topic=3717.msg44507#msg44507 date=1137977025]
[/quote]

Tax file number kun je online aanvragen: http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/38760.htm

In Qld betaal je voor ambulanceverzekering via Energex (electriciteitsrekening).

Wij hebben onze (Commenwealth)bankrekening op dag 1 dat we in Brizzie waren geopend, zonder dat we zelfs maar een TFN hadden aangevraagd. Rente krijg je hier op een betaalrekening al helemaal niet (je moet alleen maar betalen voor bankzaken hier :angry1:), dus over die eventuele 50% maak ik me geen zorgen :wink:.

Heeeee Ineke,

wat raar! Ik heb destijds zonder problemen een bankrekening geopend, en ik heb dus geen TFN. Of zou het zo zijn dat het wel kan, maar dat ik dan die belasting betaal?

Hoe is het trouwens in Melbourne, happy and settled in?

Cheers,

Ireen.

Hi Bart

Heeft iemand een idee of dat nog steeds geldig is?
Ja als het goed is wel! Wij hebben er destijds een geregeld toen wij aan onze "working holiday" begonnen  En een paar jaar toen wij hier heen emigreerden konden wij gewoon ons "oude" nummer gebruiken.

Groetjes
Syl :)

En even over een bankrekening openen. Hier in QLD kan dat zonder enige problemen. Kopie paspoort en een adres was genoeg. (ANZ bank)

Scholen kun je inderdaad zo naar binnen lopen, zelfs daar heb je nog geen visum voor nodig. Iris is vandaag gestart zonder nog een geldig visum. (Natuurlijk horen ze graag dat een aanvraag in de running is) Ook hier was een kopie paspoort genoeg. Ik denk dat jezelf het beste kunt bepalen hoe lang je kinderen nodig hebben om te acclamatiseren. Mijn tip is, niet te lang. Je kinderen hebben de meeste baat bij regelmaat net is in NL. Iris heeft de taal ook nog niet onder de knie. Maar ze leert nergens zo snel als op school.

Groetjes Lin

[quote author=tinusv link=topic=3717.msg44509#msg44509 date=1137979026]
[quote author=Ineke link=topic=3717.msg44507#msg44507 date=1137977025]
[/quote]

Tax file number kun je online aanvragen: http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/38760.htm

In Qld betaal je voor ambulanceverzekering via Energex (electriciteitsrekening).

Wij hebben onze (Commenwealth)bankrekening op dag 1 dat we in Brizzie waren geopend, zonder dat we zelfs maar een TFN hadden aangevraagd. Rente krijg je hier op een betaalrekening al helemaal niet (je moet alleen maar betalen voor bankzaken hier :angry1:), dus over die eventuele 50% maak ik me geen zorgen :wink:.
[/quote]

Op betaal rekeningen krijg je wel rente als je bedracht meer als 5.000.00 dollars is wat op de rekening blijft staan.
Dan hoef je ook geen kosten te betalen zoals cash uit de atm.of je moet wel je eigen bank zijn ander moet je nog betalen.
Voor je shopping pinnen is ook inbegrepen, tot 25 behadelingen per maand.
En over je TFN, natuurlijk kan je een rekening openen zonder TFN maar de meeste mensen komen hier wel met een spaarcentje,
zou zonden zijn om al meteen de rente, en die is hier 5,4%, weer de helft te verliezen.

Gr Ineke

Kijk Ineke, die 5,4% ziet er natuurlijk weer goed uit  :-D

groetjes Miranda  :)

Wij hadden vooraf een auto gehuurd en een huis voor 1 maand (lang leve internet en email). Leuk om na 24 uur in het vliegtuig met twee kinderen opeens aan de verkeerde kant van de weg in een nieuwe stad de weg naar je nieuwe huis te vinden.
Het allerbelangrijkste om eerst te doen was voor ons ... slapen. Na een goede nacht (of is het dag)rust ziet het leven er weer een stuk beter uit :)

En de belasting over de rente kun je aan het einde van het fiscaal jaar gewoon weer terugkrijgen via je belastingaangifte. En je kunt later je TFN doorgeven aan je bank en pensioenfonds als je het niet direct hebt (wij hebben ook een bankrekening geopend voordat we een TFN hadden).

TFN: idd online aanvragen, krijg je thuisgestuurd:
http://www.ato.gov.au/

Bank: Een rekening openen weet ik ff niet, maar heb wel gehoord dat geld opnemen bij 'gast bank' ook geld kost (Daarom staan er in ShoppingCentres ook meerdere automaten bij elkaar (St. George, National, Bank of Queensland, Commonwealth etc.)

Boeken tip: Living & Working in Australia: Everything you need to know for building a new life, geschreven door Laura Veltman. ISBN: 1857036700.

Supermarkt: Woolworths, Coles, Franklins

Salaris: Wordt uitbetaald per week!

Makelaars: www.realestate.com.au, ljhooker.com.au, www.domain.com.au

Openingstijden winkels in NSW: 9 - 17.30, supermarkten tot middernacht (JEUH!!), ook op zondag!

Tom

Nou Lin;
Hier in WA is dat niet zo wat betreft de scholen! Bij ons werd eerst uitgepluist of het visum wat wij hadden wel toeliet dat Phil naar school kon zonder dat wij moesten betalen. Dat bleek gelukkig het geval! Als we een visum  hadden wat niet op hun lijst stond of geen visum konden we de school zelf betalen! en das geen goedkope grap! (Phil gaat overigens gewoon naar een State school).....

Bartman;
taxfile nummers blijven gewoon geldig! Net als in NL krijg je er 1 keer een geissued en die blijft gelden.

Overigens als iemand op een prospective marriage visum gaat;

Je hebt pas recht op Medicare als je getrouwd bent! het is aan te raden als je kids hebt om een private verzekering af te sluiten! Vooral als je nog eens bij de doctor zit, of je kinderen een beugel moeten.

Oh ja en even naar centre link om te kijken of je in aanmerking komt voor family tax credits (kinderbijslag geloof ik).

[quote author=tinusv link=topic=3717.msg44509#msg44509 date=1137979026]
Rente krijg je hier op een betaalrekening al helemaal niet (je moet alleen maar betalen voor bankzaken hier :angry1:), dus over die eventuele 50% maak ik me geen zorgen :wink:.
[/quote]

Bekijk anders even de online savings account van HSBC. Ondanks de naam is dat gewoon een betaalrekening en ik heb nog nergens voor hoeven betalen.

Back