op het vliegveld in Australie

[quote author=Jeroen_1 link=topic=3717.msg45404#msg45404 date=1138448971]
En de belasting over de rente kun je aan het einde van het fiscaal jaar gewoon weer terugkrijgen via je belastingaangifte.
[/quote]

Een deel van de belasting zul je kunnen terug krijgen als je geen TFN hebt opgegeven. Rente wordt opgeteld bij je belastbaar inkomen, dus je betaald altijd nog belasting over de rente.

[quote author=marina link=topic=3717.msg48678#msg48678 date=1140219785]
Nou Lin;
Hier in WA is dat niet zo wat betreft de scholen! Bij ons werd eerst uitgepluist of het visum wat wij hadden wel toeliet dat Phil naar school kon zonder dat wij moesten betalen. Dat bleek gelukkig het geval! Als we een visum  hadden wat niet op hun lijst stond of geen visum konden we de school zelf betalen! en das geen goedkope grap! (Phil gaat overigens gewoon naar een State school).....
[/quote]

Ok Marina dat wist ik niet! :) Het zal dan per staat verschillen of wij hebben gewoon mazzel gehad... :) Ik hoop het eerste!

Groetjes Lin

ja raar he! Ik was al heel bang dat we moesten gaan betalen.... aangezien we ook niet in aanmerking komen voor medicare tot we getrouwd zijn..... echt stom; je mag wel werken, maar als je daar bij neer valt heb je geen recht op medische hulp! anyway, nog even en daar hebben we geen zorgen meer om!

Hee Marina,

je krijgt geen Medicare totdat je getrouwd bent??? Ik val van m'n geloof! Waar is dat op gebaseerd? Da's de gekste voorwaarde die ik heb gehoord! Kijk net even op de Medicare site en ja, je moet een permanent visum aangevraagd hebben, maar da's alles. (kannut nie copy & pasten).

Doe mij 's verlichten?

Ireen :)

Ha Marina,

volgens mij klopt dat ook niet hoor, je hebt zelfs als temporary resident recht op Medicare dacht ik. De Medicare website is daar niet zo heel duidelijk over maar vrienden van ons (op een tijdelijk werk visum) hadden gewoon een medicare card.

En anders kom je als Nederlander in elk gevak altijd voor urgente hulp in aanmerking.
http://www.medicareaustralia.gov.au...en_finland_norway_netherlands_malta_italy.htm

Wat het beugeltje betreft: medicare vergoedt geen tandarts, daar heb je altijd private insurance voor nodig....

Trude

Ik heb net gebeld met Medicare.... Ireen je hebt groot gelijk.
Wij hebben dus ook recht op medicare en hebben zelfs géén verzekering meer nodig vanuit Nederland. Zolang je maar aan kunt tonen dat je visum is aangevraagd én betaald!!

Goed nieuws dus!!

Hee Lin, dat is perfect nieuws!!! Eén opmerking.... je doet er goed aan om tóch privé te verzekeren, want de tandarts wordt niet of nauwelijks door Medicare gedekt. Sommige medicijnen ook niet, en veel behandelingen niet. Er is geloof ik ergens een site waar je pakketten kan vergelijken, ik zal 's kijken voor je welke URL dat is.

Maar hee, toch mooi meegenomen, niet!  :up:

Als Prospective Marriage visum (niet te verwarren met spouse visum) houder lodge je pas een aanvraag voor een permanent visum als je getrouwd bent (eerder kan dat niet). (nouja, lees; we moeten eerst een spouse visum aanvragen voor 2 jaar voordat dat omgezet wordt in een permanent visum, hoezo omslachtig).
Zolang je een prospective marriage visum hebt heb je dus nog geen "officieel visum". (als je binnen 9 maanden niet trouwt moet je het land weer uit!)
Zodra je een spouse visum aangevraagd hebt krijg je alles (medicare en de hele rattaplan).
Ik denk dat dit visum wat ik nu heb gezien moet worden als een soort bridging visum. Voor elk visum gelden helaas of gelukkig andere regels.
Die Anke in Berlijn zou me er denk ik anders niet expliciet op gewezen hebben.

Hee Marina!  :)

En als ik joe was, zou ik tóch het hoofdkantoor van Medicare even bellen. Je hèbt een visum, en Australië hééft een reciprocal agreement met N'land. Misschien heeft Anke gelijk, maar 't kan zeer de moeite waard zijn om haar ongelijk te bewijzen, toch?  :wink:

Bel nou maar even  :)

Zie:

http://www.medicareaustralia.gov.au/resources/welcome_kits/english/ma_medicare_eligibility.pdf

Waarin staat dat een prospective marriage visum houder pas recht op Medicare krijgt wanneer een aanvraag voor een permanent visum door DIMIA is geaccepteerd.

Het is toch ook zo dat je bij veel banken voor van alles en nog wat moet betalen? Zelfs voor het pinnen?
Mark en ik willen eerst gaan rondreizen en daarna pas een huis gaan zoeken. We kunnen dan nog geen bankrekening openen, omdat we geen adres hebben?

Hi allemaal,
Is het niet zo dat zolang je een tijdelijk visum hebt de
medicard gewoon heel duur is en dat dit als je een
permante hebt veel scheelt.
Vaak kan je een private health afsluiten en daar zit
dan ook meteen alles in. Ik weet niet of dit veel
in prijs scheelt.
Voor diegene met een 457 zou ik het navragen aan
je baas, in ons geval zit dit in het loon en dat is toch
een flink bedrag.
Hoop dat hier iemand iets aan heeft.
Groetjes Sabine

@Annemiek

Volgens mij kan dit wel hoor! Toen wij er voor 6 maanden rondreisden hadden wij ook gewoon een rekening geopend bij een bank en hadden dus ook geen vast adres.
Grtjs,
Nath

[quote author=shelley2 link=topic=3717.msg48985#msg48985 date=1140446351]
Hi allemaal,
Is het niet zo dat zolang je een tijdelijk visum hebt de
medicard gewoon heel duur is en dat dit als je een
permante hebt veel scheelt.
Hoop dat hier iemand iets aan heeft.
Groetjes Sabine
[/quote]

Hi Sabine! Medicare is gratis..privately insured kost vaak een hoop meer. Ik heb een poosje een prive verzekering gehad en die was stukken duurder en nu heb ik Medicare en een losse bijverzekering voor de tandarts! Medicare dekt dan wel slechts alleen die dingen die een medische noodzaak hebben.

Hope this helps.

Ingrid  :cool:

Het volgende kan je vinden op de DIMIA website:

http://www.immi.gov.au/settle/health/cover.htm

en ook het volgende:

General requirements for Medicare eligibility are that:

- you are in Australia on a temporary visa (including a bridging visa);
- you have applied for migration to, or permanent residence in Australia;
- and either the temporary visa entitles you to work;
or
- if you have a relationship with a parent, spouse (including de facto spouse) or child who is an Australian citizen or Australian permanent resident.

Note: There are some exceptions. You are advised to contact Medicare to discuss your eligibility to enrol.

Therefore, if you are in Australia and have applied for a Spouse or Interdependency visa, you may be eligible to enrol in Medicare. However, if you are the holder of a Prospective Marriage visa (subclass 300) and are in Australia but have not yet applied for a Spouse visa, you are not eligible to enrol in Medicare.
Medicare requires proof of your current visa status in Australia. This can include:

your passport that includes the visa label that allows you to remain in Australia
if eligible through a relationship (as outlined above), evidence of your relationship with an Australian citizen or Australian permanent resident
a copy of the receipt issued by the departmental office when you lodged your application for permanent residence in Australia and/or
the letter from the departmental office setting out details of receipt of your application for permanent residence in Australia.

ja, da's inderdaad BLEEP voor: Prospective Marriage visa (subclass 300 people, maar als je het zo leest komen die WEL weer in aanmerking zo snel het spouse visum aangevraagt wordt.

SORRY  ...had het even van de Medicare site geplukt ter verduidelijking.... :)  :up:

Groetjes
Syl

Back