Opening bankrekening mogelijk vóór vertrek naar Australie

Zojuist de bevestiging gekregen dat mijn rekening is geopend.

Nu vroeg ik mij het volgende af. Ik heb een classic account. In de bevestiging staat dat je er alleen geld naar toe kan sturen en niets af kan halen totdat je daadwerkelijk langs bent geweest. Op zich duidelijk en bekend.

Maar betekent dit ook dat je niet een spaarrekening erbij kan openen en dan het geld dat we van tevoren overboeken direct op de spaarrekening zetten? Het zou toch zonde zijn om nu geld over te maken en dan helemaal geen rente meer te ontvangen...

Wij zijn ook bezig met een rekening te openen. Enkel nog maar online aangevraagd, nog niet bevestigd (is voor binnen de 2 weken).
Bij NAB. Je kon kiezen tussen een klassieke rekenening of een klassieke rekening + een internetspaarrekening. Wij hebben dat laatste gekozen.
Op hun website staat vermeld dat je rechtstreeks geld kan overmaken van hieruit naar de internetspaarrekening. Want dat is ook wat wij van plan zijn, alvast een beetje rente krijgen... :up:

ah, dom van mij... Had het keuzemenu bij type account niet gezien. Ik dacht classic account is goed.

Nou ja dan zal ik mijn 'banker' maar mailen dat ze ook de Isaver moeten activeren. Bevestiging had ik trouwens binnen 1 week.

Wat een service van NAB!

Eergisteren gemaild dat ik een foutje had gemaakt dat ik ook een Isaver account wilde. Gisteren de mail gekregen dat dat kon en dat ik dan even moest 'reply-en' dat ik de voorwaarden accepteer. En vandaag reeds de bevestiging dat ook het Isaver account geactiveerd is.

Wel een oud topic maar voor mij nog actueel. Ik heb een vraag, is er iemand die weet hoe het zit met wanneer ik nu een bankrekening open en pas volgend fiscal year een TFN aanvraag? Wij maken in augustus de oversteek en ik heb ergens gelezen dat de belasting inkomsten uit spaargeld voordat je een TFN hebt op max wordt gezet. Omdat de belastingjaren van NL en Australie niet gelijk lopen ben ik benieuwd wat er dan gebeurd? Iemand ervaring hiermee?

ja, wij zijn in september vertrokken dus zelfde geval...
Voor het deel van het fiscaal jaar (juli-juni) dat je nog niet in Oz was en dus geen tfn nummer had, worden non-resident taxen afgehouden, voor het deel van het jaar dat je je hier wel was, worden normale (resident) taxen afgehouden. De bank houdt die taxen automatisch af bij elke uitbetaling van rente (maandelijks). Op het einde van het fiscaal jaar krijg je van de bank daar een mooi overzichtje van dat je dan in je belastingsbrief kan invullen...

ok maar kan je het dan wel terugkrijgen, stel dat ik nu een bankrekening open en dus tot juni non resident tax betaal krijg ik dit dat later wel terug? ook ivm belastingverdrag dat er is met NL en dat je maar een keer belasting hoeft te betalen? Ik dacht nl vast een savings rekening te openen en vast wat spaargeld over te brengen nu de koers redelijk gunstig is.

de rente die je krijgt wordt bij de afrekening van de belastingen bij je totaal inkomen geteld van dat financieel jaar. Als dat lager is dan de belastingvrije som (18000 $ dacht ik) krijg je al je betaalde belastingen terug, anders niet.
In Oz betaal je sowieso belastingen op je rente, vanaf de eerste dollar (in Belgie is dit niet, tenzij die rente zeer hoog is), als non resident ligt deze gewoon hoger dan als resident.
Een belastingsverdrag tussen beide landen heeft hier volgens mij niks mee te maken. Dit is enkel voor als je in 1 land woont en in het andere werkt bv., dat je dan enkel belasting betaalt in het land waar je werkt.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat Michiel bedoelt dat hij belastingplichtig is in Nederland tot ze verhuisd zijn, maar ondertussen wel al tax betaalt in Oz op die rente. Dat betekent (denk ik?) dat hij de rente die hij krijgt op moet geven bij de belastingaangifte in Nederland als inkomsten, en alle betaalde ozzie belasting terug zou moeten kunnen krijgen tot het moment dat hij belastingplichtig is in Oz?? Ik weet alleen even niet hoe je dat kunt doen. kun je dan gewoon een tax return ding invullen? Of kan dat niet omdat hij nog niet in Oz woont op dat moment?

Ja dat is inderdaad wat ik bedoel. Loopt het belastingjaar in Oz nou gelijk met Nederland dan had ik dat probleem net gehad. Nu zou ik dus voor mijn spaargeld aangeslagen worden in Oz en kan ik als non resident niets aangeven of terugkrijgen. Wordt dit dan met Nederland verrekend ivm het belastingverdrag dan is er nog niets aan de hand? Is dit niet zo betaal ik dan dubbel? Dat is dan eigenlijk even mijn vraag. Het lijkt mij nu een gunstig moment om vast wat spaargeld over te brengen gezien de koers!

euh, bij ons ging dat om een verschil van een dollar of 10... Niet echt de moeite om mij daar druk om te maken dacht ik zo ;-) Maar ja, wij hadden dan ook niet zoveel spaargeld...
En aangezien de rente hier toch wel wat hoger is dan Belgie/Nl, lijkt het mij sowieso voordelig om alvast een spaarrekening in Oz te openen. Zeker bij de huidige koers, doen zou ik zeggen (wij hebben moeten wisselen bij 1euro = 1.25 AUD, grrr!)

lijkt mij trouwens logisch als je in Australie rente krijgt, dat je dan ook in australie belasting daarop betaald??

Haha niet dat wij nou zoveel spaargeld hebben hoor! Maar als ik 2 keer belasting moet betalen blijft er helemaal niets over. Maar je hebt gelijk de koers is voor mij de belangrijkste reden om al geld over te gaan maken. Wij hadden eigenlijk vorig jaar al willen gaan maar gezien de huidige koers hebben we nu een mazzeltje.

lijkt mij trouwens logisch als je in Australie rente krijgt, dat je dan ook in australie belasting daarop betaald??
Ja dat is ook logisch maar als je een TFN hebt zit je niet in het hoogste tarief. En door het belastingverdrag is vastgelegd dat je niet twee keer belasting hoeft te betalen. Alleen voor het overgangsjaar is het een beetje ingewikkeld, daarna niet meer. Heb je spaargeld oid betaal je maar in een land belasting ongeacht of dat in Nederland of Oz staat.

En door het belastingverdrag is vastgelegd dat je niet twee keer belasting hoeft te betalen.

Je hoeft op spaargeld in Oz toch alleen maar belasting te betalen in Oz? Of heb ik iets gemist? (niet zo goed in financiele dingen ;-))

Ik weet het ook niet zeker maar weet wel dat je in Nederland je wereldinkomen op moet geven, dus ook de inkomsten uit spaargeld in Oz. Waar je dan uiteindelijk belasting betaald hangt dacht ik af van waar je daadwerkelijk woont en het grootste gedeelte van je inkomen vandaan haalt. Ik kan me voorstellen dat het een heel gedoe is om betaalde belasting in Oz terug te krijgen of in NL niet te hoeven betalen! Er zijn wel standaard regelingen voor maar ik ben geen boekhouder en het duizelt mij een beetje wanneer ik het allemaal lees..

Back