Overstromingen

Mijn vriend zijn broer belde vandaag helemaal in tranen. Zijn huis staat er nog maar alles is verloren gegaan. Rob hoopt er volgnde week naar toe te kunnen gaan met alle bedden, matrassen, lakens, handoeken, tv's, andere meubels, etc wat we hier allemaal in opslag hebben staan. Het is gezien de laatste overstroming in Zuiderlijke richting maar afwachten of hij die kan kan opgaan. Gelukkig waren zijn, broer, zijn vrouw en kinderen optijd geevacueerd en had hij de mogelijkheid om zijn paarden en honden een veilig onderkomen te geven. Een flinke emotionele klap voor iemand die zijn gezin altijd op de eerste plaats zet.

Mijn vriend zijn broer belde vandaag helemaal in tranen. Zijn huis staat er nog maar alles is verloren gegaan. Rob hoopt er volgnde week naar toe te kunnen gaan met alle bedden, matrassen, lakens, handoeken, tv's, andere meubels, etc wat we hier allemaal in opslag hebben staan. Het is gezien de laatste overstroming in Zuiderlijke richting maar afwachten of hij die kan kan opgaan. Gelukkig waren zijn, broer, zijn vrouw en kinderen optijd geevacueerd en had hij de mogelijkheid om zijn paarden en honden een veilig onderkomen te geven. Een flinke emotionele klap voor iemand die zijn gezin altijd op de eerste plaats zet.

jeetje, wat erg!!!
heel veel sterkte!

Ik heb er geen woorden voor, hoe is het mogelijk dat het zo een puinhoop is geworden door al dat water...en hoe moet dat straks als het water gaat zakken, wat een enorme schade heeft het veroorzaakt. Ook ongelovelijk hoe de inwoners reageren, je hoort bijna niemand klagen. Wel is er veel verdriet om de doden,de vermisten en door de enorme stress die zo een situatie met zich mee brengt.
Wij leven enorm mee maar maken ons ook heel veel zorgen om de huisdieren die opgevangen moeten worden. De RSPCA heeft om hulp gevraagd, ook zij hebben geld nodig.
www.donate.rspcaqld.org.au/flood

We moeten helpen waar we kunnen om alles weer een beetje op orde te krijgen!! :up:

Groetjes en heel veel sterkte uit NSW

ik vind het heel triest voor iedereen die met de overstroming te maken heeft en leef met ze mee, maar ik snap niet dat australie nu niet eens iets gaat doen aan het water-management, ik hoor en zie elk jaar dat standaard daar de boel overstroomt en het word alleen maar erger.
als we hier in nederland niks aan bescherming tegen het water zouden doen, dan bestaat half nederland niet meer.

en voor de mensen die in de toekomst naar dit deel van australie willen verhuizen, controleer voor aankoop van jouw huis dat die minimaal 10/20 meter boven de zeespiegel ligt, dan houd je iig je voeten droog bij de volgende overstroming !

groet ben.

en voor de mensen die in de toekomst naar dit deel van australie willen verhuizen, controleer voor aankoop van jouw huis dat die minimaal 10/20 meter boven de zeespiegel ligt, dan houd je iig je voeten droog bij de volgende overstroming !

groet ben.
From Wikipedia;
Toowoomba is situated at a latitude and longitude of 27°33′S 151°57′E / 27.55°S 151.95°E / -27.55; 151.95. Toowoomba sits on the crest of the Great Dividing Range, around 700 metres (2,300 ft) above sea level.

Het lijkt me handiger om je hoogte te vergelijken met een rivier(tje) in de buurt.

Bart

Beste Benp,

misschien dat je tochiets dieper in de materie moet duiken voor je hier iets gaat roepen. Bepaalde delen van Australie hebben te maken met een klimaat dat heet "the wet". In die periode valt er veel regen en dat is goed, want daar moeten ze het de rest van het jaar mee doen. De mensen houden daar ook rekening mee en wonen niet op de grond, maar vaak er net boven, soms zelfs er veel boven! Waar Queensland nu echter mee te maken heeft is een natuurramp, een ongewone extreme hoeveelheid regen die de bodem niet kan verwerken, die er voor zorgt dat de dammen die men al heeft gebouwd na de overstroming van 1974 (ook een natuurramp) meer dan overvol zitten terwijl deze normaal nog niet voor de helft gevuld zijn. De rivieren treden daar door meer dan gebruikelijk buiten hun oevers en als het dan ook nog eens met snelheid krijgt door van een berg af te komen, een vallei in, dan heb je dus een groot probleem.

Heel veel dorpen hebben ook gewoon dijken staan (Goondiwindi) die het dorp beschermen, maar als het water als nog te hoog komt, stroomt het daar ook gewoon over heen.

Ik kan zo nog wel even door gaan, maar je mag nu gewoon zelf even googlen en je huiswerk doen!

Succes,
Sacha

beste sacha,

ik ben niet aan het roepen, ik geef mijn gedachte weer.
daar ben jij het klaarblijkelijk niet mee eens.
ik constateer dat Queensland met enige regelmaat overstroomt en dit zeker niet pas de 2e keer is, en vraag mij daarom af waarom de overheid daar niet wat meer aan moet doen ipv lijdzaam elke keer de "puin" te moeten ruimen ?
en of ik huiswerk wil gaan doen bepaal ik zelf wel :up: .

@bart...je hebt gelijk, een nabij gelegen rivier is natuurlijk een beter referentiepunt, maar je begreep iig wel mijn insteek.

groet ben.

Je mening/gedachte geef je weer met "ik vind" of "ik denk". Jij plaatst het hier als feiten zoals "ieder jaar hebben ze dergelijke overstromingen" en "ze doen er niks aan". Ook ik vind dit ongenuanceerd en ongefundeerd. Zoals Sacha al aangegeven heeft, er zijn diverse waterwerken in Queensland die hun werk doen, maar dit is een uitzonderlijke situatie. Natuurlijk zijn er niet overal dijken. In sommige plaatsen denk ik ook dat ze meer zouden moeten doen, maar voor een groot deel van QLD is het simpelweg niet rendabel om de rivieren met dijken in te dammen en overal sloten te graven, simpelweg omdat er haast geen ziel woont. Het is nu eenmaal niet zo kompakt als Nederland. En laten we NLD nu ook niet ophemelen, hoe vaak zijn er ook al weer overstromingen geweest in Limburg de afgelopen jaren? En als de regio Nederland, Belgie, Noord-Frankrijk en West-Duitsland zoveel regen te verwerken zou krijgen als QLD de afgelopen maanden (!) dan weet ik zeker dat de dijken in NLD ook niet hoog genoeg zullen zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat een aantal jaren terug in Nederland de rivieren bijna overstroomden omdat door de waterwerken het water niet vlot genoeg naar zee kon stromen. En die regenval was nog niets vergeleken bij de QLD regen.

Hi Ben,

Watermanagement is in Nederland iets makkelijker gedaan dan hier. Australie is nogal groot ik denk dat er niet veel anders te doen is dan aanpassen aan dit soort van natuurgeweld. Dat zou verhuizen kunnen betekenen, maar je praat over heel, heel veel huizen.

De situatie in NL is trouwens ook niet voor eeuwig houdbaar en de randstad zal vroeg of laat ook blank komen staan. Heb je niet eens een natuurramp voor nodig, maar gewoon wat zeespiegelstijging.

snap niet dat jullie zo in de verdediging schieten,
zouden jullie het niet fijn vinden dan als de overheid meer aan het water-management zou doen zo dat jullie de boel (beter) kunnen droog houden ?

groet ben.

Ben, het is te simplistisch om te roepen dat de overheid meer moet doen bij een natuurramp. De overheid kan niet al onze problemen oplossen. Of heb jij hele concrete ideeen als je het over 'water-management' hebt?

Groet
Jeroen

Het is niet gek waarom we over dit onderwerp in de verdediging schieten. Heel af en toe kijk ik nog wel eens op een Nederlandse nieuws site en lees daar dan het commentaar van de "gemiddelde" Nederlander die een oordeel velt over iets dat aan de andere kant van de wereld gebeurd op basis van die 500 woorden die de journalist heeft geschreven. Hier leven wij echter in de realiteit, we ervaren het extreme weer en dat blijkt toch iets anders te zijn dan er over te lezen. Om redenen die ik niet begrijp halen krokdillen die in rivieren zitten waar ook mensen wonen en bullsharks in de Brisbane River het nieuws in Nederland. Dat is niet bijzonder, dat is normaal. De hoeveelheid regen die er hier de laatste weken is gevallen is NIET normaal. Maar misschien moeten we Willem Alexander uitnodigen, die doet tenslotte water-management en dan is er ook vast wel iemand die de oplossing heeft gevonden voor gebieden die getroffen worden door aardbevingen. Want ook dat is een natuurramp die we dan zouden moeten kunnen oplossen....

Maar misschien dat een bezoek aan de regio je een andere kijk op zaken geeft.

snap niet dat jullie zo in de verdediging schieten,
zouden jullie het niet fijn vinden dan als de overheid meer aan het water-management zou doen zo dat jullie de boel (beter) kunnen droog houden ?

groet ben.
Een konstructieve bijdrage wordt altijd gewaardeerd. Naieve losse flodders niet. Natuurlijk zou het fijn zijn als de overheid verbeteringen aanbrengt waar het echt rendabel is (ik denk dat ze in QLD nu heel blij zijn met de Wivenhoe dam), maar het zijn wel onze centjes, dus moet het wel effectief zijn.

Wij wonen sinds 2 jaar aan de Gold Coast. Dit gebied bestrijkt een lengte van ongeveer 50 kilometer van zuid naar noord en ligt 70 km ten zuiden van Brisbane. Tot nu toe is dit gebied van de overstromingen bespaard gebleven. Wel merken wij dat de en bevoorrading van winkels nu slechter aan het worden is. Veel lege schappen en versproducten als groente, fruit en melk beginnen geleidelijk op te raken. Dit natuurlijk als gevolg van de overstromingen in Brisbane. Daar liggen veel distributie punten die momenteel onder water zijn gelopen en natuurlijk de aan –en afvoer over wegen zijn onbegaanbaar. Deze prijzen zullen de komende maanden flink gaan stijgen en zo zie je maar dat ook de niet getroffen gebieden eronder beginnen te lijden. Natuurlijk mogen we niet klagen, want om alles wat je lief is kwijt te raken, dat is pas onbetaalbaar. Ook worden de bewoners die naar hun huis teruggaan gewaarschuwd om vooral voorzichtig naar binnen te gaan. Er kunnen overal wel gevaarlijke stukken ijzer en scherpe voorwerpen zijn binnengedreven. Als eerste moet men alle etensresten in afgesloten plasticzakken doen en in de vuilcontainer deponeren om een plaag van ongedierte te voorkomen. Alles wat niet bruikbaar is aan de straatkant zetten en dit wordt uiteraard gratis opgehaald. Ook krijgen de mensen van de ondergelopen huizen AUD 100 korting op hun waterrekening om hun huizen met hogedrukreinigers en tuinslangen schoon te spuiten. Dit alles gaat een gigantisch vermogen kosten. De schade wordt nu al geschat op 7 biljoen Australische dollars en het einde is nog niet in zicht als dadelijk al het water gezakt is. Denk alleen maar al aan de infrastructuur. Wij hebben gisteren nog met enkele Nederlanders gesproken hierover en het verbaast ons allemaal dat er vanuit Nederland nog geen inzamelactie is gehouden, zoals destijds in 2005 met de orkaan Katrina in New Orleans. Australië is wel geen derdewereldland, maar > 7 biljoen kan toch geen land alleen ophoesten zonder hulp van buitenaf. Wij hopen tezamen en wij denken ook die andere 100.000 Nederlanders in Australië dat er aan ons gedacht wordt.

Piet en Madeleine

Overigens is het watermanagement in Nederland niet zo heilig als we soms denken. Blijkt dat we de vorige eeuw behoorlijk doorgeschoten zijn bij het aan banden leggen van water en waterlopen. Het doel was hier om de kans op een overstroming zover te minimaliseren dat het nooit meer voor zou kunnen komen. Daardoor krijg je extreme maatregelen, vooral als water niet alleen een veiligheidsaspect heeft, maar ook een economisch (scheepvaart, industrie) en recreatief doel en nodig is voor drinkwater. Natuur/ecologie is de laatste waar aan gedacht wordt.
Maar als je alle risico's wilt dekken dan kost het heel veel geld en moeite kost om daar (bijna) te komen. (Dat geld wordt overigens hier opgebracht door 15 miljoen mensen op een relatief klein oppervlak, kan je nagaan hoe enorm duur dat is per inwoner als je dat voor QLD gaat doen - maar dat terzijde).

Als je een deel van dat geld stopt in omgaan met water, in plaats van het tegenhouden van water, dan kom je een stuk verder. Aan het eind van de vorige eeuw zijn ze daar in Nederland langzamerhand ook achter gekomen. Dat heeft geleid tot het programma 'Ruimte voor water' en we zien op dit moment dat dat een positief effect heeft (het water staat nu in Nederland ook extreem hoog, maar loopt op de meeste plekken nog niet over). Dat programma houdt in het kort in dat er gebieden aangewezen zijn die als eerste onderlopen. Als je dat van te voren weet, dan kun je de koeien er vast vanaf halen...

Waarmee ik probeer te zeggen dat ze dat in QLD eerder door hebben gehad dan de waterschappen hier. Je kunt niet alle risico's dekken, dus je kunt maar beter zorgen dat je er mee om kunt gaan dat het af en toe mis gaat. Dus bouwen ze huizen op palen, worden mensen geevacueerd als het nodig is en zetten ze de stroom uit. De mensen die er wonen nemen het zoals het komt. Ja, ik zal niet ontkennen dat er persoonlijk drama's zijn en dat dit een ramp is. Maar het had veel erger kunnen zijn.
Ik heb groot respect voor hoe er daar met deze wateroverlast omgegaan wordt. Daar kunnen we hier nog wat van leren.

Ging meteen even kijken, maar waar wij wonen in Mackay wordt gewoon de normale "oude" googlemap weergegeven, terwijl het een paar jaar geleden (feb 2008) wel onder water stond, weliswaar maar 30 cm.
Absoluut niet te vergelijken met wat Toowoomba nu meegemaakt heeft.
Rondvragen aan oudere mensen die al jaren in de wijk wonen, is nog steeds de beste oplossing.
De gemeente wil ook graag dat land verkocht wordt en ik zie hier ook veel huizen gebouwd worden op lager gelegen stukken grond.

groetjes Johan

Wij zijn net de dans ontsprongen, we hebben het op 1 meter na droog gehouden.

Benp voor jouw speciaal; ik knijp op het moment mijn tenen bij elkaar want ons huis in NL ligt 10 meter van de Maas vandaan en die stond tot gisteren aan ook aan de weg!!! Hij stond dus op overstromen!!!

Dat is toch wel heeeel bijzonder... voor 2 continenten met een huis zitten waar je de billen voor samen geknepen houdt. Succes met jullie huis in Nederland!

Back