Overstromingen

K.U.T. = Kortom Uitermate Teleurstellend... ivm kleine lezers graag wel de juiste leestekens gebruiken ;)

Voor regio's Brisbane en Victoria voorspellen ze weer overmatige regenval! Hold tight you all there :up:

Voor regio's Brisbane en Victoria voorspellen ze weer overmatige regenval! Hold tight you all there :up:

Serieus? :( M'n schoonzusje trouwt zaterdag, hopelijk houden we het droog. Maar belangrijker dan dat is natuurlijk dat we geen nieuwe overstromingen willen!

Voor de mensen die niet helemaal een beeld hebben van de inpact van de overstromingen in Queensland, een interactief plaatje. Kan je mooi Nederland even vergelijken met het stuk van Queensland dan onderwater heeft gestaan. Dan hebben we het dus nog niet over het water in Victoria, NWS en Tasmanie...

My link

Australië introduceert overstromingsbelasting
CANBERRA - De regering van Australië heeft donderdag aangekondigd dat er een tijdelijke belasting komt om de kosten af te dekken die gepaard gaan met de overstromingen die het land in de afgelopen maand hebben getroffen. De zogenoemde 'overstromings-herstelbelasting' moet 1,8 miljard Australische dollar opleveren voor de schatkist van de federale overheid. Dat is omgerekend 1,3 miljard euro.
Premier Julia Gillard zei tegen Australische media dat het geld gebruikt zal worden voor herstel van beschadigde infrastructuur en hulp aan bedrijven die zwaar te lijden hebben gehad onder de overstromingen in het oosten van het land. De schade door het hoge water wordt op dit moment geraamd op ongeveer 10 miljard Australische dollar (7,2 miljard euro).

Bruggen, (spoor)wegen, landbouwgewassen en duizenden gebouwen in drie Australische staten werden verwoest of beschadigd tijdens de overstromingen, die nog altijd voortduren. Tot nog toe kwamen 35 mensen om het leven door incidenten die in verband worden gebracht met de natuurramp.

Als gevolg van de ramp zal het Bruto Binnenlands Product van Australië dit jaar volgens Gillard 0,5 procent lager uitvallen, dan wanneer er geen sprake zou zijn geweest van overstromingen. De premier verwacht dat de federale overheid circa 5,6 miljard Australische dollar (4 miljard euro) zal uitgeven aan de wederopbouw van de getroffen gebieden. Gillard stelde dat op een reeks zaken zal worden bezuinigd om het benodigde geld bij elkaar te sprokkelen. Lagere overheden zullen ook moeten bijspringen om de schade te herstellen.

De nieuwe belasting zal alleen gelden voor het belastingjaar 2011/2012, zo bezwoer Gillard. Wie meer dan 50.000 Australische dollar verdient, moet 0,5 procent extra belasting betalen. Huishoudens met meer dan 100.000 dollar aan inkomsten, betalen 1 procent overstromingsbelasting. Mensen die in de getroffen gebieden wonen, worden uitgezonderd van de extra bijdrage aan de schatkist.

Oppositieleider Tony Abbott heeft geen goed woord over voor de nieuwe belasting, die hij omschrijft als dom. De politicus stelt dat de regering de kosten van de wederopbouw ook kan bekostigen door meer te bezuinigen op andere begrotingsposten.

En meer ellende komt naar QLD toe: http://www.news.com.au/national/north-queensland-prepares-as-anthony-tipped-to-reform-into-cyclone/story-e6frfkvr-1225996497996

En wij schijnen Bianca morgenochtend recht over ons hoofd heen te krijgen :-(
IDW60280.gif

Bart

Zullen vannacht de schuilkelder in moeten! ;)

Nee, ik denk dat het wel mee valt allemaal... Ze zwakt nog heel veel af en zoals het er nu naar uit ziet blijft het beperkt tot wat hardere wind (20-30 knopen) en regen...

Maar we hebben onze spullen al wel voor de zekerheid binnen gezet, je weet maar nooit...

Groeten,

Leon

Dacht dat ik de enige gek was die besloot om alle losse spullen maar uit de tuin te halen :grin:

Ik heb nog nooit een cycloon meegemaakt en heb dus echt geen idee wat ik kan/moet verwachten. Vond wel de wolkenpartij vanmiddag bizar om te zien... Alleen jammer van de schade die al in de heuvels door dit voorloopbuitje is veroorzaakt :cry:

Dacht dat ik de enige gek was die besloot om alle losse spullen maar uit de tuin te halen :grin:

Ik heb nog nooit een cycloon meegemaakt en heb dus echt geen idee wat ik kan/moet verwachten. Vond wel de wolkenpartij vanmiddag bizar om te zien... Alleen jammer van de schade die al in de heuvels door dit voorloopbuitje is veroorzaakt :cry:
Wij hebben ook opgeruimd hoor, we weten dat het hier (soms heeeel plaatselijk) best kan stormen.
We zullen wel zien wat het wordt.
Van het nieuws kregen we een beetje het idee, dat die stormen van vanmiddag, erger waren dan de cyclone wordt??

Bart

Idd losse spullen binnen zetten. Ik heb er wel een meegemaakt (in Australia, Townsville) maar dat is al meer dan 10 jaar geleden. Meer dan dat kun je eigenlijk ook niet doen.

Van die storm vanmiddag hebben we dus niets gemerkt. Het werd even donker, toen kwamen die rare wolken opzetten, daarna een paar windvlagen en toen was het over....

Iedereen in Noord Queensland; ik denk aan jullie! Hopelijk raast Antony snel voorbij zonder jullie lastig te vallen!

Inderdaad, Succes in Queensland. Ik hoop dat jullie net zo gelukkig zijn als de inwoners van Perth waar Bianca stilletjes lijkt weg te sluipen...

En het is nog niet voorbij....

http://news.yahoo.com/s/nm/20110201/wl_nm/us_australia_cyclone

Yasi lijkt nog van een andere orde te zijn :-( Tjonge zeg, het lijkt wel hoe dichter we naar onze datum van vertrek gaan, hoe meer rampspoed er over Queensland komt. Is dit een voorteken?? :huh:

Ik hoop voor idereen dat het niet zo erg wordt als ze verwachten...

En hier nog een link

http://www.couriermail.com.au/news/queensland-facing-a-deadly-event-with-cyclone-yasi-anna-bligh/story-e6freon6-1225997904763

Het ziet er niet goed uit :-(

Back