pensioen

Lamarck

Well-Known Member
Hoi

ik weet dat ik er al ergens iets over gelezen heb, maar ik kan het niet meer terug vinden: hoe zit het met je pensioen als je in Oz blijft wonen en werken?

We hebben een koopsompolis en daarvan weet ik nu dat we een enorme hoeveelheid boete en belasting moeten betalen als we dat geld meteen op willen nemen. Maar als ik het goed begrepen heb dan kunnen we tien jaar lang uitstel vragen en dan zouden we het na tien jaar wel belastingvrij op moeten kunnen nemen. Toch?

Maar hoe zit dat met je 'gewone' pensioen? Ik had begrepen dat die straks als we 65 (of 66 of 67) worden niet uitbetaalt als je niet in Nederland woont. Da's niet aardig want we hebben er toch voor betaald?? Ik snap dat de belasting iets wil als we dat geld nu over willen sluizen (het is tenslotte belastingvrij opgebouwd), maar hoe zit dat nou precies? Of zijn we dat gewoon helemaal kwijt?
Het wordt nog knap lastig om in de helft van de tijd een compleet pensioen op te bouwen in een nieuw land. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Hi, wij hebben dit laatst ook uitgezocht. En nee, je raakt je pensioen natuurlijk niet kwijt, je hebt het immers zelf opgebouwd, er zelf voor betaald? Het is alleen zo dat Nederland met Australië heeft afgesproken dat pensioenen gewoon in NL worden belast bij uitkering vanaf 65 jaar. Dus als je met je opgebouwde pensioen pensioenrechten koopt als je 65 bent, wordt datzelfde pensioen in Nederland uitgekeerd met NL inhouding (het netto bedrag kun je dan natuurlijk naar Oz overmaken.....)

Wat betreft koopsommen zit het anders. Wat heb je precies? Een koopsom of een lijfrente? Koopsommen kun je namelijk vaak ongeveer boetevrij aflossen door het bekende woekerpolisverhaal. Alleen over de opgebouwde rente moet je belasting betalen maar voor onze koopsom gold dat we minder bij elkaar hebben gespaard in de polis (over 15 jaar!) dan we in al die maanden en jaren erin hebben gestopt! Dus wij konden deze gelden gewoon zonder belastingheffing opnemen (natuurlijk geldt het als vermogen in box 3 maar wij gebruiken het voor ons huis in Oz).

Lijfrente is nog anders. Als je die voortijdig afkoopt, wordt het bedrag (anders dan bij pensioenen, die blijven hoe dan ook in NL belast) niet in NL belast (je moet daarvoor wel een verklaring van de belastingdienst aanvragen). Als je de lijfrente echter gewoon op pensioengerechtigde leeftijd laat uitkeren, wordt deze in NL belast!

Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Succes, Annemarie
 
Lamarck,
Er is inderdaad veel over geschreven,, ga naar de search engine en typ pensioenen, superannuation, aow of wat dan ook in die richting.
Ikzelf heb vele bladzijden vol geschreven en je kunt alles lezen als je naar mijn artikelen gaat.

Even in het kort:
Je opgebouwde AOW in NL, 2 percent vanaf je 15e jaar (heeft er totaal niets mee te maken of en wanneer je er ook daadwerkelijk werkte en/of voor betaald hebt.)
Deze krijg je in de maand van je 65e jaar totdat je geen adem meer haalt, maakt totaal niet uit waar ter wereld je woont en welke nationaliteit je hebt.
Dus zat je in NL vanaf je 15e jaar en je ging pas op je 20e werken, maar je schrijft je uit vanaf je 32e jaar, dan krijg je dus 17 x 2 = 34 procent van het geldende AOW als je 65 wordt. NETTO!!!!Er wordt geen belasting ingehouden.

Je pensioen welke je mogelijk hebt opgebouwd via je werkgevers, raak je ook nooit kwijt.
Dat wordt uitbetaald ook vanaf je 65e jaar. Dat is ook netto, er wordt geen belasting ingehouden, maar je moet het vereffenen in OZ. (een lang verhaal).
Je kunt het rechtstreeks over laten maken of op je NL rekening laten storten, ook al woon je dan in Haiti. JIJ en NIEMAND anders bepaalt waar jij je AOW en je PENSIOEN wil hebben overgemaakt.

Dus bovenste ter geruststelling.
Cheers
Jan
 
:lol: Hier moet ik maar even een avond voor gaan zitten, snap er zo snel even niks van...... :lol:
 
OK, zoals gewoonlijk meerdere reacties met verschillende meningen / ideeen:).

Om te beginnen maar weer, ik ben GEEN pensioen / belasting expert. Dit is wat wij denken te weten:

AOW:
Die is altijd onafhankelijk van waar je woont. Er wordt gekeken naar de jaren die je in NL gewoond hebt (en je dat recht dus opgebouwd hebt. ZELFS als je je NL nationaliteit zou kwijtraken omdat je citizen wordt. Mijn vader en sitefmoeder wonen in Canada, hebben de Canadese nationaliteit en krijgen gewoon nog (het gedeelt waar ze recht op hebben dan) hun AOW uit NL ook.

Wat NL en Australie afgesproken hebben (zo is ons verteld) is dat voor elke dollar die je uit je NLse AOW krijgt wordt 50 cent van je pension gehaald (NB: Zoals je zal weten, in AU hebt je recht op state pension maar dat is WEL inkomens / bezittingen getest. Het kan dus zijn dat je er geen recht op hebt als je staks 'teveel' hebt).

NB: Tegen de tijd dat wij (en jij misschien ook :)) 65 zijn is het natuurlijk nog maar de vraag wat er nog aan AOW te halen is in NL. Het zou best kunnen dat het tegen die tijd ook helemaal afgeschaafd is en nog maar net een brood en een pak melk per week oplevert ...

PENSIOEN:
Wat jij straks als pensioen krijgt van je opgebouwde pensioen fonds (ABP of waar je dan ook bij zit) wordt gewoon bruto uitgekeerd (NB: Ik denk dat Jan en ik hetzelfde bedoelen, er wordt geen NLse belasting ingehouden. Maar ik noem het bruto want je wordt wel geacht om het hier als inkomen dan op te geven:)).

Als je straks een aantal jaren hier gewerkt hebt heb je (mag ik hopen:)) natuurlijk ook wat 'Super' opgebouwd, de Australische werkgever gerelateerde pensioen (meestal 9% van je inkomen). Waar het in NL over het algemeen een ingewikkeld systeem is waarbij je pensioen een toevoeging boven op de AOW is, is de Super hier gewoon een geld bedrag wat van jou is (wanneer je de pensioen gerechtigde leeftijd bereikt). Ook hier gelden allerlei regeltjes voor over vanaf wanneer je dat precies kan of mag 'opnemen', maar maak je daar nu nog maar niet druk om:)).

KOOPSOM / LIJFRENTE polissen:
Inderdaad (zie mijn eerder reactie daarop) als je die in NL laat staan (dus niet voortijdig afkoopt) verwacht ik dat dat ook straks gewoon (bruto:)) uitgekeerd wordt. Vervolgens heb je dat dan natuurlijk wel onder de AU belasting aan te geven.

De belasting in NL doet vooral moeilijk al je zo'n polis voortijdig wilt afkopen...

Ongetwijfeld zal het net zoveel vragen oproepen als (mogelijk) beantwoorden, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt ..
 
Even dan nog een kanttekening van mij Peter Perth.

Je eerste paragraaf is dus een herhaling wat ik al vertelde. AOW is niet plaats en nationaliteit gebonden, Het is 2 procent voor elk jaar dat je in NL hebt gewoond vanaf je 15e jaar.
Het maakt totaal niet uit of je pas op je 30e gaat werken, want dan krijg je de eerste 15 jaar (30 procent dus al) totaal gratis in je boodschappen wagentje.
15 tot 65 jaar is dus 50 jaar x 2 procent = 100 procent op je 65e. Ga je op je 32e emigreren en je stopt (ook vrijwillig) met het betalen van de AOW premie, dan krijg je waar ook ter wereld dus 17 x 2 procent dus 34 procent van het geldende AOW bedrag vanaf het moment dat je 65 wordt.
Een zeer eenvoudige rekensom. Makkelijker kunnen we het niet maken......

Verder: Als je een staats pensioen in Australie kan claimen (bij 65 jaar) dan wordt er rekening gehouden met eventuele AOW en pensioenen uit NL, dat op zich is juist.

Als je echter geen staats pensioen in Australie claimt of wegens je assets en/of ander inkomen niet kan claimen, dan wordt er dus NIETS gekort op je AOW en/of pensioen die uit Holland komt.

De bedoeling van de tegenwoordige 9 procent superannuation (VERPLICHT door de werkgever) is erop gericht om over 20 of 30 jaar dus geen staats pensioenen meer uit te keren.
Wij zijn uiteraard van mening dat 9 percent niet genoeg is en ik kan je ook verzekeren dat binnen een paar jaar er wel 3 tot 6 procent bij komt en wellicht wordt dat het gedeelte dat de werknemer betaalt. Nu is die 9 procent altijd op rekening van de werkgever. Dat extra percentage is momenteel een heet hangijzer want het is niet populair om het in te voeren door het gouvernement (LABOR of LIBERAL zal het ooit toch eens moeten doen.)

Dan nog iets. Waarschijnlijk weet je dit niet want je bent denk ik nog geen 65....
Als je 65 wordt in OZ en je werkt niet meer, dan is de sliding scale voor belastbaar inkomen beduidend hoger, dus begint niet van af 6000 dollar (wat nu het geval is) maar begint vanaf ongeveer 18.000 dollar (alleenstaand) en 25.000 dollar (samen), dit is belangrijk want je gedeeltelijke AOW en pensioen uit NL valt hier misschien net onder, dus betaal je geen belasting.
(Er is geen asset test). De uitkering van je superannuation heeft hier niets mee te maken, want die is belastingvrij bij een account based super.
Trouwens de AOW uit NL wordt op 75 procent belast in Australie (als je over de bovenstaande grens komt!), dus 25 procent is ALTIJD vrij.
Als je uitkering uit je superfund neemt (moet minstens 5 procent per jaar zijn) dan als je dat op de bank zet, dan geldt wel de rente hierover als prive inkomen....!

Ik ben zeer bekend met dit hele systeem, dus als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Cheers
Jan
 
Hi Jan,

Aangezien je al aangaf dat je vragen prima vindt, hierbij een paar van mij (ben wat in verwarring langzamerhand).
Allereerst: de belastingdienst in Heerlen heeft ons laatst uitgelegd (en daar een staatje met artikelen bij gepakt) dat NL pensioen hoe dan ook in NL wordt belast, ook bij uitkering na pensioengerechtigde leeftijd. Jij geeft aan dat dit niet zo is. Wat is nu waar en waar zou ik dat eventueel kunnen vinden (ik was blij dat ik eindelijk iemand had gevonden bij de belastingdienst die leek te weten waarover hij praatte.....;-).

Daarnaast een vraag over pensioenopbouw in Oz. Jij geeft aan daar veel van te weten, wij moeten daar straks ook aan beginnen. Tips waar?
En wat is een account based super (wat voor andere supers heb je?).

Hartelijk dank voor je hulp,
Annemarie
 
Annemarie,
Als je met pensioen gaat en je ontvangt AOW en mogelijk ook pensioen uit NL, dan vraag je de belastingdienst in NL om je geen belasting in te houden, aangezien je dat in OZ wilt regelen. Daar krijg je toestemming voor vanwege het verdag tussen de landen.
Je moet de AOW (niet pensioen) aanvragen via Centrelink in Hobart (dat is dus eenmalig) en als je er geen Australische staats pensioen bij claimt, dan krijg je de AOW en je pensioen op je eigen manier en heb je nooit meer iets met Centrelink te maken.

Echter, als je de Austr staats pensioen claimed en dat is afhankelijk van jouw inkomen dandertijd (uit je Australische superannuation) dan bekijkt het Austr gouvernement (via Centrelink) of je er recht op hebt en dan , afhankelijk van de bedragen uit NL, wordt je op je NL AOW (behalve 25 perc wordt niet belast) gekort op je Austr staats pensioen.
Dit wordt zeer nauwkeurig bij gehouden. Je moet ook 6 maandelijks aan Centrelink berichten wat je assets zijn inkl je inboedel, je superannuation, je autos etc. zelfs dien je te melden (zeer officieel) telkens als je met vakantie gaat naar het buitenland en terug melden bij terugkomst.
Allemaal nodig als je een lokaal staatspensioen trekt via Centrelink.

Je superannuation in Australie (zeg maar je prive pensioen opgebouwd gedurende je werk) kan je vanaf je 60e (was 55) al krijgen, maar dat doe je natuurlijk pas als je met werken bent gestopt. Alle bedragen welke de werkgever erin heeft gestopt al die jaren en ook de bijgeschreven rentes, daar wordt tijdens die lange rit 15 perc belasting over in gehouden.
Dit kan je zo tot je 70e jaar blijven doen. Dit doet het pensioenfonds voor je en je krijgt in de regel halfjaarlijkse opgaves, maar je kunt het ook via het net bij houden.

Het is gebruikelijk dat je, nadat je gestopt bent met werken, je superannuation om gaat zetten in een allocated pension, tegenwoordig heet dat account based pension.
Dat betekent dat alle rentes niet meer belast worden op 15 percent. Je hebt dan geen inkomen meer via je werkgever, maar je kan daar wel investments mee doen en shares kopen.
Alle opbrengsten zijn dan totaal belastingvrij!!! Heel uniek, maar zo is het.
Hoe doe je dit? Een kort briefje naar de belastingdienst, je moet wel een jaarlijkse tax return maken voor je superfund, maar je betaalt geen belasting.
Je tax return moet wel worden ge-audit, de totale kosten momenteel ong. 400-500 dollar.
Wel moet je minimum (tot je 70e) er 5 procent per jaar uithalen, geen maximum want je mag er alles uithalen en op de paarden wedden, het is jouw geld, en wat er over blijft als jij ophoudt met ademen dan gaat het naar je kinderen of erfgenamen, het is n.l. geen collectief maar een individueel pensioen. Iets wat men in NL niet kent.
Theoretisch kun je al het geld eruit halen, er mee doen wat je wilt.
Hopelijk ben je weer iets wijzer.
Cheers
Jan
 
Hi Jan,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Gelukkig duurt het nog wat jaartjes tot pensioen maar ik begrijp wel dat storten in een pensioenfonds in Oz dus rendabeler is dan in NL, toch?

Groet,
Annemarie
 
Hopelijk ben je weer iets wijzer.
Cheers
Jan

Ik ben een heleboel wijzer, bedankt Jan. Al moet ik bekennen dat het me nu wel duizelt ;-) maar het staat nu in elk geval op een rijtje dus dat kan ik dan weer even nalezen :)!
Pfff ik was al blij dat ik dat nederlandse belastingformulier nu min of meer goed ingevuld krijg, en dan beginnen we weer overnieuw met puzzelen :cool:.

bedankt!
 
Ja, het pensioenfonds in OZ (superannuation) is veel rendabeler en veel beter dan in NL, ook al omdat je het nooit kwijtraakt, want het gaat naar je erfgenamen.
Als je in NL je hele leven voor AOW en pensioen hebt betaald en je gaat op je 66e de pijp uit, is alles weg, behalve als je vrouw of man er nog is, die krijgt in de regel zo,n 70 percent en als die niet meer ademt dan is alles weg.
Dat noemen ze een collectief pensioen.

Verder betalen de kinderen in OZ weinig of geen belasting (dat ligt aan een bepaald aantal regels, zover ik weet is het op zijn allerhoogst 16 procent, maar als je er tussendoor op je oude dag grote bedragen eruit haalt en aan je kinderen geeft, is er geen belasting verschuldigd). Dat kan allemaal met je eigen superannuation.
Men kent geen successierechten in OZ.

Je superannuation kan je ook zelf wat mee schuiven tijdens de lange rit naar je 60e of 65e, er bestaan allerlei mogelijkheden van beleggingen incl shares, dat mag jij allemaal bepalen (nu al dus), maar je moet de risicos afwegen.
De meesten zullen de "balanced fund" hebben, dat is het gemiddelde met een redelijk tot goede "return" en ik zou zeggen laat het zo als je nog jong bent.
De z.g. "industry funds" zijn zeer in trek tegenwoordig, hebben ook een enorme tik gehad vanwege de financiele crisis maar kruipen er zachtjes nu weer uit.

Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Cheers
Jan
 
Tsja, alles moet batuurlijk wel vanuit een gebalanceerd perspectief worden bekeken. Ja, het is waar dat als je vroeg je laatste adem uitblaast dat je dan feitelijk voor niets hebt gespaard, maar aan de andere kant kan je geluk hebben dat je de 90 haalt en dan heb je toch liever het collectieve pensioen want dat ga je dus niet redden op de gemiddelde super. Bij een collectief pension hoef je je ook geen zorgen te maken dat je aandelen 50% in waarde dalen bij de volgende GFC en wordt het geindexeerd voor inflatie. En de rendementen van de Australische super-fondsen zijn ook weer niet zo goed en je betaalt hier ook veel te veel fees om je geld te laten beheren.

Wat wel of niet beter is voor jou als individueel hangt natuurlijk erg af van je persoonlijke situatie en voorkeuren.
 
Slatsr,
Ik denk niet dat je het e.e.a. begrijpt.
Als je 90 haalt, dan is dat toch prachtig!!!

Dan heb je b.v. (in jouw berekening - dus absoluut niet in het mijne!) al je centen opgemaakt, maar dan kun je toch ALTIJD terug vallen (mocht dat ooit nodig zijn) op het lokale staats pensioen. Dwz als jijzelf gedurende jouw werk carriere er een janboel van hebt gemaakt en je eigen pensioen niet tijdig hebt opgebouwd, dan heb je een persoonlijk probleem.

Ik geloof niet dat jij deze materie begrijpt.
Jan
 
Slatsr,

Oh, nou ff vergeten.
Als jij de Australische Superfunds niet vetrouwt, dan begin je toch lekker je eigen superannuation?

Kan iedereen doen, heb ik ook gedaan.

Als je dan slaagt over de jaren heen en je stopt op je 60e, dan kan je lekker door tuffen tot na je 60e. tot misschien je 100e verjaardag.

Echter, als je het niet redt, dus b.v de verkeerde investeringen hebt gedaan (jouw probleem), tja dan kan je alsnog naar Centrelink en met de staart tussen je benen een staats pensioen aanvragen (zo ongeveer als het AOW in NL). Heb je altijd recht op (wel met de billen bloot!!!)

Dus dan heb jij nog je collectiefe uitkering.

Maar zoals eerder gezegd, men wil in OZ totaal van deze staats pensioenen af en je krijgt binnen een paar jaar te horen dat je tussen 3 en 6 procent zelf bij moet dokken van je maandelijkse salaris om het staats pensioen in het jaar 2030.....(?) niet meer te kunnen claimen.
Cheers
Jan
 
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik geen materiedeskundige ben, maar om nu zo agressief uit de hoek te komen vind ik ook weer niet nodig. Heb ik je trots gekrenkt?
 
Ik ben geen expert op het gebied van pensioenen (al heb ik de laatste tijd wel veel op super gestudeerd), maar je moet de Nederlandse AOW vooral niet te veel vergelijken met een Australisch Age Pension. Een Age pension is een heel stuk lager dan de AOW. Je kunt er net van bestaan, maar meer ook niet. Extraatjes als prive ziektekostenverzekering kun je b.v. wel vergeten.
Dus je super versneld opmaken met het idee dat er altijd nog een Age Pension is, is een heel slecht idee. Net zoals niet genoeg super opbouwen. Je kunt dan nog wel eens heel raar staan te kijken als je bij Centrelink aanklopt.

Groetjes,
Rixta
 
Trots gekrenkt? Agressief? het maakt me allemaal niet uit.
Een ieder moet voor zich zelf bepalen wat je met je super doet.
In Nederland heb je totaal geen vat op je pensioenfonds, je betaalt elke maand en moet de boel maar afwachten totdat je 60/65 bent.

Ik zit al vele jaren in OZ, heb zaken opgebouwd, mensen aangenomen en superfunds opgericht (!).
Het is toch geweldig dat je in OZ kunt bepalen wat er met je superannuation (jouw geld) gaat gebeuren?
Ik werk al vele jaren niet meer en heb bezittingen en aandelen in mijn superfunds, maar je kan ook een veiliger haven bewandelen door b.v. een bedarag voor 5 jaar vast te zetten bij een bank. Allemaal jouw keuze!

Ik geef , uit monde van mijn jarenlange ervaring, wat adviezen op deze site, maar heb er totaal geen affiniteit mee.
Er zijn trouwens veel draadjes geschreven over deze materie, ga naar de "search enigine" en je kunt het zo opzoeken.

Rixta heeft helemaal gelijk, slaat de spijker op zijn kop. Goed vermeld!

Cheers
Jan
 
Goh, ik zou helemaal niet moeten reageren denk ik... maareeh, Jan, laat je vooral niet van de wijs brengen hoor (maar ik denk dat je dat ook niet doet:))! Ik snap ook niet zo goed waardoor al die reacties zo loskomen... Ik denk dat je feitelijk een van de weinigen (if not the only one) op dit forum bent die serieus kennis over dit onderwerp heeft ..

Rixta:
Het klopt wel dat de state pension je geen extraatjes toelaat, maar de mensen die ik ken die een AOW in NL hebben (en geen werkgevers pensioen o.i.d.) zeggen over hun AOW hetzelfde hoor.. te weinig om van te leven, net te veel om van dood te gaan .. :)
 
Rixta:
Het klopt wel dat de state pension je geen extraatjes toelaat, maar de mensen die ik ken die een AOW in NL hebben (en geen werkgevers pensioen o.i.d.) zeggen over hun AOW hetzelfde hoor.. te weinig om van te leven, net te veel om van dood te gaan .. :)

En Australisch Age Pension is dus nog een stuk minder dan AOW. Dus als je denkt dat je van de Nederlandse AOW maar net kunt bestaan, dan zou je met een Age Pension wel doodgaan. De meeste mensen stellen zich hun pensioen anders voor dan net overleven, dus veel super opbouwen is een goed idee. Wij hebben momenteel nog veel te weinig om over 15 jaar fatsoenlijk met pensioen te kunnen gaan. Zodra we onze hypotheek hebben afgelost gaan we dan ook eens even met een expert praten om te zien hoeveel we extra moeten gaan betalen om straks een beetje prettig te kunnen leven. En dan maar hopen dat we niet onze super overleven.

Groetjes,
Rixta
 
Ik zal proberen om via een berekening de gang van zaken te schetsen als je met pensioen gaat in Australie onder de huidige wetgeving.

Scenario:
Je bent op je 32e ge-emigreerd naar Australie.
Dus zeg maar dat je vanaf 2008 bent uitgeschreven in NL en ingeschreven als resident in Australie, in het laatste land ben je dus belasting plichtig.

Je wordt 60-65 in Australie en je stopt met werken.
Je hebt een klein pensioentje opgebouwd in Nederland, want je hebt daar maar 10 jaar gewerkt (van je 22e tot je 32e).

Je stopt in Australie op je 65e, laten we hier even van uitgaan.
Je bent getrouwd of hebt een partner in dezelfde leeftijdsklasse.

Benedenstaande bedragen zijn fictief, dus met de natte vinger en een beetje afgerond, maar het gaat om de berekening, trouwens de cijfers zijn wel redelijk correct.

Je krijgt uit Nederland, maandelijks AOW, voor 2 personen ong EURO 1600 ofwel
AUD 2300 = AUD 27600 per jaar op basis van volledig AOW.

Jij hebt recht op 17 jaar (van je 15e tot je 32e), dus 17 x 2 percent = 34 procent
Dus je ontvangt voor man en vrouw samen 34 perc van AUD 27600 = AUD 9400.-

Je krijgt voor 10 jaar pensioen premie welke je toendertijd betaald hebt, zeg maar een pensioen van 250 EURO per maand ofwel AUD 360 ,= AUD 8000.-

Dus vanuit Nederland wordt er maandelijks iets naar je overgemaakt, dat kan op een rekening in NL of een rekening in OZ, maar bij het laatste heb je maandelijkse overschrijvingskosten en koersverlies/winst.
TIP: Laat het op een Ned rekening bijschrijven, ofwel direct op je Australische naam of via een familielid (maar wel onder jouw naam) en neem er eens of twee keer per jaar iets uit of gebruik die EUROS tijdens je vakanties in Europa.
Laat het dus gewoon staan.

De lokale belastingdienst geeft je een korting van 25 procent op je AOW , dus je belastbaar inkomen is AUD 7050 plus AUD 8000 = AUD 15050.
Hier moet je bij optellen (voor je persoonlijke belasting aangifte) eventuele rentes op de bank, eventuele dividends van aandelen enz.
TIP: Splitst het inkomen met je partner, vooral aandelen.

Dus wellicht kom je aan een bedrag van zo’n AUD 20.000.

Nou als je 65 bent en NIET MEER WERKT (dus geen inkomen via arbeid!!!)Dan heb je een belastingvrije voet van ong. AUD 24.500.
Pas daarna gaat er een tarief in werking op basis van een schijven tarief.

Je betaalt dus geen stuiver belasting als je het handig aanpakt. (zie beneden).

Je lokaal opgebouwde pensioen in Australie is altijd belastingvrij en geldt niet als maatstaf met wat ik boven heb gemeld, het heeft er TOTAAL NIETS mee te maken.

Er zijn 2 soorten pensioenen of superannuation.

A. Je huidige regeling via je werkgever, waarbij 15 perc belasting wordt ingehouden door het pensioenfonds op alle bedragen die daar binnen komen via de werkgever of op de rente. Dit is eenmalig en je hoeft er geen cent uit te nemen (als je het niet nodig zou hebben), maar jij bepaalt dat. Dus als je niet meer werkt, want eerder voor je 60e kan je er nooit wat uit halen!
Je krijgt halfjaarlijkse staatjes van je pensioenfonds (krijg je nu al) waarbij alle details in staan.

B. Een account based superannuation. (vroeger genoemd allocated pension)

Hier kan je nadat je gestopt bent met werken NIETS meer bij doen, dus dat bedrag in zo’n account krijgt alleen nog maar rente , maar daar wordt geen 15 percent meer over geheven. Je hele fonds hier, wat er ook gebeurt, is belastingvrij.
Je kunt aandelen kopen/verkopen en investeringen doen, allemaal door je eigen superfund. Mins en plussen zijn dan jouw risico.

Er zijn voordelen en nadelen bij deze vorm van Super.
Voordeel, geen belastingen meer.
Je kunt zelf met aandelen en investeringen rommelen.
Mogelijk nadeel: Je bent verplicht er jaarlijks minimum 5 percent uit te halen.
Als je deze 5 percent eruit haalt en op een bank zet, dan komt de rente wel bij je “persoonlijke inkomen”
Nadeel: Je moet wel de kosten betalen van je jaarlijkse belasting opgave en auditing kosten betalen, dat laatste is bij een z.g. Self Managed SuperFund zo’n AUD 150 voor de belastingdienst en zo,n AUD 300-400 voor de audit.
Daar boven op de accountants kosten als je zelf dat formulier niet kan invullen (het is ingewikkeld de eerste paar jaar).

Nog ff een opmerking:
Bij De Superfund onder A hoef je er geen min 5 perc per jaar uit halen, je mag wel alles in een keer eruit halen en volledig verprutsen in het casino.
Einde superfund. Nogmaals : Het is jouw geld.

Bij de Superfund genoemd onder B, is min. 5 percent het bedrag wat je er jaarlijks uit moet halen. Ook hier is geen maximum, en je kan dus alles eruit halen en ook naar het casino of de races gaan.
Dus onhandige mensen of degenen die niet met geld om kunnen gaan, zouden problemen kunnen krijgen.

Theoretisch kan je op je 60e of 65e de ene dag miljonair zijn en de andere dag volledig blut. Dit is wel een gevaar....

Dit was een lange uiteenzetting, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Cheers
Jan
 
Back
Top