Even dan nog een kanttekening van mij Peter Perth.
Je eerste paragraaf is dus een herhaling wat ik al vertelde. AOW is niet plaats en nationaliteit gebonden, Het is 2 procent voor elk jaar dat je in NL hebt gewoond vanaf je 15e jaar.
Het maakt totaal niet uit of je pas op je 30e gaat werken, want dan krijg je de eerste 15 jaar (30 procent dus al) totaal gratis in je boodschappen wagentje.
15 tot 65 jaar is dus 50 jaar x 2 procent = 100 procent op je 65e. Ga je op je 32e emigreren en je stopt (ook vrijwillig) met het betalen van de AOW premie, dan krijg je waar ook ter wereld dus 17 x 2 procent dus 34 procent van het geldende AOW bedrag vanaf het moment dat je 65 wordt.
Een zeer eenvoudige rekensom. Makkelijker kunnen we het niet maken......
Verder: Als je een staats pensioen in Australie kan claimen (bij 65 jaar) dan wordt er rekening gehouden met eventuele AOW en pensioenen uit NL, dat op zich is juist.
Als je echter geen staats pensioen in Australie claimt of wegens je assets en/of ander inkomen niet kan claimen, dan wordt er dus NIETS gekort op je AOW en/of pensioen die uit Holland komt.
De bedoeling van de tegenwoordige 9 procent superannuation (VERPLICHT door de werkgever) is erop gericht om over 20 of 30 jaar dus geen staats pensioenen meer uit te keren.
Wij zijn uiteraard van mening dat 9 percent niet genoeg is en ik kan je ook verzekeren dat binnen een paar jaar er wel 3 tot 6 procent bij komt en wellicht wordt dat het gedeelte dat de werknemer betaalt. Nu is die 9 procent altijd op rekening van de werkgever. Dat extra percentage is momenteel een heet hangijzer want het is niet populair om het in te voeren door het gouvernement (LABOR of LIBERAL zal het ooit toch eens moeten doen.)
Dan nog iets. Waarschijnlijk weet je dit niet want je bent denk ik nog geen 65....
Als je 65 wordt in OZ en je werkt niet meer, dan is de sliding scale voor belastbaar inkomen beduidend hoger, dus begint niet van af 6000 dollar (wat nu het geval is) maar begint vanaf ongeveer 18.000 dollar (alleenstaand) en 25.000 dollar (samen), dit is belangrijk want je gedeeltelijke AOW en pensioen uit NL valt hier misschien net onder, dus betaal je geen belasting.
(Er is geen asset test). De uitkering van je superannuation heeft hier niets mee te maken, want die is belastingvrij bij een account based super.
Trouwens de AOW uit NL wordt op 75 procent belast in Australie (als je over de bovenstaande grens komt!), dus 25 procent is ALTIJD vrij.
Als je uitkering uit je superfund neemt (moet minstens 5 procent per jaar zijn) dan als je dat op de bank zet, dan geldt wel de rente hierover als prive inkomen....!
Ik ben zeer bekend met dit hele systeem, dus als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Cheers
Jan