Pensioen

Over deze materie zijn al vele paginas volgeschreven.
Dus in het kort zal ik het nog ff uitleggen.
De AOW krijg je vanaf je 65e (66e) en kan je op een rekening in NL laten zetten. Ik krijg gewoon elke maand mijn AOW bij de ING bank in NL>
Ook heb ik nog een pensioentje opgebouwd in NL welke ik ook maandelijks op de ING stort.
Dat geld haal ik in NL uit de muur als ik er jaarlijks kom.

Als je in OZ met pensioen gaat, dan moet je eenmalig je Nederlandse AOW aanvragen via Centrelink Hobart (daar is n.l. centrelink buitenland), je moet giga veel vragen invullen, maar dit is slechts eenmalig.

De bedoeling van de 9 percent super welke je bedrijf betaald in een door jou bepaalde Super rekening moet tegen de tijd voldoende zijn om daar verder van te kunnen leven.
Nou dat gaat dus niet, dus moet je een beroep doen op Centrelink om een aanvullende pensioen te verkrijgen. Centrelink,s uit betaling is gebaseerd op al het andere inkomen of bezittingen die je hebt.
Je huis is niet van toepassing.
Centrelink weet dus dat jij elke maand een bedrag van de NL AOW ontvangt en houdt daar rekening mee, maw je krijgt minder dan iemand die geen ander inkomen heeft.
Elke maand is het bedrag van Centrelink verschillend ivm het koers verschil hetwelk ook eens per maand door Centrelink wordt bepaald.
Als je genoeg geld op de bank hebt en nog aanvullende bedragen binnen krijgt, in NL of in OZ, maakt totaal niets uit, dan wordt je Centrelink bijdrage elke maand herzien en je moet eens per 6 maanden een nieuwe verklaring opgeven, dat zijn de aanschaf van nieuwe autos, je sterio installatie, nieuwe computers etc, hier wordt je helemaal gek van (volgens mijn vrienden want ik trek niet van Centrelink).
Probeer op geen enkele manier dit te ontduiken, want ze komen er achter, ook als je geld aan je kinderen geeft dan moet Centrelink dat weten en die bekort je op je uitkering.
Een heel gedoe.

Nog een tip (ook al vele malen vermeld): Hou een rekening aan in NL en laat daar je AOW en mogelijk andere pensioenen die je krijgt op storten maandelijks en gebruik dit geld als je naar Euro landen gaat , dus gewoon vakantie Nederland.

Verder kun je nog naar mijn profiel gaan en vind je ontzettend veel over dit onderwerp.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur dan een PB.
Groets
Jan
 
Lijkt mij sterk. Opgebouwde pensioenrechten zijn nog niet belast door de Nederlandse belastingdienst. Die zullen niet toestaan dat je dat zomaar even belastingvrij meeneemt.

Bij mijn vertrek moest ik een M-formulier invullen, waarop ondermeer de contante waarde van het opgebouwde pensioen wordt opgegeven. De belastingdienst legt vervolgens een claim neer over een deel van het opgebouwde pensioen, om er zeker van te zijn dat ze de belastingcenten ontvangen. Die claim wordt alleen in daadwerkelijke inning omgezet, als je de opgebouwde pensioenrechten wilt incasseren en meenemen.

Zat daar geen termijn van 10 jaar aan vast?Kan het mis hebben maar dacht ergens zoiets gelezen te hebben dat dat alleen was als je binnen 10 jaar je opgebouwde pensioen mee wil nemen.

Wij zijn medio 2016 vertrokken en verwachten binnenkort ook de 'conserverende aanslag' te ontvangen. Heeft iemand hier recentelijk nog mee te maken gehad?
 
Ik heb bijna 40 jaar in nl gewerkt en een leuk pensioen opgevouwd. Inmiddels alweer 3 jaar in au en ook hier bouw ik superannuation op. Nu ben ik aan het onderzoeken of er een au superannuation is die mijn nl pensioen wil overnemen. Navraag leert dat dit iig een QROP superannuation moet zijn. Mijn nl pensioenfonds wil hier aan meewerken en heeft mij al engelstalige formulieren voor opgestuurd. Mijn huidige HESTA superannuation doet het iig niet, maar dit is dus geen QROP. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb bijna 40 jaar in nl gewerkt en een leuk pensioen opgevouwd. Inmiddels alweer 3 jaar in au en ook hier bouw ik superannuation op. Nu ben ik aan het onderzoeken of er een au superannuation is die mijn nl pensioen wil overnemen. Navraag leert dat dit iig een QROP superannuation moet zijn. Mijn nl pensioenfonds wil hier aan meewerken en heeft mij al engelstalige formulieren voor opgestuurd. Mijn huidige HESTA superannuation doet het iig niet, maar dit is dus geen QROP. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dat wil ik ook graag weten. Ik zit bij SuperSA en zij kunnen mijn Nederlands pensioen niet overnemen. Een paar jaar geleden naar gevraagd en toen gaven zij aan, dat er maar een paar superannuation instanties zijn die dat kunnen. Dat ik bij een van hen een account zou moeten openen, dat zij het dan over konden zetten en na ik dacht 3 jaar, zou ik dan dat account op kunnen zeggen en de boel kunnen overzetten naar SuperSA.
Uiteraard ben ik mijn notities kwijtgeraakt, dus bij hun bezoek eerder dit jaar heb ik ze het opnieuw gevraagd, en toen werd me me geadviseerd om een financieel adviseur te benaderen.

We zullen niet de enigen zijn die hier tegenaan lopen, dus ben erg benieuwd hoe anderen dit aangepakt hebben.
 
Wat is het nut van het pensioen uberhaupt overhevelen? En is pensioen niet van 67 tot aan je dood? (Of is dat alleen aow?). Ala dat idd tot aan je dood is, hoe kan er dan een vast bedrag berekend worden (want dat is super)?
 
Wat is het nut van het pensioen uberhaupt overhevelen? En is pensioen niet van 67 tot aan je dood? (Of is dat alleen aow?). Ala dat idd tot aan je dood is, hoe kan er dan een vast bedrag berekend worden (want dat is super)?
Voor ons ook reden om het in Nederland te laten staan. Zijn we in ieder geval verzekerd van een potje met geld dat niet leeg kan zoals met Super.
 
Wat is het nut van het pensioen uberhaupt overhevelen? En is pensioen niet van 67 tot aan je dood? (Of is dat alleen aow?). Ala dat idd tot aan je dood is, hoe kan er dan een vast bedrag berekend worden (want dat is super)?
Het nut ervan is dat ik geen idee hebt hoe oud ik wordt en hier in Australie is je opgebouwde super van jezelf en kun je het rest bedrag aan je kinderen schenken. In nl krijgen mijn kinderen niets meer van mijn pensioen. Heb 40jaar in nl gewerkt namelijk. Onze financial advisor is aan het uit zoeken welke QROPS bereid is dit te doen.
 
Back
Top