Over deze materie zijn al vele paginas volgeschreven.
Dus in het kort zal ik het nog ff uitleggen.
De AOW krijg je vanaf je 65e (66e) en kan je op een rekening in NL laten zetten. Ik krijg gewoon elke maand mijn AOW bij de ING bank in NL>
Ook heb ik nog een pensioentje opgebouwd in NL welke ik ook maandelijks op de ING stort.
Dat geld haal ik in NL uit de muur als ik er jaarlijks kom.
Als je in OZ met pensioen gaat, dan moet je eenmalig je Nederlandse AOW aanvragen via Centrelink Hobart (daar is n.l. centrelink buitenland), je moet giga veel vragen invullen, maar dit is slechts eenmalig.
De bedoeling van de 9 percent super welke je bedrijf betaald in een door jou bepaalde Super rekening moet tegen de tijd voldoende zijn om daar verder van te kunnen leven.
Nou dat gaat dus niet, dus moet je een beroep doen op Centrelink om een aanvullende pensioen te verkrijgen. Centrelink,s uit betaling is gebaseerd op al het andere inkomen of bezittingen die je hebt.
Je huis is niet van toepassing.
Centrelink weet dus dat jij elke maand een bedrag van de NL AOW ontvangt en houdt daar rekening mee, maw je krijgt minder dan iemand die geen ander inkomen heeft.
Elke maand is het bedrag van Centrelink verschillend ivm het koers verschil hetwelk ook eens per maand door Centrelink wordt bepaald.
Als je genoeg geld op de bank hebt en nog aanvullende bedragen binnen krijgt, in NL of in OZ, maakt totaal niets uit, dan wordt je Centrelink bijdrage elke maand herzien en je moet eens per 6 maanden een nieuwe verklaring opgeven, dat zijn de aanschaf van nieuwe autos, je sterio installatie, nieuwe computers etc, hier wordt je helemaal gek van (volgens mijn vrienden want ik trek niet van Centrelink).
Probeer op geen enkele manier dit te ontduiken, want ze komen er achter, ook als je geld aan je kinderen geeft dan moet Centrelink dat weten en die bekort je op je uitkering.
Een heel gedoe.
Nog een tip (ook al vele malen vermeld): Hou een rekening aan in NL en laat daar je AOW en mogelijk andere pensioenen die je krijgt op storten maandelijks en gebruik dit geld als je naar Euro landen gaat , dus gewoon vakantie Nederland.
Verder kun je nog naar mijn profiel gaan en vind je ontzettend veel over dit onderwerp.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, stuur dan een PB.
Groets
Jan