Niet om je te overtuigen maar moet het even kwijt.
Ik heb getracht uit te leggen hoe het strafrecht werkt (debt to society) en Visum recht is wat anders maar het loopt hier een beetje in elkaar over. Wederom. Beide zijn verankerd in ons systeem. Dus feitelijk correct, maar ethisch kun je het er over hebben.
Het strafrecht bestraft iemand voor zijn daden. Dat lijkt me heel normaal en is een systeem wat overal ter wereld min of meer hetzelfde is (het principe bedoel ik: misdaad > berechting > straf)
Het typische is dat voor niet hier geborenen er dan iets overheen komt, het visum recht. (Wordt je als PR in Nederland uitgezet eigenlijk na een misdaad? Weet iemand dat?)
Los van of ik het hier wel of niet mee eens bent geeft het dus een scheiding tussen de meeste van ons hier op het forum (PR's), en degene die hier geboren zijn. Want waarom sturen we niet
iedere moordenaar met een bootje naar... ja naar waar eigenlijk?
Sommige mensen, in dit geval die Irakees, gaan na hun gevangenis straf hier, wellicht terug naar Irak en worden daar dan vermoord(?) Dat betekent dus dat we indirect de doodstraf geven aan iemand die hier in AU niet de doodstraf krijgt. (wederom, ik keur zijn daad onder geen beding goed, maar als de wet zegt 15 jaar gevangenis straf, dan zou dat het moeten zijn, voor de wet zijn we allemaal gelijk..... Oh nee, toch niet)
Of naar NZ, dat is op dit moment het meeste populaire uitwijs land geloof ik
https://www.abc.net.au/news/2019-02...es-australias-corrosive-deportations/10839120
Wederom, het is
mijn mening dat uitzetten na een misdaad ethisch niet OK is, maar ik begrijp goed dat niet iedereen die gedachte deelt. Dus geen overtuigende preek, gewoon mijn gedachten.