Platteland of stad ?

singlefooter

New Member
Ik ben benieuwd of er ook mensen bewust naar het platteland zijn gegaan of dat de meesten van jullie er toch voor kiezen om naar de grotere steden te gaan ?
Wij willen ons graag buiten de grote stad vestigen, mede omdat we nu ook buitenaf wonen en omdat we paarden meenemen.

Ben benieuwd wat jullie keuzes en argumenten zijn geweest en hoe het bevalt ?

Groeten Sietske

Jeroen en ik zijn zeer bewust op het platteland gaan wonen want wij hebben allebei een bloedhekel aan drukte. Die drukte was voor ons één van de redenen om Nederland te verlaten. Ook al woonden we daar in een klein dorp, we vonden het zelfs daar al te druk worden. Ons motto was: waarom het drukke Nederland verruilen voor een drukke stad in Oz? Dan hadden we net zo goed in NL kunnen blijven.

We wonen nu zo'n 10 km vanaf Albury. Alle voorzieningen bij de hand, zelfde winkels hier als in de grote steden, 3 ziekenhuizen in de buurt en heeeeeeeeeeeeel veel ruimte om ons heen.

Ons bevalt het super.

Erna

Ik sluit me hierbij aan,
ik verkies de rust boven de drukte, bomen in plaats van huizen, maar er moeten wel voorzieningen zijn!
Groeten Henk

Ons motto was: waarom het drukke Nederland verruilen voor een drukke stad in Oz?

Betere mentaliteit, meer mogelijkheden, vrijheid, natuur, beter weer, etc.
Dat is toch al een reden?
Als je dan toch in een drukke buurt moet wonen, dan liever in Auastralie als je de keuze hebt.

Soms krijg ik de indruk dat mensen hier komen met het idee dat het hier het paradis is.
Dan vallen de eerste weken/maanden erg tegen. Ook hier moet je gewoon werken voor je geld en moet je betalen voor levensonderhoud.
De dromen/ideeen die je hebt is prima, maar ga er niet van uit dat als je in het land bent deze dromen/ideeen gelijk bewaarheid wordt. Je moet er wel wat voor doen.

Ik denk dat het heel persoonlijk is.
Wij zijn stadsmensen en zouden niet in een dorp willen wonen, maar begrijp heel goed dat iemand voor een dorp kiest en helemaal met paarden , ben zelf ook in een dorp opgegroeid en heb een paard gehad.
Wel houden we enorm van de natuur en onze vrije tijd is dan ook buiten de stad. Snap je het nog... :smile:

Succes met het maken van je keuze

Ik zou liever niet in de stad wonen hier, maar als ik hetzelfde beroep wil blijven uitoefenen (en totaal iets anders doen kan natuurlijk ook niet zomaar) dan ben ik gewoon voor werk afhankelijk van de (grotere) stad.
Er is gewoon geen corporate world buiten Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth en Adelaide.

Neemt niet weg dat ik blijf kijken naar mogelijkheden om het toch voor elkaar te krijgen, of anders naar mogelijkheden om veel tijd "buiten" door te brengen. En dat is hier hartstikke goed te doen! Genoeg reden om toch naar Australie te gaan!

Henriette

Wij hebben ook de droom op het platteland te gaan wonen.
We wonen nu in een west-fries dorpje boven alkmaar...steden zijn leuk voor ffies...
We zouden het liefst ruimte hebben voor een paard of paarden, we rijden allebei maar hebben nu geen ruimte voor een eigen paard....

ben het wel volledig met Wilsil eens, dromen moet je hebben, maar ook in OZ zal je gewoon hard moeten werken om te bereiken wat je wilt!!!

GEERJAP

Leuk om zo de verschillen te zien, het wonen in een dorpje in nederland is natuurlijk wel wat anders als ergens achteraf in australie.
Ik heb in canada een aantal maanden heel ver buiten de bewoonde wereld gewoond, het was anderhalf uur rijden naar het dichtsbijzijnde dorp. Dan kan het toch wel eenzaam en alleen worden.

Nu is dat gelukkig niet onze bedoeling, want we houden wel van een beetje gezelligheid om ons heen.

En werken moet je overal, ik ben het er helemaal mee eens, dat als je maar in je droom geloofd je deze zelf uit kunt laten komen.

Voor ons wordt het in elk geval geen grote stad.

Sietske

[quote author=henriette link=topic=7823.msg101821#msg101821 date=1193708596]
Ik zou liever niet in de stad wonen hier, maar als ik hetzelfde beroep wil blijven uitoefenen (en totaal iets anders doen kan natuurlijk ook niet zomaar) dan ben ik gewoon voor werk afhankelijk van de (grotere) stad.
Henriette
[/quote]

Eh, waarom niet? Ik ben ook iets totaal anders gaan doen en ben daarvoor niet afhankelijk van de grote stad.

Wat ons in ieder geval in WA opvalt, is dat een grote stad hier totaal niet te vergelijken is met een grote stad in NL.
Perth is een grote stad, maar is verdeeld is zoveel wijken, dat die wijken eigenlijk een dorp is. Je hebt niet het gevoel dat je in een stad woont. Ook al heeft Perth 1.4 miljoen inwoners.

Ik ken Perth inderdaad, heb er een tijdje gewoond tijdens mijn backpackers tour door Australie.
Wij nemen ook een of twee paarden mee en zijn nu gewend om buitenaf te wonen met een stukje land en dieren enzo, dat wordt een beetje lastig in de stad.

Wij zitten vooral te kijken naar de regio onder Perth, vanaf Perth tot Albany, Esperance.

We zullen zien waar we uiteindelijk terecht gaan komen.

Sietske

Ik ben in Australie buiten de stad opgegroeid en woon momenteel in Nederland ook in een dorpje met circa 30 huizen. We hebben plannen om over een jaar of 2 in Australie te gaan wonen en dan gaan we ook weer buitenaf wonen. Bevalt mij prima. De stad is niets voor mij. Als ik er een dag naartoe ga, ben ik altijd weer blij daar weg te zijn aan het einde van de dag. Enige nadeel in de gebieden waar wij willen gaan wonen is dat de huizen vaak een watertank (of grond boring) voor drinkwater hebben en een septictank voor de afvoer.

op dit moment wonen wij in midden nederland en een middelgrote plaats denk ik.

onze planning is buitenwijk van melbourne en als ik kijk of diverse sites, is dat voor ons al een hele vooruitgang qua natuur en ruimte.

maar ben wel een gezelligheidsmens. dus heb wel graag mensen en voorzieningen om me heen.

lisette

Je hebt natuurlijk ook een verschil in grote stad en grote stad. Ik woon in Almelo (+-70.000 inwoners) en ik vind Enschede (+-150.000 inwoners) al een redelijk grote stad, maar Amsterdam vind ik echt groot en zou er noooooooooit willen wonen, ondanks dat ik toch een stadsmens ben. Ik zou niet in een klein dorpje willen wonen. Heb een vriendje gehad die in Hoogland (tegen Amersfoort aan) woonde. Dat was echt een dorp, maar 20 minuten fietsen en je was in het centrum van Amersfoort.

Een oom en tante van Maluka wonen ook behoorlijk afgelegen en altijd bednek ik me "Als je hier alleen thuis bent en er gebeurt je wat... niemand die je hoort." Misschien is het wel niet zo hoor, maar dat is een gevoel van me. Daarom ook zou ik niet zo afgelegen willen wonen.

[quote author=Annemiek link=topic=7823.msg101909#msg101909 date=1193832070]
en altijd bednek ik me [/quote] :grin:

[quote author=Erna link=topic=7823.msg101847#msg101847 date=1193737305]
[quote author=henriette link=topic=7823.msg101821#msg101821 date=1193708596]
Henriette
[/quote]

Eh, waarom niet? Ik ben ook iets totaal anders gaan doen en ben daarvoor niet afhankelijk van de grote stad.
[/quote]

Iets totaal anders gaan doen kan wel, maar niet zomaar....
Daar moet ik toch wel even goed over nadenken.
En dan denk ik met name over: financien en dus levensstijl en mogelijkheden om de dingen te kunnen blijven doen die ik graag doe, teruggang in salaris (= wil ik het zo graag dat ik dat ervoor over heb), hoe zou het me bevallen op een andere, meer buitenaf, lokatie, wat zou ik daarvoor moeten doen qua opleiding etc, hoe ga ik om met alles wat je in jezelf hebt geinvesteerd en dus "loslaat". Ik wil er immers wel voor zorgen dat ik (liefst met zoveel mogelijk plezier) in mijn eigen levensonderhoud kan voorzien!

Vandaar dat "zomaar", maar wie weet gaat het er nog wel van komen een keer....

Henriette

Tuurlijk gaat dat er wel van komen want je bent iemand die van alles onderneemt toch? Beetje risico durf je ook wel te nemen want anders was je niet in je eentje naar Oz gegaan. :up: :up: :up:

Groetjes,
Erna

Mijn droom op dit moment, is om in de mijnbouw werk te vinden (als Project Engineer o.i.d.), en dan in een dorp buiten de stad te gaan wonen.
De meeste mining jobs zijn FIFO (fly in fly out) met een regime van 7 op 7 dagen af. Dus je rijdt maar eens in de 14 dagen naar je werk en dan is het niet zo erg om anderhalf uur in de auto te zitten. Bovendien betaalt het heel goed.
Maar het valt desondanks niet mee om als Ingenieur in de mijnbouw aan de bak te komen. Ondanks de enorme tekorten vragen ze toch mensen met mijnervaring (en wie heeft dat in NL??)

Maar goed, we laten ons niet uit het veld slaan.

Bart

In Jabiru, NT ( nearby Kakadu) roepe...nee schreeuwen ze om mensen.

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=7823.msg102180#msg102180 date=1194432732]
In Jabiru, NT ( nearby Kakadu) roepe...nee schreeuwen ze om mensen.

Jack :evil:

[/quote]

Ook mensen die geen ervaring in de mijnen hebben ???
En zit je dan ook met fifo of is het een stukie rijden ??
Enig idee wat de inkomsten zijn voor een leek ??

Thanks Jack.
ps je website is niet te vinden :lol:

Back