Rain, Rain, Go Away!

Er ligt een plan om Warragamba dam te verhogen. Een deel van die catchment area die Sydney van water voorziet ligt in de Blue Mountains. Er is veel verzet. Enerzijds omdat een verhoging veel historische Aboriginal sites zal verwoest men en ook een aantal diersoorten bedreigt. Anderzijds omdat het wordt gezien als oplossing van de overheid om nog meer huizen te bouwen in de floodplains. Western Sydney is al een badkuip zoals nu al twee jaar op rij bewezen is en dat zou nog veel meer mensenlevens in gevaar brengen. Ik denk dat de discussie vooral moet gaan over waar gebouwd of herbouwd mag worden. En uiteraard tegelijkertijd proberen de climate change te beperken, maar die discussie wordt door deze regering angstig vermijd in de aanloop naar de verkiezingen.
Ik vind de hele damwand verhoging discussie een hele lastige. Aan de ene kant wil je het doen om de huidige populatie te beschermen, aan de andere kant verwoest je een boel history. En als het dan als excuus gebruikt wordt om meer te bouwen… dat zou vergelijkbaar zijn met de uiterwaarden vergroten in NL, maar de boeren mogen blijven wonen voor de dijk.

Je ziet nu ook iets raars gebeuren in Brisbane. Daar waren ze gestopt met het terugkopen van huizen in floodplains, en de gebieden die nu het hardst getroffen zijn, waren uitgesloten van extra funding om te beschermen tegen floods. Terwijl op alle modellen juist deze wijken (denk Rocklea) zelfs bij een flood die minder erg dan de 2011 flood zou zijn, al onder water zouden staan.
Het lijkt er wederom op dat politics voor sense gaat, en als de VHBB scheme niet weer opgestart wordt omdat ‘sommige mensen hun huis niet willen verkopen’, wat is dan wel de rol van de overheid?
 
Hoe is tie in NSW met onze (greater) Sydneysiders? Van het weekend even genieten van droger weer gok ik?
Hier viel de regen mee, wel een paar natte dagen, maar alles bij elkaar onder de 100mm. Als ik de beelden zo zie in NSW is het daar wel andere koek :(
 
Hoe is tie in NSW met onze (greater) Sydneysiders? Van het weekend even genieten van droger weer gok ik?
Hier viel de regen mee, wel een paar natte dagen, maar alles bij elkaar onder de 100mm. Als ik de beelden zo zie in NSW is het daar wel andere koek :(
Hier alweer twee dagen droog met af en toe een zonnetje. Vanmorgen even naar de lookout gelopen aan het einde van onze straat waar we uitkijken over de Sydney basin. Het water staat zeker hoger dan de laatste keer. Gelukkig zitten we hier wat hoger. Alleen weer een landslide in Mount Victoria waardoor er weer geen treinen rijden, maar dat is maar peanuts vergeleken met Windsor en omstreken.
 
Volgens mij momenteel tussen de 4 tot 7 euro?
Ik zeg handel... 🤣 Zeg mis bang dat ze contaniertje regelt en inkoopt. 🤣🤣 Wel een koelcontainer uiteraard 🤣🤣... Maar dat is pittig aan de prijs. Wordt dat allemaal geïmporteerd dan??
 
Ik zeg handel... 🤣 Zeg mis bang dat ze contaniertje regelt en inkoopt. 🤣🤣 Wel een koelcontainer uiteraard 🤣🤣... Maar dat is pittig aan de prijs. Wordt dat allemaal geïmporteerd dan??
Nee. Wordt niet geïmporteerd. Groeit hier normaliter. Maar als de volledige oost kant van Australië meer dan 2 meter regen krijgt in 6 maanden dan zijn allle kropjes sla tot snot vergaan. (NL krijgt ongeveer 800mm per jaar)

 
Last edited:
Nee. Wordt niet geïmporteerd. Groeit hier normaliter. Maar als de volledige oost kant van Australië meer dan 2 meter regen krijgt in 6 maanden dan zijn allle kropjes sla tot snot vergaan. (NL krijgt ongeveer 800mm per jaar)

Zo is het ook.. dan wordt het inderdaad vervelend. Twee meter is een beste plons water.
 
En het is weer begonnen. Alweer 23.4mm sinds 1PM gisteren…
I wish.

117mm sinds 00:00 uur vandaag.

Alles is zo zo super soaked. Water puddles overal want de grond is helemaal verzadigd van de afgelopen maanden. Elke druppel is er nu 1 teveel 😵‍💫

Verschillen zijn trouwens enorm op korte afstand. Noosa 40mm tot 14:00 Wij bijna het 3 dubbele in dezelfde tijd.
 
I wish.

117mm sinds 00:00 uur vandaag.

Alles is zo zo super soaked. Water puddles overal want de grond is helemaal verzadigd van de afgelopen maanden. Elke druppel is er nu 1 teveel 😵‍💫

Verschillen zijn trouwens enorm op korte afstand. Noosa 40mm tot 14:00 Wij bijna het 3 dubbele in dezelfde tijd.
En wij niets
 
Nee, het weer is perfect hier.
Ik hoor je wel weer als het zomer is ;)

Uiteindelijk is het nergens 365 dagen per jaar perfect, de winter is hier normaal wel erg lekker met blauwe lucht en temperaturen en humidity die veel hard werk mogelijk maken. Zomers is het rond het middaguur te warm.

Zo is het overal wel wat, ik vond Cairns en omgeving echt niet prettig afgelopen November, maar geloof gelijk dat de winter wel heel fijn is. Het is ook nog persoonlijk natuurlijk.
 
Ik hoor je wel weer als het zomer is ;)

Uiteindelijk is het nergens 365 dagen per jaar perfect, de winter is hier normaal wel erg lekker met blauwe lucht en temperaturen en humidity die veel hard werk mogelijk maken. Zomers is het rond het middaguur te warm.

Zo is het overal wel wat, ik vond Cairns en omgeving echt niet prettig afgelopen November, maar geloof gelijk dat de winter wel heel fijn is. Het is ook nog persoonlijk natuurlijk.

Winter in FNQ is echt perfect vind ik. Niet te warm overdag, koele avonden en niet vochtig en bijna geen regen. Doet me denken aan de Nederlandse zomer alleen dan veel constanter.

November is het warm, maar nog niet heel warm hoor. Dat is pas vanaf 1 december en vooral januari is not for the faint hearted. Maar er is een verschil, als je elke dag moet werken in de hitte raak je troppo. Nu dat niet meer het geval is valt het wel mee, want thuis kun je de warmte prima vermijden, en je moet je gedrag aanpassen. We doen niet veel in de zomer. Maar die humidity zal nooit wennen denk ik.
 
Het zit jullie dit jaar ook allemaal niet mee daar in de oostkust. Wij grappen hier weleens we zijn net op tijd naar de westkant gegaan.

Succes maar en hopelijk houden jullie allemaal droge voeten.

Wij zeiden vorige week nog, de winter hier valt gelukkig goed mee. Niet heel veel regen gehad en veel mooie warme zonnige winterdagen.

Ook hier regent het nu al een paar dagen en ik ben er al klaar mee. Dus kan mij helemaal voorstellen hoe jullie je voelen. Hopelijk is de lente er snel en de zomer ook en wordt het een droge mooie zomer voor jullie.
 
Back
Top