Regels Visum

Gwen

XPdite Sponsor
Voor mijn stage in Australië heb ik een occupational trainee visa aangevraagd. Deze heb ik ook gekregen, en de sticker zit heel mooi in mijn paspoort.
Nu heb ik alleen een 'probleempje'..
Volgens mij zijn de officiele regels van het visum, dat je het visum toegekend krijgt voor de tijd dat je stage loopt + 1 maand extra. Dit kwam bij mij mooi uit, omdat ik 1 week voor mijn stage er al ben, en 3 weken langer blijf. Nu heb ik alleen een mailtje gekregen van mijn stagebegeleidster over hoe we mijn uren willen verdelen. Als ik namelijk de ene week 5 dagen stage loop, en de andere week 4 dagen (wat ik graag wil..), dan kom ik aan mijn uren, en kan ik ook nog eens 2 weken eerder stoppen. Mij leek dit een goed plan, maar nu zit ik me ineens te bedenken dat ik dan de regels van het visum overtreedt...
Van de andere kant is mijn visum geldig tot ergens in september, terwijl ik duidelijk op heb gegeven dat ik 26 juli terug vlieg... Dus eigenlijk kloppen de regels van het visum dan sowieso al niet.
Ik zit nu een beetje te twijfelen. Graag zou ik 2 weken eerder klaar zijn, aangezien ik dan anderhalve maand heb om nog wat te reizen, ipv 1 maand, maar ik wil niet riskeren dat ik iets fout doe, en daardoor in de problemen kom. De andere optie is om elke week 4 dagen stage te lopen, en dan ben ik wel rond de opgegeven datum klaar...

Wat denken jullie??

Hoi Gwen,

Volgens mij kan je na je stage verder op een visitors visa. Ik denk allen dat je deze niet kan aanvragen als je in Oz bent maar moet je naar NZ. Je hebt volgens mij recht om na beeindiging van je stage nog 28 dage in Oz te blijven. Je mag dan NIET werken alleen reizen.

Hmm wat kunnen de regeltjes toch onduidelijk zijn zeg..
Toen ik het formulier invulde voor de visumaanvraag stond er van wanneer tot wanner je in australië bleef, en daar stond bij dat die data overeen moesten komen met de data dat je stage loopt. Nu was dat bij mij niet het geval, aangezien ik 1 week voor mijn stage begint er al ben, en ook 3 weken langer blijf. Ik had hier al een keer een mail over gestuurd of dat mogelijk was, en in die mail stond duidelijk dat je een occupational trainee visa krijgt voor de tijd dat je stage loopt + nog max. 1 maand.
Toen ik mijn paspoort terug kreeg met sticker, zag ik dat er op de sticker stond dat mijn visum tot ergens in September geldig is.. Nu heb ik net de ambassade maar eens gebeld om het zeker te weten, en zij zegt dat ik dan gewoon tot september in australie mag blijven. Dus dan klopt die regel van stage + max. 1 maand ook al niet meer
undecided.gif
Ze weten zelf volgens mij gewoon niet hoe het zit
cheesy.gif

Maar goed.. in mijn paspoort staat dat ik tot september mag blijven, dus zal het verder niet uitmaken wanneer ik met mijn stage stop.

Een andere vraagje. Ik vind dit visum heel interessant maar wanneer een stage niet bevalt, kan je dan zoals een WHV meteen van een ander bedrijf wisselen of moet het hele mikmak van vooraf aan beginnen? Nu ga ik van het ergste uit hoor en ben ik eens als men zegt dat je risico's moet nemen maar ik vroeg me dat gewoon eventjes af. :p

Goeie vraag hoor Denny..
Nee ik denk niet dat dat kan. De instelling moet namelijk vantevoren goedgekeurd worden..
Ik weet niet precies wat er wel zou gebeuren als het echt niet bevalt, maar goed, een half jaartje is denk ik altijd wel te overzien, ook al bevalt het niet.

Nu wil ik niet de boeman zijn, maar soms ligt het niet aan de stagiair dat een stage afgebroken wordt. Soms zegt het bedrijf de stage op, het komt niet vaak voor maar gebeurt (in NL) wel eens. Moet er dan wel bij zeggen, dan moeten ze een verdomd goede reden hebben die ze goed moeten kunnen onderbouwen. Ook moeten ze de stagiair hier optijd een 'waarschuwing' over geven dat de stagiair zich kan aanpassen/verbeteren waar nodig.
Nogmaals, ik wil niet de boeman spelen maar het KAN voorkomen, gelukkig gebeurt het niet vaak.

Verder ben ik het met Gwen eens en moet je de hele 'mikmak' vanaf begin af aan weer opnieuw regelen als je switcht van bedrijf. ECHTER, toen ik heb geprobeerd stage (afstudeerstage) te regelen in Sydney (is niet gelukt ivm school die begon te zeuren) adviseerde de stagebemiddelaar (Stagehuis.nl) om een WHV visa te nemen. Dit omdat deze langer geldig is dan je stage, je toch meestal niet langer dan 6maanden stage loopt bij het zelfde bedrijf (en dus niet langer dan 6 maanden bij de zelfde werkgever zit) en het scheelt in regels,tijd en geld. Hoe het precies zat durf ik niet meer te zeggen, aangezien het toch weer meer dan 1,5 - 2 jaar geleden is dat ik er mee bezig ben geweest.

Ik heb heel bewust niet voor een WHV gekozen. Het is inderdaad simpeler om aan te vragen, maar met zicht op een mogelijke toekomst in australië is het een heel handig visum om te bewaren.
Mijn visum is geldig van februari tot september, terwijl ik maar van februari tot eind juli in australie ben.
Het nadeel is wel dat ik geen bijbaantje mag hebben, en dus een half jaar geen inkomen heb.
Maar nogmaals, na mijn studie kan ik super simpel nog een jaar gaan, en als ik die WHV al gebruikt had, niet meer..

Het kan altijd dat een stage om welke reden dan ook, door welke partij dan ook afgebroken wordt, maar hier ik ga in de verre verste niet van uit in mijn situatie. Komt goed.

Goed punt gwen, niet bij nagedacht dat je daarna je WHV natuurlijk niet meer kan gebruiken ;).
Dat je even geen bijbaan hebt, tja dan maar iets meer teren op je spaargeld :p

Het geld van de IB Groep zul je bedoelen
grin.gif
Ooh correctie, DUO sinds 1 januari.

IB groep heb ik verbannen uit mn gedachte en dacht daar dus niet meer aan :mellow:
Maarja, daar kan je ook wel een beetje op teren ja ;)

Een beetje!? Dat is mijn grootste inkomsten bron.. haha.. Nee ik heb een aardig grote lening per maand afgesloten bij de IB groep. Ik had al ongeveer 1000 staan, en nu komt er nog zo'n 4600 bij. Dus aan het eind van mijn studie zit ik met een schuld van 5600. Ik heb alle voor en nadelen goed tegen elkaar afgewogen, en de mogelijkheden voor het afbetalen goed uitgedacht, en ik heb er helemaal vrede mee.

@Gwen:
5600 is niet extreem veel, zijn mensen met veel meer IB schuld. Het 'mooie' (in zover het mooi kan zijn) is dat het terugbetalen niet snel moet (15jaar volgens mij) en de rente valt redelijk mee (2.4%).

@Luwes:
Volgens mij is het ongeveer 300euro p/m bovenop de andere IB groep betalingen.

Ik geloof dat ik 10 jaar heb om terug te betalen, en het eerste jaar na je afstuderen hoef je nog niks te betalen. Vanaf het jaar daarna minimaal 45 euro per maand.

@ Luwes, het ligt aan de standaard stufi die je krijgt.. Ik geloof dat je in totaal iets van 800 ofzo kan krijgen.. dus bij een uitwonende beurs van 265 euro, kun ik nog 528 bij lenen. Maar daarnast kun je ook nog een collegegeldkrediet afsluiten. Ook gewoon een lening, die je eigenlijk moet gebruiken voor je collegeld te kunnen betalen, maar wordt verder niet gecheckt.
Ook krijg ik nog een vergoeding van 80 pm voor reiskosten, en mijn ov lever ik dan in voor die periode. In totaal krijg ik pm 1.013,66 euro van de IBG.

Ik had dus ook een aanvraag gedaan bij de IBG voor m'n fulltime opleiding in het buitenland. Het heeft iets van 4 maanden geduurd, maar vandaag kreeg ik officieel bericht.

Het resultaat:
Basisbedrag 95 euro
Gift aanvullende beurs 220 euro
Lening 290 euro
OV-Vergoeding 84 euro

Totaal 688 per maand.

Het leuke is dat er bij woonsituatie staat: thuiswonend. Dat word makkelijk om elke dag heen en weer te reizen tussen NL en AUS.
Maargoed zal daar wel contact over opnemen, omdat m'n basisbedrag sowieso dan hoger hoort te zijn. Denk dat ik dan toch ook maar die collegecrediet aan ga vragen.

Maargoed, het begin is er en voor m'n opleiding heb ik dus iig recht op studiefinanciering. Nu maar hopen dat ik kan aantonen dat ik 'sufficient funds' heb om 2 jaar in Australië te mogen blijven op een studenten visum.

@ Luwes: Fijn dat het (bijna) allemaal geregeld is bij de DUO!
Ik denk dat wanneer jij aan kan tonen dat je elke maand 800 euro op je rekening gestort krijgt (IBG brief laten vertalen), ietswat spaargeld hebt, en daar nog een bijbaantje wil zoeken, ze niet moeilijk doen.

Volgens mij gaan ze niet uit van het werk dat je daar verricht.
Maargoed, ik ga er van uit dat m'n basis nog omhoog kan, als het op uitwonend gezet word. En als ik hierbij nog m'n collegecrediet aanvraag.. samen met m'n spaargeld (~12000 euro). Dan hoop ik dat het goed komt, we zullen het wel zien. Iig, ik neem bijna het topic over ! Sorry :D

Haha boeiend.. die Regels van het Visum ben ik nu toch al uit
wink.gif

Je kunt ook nog een creditcard aanvragen als je die nog niet hebt.. Zijn ze in australie volgens mij ook altijd wel blij mee.

Back