....Kom ik vanavond even op terug.
...Bij deze:
Om maar met je eerste vraag te beginnen: nee, ik heb geen HBO of TU diploma.
En de 2e vraag: dit is inderdaad een pre-migiration assesment. M.a.w. je zult dit eerst moeten hebben alvorens je een skilled-independent visum aan kunt vragen.
Tot zover het makkelijkste deel.
Het niet hebben van een HBO of TU diploma is de reden dat je "gekeurd" moet worden door de ACS. Als je wel deze diplomas had, was het een stuk makkelijker. Dan had je n.l. op papier een bevestiging dat je over de gewenste (theoretische) kennis beschikt (het is dan n.l. mogelijk om een Australische tegenhanger van dat diploma te gebruiken als vergelijk). Als je dat dus niet hebt, zul je deze gewenste kennis aan moeten kunnen tonen d.m.v. werkervaring, diploma's, cursussen, certificaten e.d.
Je kunt al eens beginnen door op de webiste van de ACS het RPL Package te downloaden. Dit pakketje bevatte destijds wat uitleg over wat je aan informatie moet verschaffen en een form om dat te doen. RPL staat trouwens voor Recognition of Prior Learning.
Je geeft aan dat je functie System Engineer is, volgens mij komt deze functie zo niet voor op de ASCO lijst (weet ik nog omdat dat ook nog steeds mijn functie omschrijving is in Nederland), dus je kunt niet op basis daarvan een assesment laten doen. Wat je moet doen is de ASCO lijst downloaden van de DIMIA site (heb niet direct een linkje, maar moet niet moeilijk te vinden zijn). Dit is een lijst met allerlei beroepen en hun werkomschrijving/specificaties, wat je daarvan nodig hebt is sectie 2231. Dit zijn de IT beroepen. Kijk of je er een vindt die qua werkomschrijving het meest overeenkomt met jouw huidige werkzaamheden.
Uiteraard zal er overlap zijn met wat andere functies, dat is geen probleem, als grootste deel maar overeenkomt. Deze functie moet je gebruiken om je te laten assesen (hmmm...klinkt beter dan dat je het schrijft). Kan dus zijn dat je hier te boek staat als System Engineer maar je als Software Designer je assesment doet. Vervolgens moet je e.e.a. zo weergeven (op c.v. e.d.) dat duidelijk blijkt dat je deze werkzaamheden al zo'n 6 jaar uitvoert. Dit hoeft echter niet bij 1 en dezelfde werkgever geweest te zijn.
Als je eenmaal je assesment hebt ingediend, duurt het ongeveer 10 weken voordat je antwoord krijgt van de ACS.
Hoop dat dit je alvast een stukje op weg helpt. M.i. is dit het moeilijkste deel van de visum procedure (afgezien van het wachten). Let wel even op: dit was dus iets meer dan een jaar geleden, dus er kan ondertussen e.e.a. gewijzigd zijn.
Michel