Relevante job-related certificaten

Hoihoi,

Ik wil een skilled visum aanvragen.
Mijn vraag, wat voor certificaten kan ik aandragen als relevant en erkend voor mijn beroep.
Mijn beroep is ICT Professional, Software Engineer
Ik heb de volgende certificaten:
ITIL Foundations (is volgens mijn een internationale standaard)
CNA 4 en 5 (Certified Novell Administartor)
MCP (Microsoft Certified Professional, : Windows 200 Professional en Server, 2 modules van het MSCE programma)

Krijg ik voor deze certificaten extra punten (om tot de 120 te komen) of heb ik echt MSCE nodig?

Groetjes,
Peter
 
De assessmenteisen van de ACS veranderen geregeld. Als ik jou was zou ik contact zoeken met George Lombard (even googlen). Die staat bekend om zijn deskundigheid m.b.t. ACS assessments.
 
Krijg ik voor deze certificaten extra punten (om tot de 120 te komen) of heb ik echt MSCE nodig?

Hoi Peter,

Zit zelf ook in de IT en heb vorig jaar ook "de ACS" moeten halen. Je krijgt geen extra punten voor het hebben van een extra certificaat. Je krijgt punten voor het wel of niet passeren van de ACS. Die extra certifcaten kun je dus wel gebruiken voor het passeren van de ACS. Een aantal zaken die hiervoor van belang zijn:
* Het aantal jaren dat je reeds werkzaam bent in je functie als System Engineer.
* Relevante werkervaring
* Relevante studies

Je moet b.v. ook een soort verslag schrijven waarin je aangeeft wat je geleerd hebt (dus studies en cursussen) en hoe je deze in de praktijk hebt kunnen gebruiken.

Michel
 
Misschien een domme vraag, maar waar staat ACS voor?
Is dat de Pre-Assessment?

<edit>

De Australian Computer Society  :roll:
Had ik zelf wel eerst kunnen googlen  :lol:

bedankt voor de tip!
 
Nog een vraagje MicNic, heb jij een HBO of TU diploma?
Want dat heb ik nl  niet. Ik heb bijna 6 jaar werkervaring in de IT als support engineer.
Ik kreeg de indruk op de website van de ACS dat ik echt een HBO diploma nodig heb, anders wordt er 2 jaar ervarin afgetrokken en ik moet er minimaal zes hebben  :|
 
....Kom ik vanavond even op terug.

...Bij deze:

Om maar met je eerste vraag te beginnen: nee, ik heb geen HBO of TU diploma.
En de 2e vraag: dit is inderdaad een pre-migiration assesment. M.a.w. je zult dit eerst moeten hebben alvorens je een skilled-independent visum aan kunt vragen.

Tot zover het makkelijkste deel.

Het niet hebben van een HBO of TU diploma is de reden dat je "gekeurd" moet worden door de ACS. Als je wel deze diplomas had, was het een stuk makkelijker. Dan had je n.l. op papier een bevestiging dat je over de gewenste (theoretische) kennis beschikt (het is dan n.l. mogelijk om een Australische tegenhanger van dat diploma te gebruiken als vergelijk). Als je dat dus niet hebt, zul je deze gewenste kennis aan moeten kunnen tonen d.m.v. werkervaring, diploma's, cursussen, certificaten e.d.

Je kunt al eens beginnen door op de webiste van de ACS het RPL Package te downloaden. Dit pakketje bevatte destijds wat uitleg over wat je aan informatie moet verschaffen en een form om dat te doen. RPL staat trouwens voor Recognition of Prior Learning.

Je geeft aan dat je functie System Engineer is, volgens mij komt deze functie zo niet voor op de ASCO lijst (weet ik nog omdat dat ook nog steeds mijn functie omschrijving is in Nederland), dus je kunt niet op basis daarvan een assesment laten doen. Wat je moet doen is de ASCO lijst downloaden van de DIMIA site (heb niet direct een linkje, maar moet niet moeilijk te vinden zijn). Dit is een lijst met allerlei beroepen en hun werkomschrijving/specificaties, wat je daarvan nodig hebt is sectie 2231. Dit zijn de IT beroepen. Kijk of je er een vindt die qua werkomschrijving het meest overeenkomt met jouw huidige werkzaamheden.
Uiteraard zal er overlap zijn met wat andere functies, dat is geen probleem, als grootste deel maar overeenkomt. Deze functie moet je gebruiken om je te laten assesen (hmmm...klinkt beter dan dat je het schrijft). Kan dus zijn dat je hier te boek staat als System Engineer maar je als Software Designer je assesment doet. Vervolgens moet je e.e.a. zo weergeven (op c.v. e.d.) dat duidelijk blijkt dat je deze werkzaamheden al zo'n 6 jaar uitvoert. Dit hoeft echter niet bij 1 en dezelfde werkgever geweest te zijn.

Als je eenmaal je assesment hebt ingediend, duurt het ongeveer 10 weken voordat je antwoord krijgt van de ACS.

Hoop dat dit je alvast een stukje op weg helpt. M.i. is dit het moeilijkste deel van de visum procedure (afgezien van het wachten). Let wel even op: dit was dus iets meer dan een jaar geleden, dus er kan ondertussen e.e.a. gewijzigd zijn.

Michel
 
Bdankt voor je uitgebreide antwoord MicNic.
Ik ga 's ff zoeken welke functie ook alweer op de lijst stond. Volgens mij inderdaad software engineer.
 
Back
Top