Ha Tineke,
Ja, wij zijn toen ook hierheen gekomen met het idee van we zien wel voor hoe lang. We hadden bedacht sowieso 3 jaar de tijd te nemen voordat we een beslissing zouden nemen. Maar het punt is dus gewoon, dat je van te voren niet weet of na die drie jaar, je alsnog van gedachten zult veranderen. Je weet gewoon niet wat er in de toekomst gaat gebeuren en wat je zoal meemaakt die je van gedachten kunnen doen veranderen. Bij ons zijn er nogal heftige dingen gebeurd in de familie in Nederland, en dan is het heel erg klote dat je er niet bij kunt zijn. (understatement of the year!)
Ook nu onze kinderen twee zijn geworden, moeten we voor hen ook de volle mep gaan betalen voor vliegtickets en dat betekent dus gewoon dat we dat niet zo makkelijk meer zullen kunnen doen voorheen. Het komt er dan dus op neer dat we alleen mijn ouders nog zo ongeveer een keer per jaar zullen kunnen zien, zo lang die dat kunnen blijven volhouden, de rest van de familie is gewoon voor de rest van je leven ver van je verwijderd, en dat idee vliegt me enorm aan. En ook dat mijn kinderen op moeten groeien zonder te weten wat het betekent om familie te hebben, en een opa en oma die je schandalig verwennen, en neefjes en nichtjes, familieweekenden etc. Het hele idee dat ze dat nooit zullen meemaken staat me enorm tegen.
Wat jij ook zegt over de leeftijd dat ze naar school toe gaan, dat heb ik ook in mijn achterhoofd. Ik ben er ondertussen wel helemaal uit dat ik absoluut terug wil. Denk zelfs dat er gewoon geen andere optie voor me is, want als ik het niet doe, zal ik er altijd last van blijven houden. Ik zou dan dus ook graag terug willen zijn voor mijn kinderen naar school gaan. Het zal allemaal al een enorme verandering voor ze zijn natuurlijk, dus om ze dan ook nog eens van de ene school naar de andere te slepen, dat zou ik liever willen voorkomen.
Voor ons is het nu dus langzaamaan beginnen met de praktische kant van de zaak. Er is een boel dat moet worden geregeld, over nagedacht, beslissingen genomen etc. Je bent niet zomaar eventjes weer terug na zoveel jaren. Maar ik heb er echt zin in. Gewoon weer een nieuw avontuur, en weer opnieuw beginnen. Ergens anders in Nederland dan we vandaan komen, en ook zeker met in ons hoofd dat Nederland niet meer hetzelfde is als toen wij er weggingen.
Voor jou is het zeker een heel andere situatie, bij jullie is het altijd 1 van de 2 die wel zijn familie en jeugdvrienden bij zich kan hebben. Dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk! Maar het lijkt me een goed plan om het gewoon uit te gaan proberen, en dan maar zien hoe het gaat. Ik zou er geen tijd aan vast plakken, want zoals ik al zei: je weet gewoon niet of en wanneer je van mening kan veranderen. Dat kan ook nog daarna gebeuren.
Succes in ieder geval met jullie keuze. Hoe dan ook zal het een mooie ervaring worden. Ik had mijn ervaring hier voor geen goud willen missen!