Rethink on skilled migrants

Lost

Administrator
Vandaag (donderdag 21-07-2005) in "The Mercury" gelezen:

Rethink on skilled migrants

AUSTRALIA'S skilled migration program could face an overhaul after a review ordered by the Federal Government. Thousands of skilled migrants are either unemployed or languishing in low-skiled jobs. And figures released yesterday showed demand for skilled workers could be easing, with job vacancies falling in July.
 
Interesting article Lost! Zeker aangezien wij eergisteren een email kregen van de migratie agent (Brisbane based) van mijn zwager. Hij spoorde ons aan om haast te maken met alle documentatie die hij nog nodig heeft..... Zo te zien zit er inderdaad een verandering "in de lucht"! :|

Groetjes
Syl
 
Sh*t...wat zou dat voor consequenties kunnen hebben voor diegenen die nu nog hard bezig zijn om daarginds te komen?
 
Wat een rot stukje. Word je weer eventjes goed op de feite gedrukt. Het is daar niet allemaal roze geur en maneschijn. Vooral het onderstaande stukje baart mij zorgen :x
Thousands of skilled migrants are either unemployed .....

"No worries maties"  :up:  :|
 
[quote author=Bear link=topic=2128.msg21284#msg21284 date=1121928201]
Wat een rot stukje. Word je weer eventjes goed op de feite gedrukt. Het is daar niet allemaal roze geur en maneschijn.
"No worries maties"  :up:  :|
[/quote]

Ik denk niet dat het "No worries maties" nog helemaal gaat gelden.
Dit zou wel eens consequenties kunnen hebben voor het aantal Skilled Visa wat jaarlijks uitgegeven gaat worden. Ze hebben het voor eht jaar 2005/2006 verhoogd, maar ik denk best dat er een reëele kans is dat ze dat aantal weer gaan verlagen....ik was al aan het kijken of ik een nieuws-item op de DIMIA site kon vinden, maar daar lees ik er nog niets over (of ik moet er overheen lezen)
 
Heb er nog verder niets over kunnen vinden, maar persoonlijk denk ik dat probleem schuil gaat in het feit dat men alleen hoog geschoolde mensen zoekt.
Deze mensen zoeken natuurlijk naar banen op hun eigen niveau en hierdoor blijven de banen onder het niveau niet ingevuld. Misschien moeten ze inderdaad het aantal skilled visa per jaar terug brengen en ook daarnaast mensen toe laten die niet te beroerd zijn om 'werk' aan te pakken.


(ps. voor de mensen die nu bezig zijn hoop ik natuurlijk wel dat ze hun skilled visa toegekend krijgen).
 
Nou ik vind het ook bar lastig om aan het werk te komen in het onderwijs. Ik denk zeker dat je ervan uit moet gaan dat je onder je niveau moet beginnen en jezelf moet bewijzen. Ze maken het ook niet echt makkelijk voor de overseas qualified teachers onder ons. Zegt Jufrebekka die eindelijk denkt alle formulieren klaar te hebben, en dan alleen nog een fijn interview mag doen pfffff....pffff..... zucht...
 
[quote author=Lost link=topic=2128.msg21273#msg21273 date=1121915900]
Vandaag (donderdag 21-07-2005) in "The Mercury" gelezen:

Thousands of skilled migrants are either unemployed or languishing in low-skiled jobs. And figures released yesterday showed demand for skilled workers could be easing, with job vacancies falling in July.
[/quote]

Nou, hebben ze bij gezegt hoe lang deze werkloos zijn of op een lower skilled job zitten? En de uitspraak, job vacancies falling in July?
Is dat een tendentie of is dat normaal voor die tijd van het jaar?

Het zou absoluut kunnen dat hier een 'Mercury' journalist ietsje te 'over eager' was om een interessant report te schrijven, maar in feite heeft die geen duidelijke data aangevoert. Was dit uitzegt is namelijk niets.
Kan van alles betekenen. "Demand could be easing" was een conlusie van een maand minder vacancies (Hoeveel minder dan?). Dat vind ik niet echt correct.

Ja, als je begint ben je een tijdje werkloos of werkt onder je niveau . En in de winter zakt de hoeveelheid an jobs toch (denk ik, weet iemand precies hoe het gaat?). Dat is op zich helemaal geen nieuws. Ik hoop dus dat we het hier met een lemon te maken hebben. Is gewoon de personelijke mening van die meneer/mevrouw (of niet eens), gebaseert op niets.


Hoping for the best,
:)
Annemarie
 
[quote author=M5 link=topic=2128.msg21302#msg21302 date=1121936992]

Ik ga maar voor mezelf duimen!!
[/quote]
Strak plan  :up:
ps dat blikje zal onderhand toch wel leeg zijn, kunnen we je weer zien.  :lol1:
 
Eigenlijk een raar bericht, ik bedoel nog niet al te lang geleden was het bericht dat er 20000 extra visum's zouden vrij komen. Snapt iemand het nog?
 
Ja klopt, want bij de site van Dimia staat een bericht van 20 juli waarin juist gezegd wordt dat het juist een enorme boost is voor de economie en het ervoor zorgt dat het oplopende skilled migrants tekort aangevuld wordt (met ons vers vlees dus  :))

Snapperdanookniksmeervan.

Groetjes Miranda
 
[quote author=tum link=topic=2128.msg21329#msg21329 date=1121955899]
Ja klopt, want bij de site van Dimia staat een bericht van 20 juli waarin juist gezegd wordt dat het juist een enorme boost is voor de economie en het ervoor zorgt dat het oplopende skilled migrants tekort aangevuld wordt (met ons vers vlees dus  :))
[/quote] Nou de bron waar dit vandaan komt zou toch betrouwbaar moeten zijn denk ik :-o
Dus we hoeven ons denk ik niet al teveel zorgen te maken! Dank je wel Miranda voor het goede nieuws.
 
Ik heb het volgende nieuwsbericht gevonden op

Skilled migrant program failing
John Masanauskas
21jul05

AUSTRALIA'S skilled migration program could face an overhaul after a review ordered by the Federal Government.

Thousands of skilled migrants are either unemployed or languishing in low-skilled jobs.
And figures released yesterday showed demand for skilled workers could be easing, with job vacancies falling in July.

Cabinet boosted the skilled intake by 20,000 places this year, but it is believed that some ministers were sceptical about the increase and wanted evidence that the system was working.

The review by top academics will investigate the points test for skilled migrants and compare it with selection procedures used in the UK, New Zealand and Canada.

The review also follows a recent Immigration Department report showing that many skilled arrivals who were supposed to settle in needy country areas were living in cities.

Thousands of migrant professionals are either unemployed or taking jobs driving taxis or working in restaurants and supermarkets.

The new arrivals typically send out hundreds of job applications, but many fail to get interviews in their fields because they lack Australian experience.  enzovoort

www.heraldsun.news.com.au  onderwerp: Skilled migrant program failing
 
The new arrivals typically send out hundreds of job applications, but many fail to get interviews in their fields because they lack Australian experience.  enzovoort

Normaal heb ik altijd wel een "Half vol glas" i.p.v. "half leeg.." attitude, maar helaas waar rook is, is vuur....... ik denk dat je gewoon lekker je eigen plan moet blijven trekken. En zoals Ton & Ineke ook al aangeven; Inderdaad, kijk niet te ver vooruit. Step by step...uiteindelijk worden de aanvragen toch individueel bekeken?

Even een beetje insight over de problemen met werk zoeken voor (verse) emigranten: Bij mijn dochter op school zit sinds een maand of wat een meisje uit de UK, de ouders hebben goed papieren, vader is een Head Chef (staat hoog op de vraag lijst) en ook zij vinden het heel moeilijk om aan werk te komen. In zijn geval: zijn eisen zijn gewoon veels te hoog ("maar bij ons in Europa...blablabla"), kijk daar is op zich nog wat aan te doen.......just lower your standards for the time being!  :up:  Voor haar is het een groter probleem. Heeft diploma's, certificaten, jaren werk ervaring.....maar inderdaad geen Australische werk ervaring en daar wordt nou eenmaal een hoop waarde aangehecht, vaak meer dan aan stapels aanbevelings brieven en dikke certificaten.

Deze mensen zoeken natuurlijk naar banen op hun eigen niveau en hierdoor blijven de banen onder het niveau niet ingevuld. Misschien moeten ze inderdaad het aantal skilled visa per jaar terug brengen en ook daarnaast mensen toe laten die niet te beroerd zijn om 'werk' aan te pakken.
  Ik denk ook dat mensen in "trades" zich nog niet echt druk hoeven te maken.

Groetjes
Syl
 
.....maar inderdaad geen Australische werk ervaring en daar wordt nou eenmaal een hoop waarde aangehecht, vaak meer dan aan stapels aanbevelings brieven en dikke certificaten.

Zeker als je baan niet op de MODL staat!
Dat is ook mijn ervaring. Ik had dat behoorlijk onderschat! Het kostte me bijna 5 maanden om een baan te vinden en dat was uiteindelijk ook nog via-via. En ook daar zeiden ze tijdens het interview: 'wel jammer dat je geen Australische werkervaring hebt'. Het is erg frustrerend dat telkens te horen, want ja, je moet toch ergens beginnen! In die 5 maanden heb ik maar iets van 10 interviews gehad, terwijl ik dagelijks op functies solliciteerde.

Mijn tip: wees erg pro-actief in het solliciteren, bel met recruiters, volg elke brief of email op met een telefoontje, loop bij recruitment agencies binnen met je cv en probeer een gesprek met een consultant te krijgen. Dit was een veel agressievere benadering dan ik in Nederland ooit zou hebben gedaan maar het zorgde er wel voor dat ze me op hun 'radar' hadden.
In eerste instantie benaderde ik ook bedrijven rechtstreeks maar dat werkte niet zo goed - hangt ook af van de markt waar je inzit denk ik.

En zoals Syl ook zegt: soms moet je je verwachtingen wat bijstellen. De baan die ik uiteindelijk kreeg was van een lager nivo dan wat ik in Nederland deed. Maar in elk geval ben je ergens binnen en zodra je jezelf bewijst komen de kansen vanzelf.

On the bright side: als je dan die felbegeerde Australische werkervaring eenmaal hebt is het ook geen probleem meer. Potentiele werkgevers doen er helemaal niet moeilijk over dat je niet Australisch bent. Hoewel ik me weleens heb afgevraagd of dat voor iedereen geldt of dat het dan toch in je voordeel werkt dat je een blanke westerling bent...
 
Back
Top