Revenge attacks in Sydney race war

Martin

Member
http://www.nu.nl/news/640474/24/Hevige_onlusten_in_Sydney_%28video%29.html
http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_page/0,5744,17536279%255E601,00.html
http://www.news.com.au/story/0,10117,17536989-2,00.html

SYDNEY - Racistische gewelddadigheden zijn zondagavond uitgebroken in verscheidene voorsteden van de Australische metropool Sydney. De onlusten begonnen eerder op de dag aan het strand van Cronulla, circa twintig kilometer ten zuiden van het centrum van de stad.

De onlusten ontstonden toen duizenden blanke, jonge Australiërs na oproepen via mobiele telefoons en SMS-jes bijeenkwamen om een strand te 'heroveren' ten zuiden van de stad. Aan het strand was er eerder een incident met twee strandwachten die werden gemolesteerd door twee Australiërs van Midden-Oosterse komaf.

De menigte, onder wie velen stomdronken, viel vervolgens en masse mensen aan die een uiterlijk hadden dat deed denken aan personen uit het Midden-Oosten of uit Zuid-Europa. De mobiele telefonie was behulpzaam bij het verspreiden van geruchten over bendes Aussies (Australiërs) of Lebs (Libanezen/niet blanke Australiërs) die in de stad op confrontaties uit waren.

In tal van buitenwijken verzamelden zich snel groepen. Een commentator van The Sydney Morning Herald omschreef in de maandageditie de 'ineenstorting van de openbare orde' als een van de grootste bedreigingen van de samenleving: "Mensen vormden plotseling een soort buitengerechtelijke milities door gebruikmaking van mobiele telefoons en met tekstboodschappen via de telefoons die bedoeld zijn om etnische haat aan te wakkeren." Op verschillende punten in Sydney reden zondagavond lange konvooien auto's vol met relschoppers.

Bij een ander strand, Maroubra, arriveerden volgens de politie plotseling circa vijftig auto's met jongeren die met honkbalknuppels vernielingen aan tenminste honderd geparkeerde auto's aanrichtten.

Elders in de stad trok plotseling een menigte van circa duizend 'Aussie'-jongeren een treinstation binnen, kennelijk opgezweept door een valse SMS-melding over de aankomst van een treinlading rivalen. Twee Australische meisjes van Libanese komaf op het station konden ternauwernood door politie en spoorwegpersoneel in bescherming worden genomen.

De gevolgen van de gewelddaden vielen tot dusverre vooral mee omdat geen vuurwapens zijn gebruikt. Er is nog geen enkel schot gelost aldus een zegsman van de politie. Wel ligt een 23-jarige man ernstig gewond in een ziekenhuis omdat hij zondag door een grote groep jongeren werd aangevallen en in de rug is gestoken. In totaal is een tiental mensen gewondgeraakt door mishandelingen en de politie verrichtte een tiental arrestaties.

Bron: Nu.nl

Shit, (excuses voor mijn taalgebruik)

Hoe ga ik dit nu weer uitleggen aan de mensen die zeggen:
denk je dat je daar geen mensen hebt met een kort lontje......

Mijn antwoord is dan meestal: natuurlijk weet ik dat dit ook in AU gebeurt, maar ik hoop wel minder! :cry:

Maar misschien is het omdat dit eigenlijk niet bij Au hoort dat dit nu uitgebreid in de media belicht wordt?!?!?

Karin

[quote author=Kaatje64 link=topic=3405.msg40217#msg40217 date=1134378666]

Maar misschien is het omdat dit eigenlijk niet bij Au hoort dat dit nu uitgebreid in de media belicht wordt?!?!?

Karin

[/quote]

Daar zal je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
Het is maar te hopen dat het bij dit incident blijft en
maar hopen dat dit niet het begin is van nog meer ellende
zoals we dit in Europa kennen, zoals de tegenstellingen in Nederland
tussen de etnische groepen, de problemen in de achterstandswijken in Frankrijk etc.

Racisme en xenofobisme bestaat overal, al is het in andere mate...
En dronken, aggressieve mannen, die heb je OOK overal!  :wink:

Misschien een goed voorbeeld van Massahysterie. Er zal wel een broeiplek geweest zijn met het bekende "spontane zelfontbrandingspunt". Ergens moet die onstaan zijn.
Zoals Karin en Bert al zeiden, dit is (misschien) niet zo gewoon in Oz. Als dit zou gebeuren in Nederland zou het (misschien) nauwelijks in de media vermeld worden.

Sara brengt het ook goed aan de aandacht;
[quote author=sarabaes link=topic=3405.msg40225#msg40225 date=1134383075]
En dronken, aggressieve mannen, die heb je OOK overal![/quote]
(en ik heb de smiley express weggelaten!!)
Hooligans of relschoppers; je hebt ze overal. Ze zoeken gewoon een excuus om overboard te gaan.

Maar ik heb ook gehoord dat er een aantal neo-nazis de heleboel hebben zitten opruien.

Rene

Ik ben er toch van geschrokken.....mijn zoon én jongste dochter zijn donker van uiterlijk en zouden zo aangezien kunnen worden voor "buitenlands c.q Libanees (ik ben half koreaans, joods, etc.)". Ik moet er niet aan denken dat die er tussen hadden gezeten!

[quote author=sarabaes link=topic=3405.msg40225#msg40225 date=1134383075]
Racisme en xenofobisme bestaat overal, al is het in andere mate...
En dronken, aggressieve mannen, die heb je OOK overal! 

[/quote]

Ook dat is waar Sara, maar dit was toch een behoorlijk georganiseerde actie.
Misschien dat er nou niet een bepaalde groepering achterzit,
maar als je dit teweeg kunt brengen middels een sms actie,
dan broeit er onderhuids toch wel iets in Australië.
En dat moet ons allen toch ook zorgen baren.

Mensen die dicht opeen leven en verschillen van elkaar, zorgen voor angst, dat is nu eenmaal een triestig feit. Ik zie het elke dag in Antwerpen, tussen Palestijn en joden, christenen en moslims....
Het is aan de overheden om dingen aan te pakken en niet gewoon af te wachten tot zoiets escaleert. In Sydney is er al jarenlang overlast van 'bendetjes Libanezen' (vaak gewoon jongeren die hun tijd willen verdrijven maar niks echt kwaad willen doen) die mensen lastig vallen en daar is al jaren niks aan gedaan. Om den duur ontploft dat en dan zijn het ENKELEN die de hele massa op gang brengen.....een spijtig feit...

Dat weet ik niet....het is wel zo dat vele overheden (behalve de US) de macht van angst onderschatten! En sommige groeperingen maken daar misbruik van! Want laat ons eerlijk zijn, sommigen gaat het gewoon om het vechten en zij roepen de anderen op om mee te doen, wat een deel van de kudde dan ook doet.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat in mijn opinie Aus het beter aanpakt dan vele Europese overheden, die gewoon doen alsof het probleem er niet is. Maar ja, armoede (want dat speelt ook vaak een grote rol), en angst verdrijf je niet zomaar.... Het is erg moeilijk om iedereen te bereiken en te helpen, sommigen WILLEN ook niet veranderen!

Laat ons hopen dat IEDEREEN hier een les uit trekt, want dit is iets wat overal kan gebeuren en ook GEBEURT, niet enkel in Aus! We moeten wat we hebben, delen!

[quote author=TheBroute link=topic=3405.msg40244#msg40244 date=1134391814]
De Australische overheid onderschat het probleem net zoals wij dat in Europa doen/deden?
[/quote]
Hoogstwaarschijnlijk wel. Kijk naar de rellen in Frankrijk en vervolgens in Duitsland.

Het tolerantie niveau ligt aan de groepen mensen die "anders denken / geloven/ andere instelling / huidskleur hebben en noem maar op.

Doet me toch denken aanhet feit dat de mens eigenlijk niet minder is dan een rechtoplopend denkend dier, die steed "betere, doeltreffendere" manieren bedenkt om zijn mede wereld bewoner uit te roeien. En als dat dan ook nog iemand is die "anders" is, dan......
En waar gaat het dan uiteindelijk om? Macht en bezit.

Ah, GVD, ik zit me weer helemaal op te vreten!! :x Zijn wij dan eigenlijk beter dan de groep chimpanzees die de andere groep chimps uit roeit, of de ene groep leeuwen die de andere groep verjaagd uit hun leef en jacht gebied?? Een leeuw zal ook een cheetah af maken (en niet om op te eten), en horen ze allebeide tot de katachtigen (dus familie, zoals de blanken/zwarten, christenen/moslims etc.).

Maar zolang als er iemand is die meer heeft dan een andere, zal er altijd wel een zekere mate van jaloezie zijn.

Rene

De Australische overheid onderschat het probleem net zoals wij dat in Europa doen/deden?

Niet per definitie denk ik maar een dergelijk situatie kan gewoon razendsnel escaleren....het broeit al een tijdje en ineens is de tijd helaas "rijp". Fuelled door o.a. alcohol & ignorance wordt een soort van massa hysterie aangewakkerd met als resultaat een grote puinhoop. It is disgusting.

http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=76953

Syl :-(

Het draait vaak inderdaad om macht, geld, geloof, andersdenkenden etc.
Dus eigenlijk gewoon om intolerantie.
En zolang regeringen die problemen niet inzien of ze proberen te ontkennen zullen de kleine probleempjes die er zijn tussen verschillende bevolkingsgroepen vanzelf escaleren.
STRUISVOGELPOLITIEK?...........die uitdrukking klinkt nu wel erg plaatsgebonden. 

Feit is nu eenmaal, dat wanneer een bevolkingsgroep zich onderdrukt en onbegrepen voelt er op een gegeven moment door groepjes of individuen uiting aan gegeven wordt.
De één doet dat met woorden en de ander doet dat met geweld.
Het is te hopen dat de Australische overheid goed inspeelt op deze problematiek en dat ze voorbeelden genoeg hebben wereldwijd van hoe het niet moet.

[quote author=Syl link=topic=3405.msg40253#msg40253 date=1134394428]
Fuelled door o.a. alcohol & ignorance wordt een soort van massa hysterie aangewakkerd met als resultaat een grote puinhoop. It is disgusting.
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=76953
[/quote]

Ook fuelled door 2 strandwachten die in elkaar worden geslagen (1 ligt er nog in het ziekenhuis) en door uitspraken als "Alle Australische meisjes in bikini zijn hoeren en moeten verkracht worden". Ik praat het absoluut NIET goed, maar er zit wel heel veel meer achter, het speelt daar al jaren (zoals Syl ook zegt) en groepen relschoppers en extreem rechts maken daar weer misbruik van en blijven het vuur opstoken.

[quote author=Martin link=topic=3405.msg40271#msg40271 date=1134408641]
Ook fuelled door 2 strandwachten die in elkaar worden geslagen (1 ligt er nog in het ziekenhuis) en door uitspraken als "Alle Australische meisjes in bikini zijn hoeren en moeten verkracht worden". [/quote]

""Nee dat zie je verkeerd!!. Wij hebben niet genoeg respect voor die lui... Dat verbaal of fysiek molesteren van normalen mensen hoort in hun cultuur. Ik kan me daar zo kwaad om maken als het weer eens blijkt dat hard werkenden normalen mensen geen tolerantie hebben. Laat die lui toch lekker schelden en die strandwachten zullen zelf wel iets geflikt hebben.
no.gif
no.gif
no.gif
""

Ben ik dan de enigste die het opvalt dat er bij dit soort shit altijd, heel vaak , geregeld, soms  de zelfde lui bij betrokken zijn. Van Nederland tot Australië van de UK tot de USA... Of zeg ik nou iets totaal verkeerds.... Het zal wel weer

Maar goed ik hou me mond maar weer dicht voor ik het weet heb ik weer al die "safe the world heal the people lui :peace:" over me heen :-x :-x

[quote author=Bear link=topic=3405.msg40272#msg40272 date=1134409934]
Ben ik dan de enigste die het opvalt dat er bij dit soort shit altijd, heel vaak , geregeld, soms  de zelfde lui bij betrokken zijn. Van Nederland tot Australië van de UK tot de USA... Of zeg ik nou iets totaal verkeerds.... Het zal wel weer
[/quote]

Druk jezelf eens wat duidelijker uit, want je komt een beetje dommig wazig over op deze manier. Wat bedoel je precies?

[quote author=Bear link=topic=3405.msg40272#msg40272 date=1134409934]
Maar goed ik hou me mond maar weer dicht voor ik het weet heb ik weer al die "safe the world heal the people lui :peace:" over me heen :-x :-x
[/quote]

Wie zijn dat dan?

@AJ
Jij snapt best wel wat ik bedoel met die vage door streep zooi. Ik probeer het zo op een wat subtielere manier te brengen, ik kan wel in 1 keer kei hard gaan zitten generaliseren maar daar schieten we niks mee op.... heb ff mijn gal kunnen spuien en mijn mening kunnen geven....... Ik vind het best zo.

Bacchus: Bericht wat aangepast.

En vannacht weer hetzelfde!

Nieuwe rassenrellen in Sydney

Onrust blijft aanhouden in Sydney.

Extra patrouilles op het strand van Cronulla.Zeven gewonden en elf aanhoudingen. Dat is de balans van de tweede nacht rassenrellen in de voorsteden van Sydney. De nieuwe uitbarsting van geweld was een vergelding van jongeren uit de voorsteden voor het geweld van zondag door Australische  jongeren op het strand van Cronulla. De Australische jongeren claimden toen een strand terug op de buitenlandse inwijkelingen.   

Stenen gooien
Volgens de bewoners werden een 40-tal voertuigen en verschillende winkels vernield. In één van de voorsteden gooiden jongeren met stenen naar  politievoertuigen en wagens van particulieren. De schermutselingen ontstonden zondagavond op het strand van Cronulla in het zuiden van de stad. Daar protesteerden 5.000 personen  tegen de aanval van jongeren uit de voorsteden op twee vrijwillige redders begin december.

Neo-nazi's
De manifestatie waaraan leden van neonazistische groeperingen deelnamen, ontaardde snel. Ze vielen vakantiegangers van Arabische origine aan. Bij de rellen raakten een dertigtal mensen gewond, waaronder zes agenten. Het gaat om de zwaarste rellen die recent in Australië  plaatsvonden.

Uit Het laatste nieuws 13-12-05

Ik hoorde vanochtend,  dat die lui van Libanese komaf met een hele colonne auto’s een suburbe in waren gereden waarvan die relschoppers vandaan kwamen. Dit om wraak te nemen??
Het loopt daar aardig uit de hand. Om even persoonlijke gedachten en meningen op zij te zetten vind ik dit zeer slecht ook dat die neonazi gasten alles en iedereen pakken die een beetje een verkeerd uiterlijk hebben vind ik heel erg klote nieuws… 

edit:
Hoorde net op de Radio dat die Libanese lui zich aan het organiseren zijn via sms berichten. En van plan zijn om ook in anderen steden waar grote moslim gemeenschappen zijn te gaan rellen. Ik hoop dat nieuws lezer er naast zit…. Ze hadden het over Mebourne en Brisbane???

Het gaat daar nou toch echt niet uit de hand lopen he :oops:  :oops: :-( Ik snap er niks meer van het was daar toch zo multicultureel en respect voor elkaar en iedereen????

Back