De Libanezen zijn het Australische equivalent van Marokkanen, maar dan anders. Ze hebben het financieel gewoon goed namelijk. Wonen in mooie huizen, rijden in mooie auto's, hebben fatsoenlijke banen. Ze spreken meestal vloeiend Australisch. Maar het is vooral de Libanese jeugd die er om bekend staat problemen te veroorzaken. Wat mij betreft op een veel mindere schaal dan Marokkanen in Nederland.
Dit is nu 1 keer uit de hand gelopen, met een massale reactie als gevolg. Dit is nu gewoon rellen om het rellen. Autoruiten inbeuken omdat ze er toch mee weg komen. Net als voetbalsupporters die op elkaar inbeuken, het gaat nergens over toch?
Volgens sommigen, die in Cronulla wonen, ettert het al langer, dat groepen Libanezen blankje meisjes naroepen, uitmaken voor hoer, etc etc. Heel dubbel. Je zou Libanese meiden moeten zien, hoe die lopen de pronken in winkelcentra, onbeschaamd nagefloten/geroepen door Libanese jongens. Maargoed, misschien dat sommigen die meedoen aan de rellen dit echt met een reden doen, maar volgens mij is het voor het merendeel kuddegedrag.
Nu is het Libanezen tegen blanken. 2 jaar terug in Redfern was het Aboriginals vs Politie, en eerder dit jaar was het gewoon jongeren vs politie (ben de naam van de Suburb kwijt, maar het was omdat 2 jongens zich in een gestolen auto te pletter hadden gereden na een achtervolging van de politie).
In Nederland is het ieder jaar ook raak, het heet Oud en Nieuw. Normaal toch, auto's totallos beuken in het centrum van een willekeurige grote stad? Postbussen opblazen? Kijken we niet meer van op toch?
Dat de overheid dit had moeten zien aankomen is onzin. Of er lang geleden al iets aan had kunnen doen. Wat hadden ze er aan kunnen doen? Libanezen uit Cronulla weren? Ze een folder geven: Fatsoensnormen voor Dummies? Of iedere Libanees met kinderen een verplichte opvoedcursus?
Ik sta hier ook raar van te kijken hoor. Wat mij betreft ging het altijd prima tussen de verschillende bevolkingsgroepen hier in Australie. Dit is een incident wat hopelijk overwaait, want dit kan best escaleren. Er hoeft maar 1 groep te zijn die weer ergens een vuurtje stookt, wat weer een tegenreactie oplevert, etc etc.
Maar ik heb er zelf echt niks van gemerkt trouwens. Ik woon op 3 km van Maroubra vandaan, 1 van de wijken waar de nodige onrust was. Het is dus niet iets om Sydney, of Australie voor te mijden in ieder geval.