Revenge attacks in Sydney race war

Het is het bekende olievlek verschijnsel.......daar kun je op wachten.
Kijk maar naar Frankrijk een aantal weken geleden.
Het is daar nu weer rustig, maar daar zijn de problemen niet mee opgelost natuurlijk.

Het is maar te hopen dat de Australische overheid de ernst van de situatie inziet.

Alhoewel de rellen op die van Frankrijk lijken. Is het niet vergelijken…gelukkig… In Frankrijk bij Parijs heb je echt van die voorstede met duizenden kanslozen jongeren. Neem de slechtste wijk van Rotterdam of Den Haag en die dan nog eens met een factor 10 erger dan heb je een beetje het klimaat die er in zo’n  voor stad heerst. In Australië is het nog lang niet zo erg. Vandaar dat ik het persoonlijk heel erg raar vind dat daar de boel zo escaleert.

[quote author=Bear link=topic=3405.msg40366#msg40366 date=1134470323]
Vandaar dat ik het persoonlijk heel erg raar vind dat daar de boel zo escaleert.
[/quote]

Toch moet er een katalysator zijn geweest. Want als twee mensen in elkaar geslagen worden door anderskleurigen, kan dit als incident, mijn insziens, nooit tot zo'n grote escaltie leiden.
Zat er dan toch een broeiplek van intolerantie daar, of was het echt een momentopname?

Waarom zijn die twee strandwachten in elkaar geslagen? Wat was de achtergrond daarvan?

Maar dit
There were also alarming signs racial tensions were spreading to other states.
An attack on a Middle Eastern family in Perth and on a Lebanese Australian taxi driver in Adelaide were linked to the Sydney tensions.
The Islamic Council of Victoria said vandalism of its Melbourne offices was retaliation for the Sydney violence.
baart mij meer zorgen.

Laten we hopen dat het heel gauw opgelost wordt.

Rene

Het is inderdaad een olievlek die zich verspreid.

Helaas ontkomt Australië ook niet aan de gespannen sfeer die de laatste jaren in de hele wereld heerst.

There were also alarming signs racial tensions were spreading to other states. An attack on a Middle Eastern family in Perth and on a Lebanese Australian taxi driver in Adelaide were linked to the Sydney tensions.

Dan krijgt die bedenkelijke opmerking van Bear over hardwerkende normale mensen ineens een heel ander wending...

Hé AJ, precies dezelfde quote die ik heb geplaatst!! Plagiaat?? :x :-D

[quote author=TheBroute link=topic=3405.msg40381#msg40381 date=1134473512]
Die olievlek dus!!!!
[/quote]

Extremely volatile type of olievlek (oilstain?? :rotflmao: :rotflmao: rechtstreeks vertaald!!)

Rene

De Libanezen zijn het Australische equivalent van Marokkanen, maar dan anders. Ze hebben het financieel gewoon goed namelijk. Wonen in mooie huizen, rijden in mooie auto's, hebben fatsoenlijke banen. Ze spreken meestal vloeiend Australisch. Maar het is vooral de Libanese jeugd die er om bekend staat problemen te veroorzaken. Wat mij betreft op een veel mindere schaal dan Marokkanen in Nederland.
Dit is nu 1 keer uit de hand gelopen, met een massale reactie als gevolg. Dit is nu gewoon rellen om het rellen. Autoruiten inbeuken omdat ze er toch mee weg komen. Net als voetbalsupporters die op elkaar inbeuken, het gaat nergens over toch?
Volgens sommigen, die in Cronulla wonen, ettert het al langer, dat groepen Libanezen blankje meisjes naroepen, uitmaken voor hoer, etc etc. Heel dubbel. Je zou Libanese meiden moeten zien, hoe die lopen de pronken in winkelcentra, onbeschaamd nagefloten/geroepen door Libanese jongens. Maargoed, misschien dat sommigen die meedoen aan de rellen dit echt met een reden doen, maar volgens mij is het voor het merendeel kuddegedrag.
Nu is het Libanezen tegen blanken. 2 jaar terug in Redfern was het Aboriginals vs Politie, en eerder dit jaar was het gewoon jongeren vs politie (ben de naam van de Suburb kwijt, maar het was omdat 2 jongens zich in een gestolen auto te pletter hadden gereden na een achtervolging van de politie).
In Nederland is het ieder jaar ook raak, het heet Oud en Nieuw. Normaal toch, auto's totallos beuken in het centrum van een willekeurige grote stad? Postbussen opblazen? Kijken we niet meer van op toch?

Dat de overheid dit had moeten zien aankomen is onzin. Of er lang geleden al iets aan had kunnen doen. Wat hadden ze er aan kunnen doen? Libanezen uit Cronulla weren? Ze een folder geven: Fatsoensnormen voor Dummies? Of iedere Libanees met kinderen een verplichte opvoedcursus?

Ik sta hier ook raar van te kijken hoor. Wat mij betreft ging het altijd prima tussen de verschillende bevolkingsgroepen hier in Australie. Dit is een incident wat hopelijk overwaait, want dit kan best escaleren. Er hoeft maar 1 groep te zijn die weer ergens een vuurtje stookt, wat weer een tegenreactie oplevert, etc etc.

Maar ik heb er zelf echt niks van gemerkt trouwens. Ik woon op 3 km van Maroubra vandaan, 1 van de wijken waar de nodige onrust was. Het is dus niet iets om Sydney, of Australie voor te mijden in ieder geval.

[quote author=AJ link=topic=3405.msg40386#msg40386 date=1134474734]
Dan krijgt die bedenkelijke opmerking van Bear over hardwerkende normale mensen ineens een heel ander wending...
[/quote]
Je weet natuurlijk niet wat er aan vooraf gegaan is. Ik ook niet dus over die ?incidenten? Kan ik niks zeggen. Maar ik weet wel dat je rare dingen krijgt als een bepaalde groep mensen de normalen mensen blijft onderdrukken en terroriseren. De regering doet er geen kloot aan en als je dan aangifte doet bij de politie dan doen ze er geen ruk aan (bang). Wordt er doodleuk gezegd ga maar terug met een paar mannetjes en een flinke honkbal knuppel. De bom die klap nu gewoon. Nou had ik het alleen in Nederland verwacht en niet in het ooo zo mooie Australië??

[quote author=Rene-L link=topic=3405.msg40380#msg40380 date=1134473408]
Zat er dan toch een broeiplek van intolerantie daar, of was het echt een momentopname?
[/quote]

Moslims zijn niet zo geliefd in Australië omdat enkele van hun Australische toeristen opblazen en velen van hun zich niet aanpassen aan westerse normen en waarden. Als ze dan ook nog je strandwachten verbouwen (toch een symbool voor veel Ozzies), tja hoe tolerant moet je dan zijn? Je kan het op zijn Nederlands doen en accepteren dat het gebeurt, het strand aan de daders geven en er een buurthuis opzetten om ze te gemoed te komen en ze vooral niet te discrimineren.

Maar Australiers zien ook wel waar de tolerantie in andere landen toe lijd en ze zijn te trots op hun land om over zich heen te laten lopen. Helaas is het enorm geescaleerd en maken veel relschoppers en (volgens de pers) ook recht-extremisten en neo-nazies hier misbruik van.

Mooi gesproken David! :up: Zo is er inderdaad altijd wel iets. Het "racial" aspect wordt trouwens ook flink aangedikt door de media hier.

And dear all...

ik vind het toch wel ietwat naief om verbaasd te zijn dat dit ook hier voor komt. Het is een multiculturele samenleving MET grote steden met allerlei positieve en helaas negatieve dingen die daar bij komen kijken. Het is hier niet alleen maar terrein voor Crocodile Dundees, kangaroos and wide open spaces en we wonen ook niet allemaal in of aan de rand van een regenwoud :).

Don't get me wrong het is een fantastisch land en ik zou nergens anders heen willen maar er wordt hier op het forum zo vaak zo dromerig over Australie gesproken maar in werkelijkheid is het hier ook gewoon vaak keihard buffelen (fair enough....met mooi weer en redelijk wat ruimte :evil:).

Maar goed, hoe je het went of keert die onzin in Cronulla e.o. blijft walgelijk natuurlijk.

Groetjes
Syl

@Syl
Waarom denk je dat het 'racial' aspect aangedikt wordt?
Het is toch gewoon een feit dat het rassenrellen zijn........wat de oorzaak dan ook mag zijn.
En ik snap best dat er in alle grote steden wereldwijd dit soort problemen zich voordoen,
maar we kunnen het niet baggataliseren of negeren.

Het is nu een feit dat dit soort dingen dus ook in Ozzie gebeuren en dus nu de taak aan de Australische overheid om uit te zoeken hoe dit kon gebeuren en met de desbetreffende partijen in debat te gaan om de onderhuidse gevoelens en eventuele problematiek op te lossen.......om dus dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.
Het lijken nu nog incidenten...........maar de meeste grote conflicten in de wereld begonnen met incidenten.
Oppassen dus voor die kettingreacties.......chainreaction ( ik zal m maar gelijk vertalen René  :-D)

Het is trouwens niet te hopen dat de Australische overheid door dit soort geweld en misschien op een gegeven moment onder druk van de publieke opinie hun migratie programma moet aanpassen c.q. aanscherpen.

Bert

De Australische politie krijgt in Sydney extra bevoegdheden om te voorkomen dat de rassenrellen van zondag en maandag een vervolg krijgen. Zondag vielen horden blanke Australiërs iedereen met een Midden-Oosters uiterlijk bij Cronulla Beach aan. Gisteren togen inwoners van Libanese komaf met honkbalknuppels naar de rijke wijken bij het strand. Ze vernielden winkel en auto's, plunderden sommige zaken en vielen omstanders aan. Volgens de politie waren de rellen van gisteren een vergeldingsactie van jongens van Arabische herkomst.

De parlementariërs van de deelstaat New South Wales, waarvan Sydney de hoofdstad is, moeten vandaag in een spoedzitting een reeks wetten goedkeuren die de politie extra bevoegdheden geeft. Met die wetgeving krijgt de politie het recht drankwinkels te sluiten in tijden van sociale onrust. Verder kunnen auto's van relschoppers worden geconfisqueerd. Relschoppers riskeren met de nieuwe wetgeving tot maximaal 15 jaar celstraf.

Momenteel circuleren er volgens de politie zowel onder blanken als Arabieren SMS-berichten waarin wordt opgeroepen komend weekeinde opnieuw slag te leveren.

Hi!

Waarom denk je dat het 'racial' aspect aangedikt wordt?
Mijn woord keuze was misschien niet helemaal correct of duidelijk maar wat ik bedoel is dat in eerste instantie om een hele kleine groep (dronken) herrie schoppers ging. De media springt daar boven op, laat  in eerste instantie voornamelijk dronken, schreeuwende, foute t-shirt dragende (Ethnic cleansing team slogan's etc) Aussies zien. Het hele land spreekt van schande omdat het zo on-Australisch is......dan wordt in het andere kamp  (in dit geval mainly lebanese) de haat flink aangewakkerd (en begrijpelijk na het zien van die beelden).  Het zijn van die vuurtjes die al jaren smeulen.....het hadden ook Italianen, Grieken, gays,  Vietnamese, Kiwi's kunnen zijn...oftewel andere "groeperingen" (David gaf daar al een mooi voorbeeld van). Dan gebeurt er iets en de boel explodeert. En ja de Media zit toch een beetje in de Directors Chair ...die smullen toch van dit soort situaties?

Het is nu een feit dat dit soort dingen dus ook in Ozzie gebeuren
Het is altijd al een feit geweest dat dit soort dingen in Australie gebeuren, we hebben gewoon meer ruimte en zitten dus iets minder snel in elkaars vaarwater :) waardoor het misschien makkelijker te ontwijken is. Maar nog niet zo heel lang geleden kwamen Gay bashings heel regelmatig voor en ook Aziatische studenten werden met grote regelmaat ge-target door "red-necks".

Het is trouwens niet te hopen dat de Australische overheid door dit soort geweld en misschien op een gegeven moment onder druk van de publieke opinie hun migratie programma moet aanpassen c.q. aanscherpen.
kijk, en ik vind juist van wel! Nix mis mee om de zaak af en toe eens onder de loep te nemen :up: Al was het alleen maar het schrappen van dual nationality.

Groetjes
Syl

Nog wat om te lezen :)

Gangs vow to stay out of racial violence
Tuesday Dec 13 15:33 AEDT
Two rival gangs have vowed to stay out of racial violence gripping Sydney.

Maroubra's Bra Boys surfer gang and the Comancheros bikies gang met to discuss the situation before condemning the violence of the past few days.

Bra Boys member Sonny Abberton said on Tuesday his gang and the Comancheros, who have a large Lebanese membership, were working together to burst the bubble of racial hatred.

His brother and fellow Bra Boys member Jai Abberton said: "We (the Bra Boys) have never been involved in any of this racial tension".

Dozens of people have been injured and many others arrested in two days of racial violence along Sydney's southern and eastern beaches.

"We certainly don't support these silly people at Cronulla, starting a racial war and biting off more than they can chew," Mr Abberton said.

"This is the start of some dialect between our groups to try to ease some tension and calm the racial violence that can never be tolerated in Australia," Sonny Abberton said.

Earlier, Lebanese Muslim leader Keysar Trad said the Bra Boys were one of the most multicultural groups of surfers in Australia and showed that people from all backgrounds could enjoy the beach.

"They (the Bra Boys) expressed their outrage at what happened at Cronulla and they expressed their support and appreciation for the Middle Eastern community," Mr Trad said.

"They have many friends who are from a Lebanese and Middle Eastern background and of various religions, so they want peace.

"I have to say that I respect the petitions that they have made and I hope that society will heed this message."

Professional surfer Koby Abberton labelled the riots cowardly.

"What I (saw) happen was the most cowardly thing I've ever seen in Australian history," he told the Nine network.

"I was upset being Australian on that day."

©AAP 2005

[quote author=Syl link=topic=3405.msg40449#msg40449 date=1134530415]
Nog wat om te lezen :)
[/quote]

Ja, dat was mooi om te zien op tv. Die stoeren mannen, lid van een echte 'Gang' nota bene, die mekaar voor de camera gebroederlijk omhelsden. Terwijl na de eerste tekenen van aanstaande onlusten, vorige week, de media gelijk de Bra Boys noemde die waarschijnlijk wel naar Cronulla zou gaan om daar eventjes de boel te terroriseren. Het gaf deze burger weer de nodige vertrouwen in het Australische volk :) Een statement van die gasten is volgens mij heel wat wat meer waard dan de zoveelste 'comunity leader' die zegt dat het nu welletjes is geweest, en tijd om met z'n allen te reflecteren over wat er zich de laatste dagen heeft afgespeeld.

Ik hoop dat het weggaat, wat ik zou het dood en doodzonde vinden als Australie ook zijn (relatieve) onschuld wat betreft rassenhaat zou verliezen.

De Beha jongentjes onthouden zich tenminste van deelname aan deze (in onze ogen) absurde gebeurtenis.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit met die "Lebs". Zijn het nu allemaal Lebanese of is het een verzamelnaam zoals wij ook vroeger wel eens alles wat buitenlands was aanduidden als "Turken".

Laten we hopen dat alles snel over is.

Rene

Ze doen er inderdaad niet aan mee. Al zullen het vast ook geen lieverdjes zijn ;)

Ik ben bang dat er nog wel meer zal komen dan wat er nu is gebeurt....

Ik hoorde net op het nieuws dat ze vrezen dat het dit weekend wel eens uit de hand zou kunnen lopen en niet alleen in Sydney, maar ook in Melbourne en Brisbane. Er zouden gevechten 'gepland' worden via sms en email.

Back