Rijbewijs overschrijven

Wally78

New Member
Ik heb een vraag over het rijbewijs.
Ik weet dat je met een internationaal rijbewijs een maand of 3 vooruit kunt in australie, maar dan? kan ik het daar gewoon over laten schrijven of moet ik opnieuw examen afleggen?

Ik weet niet of het voor alle staten geldt, maar volgens mij is het nederlands rijbewijs een rijbewijs dat zonder problemen omgeruild kan worden voor een australisch rijbewijs, volgens mij moet je alleen een kleine schriftelijke test afleggen!

dat zou mooi zijn, had namelijk iets gehoord dat je opnieuw moest testrijden, en daar heb ik geen zin in!!

Het ligt er aan naar welke staat je gaat. In sommige staten kun je je rijbewijs zo omruilen, in andere moet je alleen een theorie test doen en soms moet je een theorie en praktijk test doen. Je kunt het beste even zoeken op het forum, er zijn al aardig wat draadjes over.

HalloIk heb even gekeken voor Victoria bij http://www.vicroads.vic.gov.au

Recognised Countries

If you are an existing licence holder from a recognised country, no tests are required to apply for a car or a motorcycle licence in Victoria.

You need to go to a VicRoads Customer Service Centre with:

your overseas licence*
proof of identity and
pay the licence fee.

*If your overseas licence is not in English, you will need to supply an official translation. An official translation can be obtained from your country of origin's Licensing Authority, your consulate in Australia, the National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI), or you can use an International Driving Permit.

Recognised countries Austria
Belgium
Canada
Croatia
Denmark
Finland
France
Germany
Greece
Ireland
Italy
Japan
Luxembourg
Netherlands (Holland)
Norway
Portugal
Singapore
Spain
Sweden
Switzerland
UK
USA
However, if you are not from a recognised country or from an external territory of a recognised country, you will need to complete a knowledge test of the Victorian road law, a hazard perception test as well as a driving test. Call VicRoads on 13 11 71, Mon - Sat 8.30am - 5.00pm to make an appointment for a te

Voor Wie het kan gebruiken

Gr. Ton en Ineke

Maar maakt het nog uit waar je straks je license gaat halen? Alhoewel Annemiek en ik er aan zitten te denken om ons in Queensland te vestigen, is nog niets zeker, aangezien we straks eerst een 2 a 3 maanden willen gaan rondtrekken. Daarna zullen we ons ergens vestigen, maar of dit Queensland is, is nog niet zeker. Ik haal dus het liefste vrijwel direct na aankomst mijn license op en ga dan vervolgens rondtrekken. (ik heb geen zin om even naar QLD te reizen als ik toevallig in de omgeving van Perth zit en de 3 maanden zijn voorbij)....

en voor west australie?
en waar kan ik mijn rijbewijs laten vertalen?
groetjes

Jeetje je moet in Sa een theoretische test afleggen :x  :-(

http://www.transport.sa.gov.au/licences_certification/drivers/overseas_residents.asp

heeft iemand de webside van WA australia die heb ik nog niet kunnen vinden..

Op deze site vond ik de gegevens voor Western Australia:

http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/about/visit.html

onder andere het volgende was hier te lezen:

Interstate and overseas visitors

If you are a visitor to Western Australia you may drive for a period of twelve months if you hold a valid driver's licence issued in your country of origin or a state/territory of Australia of which you are a permanent resident. You must carry your licence when driving and comply with any conditions (where reasonable) that are endorsed on the licence. You will need to obtain a Western Australian driver's licence after this time. Overseas visitors will be required to pass a theory test on the road rules. A practical test may also be required.

Transferring overseas or interstate driver licences
If you become a permanent resident of Western Australia, you have three months in which to transfer your driver's licence.

Hebben jullie gezien dat je bij de website van South Australia via drivers licence/learner's permit/theory test onderaan de pagina een link hebt naar RAA'S online? Daar kan je online je theorie oefenen, best leuk en handig!!! Weet iemand of dat ook bestaat voor de andere staten?

Miranda :)

hoi

dankje die URL zocht ik nog :up:

Helaas je moet dus ook in WA een theoretische toets afleggen. Ik twijfel nl nog tussen SA en WA ik dacht de besluitende factor gevonden te hebben.... Back to square one.... :?

You will be required to undergo a written test on Western Australia's road rules comprising 30 multiple choice questions, of which you must get 24 correct to pass.

[quote author=Bear link=topic=1389.msg11997#msg11997 date=1112185945]
hoi

Helaas je moet dus ook in WA een theoretische toets afleggen. Ik twijfel nl nog tussen SA en WA ik dacht de besluitende factor gevonden te hebben.... Back to square one.... :?

You will be required to undergo a written test on Western Australia's road rules comprising 30 multiple choice questions, of which you must get 24 correct to pass.

[/quote] Hallo,
Hier kan je een test doen voor WA http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/learner/quiz/index.html

Gr. Ton en Ineke

Hartstikke goed!!! Iemand iets gevonden voor Queensland??? Weten iemand trouwens of de regels per staat veel verschillen???

Miranda :-D

Hé prima bedankt. Heb je enig idee of er daar ook een oefensite is????

Bedankt

Miranda

[quote author=Ton en Ineke link=topic=1389.msg12050#msg12050 date=1112252633]
[quote author=Bear link=topic=1389.msg11997#msg11997 date=1112185945]
hoi

[/quote] Hallo,
Hier kan je een test doen voor WA http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/learner/quiz/index.html

Gr. Ton en Ineke
[/quote]

9 fout van de 30 :cry:Gelukkig alleen fouten in de catogorie van dat moet je eventjes leren. Net als dat de minimale straf in AU voor rijden onder invloed is boeten en rijbewijs kwijt! Als dat het minimalen is wat is dan wel het maximum? :-o

[quote author=Maluka link=topic=1389.msg11966#msg11966 date=1112167723]
Maar maakt het nog uit waar je straks je license gaat halen? Alhoewel Annemiek en ik er aan zitten te denken om ons in Queensland te vestigen, is nog niets zeker, aangezien we straks eerst een 2 a 3 maanden willen gaan rondtrekken. Daarna zullen we ons ergens vestigen, maar of dit Queensland is, is nog niet zeker. Ik haal dus het liefste vrijwel direct na aankomst mijn license op en ga dan vervolgens rondtrekken. [/quote]Wordt misschien lastig; volgens mij heb je een permanent adres nodig om een rijbewijs aan te vragen. Maar heb je eenmaal een rijbewijs van een bepaalde staat, dan kun je die zonder problemen om laten zetten mocht je je in een andere staat vestigen, dacht ik.

Hallo

Ik heb nog een site gevonden waar alle staten op staan
met een link voor internationale rijbewijzen.
http://www.austroads.com.au/overseas.html

Gr. Ton en Ineke :up:

Back