Rijbewijs vraagje!

Status
Not open for further replies.

Sannie

New Member
Beste mensen,

Ik heb via search gezocht hoe jullie het allemaal hebben geregeld met het rijbewijs. Ik ga naar NSW en op hun site vind ik dat mijn NL rijbewijs voldoet mits met vertaling. Ik ga op een spouse vium naar OZ (op 16 mei  :up:),  dus een internationaal rijbewijs is geen optie (maar tijdelijk geldig). Ik heb nu geinformeerd naar offertes bij vertaalburo's voor vertalingen van het rijbewijs maar jeminee hee die vragen zo € 100,-! Kent iemand een goedkopere optie of heb jij nog een tip voor me?

Alvast bedankt!

Sannie.

Hoi Sannie,

Als je toch naar NSW gaat, ga dan naar de RTA in Tamworth. Kun je zo je rijbewijs omzetten naar een Australisch rijbewijs zonder dat je er examen voor moet doen (was tenminste in oktober 2005 zo). Kosten weet ik niet meer maar 't was niet zo heel erg duur. Goedkoper in ieder geval dan € 100,00.

Succes.

Erna

Hoi Erna,

Bedankt voor je antwoord!
Dus je had helemaal geen vertaling van je rijbewijs nodig of een internationaal rijbewijs? Ze hebben het in Tamworth zo voor je omgezet??
Dit kun je trouwens toch pas doen als je je permanente visum hebt toch?

Groetjes,
Sannie.

In mijn eerste jaar hier heb ik gewoon met een Internationaal rijbewijs rondgereden, is gewoon geldig hoor. Voor 1 jaar dus. Daarna (toen ik mijn partner visum had) heb ik iets van 9 maanden gewoon met mijn nederlandse rijbewijs rondgereden, wat volgens mij gewoon geldig is. Omdat ik toen bij een autoverzekeraar werkte, vroeg ik mijn manager of ik eigenlijk wel gedekt was, en volgens haar was dit niet het geval. Volgens mij dus wel, maargoed, als ik er met mijn eigen manager al niet uitkom, kun je nagaan hoe het is als ik echt een claim heb. Dan zegt zo'n verzekeraar dus keihard: 'Nee, dat dekken we niet. Niet mee eens? See you in court!'
Dus heb ik voor de zekerheid toch een Australisch rijbewijs genomen. De vertaling wilden ze inderdaad perse hebben, hoewel sommigen geluk hebben, en dit niet hoeven laten zien. Daarnaast moest ik allerlei bewijs meenemen wat mijn vaste adres is (bankrekeningen bijv.), legitimatie, en nog wat geloof ik. Ook moesten ze mijn Nederlandse rijbewijs ongeldig maken door er een RTA stempel op te zitten. Met een beetje geluk heb je een aardige RTA medewerker die dit door de vingers ziet, maar bij mij niet helaas.

Maargoed, nu je eigenlijke vraag :) Ik heb het in Sydney laten vertalen voor AU$63 bij Community Relations Commission (CRC). www.crc.nsw.gov.au. Ik ben gewoon op een dag hun kantoor binnen gelopen. Level 8, 175-183 Castlereagh Street, Sydney NSW 2000. Als je voor de 7 dagen service betaald ($63), doen ze er dus echt 7 dagen over  :x Voor $76 doen ze het binnen 24 uur, en voor $51 14 dagen.

Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat je legaal mag rondrijden met je nederlandse rijbewijs in NSW, ook zonder internationaal rijbewijs. Maar wat de RTA zegt, is niet perse wat een verzekeraar als regel handhaafd! Het kan wel handig zijn dat internationaal rijbewijs, ik werd ooit aangehouden, en bij het zien van dat grijze boekje mocht ik gelijk verder.

[quote author=Sannie link=topic=4249.msg52887#msg52887 date=1143107999]
...Ik heb nu geinformeerd naar offertes bij vertaalburo's voor vertalingen van het rijbewijs maar jeminee hee die vragen zo € 100,-! Kent iemand een goedkopere optie of heb jij nog een tip voor me?...[/quote]Ik heb mijn rijbewijs laten vertalen bij het NLse consulaat hier in Brisbane voor $25. Ik neem aan dat er in NSW ook een consulaat of ambassade is, die misschien ook vertalingen doen?

Ons is verteld dat je binnen drie maanden dat je in Oz woont, je nederlandse rijbewijs moet omzetten in een australisch. Wij hadden wel een internationaal rijbewijs meegenomen. Op ons nederlandse rijbewijs is alleen een sticker geplakt dat er een NSW licence is afgegeven. Het omzettten van het rijbewijs geldt niet alleen voor permanent residents maar ook voor temporary residents.

Je hebt wel een huisadres nodig maar daarvoor kun je ook het adres van een bekende gebruiken. Dat is wat wij hebben gedaan in ieder geval.

Kan maar zo dat er ook andere regels gelden maar die ken ik niet :).

Erna

Sanne,

Voordat je een vertaling regelt, zou ik eerst navragen bij je plaatselijke RTA kantoor in NSW of de vertaling nodig is.
Officieel is het volgens mij wel nodig, maar iedere RTA werknemer past de regels met wat vrijheid toe....  :)

Bij mij werd er niet om gevraagd, omdat volgens RTA dame de pictogrammen op mijn rijbewijs prima aangaven wat ik mag rijden en wat niet...

Anyway, moeite van het checken waard zou ik zeggen.

Heb trouwens mijn internationale rijbewijs nooit gebruikt... weet niet of dat nou echt de moeite waard is? Persoonlijke keuze.

groetjes, Trude

Zoals je ziet lopen er meerder topics over het rijbewijs, om het overzichtelijk te houden gaat er een slotje op dit topic. Heb je nog meer vragen dan kun je die  in één van de onderstaande topics posten.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=435.60
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2904.60#bot
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1389.30

Status
Not open for further replies.
Back