In mijn eerste jaar hier heb ik gewoon met een Internationaal rijbewijs rondgereden, is gewoon geldig hoor. Voor 1 jaar dus. Daarna (toen ik mijn partner visum had) heb ik iets van 9 maanden gewoon met mijn nederlandse rijbewijs rondgereden, wat volgens mij gewoon geldig is. Omdat ik toen bij een autoverzekeraar werkte, vroeg ik mijn manager of ik eigenlijk wel gedekt was, en volgens haar was dit niet het geval. Volgens mij dus wel, maargoed, als ik er met mijn eigen manager al niet uitkom, kun je nagaan hoe het is als ik echt een claim heb. Dan zegt zo'n verzekeraar dus keihard: 'Nee, dat dekken we niet. Niet mee eens? See you in court!'
Dus heb ik voor de zekerheid toch een Australisch rijbewijs genomen. De vertaling wilden ze inderdaad perse hebben, hoewel sommigen geluk hebben, en dit niet hoeven laten zien. Daarnaast moest ik allerlei bewijs meenemen wat mijn vaste adres is (bankrekeningen bijv.), legitimatie, en nog wat geloof ik. Ook moesten ze mijn Nederlandse rijbewijs ongeldig maken door er een RTA stempel op te zitten. Met een beetje geluk heb je een aardige RTA medewerker die dit door de vingers ziet, maar bij mij niet helaas.
Maargoed, nu je eigenlijke vraag

Ik heb het in Sydney laten vertalen voor AU$63 bij Community Relations Commission (CRC). www.crc.nsw.gov.au. Ik ben gewoon op een dag hun kantoor binnen gelopen. Level 8, 175-183 Castlereagh Street, Sydney NSW 2000. Als je voor de 7 dagen service betaald ($63), doen ze er dus echt 7 dagen over :x Voor $76 doen ze het binnen 24 uur, en voor $51 14 dagen.
Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat je legaal mag rondrijden met je nederlandse rijbewijs in NSW, ook zonder internationaal rijbewijs. Maar wat de RTA zegt, is niet perse wat een verzekeraar als regel handhaafd! Het kan wel handig zijn dat internationaal rijbewijs, ik werd ooit aangehouden, en bij het zien van dat grijze boekje mocht ik gelijk verder.