Ook nog even off-topic: toen ik de eerste keer in Australië was op een working-holiday visum is me dat belang van alcohol in Australië wel opgevallen. Ik vond het toch beduidend meer dan in België, en ik kwam uit de studentenwereld waar men toch ook wel wat kan achteroverslaan..
Klopt. De overheid geeft hier ook zelf toe dat Australie een alcoholprobleem heeft (en dat heb ik in Nederland nog nooit gehoord). Alleen doen ze er niets aan, omdat het "bij de cultuur hoort." Dan kun je er kennelijk niets aan doen en moet je het maar laten gaan. Neem "schoolies" week maar eens als voorbeeld. Tienduizenden 18-jarigen die een hele week niets anders doen dan zich lam zuipen. En dat vindt iedereen normaal. Hulpverlening tijdens die week beperkt zich tot zorgen dat de jeugd veilig thuis komt en condooms uitdelen. Een waarschuwing dat ze hun hersenen kapot zuipen is kennelijk te moeilijk.
En dat komt in Nederland niet voor. Daar zuipen tieners soms ook veel te veel, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel. En dan probeert men wel degelijk te waarschuwen.
Groetjes,
Rixta