Rijbewijs?

Ook nog even off-topic: toen ik de eerste keer in Australië was op een working-holiday visum is me dat belang van alcohol in Australië wel opgevallen. Ik vond het toch beduidend meer dan in België, en ik kwam uit de studentenwereld waar men toch ook wel wat kan achteroverslaan..

Klopt. De overheid geeft hier ook zelf toe dat Australie een alcoholprobleem heeft (en dat heb ik in Nederland nog nooit gehoord). Alleen doen ze er niets aan, omdat het "bij de cultuur hoort." Dan kun je er kennelijk niets aan doen en moet je het maar laten gaan. Neem "schoolies" week maar eens als voorbeeld. Tienduizenden 18-jarigen die een hele week niets anders doen dan zich lam zuipen. En dat vindt iedereen normaal. Hulpverlening tijdens die week beperkt zich tot zorgen dat de jeugd veilig thuis komt en condooms uitdelen. Een waarschuwing dat ze hun hersenen kapot zuipen is kennelijk te moeilijk.
En dat komt in Nederland niet voor. Daar zuipen tieners soms ook veel te veel, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel. En dan probeert men wel degelijk te waarschuwen.

Groetjes,
Rixta
 
Neem "schoolies" week maar eens als voorbeeld. Tienduizenden 18-jarigen die een hele week niets anders doen dan zich lam zuipen. En dat vindt iedereen normaal. Hulpverlening tijdens die week beperkt zich tot zorgen dat de jeugd veilig thuis komt en condooms uitdelen. Een waarschuwing dat ze hun hersenen kapot zuipen is kennelijk te moeilijk.

Dat doen ze in Amerika ook (spring break)

Persoonlijk vond ik alcohol en dan rijden in de grotere plaatsen wel meevallen. Dit omdat er altijd wel taxi's voor een redelijke prijs voorhanden zijn. Op het platteland (noem als voorbeeld WA ergens 3 uur ten noorden van Perth) waar de dichtsbijzijnde kroeg zo'n 30 km rijden is en waar er ook geen taxi's zijn, wordt veel meer met alcohol op gereden. Dit heeft meer te maken met dat farms soms wat afgelegen liggen en je dus niet snel met z'n allen gaat carpoolen of een BOB aanstelt.. niet dat ik het goedkeur overigens.
 
Klopt. De overheid geeft hier ook zelf toe dat Australie een alcoholprobleem heeft (en dat heb ik in Nederland nog nooit gehoord). Alleen doen ze er niets aan, omdat het "bij de cultuur hoort." Dan kun je er kennelijk niets aan doen en moet je het maar laten gaan. Neem "schoolies" week maar eens als voorbeeld. Tienduizenden 18-jarigen die een hele week niets anders doen dan zich lam zuipen. En dat vindt iedereen normaal. Hulpverlening tijdens die week beperkt zich tot zorgen dat de jeugd veilig thuis komt en condooms uitdelen. Een waarschuwing dat ze hun hersenen kapot zuipen is kennelijk te moeilijk.
En dat komt in Nederland niet voor. Daar zuipen tieners soms ook veel te veel, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel. En dan probeert men wel degelijk te waarschuwen.

Groetjes,
Rixta

Hmmm, Ik zou niet zeggen dat ze er niets aan (proberen) te doen. Ook is mijn indruk niet dat de overheid vind dat het 'bij de cultuur hoort' ..
Maar dit zou over rijbewijs moeten gaan inderdaad, dus: Inderdaad, er is een lijst (in WA in ieder geval, ik neem aan de andere staten ook) van landen van waar het rijbewijs geaccepteerd wordt als goed genoeg om het hier over te kunnen zetten zonder examens te moeten doen.
 
Dat doen ze in Amerika ook (spring break)

Persoonlijk vond ik alcohol en dan rijden in de grotere plaatsen wel meevallen. Dit omdat er altijd wel taxi's voor een redelijke prijs voorhanden zijn. Op het platteland (noem als voorbeeld WA ergens 3 uur ten noorden van Perth) waar de dichtsbijzijnde kroeg zo'n 30 km rijden is en waar er ook geen taxi's zijn, wordt veel meer met alcohol op gereden. Dit heeft meer te maken met dat farms soms wat afgelegen liggen en je dus niet snel met z'n allen gaat carpoolen of een BOB aanstelt.. niet dat ik het goedkeur overigens.

Ach ja, mijn vraag is beantwoord en ik vind het niet erg om over de alcohol consumptie in Australie te horen. Ik denk dat het een afgeleide is van de britse origine. Tijdens mijn backpacken in Australie viel me op dat Australiers en Britten een veel grotere alcohol consumptie gewoon zijn dan wij.
 
Neem "schoolies" week maar eens als voorbeeld. Tienduizenden 18-jarigen die een hele week niets anders doen dan zich lam zuipen. En dat vindt iedereen normaal. Hulpverlening tijdens die week beperkt zich tot zorgen dat de jeugd veilig thuis komt en condooms uitdelen. Een waarschuwing dat ze hun hersenen kapot zuipen is kennelijk te moeilijk.
En dat komt in Nederland niet voor. Daar zuipen tieners soms ook veel te veel, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel. En dan probeert men wel degelijk te waarschuwen.
Ahhh... Benidorm anyone? Daar laten Nederlandse ouders 16-jarigen naar toe gaan iedere zomer... en dat is niet om aan de cola te gaan zitten. De Griekse eilanden hebben het inmiddels ook al gehad met de dronken (Nederlandse) jongeren.

Google eens voor het woord "comadrinken", het zal je verbazen wat je tegenkomt. Belgische artikelen rapporteren zelfs dat het bij hen over komt waaien uit Engeland en... Nederland!! Niet echt een eervolle vermelding. En het probleem is aanzienlijk aan het groeien in Nederland.
 
Oh oh Cherso..... Een mooi staaltje van de Nederlandse jeugd in het buitenland haha
 
Ja mee eens, ieder "huisje" zijn kruisje denk ik. NL-se jeugd weet ook wat feesten is, zowel in binnen- als buitenland. Ik woon vlakbij regio West-Friesland en daar is het alcoholprobleem onder jongeren alarmerend. Er zijn veel meer uitgaansregels- en toezicht gekomen de laatste paar jaar, ook vanwege de jonge leeftijd en het comazuipen. En dan hebben we het nog niet gehad over de coffeeshops, mijn zoon van 14 loopt vanaf school 10 min. naar een coffeeshop waar hij met klasgenoten naar toe gaat. Hij heeft (tot nu toe) gelachen om het gedrag van de blowers maar voor hoelang, de verleidingen zijn erg groot. Stoned zijn en autorijden.....dat gedogen we er ook zo'n beetje bij. Ben zelf echt geen heilige (geweest), maar vind dat de jeugd beter beschermd moet worden en voorgelicht.. :eek:pa: B.v. neem de scholieren een keer mee naar een afkickkliniek of psychiatrische inrichting waar mensen zijn die rest van hun leven met de gevolgen te maken hebben van hun overmatige drugs/ alcohol/ pillengebruik. Dit alles is wel off-topic, hoort beter bij de GVD topic maar ja...waarom besteed het CBR in NL hier geen aandacht aan voordat je je rijbewijs krijgt...(toch nog on-topic) ^_^ of doen ze dat al?
 
Ik denk/vind dat dit geen verantwoordelijkheid is van een regering of ander instituut als het CBR. Dit is de verantwoordelijkheid van de ouders. Je zal je kinderen gewoon heel goed moeten voorlichten over wat alchohol en/of drugs met je doen en wat de risico's/gevolgen kunnen zijn als je dit combineert met autorijden of zelfs combineert met fietsen!

Mijn ouders hebben mij ook gewoon voorlichting gegeven, dus ik wist dondersgoed wat ik deed toen ik een joint ging roken. Ze hadden zelfs gelijk over de effecten en meer van dat soort dingen, toen heb ik ook maar gelijk aangenomen dat ze dan ook wel eens gelijk zouden kunnen hebben over dat het verslavend zou kunnen zijn en dat ik beter kon gaan lopen dan fietsen....

Wanneer mijn kinderen oud genoeg zijn, zullen zij zeker van mij te horen krijgen wat de voordelen en nadelen van drugs en drank zijn. Ook heb ik liever dat ze een keer goed dronken (lees ziek) worden als ze thuis zijn, dan bij vrienden of gewoon op straat.
 
Je hebt helemaal gelijk, de beste voorlichting kun je vaak zelf geven. Maar niet alle ouders kunnen dat...(zie foto's GVD topic)regering is er nou eenmaal om overal regels te maken :| en er zorg voor te dragen dat mensen worden voorgelicht-vind ik, op school, bij het behalen van je rijbewijs, whatever... Daarom vond ik het filmpje van Victoria goed. Het is een middel om de aandacht van de jeugd te krijgen voor het gevaar van drank-drugsmisbruik. Niet iedereen neemt alles aan van zijn/haar ouders, dus de maatschappij moet ook een vangnet bieden. Maar goed, ik heb in mijn werk ook veel verslaafden gezien...daarom kijk ik er w.s. anders naar.
 
Back
Top