Rijbewijs

Maike

New Member
Hallo
Wij vertrekken binnenkort naar QLD op een skilled independent visum.
Nou heb ik gehoord dat je daar een nieuw rijbewijs moet halen? Dwz dat je dus opnieuw moet afrijden.
Is dit echt waar?
Er is vast wel iemand die dit weet.
Groetjes Maike
 
[quote author=Maike link=topic=5197.msg65657#msg65657 date=1153012229]
Wij vertrekken binnenkort naar QLD op een skilled independent visum.
Nou heb ik gehoord dat je daar een nieuw rijbewijs moet halen? Dwz dat je dus opnieuw moet afrijden.
Is dit echt waar?
[/quote] NEE, dit is niet waar. Je hoeft alleen maar je theorie te halen. 30 vragen in totaal. Voor de eerste 10 vragen mag je er één fout hebben en bij de volgende sectie heb je 20 vragen en mag je er twee fout hebben. Als je zakt mag je het de volgende dag weer opnieuw proberen. Dus no worries. :wink:

Cheers Sander :up:
 
Maike,

Ik ben Politie agent in the Queensland Police Service en ik heb mijn ticketboek er even op nageslagen en zie dat Section 78(1) van de 'Transport Operations (Road Use Management) Act 1995 het volgende stelt:

"Driver with non-QLD driver licence (foreign) (not Aust. citizen has resident visa before taking up residence) 3 months after holder takes up residence in QLD is liable for a fine of $150,-".

Nu weet ik niet veel van Visa's af maar aangezien je hier met je skilled independent visa een resident van QLD wordt bent ik bang dat je toch een QLD rijbewijs moet gaan halen (binnen 3 maanden nadat je hier bent aangekomen) om te voorkomen dat je een boete krijgt als je wordt aangehouden.

Ik zou het voor de zekerheid gelijk even navragen bij QLD Transport als je hier bent aangekomen.

Suc6,
Ronald (partner van Kate)
 
Je moet je rijbewijs wel inwisselen hé, maar daarvoor hoef je dus geen nieuwe rijexamen af te leggen. In QLD moet je wel een theorieexamen afleggen, is voor het NT zelfs ni nodig.

Gr,
Sara
 
Ik ben in 1994 naar Brisbane gekomen vanuit Nederland en toendertijd kon ik mijn Nederlandse rijwebijs niet omruilen voor een Australische. Ik moest de road rules test én de driving test doen om mijn QLD licence te krijgen.
Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs gewoon kunnen behouden. Mischien is het in de tussen tijd wel veranderd dat je nu wel je rijbewijs kan omwisselen maar onderstaand kwam ik nog tegen op de website van QLD Transport:

To get a Queensland driver licence for the same class as your foreign driver licence, you will need to:
Show your foreign driver licence and a recognised translation of the licence if it is not in the English language.
Show your supporting evidence of identity.
Show evidence of Queensland residence.

You may also be required to:
Show evidence that you are medically fit to drive safely.
Pass an eyesight test.
Pay the road rules test fee and pass the test.
Pay the practical driving test fee and pass the test.
Pay the licence fee.

Het is het waard om het goed na te vragen want als één van mijn collega's van de Police Traffic Branch tegen je aanloopt dan zou het zomaar kunnen dat je een Notice To Appear krijgt om in de rechtbank uit te leggen waarom je een auto bestuurd zonder licence.
 
Van http://www.transport.qld.gov.au/qt/LTASinfo.nsf/index/licensing_question1#licence:

What you need to do.
# Complete the application form.
    [ text deleted]
# You must pass a written test, which will cost you $A16.30.
    [text deleted]
# After you have passed this test, you may need to complete a practical driving test. Licence holders from the following countries are exempt from the practical test when applying for a car or motorbike licence only:
  [countries omitted]
  Netherlands
  [more countries omitted]

Je hoeft dus geen praktijkexamen te doen.

- Ben
 
Ben net een paar dagen in het bezit van mijn QLD rijbewijs. De written test gedaan voor $16.75 en voor 5 jaar mijn rijbewijs "afgesloten" (is dat het woord?) Je kan kiezen van 1 tot 5 jaar. Is meer een geldkwestie dan wat anders, want na die tijd laat je het het gewoon verlengen net als in Nederland. Kosten $65. Mijn roze papiertje ligt gewoon hier thuis in de la en is geldig tot 2014 en dan laat ik het ook weer verlengen op het NL consulaat.

Een avondje in het boekje kijken:
highway_code.jpg


En dan de 30 vragen invullen.... :up:

Groetjes Lin
 
Hier in SAook gewoon rijbewijs ingewisselt. C(car)+ R(motorbike) geen probleem. Roze papiertje van NL ook terug gekregen zonder dat er iets raars mee gedaan was. :up: :up:

[quote author=Lin link=topic=5197.msg65846#msg65846 date=1153229546]
Mijn roze papiertje ligt gewoon hier thuis in de la en is geldig tot 2014 en dan laat ik het ook weer verlengen op het NL consulaat.
Groetjes Lin

[/quote]

O.k. dus dat kan gewoon MOOI! die moet ik dus onthouden die van mijn vrouw verloopt in 2008. Kan ik hem mooi even gaan verlengenals het zover is.
Wat ik zelf betref, tegen de tijd dat mijn roze papietje verloopt ben ik alang een Ausie citizen  :evil:  :evil: 

groetjes :cheer:
 
Dat ziet er toch nog uit als een aardig boekje Lin... Of vergis ik me nu? Lijken me toch een aantal pagina's.....
Ben al zo slecht in leren ;)
 
valt wel mee, alleen net als bij alle testen, je moet de vragen even goed lezen.
en dan is het helemaal niet moeilijk.
Je moet alleen een rijtest doen als je je vrachtwagen rijbewijs ook wilt hebben (als je dat ook in Nederland hebt), 10 of 15 vragen meer en een uurtje rondrijden en de omgeving bekijken, stelt ook niet zo veel voor.

Je moet wel de oficiele vertaling niet vergeten, ik weet nog steeds niet hoe ze plaatjes vertalen, maar daar kan ik ook niets aan doen :lol:
 
In Victoria, waar ik mijn rijbewijs heb omgewisseld (alleen de theorie, geen praktijkexamen nodig) ging alles mooi automatisch: computervragen en computer uitslag. Prachtig credit card rijbewijsje mee en weg.

In QLD heb ik ook mijn "Medium Rigid" -zeg maar vrachtwagenrijbewijs- gehaald. Dat ging anders. Vragen aankruisen metpotlood, en daarna iemand die met zo'n "overleg-velletje alles ging nakijken. Vervolgens een mega lelijke digi-foto op een stukkie papier en hoppa, alles scheef door de lamineer machine.

Het laminaatlaagje laat ondertussen los..........

In Queensland gaat alles een beetje anders.....hahaha! Ik mag dat wel.

Marc
 
:-D San en ik vergeleken ons rijbewijs met die van Ton & Ineke, die hebben een VIC rijbewijs en inderdaad die van hen is véél mooier. :-D
Die van ons is precies zoals je hem omschrijft!

[quote author=SiMaKy link=topic=5197.msg66054#msg66054 date=1153433065]
een mega lelijke digi-foto op een stukkie papier en hoppa, alles scheef door de lamineer machine.
[/quote]
 
[quote author=Lin link=topic=5197.msg65846#msg65846 date=1153229546]
Mijn roze papiertje ligt gewoon hier thuis in de la en is geldig tot 2014 en dan laat ik het ook weer verlengen op het NL consulaat.

Groetjes Lin

[/quote]

Volgens mij kan je je rijbewijs alleen in NL verlengen en niet hier in Oz.... dit lees ik op http://www.netherlands.org.au/pages/page118_nl.asp

Hoe vernieuw ik mijn Nederlands rijbewijs?
Uw Nederlands rijbewijs kan alleen in Nederland vernieuwd worden.
Als u hier permanent woonachtig bent (uitgeschreven in de gemeente in Nederland) heeft u tevens een woonplaatsverklaring nodig die door de Nederlandse vertegenwoordiging in uw regio kan worden afgegeven.
Afgifte van Nederlandse rijbewijzen wordt gedaan door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).


KC
 
Je hebt helemaal gelijk, dat wist ik niet... jammer. Ach het maakt ook niet zo heel veel uit natuurlijk.

Nederlandse rijbewijshouders in het buitenland

Houders van een Nederlands rijbewijs, die in het buitenland (EU/EER-landen) wonen, kunnen hun rijbewijs sinds 1 maart 2002 niet meer vernieuwen.

Het rijbewijs moeten zij dan omwisselen bij de autoriteiten in het land waar ze woonachtig zijn.


Maar stel je nu voor, er zijn vast mensen die heel graag hun NL rijbewijs willen behouden. Voor het geval ze ooit nog terug zouden willen. Kun je dan in een tussentijdse vakantie naar NL je rijbewijs verlengen?
BV je rijbewijs dient in 2014 verlengd te worden. Maar je gaat in 2011 op vakantie naar NL, zou je dan je rijbewijs alvast kunnen verlengen?

:) Gooi zomaar even wat op hoor!

Groetjes Lin
 
[quote author=Lin link=topic=5197.msg66068#msg66068 date=1153440229]
Maar stel je nu voor, er zijn vast mensen die heel graag hun NL rijbewijs willen behouden. Voor het geval ze ooit nog terug zouden willen. Kun je dan in een tussentijdse vakantie naar NL je rijbewijs verlengen?
BV je rijbewijs dient in 2014 verlengd te worden. Maar je gaat in 2011 op vakantie naar NL, zou je dan je rijbewijs alvast kunnen verlengen?
[/quote]

Ik denk dat dat wel kan als je idd onderstaande voor elkaar kunt krijgen :)

[quote author=KC link=topic=5197.msg66060#msg66060 date=1153435534]
Als u hier permanent woonachtig bent (uitgeschreven in de gemeente in Nederland) heeft u tevens een woonplaatsverklaring nodig die door de Nederlandse vertegenwoordiging in uw regio kan worden afgegeven.
[/quote]

Maar ja...misschien geven de regio's in Oz. wel weer geen woonplaatsverklaring af.....
 
Jawel, die wordt volgens de webpage wel afgegeven:

Verklaring van woonplaats (indien u niet meer ingeschreven staat bij een gemeente in Nederland):

uw geldig Nederlands paspoort;
bewijs van uitschrijving in Nederland (verkrijgbaar bij de dienst burgerzaken van de laatste woonplaats (gemeentehuis) waar uw gewoond hebt;
rekening waarop uw huisadres staat vermeld;
kosten voor afgifte verklaring $51,40.


Maar ja, dan heb je de verklaring van woonplaats. Dan moet je nog een bewijs van uitschrijving hebben (tenminste, ik heb die niet in mijn bezit) en dan nog eens het rijbewijs aanvragen.....  :-o  :-o keek net op mijn NL rijbewijs, loopt volgend jaar maart al af.....  Wat zal ik doen: wel of niet verlengen...... Ff over na denken....

KC
 
Voor mij was het niet zo makkelijk. Omdat ik voor vrijwel mijn hele volwassen leven in centraal Londen hebt doorgebracht had ik nooit een rijbewijs nodig. Toen M'n (australische) vrouw besloot dat ze terug naar Australie wou moest ik maar vlug de lessen en test doen. Dat gebeurde dus vijf maanden voor de groote verhuizing.

Omdat ik mijn Engelse bewijs zo kort had heeft Queensland Transport besloten dat ik maar opnieuw moest beginnen. Gelukkig waren de theorie en praktische testen makkelijk vergeleken met Engeland (en veel goedkoper).

En ja, Queensland rijbewijzen zien er niet zo best uit. Erg 'home made'.

Charles
 
Hiya

:) een computer, een foto en een laminator? en je bent er?? :) Vind hem persoonlijk toch "mooier" dan dat roze ding :up:

Syl
 
Ik kwam dit tegen door het boekje Ik mis alleen de HEMA:

http://www.rijbewijs.nl/nl/houden.html#verlenging_buiten_eu_eer

en dit

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/voorwaarden_voor_verkrijgen/aanvraag_rijbewijs_nieteu

dus volgens mij kun je je rijbewijs wel verlengen  :up:. En het kan dus niet als je in een EU/EER land woont.

(Australia is een verdragsland, geen EU/EER land, http://www.svb.nl/internet/nl/internationaal/EU_EER/eu_en_eer_landen.jsp)
 
Back
Top