salaris en hypotheek

leonie

New Member
Hoi forumleden,

Op de jobseek sites en diverse meer, staat soms 60,-K dollar, is dit per uur???
En natuurlijk before tax, die moet je erzelf nog afhalen.

Gisteren zocht ik dit al met mijn search knop op en kwam toen ook bij een discussie terrecht die dateerd van 2004/2005 en ging over de kosten van een hypotheek, dat dit per 100.000 dollar rente incl. aflossing 10.000,- dollar is. Excuse me :-o, maar met een huis van 375.000 dollar (lijkt mij een normale prijs na alle sites te hebben gekeken) en een aanbetaling van 10% houd je een hypotheek over van 337500,-, betaal je 33.750,- dollar per jaar. Dat is voor een jan modaal toch niet te bekostigen, toen ik dat gisteren las zakte de moed me echt even in de schoenen, en dacht oke ik wist dat het daar pas intressant wordt als je een tweede huis hebt qua aftrek belasting. Maar goed de meeste onder ons zullen dat toch pas op langere termijn kunnen verwezenlijken. Maar dat het zoooo duuuuur is, vind ik toch niet echt meer in proportie staan.

Graag reacties.

Groetjes de stampertjes :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

[quote author=leonie link=topic=5324.msg67380#msg67380 date=1155017257]
Op de jobseek sites en diverse meer, staat soms 60,-K dollar, is dit per uur???
[/quote]

60K = 60.000 dollar bruto per jaar. Zou wel lekker zijn he, per uur :-D

hoi leonie,

Maar volgens mij krijg je als emigrant wel 7000 aud van de staat als je voor de eerste keer daar een huis koopt.
Ik weet niet precies hoe ze het daar noemen maar iets met first home owner.....
En ik weet met die 7000 aud eraf is het nog steeds veel geld maarja

60K = 60.000 dollar bruto per jaar
Maar met dit bedrag per jaar zit je ongeveer (met 30% belasting eraf) nog op €2080 netto per maand als je het omrekend naar €.
Daar zou ik het als timmerman toch graag voor doen dus...................

Groeten marcel :up:

Nou ik lig hier helemaal in een deuk, 60K per uur, valt wel tegen hoor niet per uur is (grapje). :-D

Die AUD 7.000 per jaar is dat dan alleen het eerste jaar? Of elk jaar?

Groetjes

Die first home owner grant is precies wat het is, bij de aankoop van je 1e huis kan
je dit krijgen. De een zegt dat dit is als je echt je 1e huis koopt (ooit!!!) en de ander
zegt dat dit is als het je 1e huis in Australië. Het is in ieder geval een éénmalige
bijdrage. Èn ik weet niet of het ook nog per staat verschilt. Maaaarrrrr.....iemand
anders hier op xpdite weet dit vast weer wel  :-D :-D.

Succes,

groetjes Miranda  :)

Even nog als voorbeeldje: een familielid van mij in Australië heeft toen hij zijn huis kocht
samen met zijn vrouw 5 jaar fulltime gewerkt en door extra betalingen de hypotheek flink naar
beneden gebracht. Daarna was het wel op te brengen voor de rest van de looptijd
van de hypotheek.

http://www.firsthome.gov.au/

The broad principles of the grant are:

- Eligible applicants from 1 July 2000 are entitled to a one-off $7,000 payment.
- Eligible applicants must be natural persons who are Australian citizens or permanent residents, who are buying or building their first home in Australia. Requirements vary between jurisdictions regarding the number of applicants who must be an Australian citizen or permanent resident and how old an applicant must be. Please select the State or Territory under More Information below to determine eligibility.
- To qualify for assistance, neither the applicant nor their spouse (or de facto) must have owned a home prior to 1 July 2000, either jointly, separately or with some other person.
- Neither the applicant nor their spouse (or de facto) must have owned and occupied a home after 1 July 2000. -
- Neither the applicant nor their spouse (or de facto) must have claimed this grant previously.
- Entering into a binding contract or commencement of building, in the case of owner-builders, must have occurred on or after 1 July 2000.
- An eligible home will be located in Australia and will be a new or established house, home unit, flat or other type of self contained fixed dwelling that lawfully can be used as a place of residence.
- An eligible home must be occupied by the applicant(s) as their principal place of residence within 12 months of settlement or completion of construction of the home. There are minimum periods of occupancy required by jurisdictions. Please select the State or Territory under More - - Information below to see if a minimum period applies.
- Application for the grant must be made within 12 months of completion of construction or settlement of the home.
- Assistance will not be means tested.
- There is no tax payable on the grant.
- Joint applicants will be restricted to a single application for a single property and only one payment of $7,000 will be made.

If the consideration of the home is less than $7,000 then the grant amount paid to the applicant will equal the consideration.

Het onderwerp huizenprijzen komt toch elke keer weer terug nietwaar.
Ik heb zo het idee dat alleenstaanden (zoals mijzelf) er wel op vooruit gaan. Hier in Nederland ben je dan als je een huis wilt kopen immers aangewezen op een flatwoning tussen de allochtonen en behalve de hoge aanschafprijs wordt er dan ook nog eens een gigahoge onbetaalbare servicekosten berekend, om nog maar even te zwijgen van de geluidsoverlast die je buren produceren waar zoals gebruikelijk niks van word gezegd. En dan heb jezelf even iets te lang je computer aan en jawel hoor, gelijk allerlei klagende buren.

En dan kom je in Australië binnen waar je een vrijstaande eenvoudige woning met 1 of 2 slaapkamers aan kan schaffen voor een lagere prijs dan die flatwoning. Hmm, veel beter. Maar goed, er zijn hier op het forum velen die met een gezin van 4, zeer begrijpelijk gaan emigreren. Ik denk echter dan toch dat de prijs van $ 350.000,= wel staat op de bekende sites als:

www.realestate.com.au
www.realestateview.com.au
www.domain.com.au

Meestal zijn dit dan behoorlijke huizen met 4 slaapkamers 2 badkamers, een garage en misschien nog meer. De huizen van $ 250.000 die er ook zijn met 4 slaapkamers, daar wordt dan van gezegd dat die huizen "niks" zijn. Ja, wat voor de één "niks" is is voor een ander een prima woning. En wat dat betreft sluit ik deze post dan ook af met: Je moet ze eerst maar eens zien voordat je een oordeel over de kwaliteit en grootte van de huizen velt.

Hoi Hawk,

Wij zijn met een gezin van 6, en nu wonen wij in een woning op een super stukje in NL, echter het is een recreatiegebied. Wij hebben hier zelf een huis opgezet n.a.v. de beperkingen die natuurlijk een recreatiegebied kent wat betreft grootte van zo'n huis.

Echter het uitzicht over het water en een natuurgebied weer daar aangrenzend, is natuurlijk super. Steiger voor de duur met een klein bootje waar je heerlijk vooral de afgelopen weken mee hebt kunnen varen. Maaar in NL kun je van je water voor je deur en je bootje maar zo'n 10 weken per jaar genieten.

Wij hebben in dit huis drie slaapkamers, dus twee kindjes per kamer. Nou dat valt soms mee maar er zijn weken bij dat we er niet goed van worden, maken ze elkaar wakker. Ben je vervolgens van s'morgens 6 tot met s avonds 23.00 uur bezig. Ja en dan denken we altijd weer wat zou het toch geweldig zijn een huis te hebben met 5 slaapkamers.
En in Australie als je in of bij een grote stad woont is de zee ook niet te ver weg.

En ja dan kom je toch in de prijsklasse van minimaal 350.000 soms natuurlijk ook iets minder. En met 4 opgroeiende kinderen ben je wat alerter op minder goede buurten.

Nou dan denk ik wel van goh AUD 35.000,- is AUD 2.916,- hypotheek per maand, dat gaat toch niet in de koude kleren zitten. Buiten het feit om dat je in het eerste jaar AUD 7.000,- terug krijgt.

Hoe graag wij er ook naartoe willen, wij gaan dit feit toch wel erg serieus in onze overwegingen meenemen wel te gaan (mocht onze visa toegekend worden). Wij kunnen wel denken ja dan zitten we toch in ons beloofde land, maar op een houtje bijten met vier opgroeiende kinderen die wij toch graag wat te bieden hebben, wat betreft opleidingen in de toekomst?!

Weet iemand mij nog te vertellen wat de normale looptijd van een hypotheek is? Want als dit 20 jaar is dan wordt het toch weer ietsjes anders.

Goed wij blijven ondanks alles positief al klinkt het nu wat negatief.

Maar is allemaal niet zo bedoeld hoor.

Groetjes van de stampertjes

Hoi Leonie,

Ik dacht dat de hypotheekrente rond de 7% staat (dus zonder aflossing). Wellicht kun je ervoor kiezen om tot de tijd dat de kinderen nog in huis zijn een afloosingsvrije hypotheek te nemen. Scheelt je circa 1.000 dollar per maand. Als de kinderen het huis uit zijn heb je misschien wat meer te besteden en kun je gaan aflossen (misschien deels met de overwaarde van je huis op dat moment). Misschien heb je hier ook al overwaarde op je huis opgebouwd en kun je meer dan 10% aanbetalen. Dat scheelt ook al weer wat. Huren zou ook ook altijd nog kunnen natuurlijk. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Succes,

Frank

Leonie,

Hypotheek rente is momenteel zo'n 7,5%. De lengte van hypotheken (kan) tot 30 jaar. Er wordt wel af en toe iets geroepen over nog langere periodes maar de status daarvan is wat onduidelijk (kijken we ook niet echt naar). Voorbeeld berekening:

lening 360000,= (rekent makkelijker). Stel aflossen in 30 jaar betekent 360.000 / 30 = 12.000 per jaar aflossen. De rente is wat lastiger 'zomaar' te berekenen: Elk jaar dat je aflost zorgt voor een lagere rentelast in het jaar daarop zeg maar... Een hele losse hand berekening die ik met een spreadsheetje kortgeleden gemaakt heb is dat een lening van 300.000 in 30 jaar tijd bij een rente van 7% een maandlast (rente en aflossing) van 1750 per maand betekent. Voor 350.000 zou dat dan in de richting van 2000 per maand gaan. 

Hoe kom jij aan die 2900 per maand?

Natuurlijk is het hier inderdaad zo dat je de rente niet af kunt trekken, en dat het dus heel verstandig is om zoveel mogelijk (en zo snel mogelijk) af te lossen. Ook is de rente hier meestal variabel (alhoewel het tarief voor variable en flexibel niet zo heel ver uit elkaar schijnt te liggen, i.t.t. in NL). Heb je een variabele rente voor je hypotheek, EN heb (of krijg) je wat spaargeld, dan is het zondermeer handig om dat spaargeld 'in je hypotheek' te stoppen. Dat vermindert je rente last, en voorkomt dat je belasting moet betalen over de rente die je anders zou ontvangen op een spaarrekening ;-) . EN heb je ineens toch wat van dat geld nodig dan kun je het er gewoon weer uit halen.

Let op dat als je deze informatie interessant vindt, dat je wel zelf ook goed uitzoekt wat het beste voor je werkt. Er zijn ongetwijfeld nog vele andere mogelijkheden ook....
Perthpete

Nou ik ben aan het kijken geslagen en ik moet zeggen voor minder dan 350.000 kom je ook in een harstikke leuk huis, dus heel erg bedankt voor je tip.

Ik woon in Sydney (inner west) en voor $350.000 vind je hier alleen maar een-kamer-appartementjes.

Huizen zijn circa $700.000 of meer.

(Vandaar dat ik huur en niet koop :wink: )

De kosten een huis in Australie zijn erg afhankelijk van WAAR het huis staat.

Hoi Pertphete,

Ja hoe kwam ik nou aan die 2.900,-, ik was gisteren via de search button terecht gekomen bij een hypotheek discussie van zo'n anderhalfjr geleden of iets langer.

Hier sprak iemand over per AUD 100.000,- rente AUD 7.000,- per jaar en aflossing AUD 3.000,- per jaar. Dus ik dacht huiswaarde AUD 350.000,-, is 3.5 x 10.000,-= 35.000 delen door 12 = 2.916,- per mnd. Maar zoals jij al zegt de rente berekening is elk jaar minder omdat je aflost.

Al met al ben ik blij met je antwoord zitten we alweer een stukje lager.

Groetjes van de Stampertjes

Het is inderdaad maar net waar je zoekt en wat je wilt. Zelf kijken we op realestate site naar huizen tot max. 150.000 puur omdat we dat bijna in 1x zelf kunnen betalen en dan eindelijk van die hypotheek af zijn. Hoe het huis eruitziet maakt me weinig uit als het maar vrij staat en er een flink stuk grond bij zit. Wij hebben geen kinderen dus een 1 kamer huis zou prima lukken maar een extra kamer voor logees is wel een stuk fijner natuurlijk.

maar ook in die prijs klasse is waar wij zoeken genoeg te vinden :wink:

En voor de handige harry's onder ons is er ook genoeg keus.
Een lot van een hectare kost vaak maar 30.000 dollar. Zet er een kit-home op van 75000 dollar en je hebt voor heel weinig geld je paleisje in de rimboe zoals je het zelf wilt.

Waar een wil is, zijn vele wegen.

Bart

Nou, een huis van $150.000 kun je dus echt niet krijgen in Perth.
Daar zijn de prijzen toch ietsjes hoger.
Wij zoeken een 4/2 (4 slaapkamers en 2 badkamers) en daar betaal je afhankelijk waar je zit in Perth vanaf $275.000 voor tot dik boven de $1 M.
Dan hebben we ook nog de voorwaarde dat het in de buurt van een station moet liggen om naar het werk te gaan. Anders ben je lang onderweg met de auto en kost het per dag een vermogen aan verbruik en parkeergeld.
Maar kopen doen we toch pas op z'n vroegst nadat we het permanente visa hebben.
Nu huren we een 4/2 huis in een best wel dure wijk.

Wilco

[quote author=Bartman link=topic=5324.msg67433#msg67433 date=1155065535]
En voor de handige harry's onder ons is er ook genoeg keus.
Een lot van een hectare kost vaak maar 30.000 dollar. Zet er een kit-home op van 75000 dollar en je hebt voor heel weinig geld je paleisje in de rimboe zoals je het zelf wilt.

Waar een wil is, zijn vele wegen.

Bart
[/quote]

Helemaal mee eens Bart :up: Dit is ook zeker voor ons een optie..lijkt me geweldig.

Voor $150.000 vind je in Sydney redelijk in de buurt van het centrum (dus niet Penrith of zo) helemaal niets!
En voor $350.000 vind je een een-kamer appartement, geen een-kamer vrijstaand huis!

Ja ja CJ,

En vanwege die gigantische hoge huizenprijzen, zeg maar ala Amsterdam gaat er geen emigrant meer in Sydney wonen.
Tenzij die mensen natuurlijk al een baan met een topsalaris hebben / krijgen.
En als je nu woont in Sydney? Misschien een goed idee om je huis te verkopen en naar één van de andere steden toe te trekken. Ik denk dat je zo $ 80.000 minder kwijt bent. En met zulke hoge prijzen in Sydney, de huizenmarkt zou daar zo in kunnen storten.

Edit: Excuus, ik zie nu dat je huurt. Maar dan nog, is de huurprijs is andere steden niet ook lager dan in Sydney

He Bart,

Die optie van een lap grond kopen en een kit-home lijkt ons ook wel wat  :) Wij hebben ons hele hebben en houden aan reizen uitgegeven (en doen dat nog steeds als reisverslaafden zijnde...) dus tsja...  :wink:

Maarre: je kunt zo'n kit-home toch wel LATEN neerzetten??? Ik ben (denk ik) wel een beetje handig maar om even een huis in elkaar te zetten.... even iets anders dan een IKEA kast...  :|

Zal wat duurder zijn maar ik heb weleens $100,000 gehoord dus dan zit je nog steeds tussen de onder de 150K  :)

Jan

Back