salaris en hypotheek

[quote author=Jan Katers link=topic=5324.msg67470#msg67470 date=1155115899]
He Bart,

Die optie van een lap grond kopen en een kit-home lijkt ons ook wel wat  :) Wij hebben ons hele hebben en houden aan reizen uitgegeven (en doen dat nog steeds als reisverslaafden zijnde...) dus tsja...   :wink:

Maarre: je kunt zo'n kit-home toch wel LATEN neerzetten??? Ik ben (denk ik) wel een beetje handig maar om even een huis in elkaar te zetten.... even iets anders dan een IKEA kast...  :|

Zal wat duurder zijn maar ik heb weleens $100,000 gehoord dus dan zit je nog steeds tussen de onder de 150K  :)

Jan
[/quote]

Ik heb laatst wat sites bekeken Jan maar je kunt ze ook in elkaar laten zetten. Ze gaan trouwens van een week of 5 a 6 uit als je het zelf doet!!! Valt dus best mee volgens mij. Misschien lukt dat best met Ikea ervaring :evil:

Hoi Inge,

Een week of 5/6 valt best wel mee maar... is dat fulltime?? Zal wel. Dus een vakantie + een (heel) stel weekenden en dan ben je er... hmmm: zeker een optie!
Voorlopig nog even huren (genieten van de luxe om niet aan een huis te hoeven klussen  :wink:) en sparen.

Meer on topic: de verwachting is dat de (voor NL begrippen hoge) hypotheekrente nog wel gaat stijgen... dus ja: wachten is misschien ook niet slim...

Cheers,
Jan

Leonie, je eerste reactie is inderdaad juist - een huis kopen is ook momenteel voor de gemiddelde australier nabij de grote steden (voor werk) vrijwel onbetaalbaar aan het worden - en zeker veel duurder dan in NL door de hogere rente en de niet-aftrekbaarheid ervan.

Dat geldt voor zowel kopen als uren overigens. Hier in de stedelijke omgeving rondom Brisbane kun je eigenlijk onder de AUD 350/week geen redelijke gezinswoning met 4 slaapkamers krijgen. En dat is omgerekend toch wel ruim EUR 900 per maand. Voor dat geldt kun je in NL via een woningbouwvereniging (die er hier niet zijn) heel wat huren ;-) en tegen dezelfde kosten zelfs een huis kopen van pakweg EUR 400.000.

Wat mij opvalt na wat gesnuffel in de huizenmarkt is dat de gemiddelde Australier wat minder kieskeurig wat betreft de netheid en fraaiheid van een huis. Wat wij al snel een bouwval vinden voor EUR 900/maand waarderen anderen verbazingwekkend genoeg als heel aantrekkelijk ;-) Hetzelfde lijkt te gelden voor iets als auto's en mode .....

Als je verder weg woont van een grote stad of meer in het binnenland wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar voor de meesten die hun werk nabij de grote conglomeraties hebben is dat helaas niet bruikbaar.

Even iets aardigs ter vergelijking; ik kreeg deze week net een prijslijst voor nieuw uit te geven land in de regio Brisbane (het noordelijke Mango Hill) en daar betaal je nu ook zo'n EUR 175/m2 voor je stukje grond. Dus voor een krap lotje van zo'n 600 m2 betaal je ook al AUD 175.000, tel daar een gemiddeld kit-huis bij op van AUD 150.000 en je bent toch AUD 325.000 verder. De rentelasten van een hypotheek zijn dan (zonder aflossing) al AUD 2000/maand. Dat redt je dan niet echt met een alleenverdienerssalaris van AUD 5500/maand. Als stel beide werken dus ....

Australie is echter wel heel aantrekkelijk qua grond en huizen voor de NL-ers die in NL hun hypotheek hebben afbetaald, hun huis kunnen cashen en vervolgens zonder hypotheeklasten profiteren van de in absolute termen lagere huizenprijzen hier, zeg maar de 50 plussers ...... Voor hen is het relatief leven als <bliep> in Franrijk ;-) En ik gun het ze hoor !

Maar starters hier in Australie hebben het qua onroerend goed moeilijker dan in NL, gek genoeg ....

Hmm... ja, en weer ben ik het niet eens met het bericht van Whale. Vooral met de laatste zin.
Er zijn natuurlijk huizen te koop met 4 slaapkamers voor een bedrag van AU$ 350.000,= waar je behalve in het CBD en nabije omgeving van Sydney een behoorlijk huis voor kan kopen maar ik vind het nogal ontmoedigend. Wij zijn in de eerste plaats niet allemaal gezinnen van 4 die gaan emigreren dus kunnen de meesten van ons prima uit de voeten met een huis met 2 of 3 slaapkamers en 1 badkamer of voor de mensen die alleen gaan zoals ik met een woning met 1 slaapkamer.
En als ik dan kijk op de verschillende realestate websites dan zie ik toch maar weer dat er een behoorlijk aantal vrijstaande woningen aangeboden worden tussen de AU$100.000 en AU$200.000,= of tussen de AU$100,= en AU$200,= per week huur aan worden geboden. En wat voor rekensommetje je daar dan ook op loslaat, zo'n bedrag is voor de meesten van de "starters" heel betaalbaar. Moeten we deze woningen dan allemaal zien als een "bouwval"? Nee, ik wil het eerst zien en dan geloven (en misschien geef ik ook dan nog niks toe :-D :-D :-D).

Ga dan eens kijken in Nederland waar mensen die met zijn 2en of alleen dan terechtkomen. Jawel, in een flat. En je vind tegenwoordig in de randstad geen flat meer voor minder dan € 150.000,= waar je heel fijn dan ook nog eens allerlei fijne belastingen, servicekosten enz. en niet te vergeten onder-boven-links-rechts-schuinboven-schuinonder allemaal buren erbij krijgt die of zelf voor overlast zorgen danwel als een gek lopen te mopperen over van alles en nog wat wat jij doet.

Bovendien vraag ik me af hoeveel mensen er hier "starter" zijn die gelijk in een huis met 4 slaapkamers gaan.
Zo, ik hoop dat ik nu weer wat moed ingeblazen heb voor degenen die even het idee hadden om toch maar niet te gaan emigreren vanwege wat berichten dat de kosten van huizen in Australië "hoger" zijn dan in Nederland.

Hawk, misschien een kleine nuancering op mijn post:

- mijn bijdrage heeft in 1e instantie betrekking op een gezin met kinderen die nabij een grote stad moeten wonen voor het werk; daar begon de draad van Leonie ook mee. Alleenstaanden zijn uiteraard veel goedkoper uit. Voor iemand in Leonie's en mijn doelgroep (gezin met b.v. 3 kids) zijn mijn waarnemingen wel relevant.

- de gemiddelde huur in de gehele staat Queensland is momenteel AUD 285/week. Dat is dus gemiddeld over de stad Brisbane en alle achteraf gehuchtjes die er zijn.

- wij zijn zelf momenteel druk doende huizen via realestate.com.au te zoeken, om ze te vervolgens ook daadwerkelijk hier te inspecteren (heb er inmiddels aardig wat gezien); en naar onze bevindingen is er echt weinig fatsoenlijks te vinden onder de AUD 350/week. Onze huurtarget was aanvankelijk AUD 300-350/week, maar omdat we in die range niets geschikts kunnen vinden komen we waarschijnlijk hoger uit (AUD 375 - 425/week).

Heb je slechts 1 slaapkamer nodig en/of ben je tevreden met een enigzins krakkemikkig huis zonder airco, dan ben je uiteraard goedkoper uit. Maar iemand die in NL vinex-achtige kwaliteitstandaarden gewend is, zal zich daar niet zo prettig in voelen ....

- in het geval ik even voor het voorbeeld de huizenprijzen hanteer die je zelf noemt in je posting - levert dat de volgende netto kosten per maand vergelijking op:

Nederland
EUR 150.000 x 0.04 (goedkope hypotheek) x 0.58 (netto fractie na aftrek belasting) / 12 =  EUR 290/maand

Australie
AUD 200.000 x 0.076 (goedkope hypotheek) / 1.65 (koers AU dollar) / 12 = EUR 768/maand

Emigreren omdat je goedkoper uit bent dan in NL met wonen lijkt me geen goed idee, wel als je meer ruimte wilt ...

De berekeningen die Leonie maakte en aanleiding was voor haar draadje heb ikzelf ook gemaakt, en worden door onze waarnemingen hier ter plekke ook bevestigd. Maar een ieder stel natuurlijk zijn eigen wooneisen en bepaalt daarmee zijn eigen kostenplaatje.

Ik zou zeggen, kom snel zelf kijken :) Wanneer reis jij af down-under ?

31 Oktober,

En ik heb het over tussen de AU$100.000,= en AU$200.000,=. Ja, natuurlijk zijn de hypotheeklasten hoger als je geen renteaftrek hebt, maar wat  is de waarde van het huis:

AU$200.000,= is nog steeds € 120.000,=. En, er is al vaker over gesproken: Wat je in Nederland in Euro's betaalt, betaal je in Australië in dollars.
Het is dus realistischer om een woning van € 150.000,= te vergelijken met een woning van $ 150.000,=. Waarde van een woning van $ 150.000,= is € 90.000,=. Uiteraard zijn hypotheeklasten per maand hoger, maar de waarde van het huis lager dus is die waarde veel sneller afgelost.  Een aflossingsvrije hypotheek is totaal niet interessant.
En zoals ik al aangaf, in Nederland ben je aangewezen op een flat en in Australië op een vrijstaande woning met 1 of 2 slaapkamers. Dat is ook veel meer waard.

Maar Hawk: Voor die 100 a 200 dollar per maand voor huur, kom je niet uit hoor! (in het stedelijke gebied van Brisbane).
Ik ben voor share accomodatie aan het kijken en dat zit tussen die 100 en 200 AUD. Dan deel je dus het huis/apartement.
Dat betekent, voor een woning met zijn tweeen, minimaal tussen de 200 en 400 AUD per week!

Als ik kijk naar huren door mij alleen (waardoor ik natuurlijk wel weer alles moeten inrichten en dus aanschaffen) dan zit ik toch ook zeker tussen de 300 en 400 AUD per week. Dus misschien toch weer iemand erbij in nemen om de huur te drukken?

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat de share market zo groot is (in de stad). Zijn allemaal jonge werkende mensen waarvoor het niet mogelijk is om alleen iets te huren of te kopen. In beide gevallen zoeken ze een huisgenoot erbij.

Nee, huur/hypotheek is in Australie niet lager. Zou wel kunnen de de verdere kosten eromheen lager uitvallen......(belastingen, service kosten, energie, etc etc)

Maar met goede wil is alles mogelijk! Ik ben benieuwd waar je gaat wonen Hawk.....ik hoop dat het allemaal lekker gaat verlopen..! Succes voor straks alvast in ieder geval.

Henriette

Hi Henriette,

Je kan met www.realestateview.com.au zoeken op "Metro Area", dan aangeven dat het je niet uitmaakt of je in de stad of in een suburb ver buiten de stad wil wonen. In principe wil ik sowiezo in een suburb wonen, in begin een huis huren en zodra ik een goeie baan heb een huis kopen, en uiteraard dit ook in een Suburb ver buiten de stad, afhankelijk van mijn werkplek. In de shared accomodation vind je voor tussen de $100 en $200 vooral gemeubileerde woningen. Er zijn merk ik, tenminste in Melbourne ook een aantal gemeubileerde woningen te huur die in de buitenste suburbs liggen met 1 of 2 slaapkamers.

Hmm, ik heb net even een kijkje genomen hoeveel resultaten ik krijg in Brisbane en ik merk dat er net als in Sydney geen resultaten uit voortkomen. Is Brisbane dan ook zo duur aan het worden? Is Melbourne zoveel goedkoper? In Perth krijg ik op Reiwa ook zo een 100 resultaten voor Residential Properties tussen de $100 en $200 huur per week. En in Adelaide een 36 resultaten. Nu valt het me wel op dat "Metro Area Brisbane" wel een klein gedeelte omvat op deze website. Voor Melbourne heb je i.i.g. wel veel aan deze website.
Iemand een idee? Zijn er mensen die niet in Brisbane willen wonen omdat het te duur is / wordt?

Wij hebben ongeveer zes maanden geleden een huis gekocht in een niet al te dure wijk in Adelaide (een van de goedkopere grote steden in Australie). Zelfs met een 15% aanbetaling zijn we ongeveer $ 2000 per maand kwijt. Dit is dus netto aangezien ze hier geen hypotheekaftrek kennen. Daarnaast heb je dan nog council rates, verzekeringen en gas/electra etcetera. Met andere woorden; bijna een volledig salaris gaat op aan wonen. De tijd dat je hier als starter een huis kunt kopen op een salaris is echt voorbij.
Geloof me, wij (en vrienden van ons) hebben een behoorlijke tijd rondgekeken en hebben niets kunnen vinden onder de $250000 (dat enigzins bewoonbaar was). Sydney, Brisbane, Melbourne en Perth zijn gemiddeld een stuk duurder dan Adelaide zodat het daar zelfs nog moeilijker is.
Overigens zijn de huren de laatste tijd snel aan het stijgen aangezien meer mensen besluiten om het kopen van een huis uit te stellen. 

Tussen 100 en 200 AUD in Brisbane (city) en surrounding suburbs (dit is dus allemaal innercity living) komen allemaal shared kamers en studio´s uit......... Pas tussen 200 en 300 komt hier en daar iets uit............

Wel is het zo dat als je vanaf 10 km van het centrum gaat zoeken (rechtstreeks de suburbs intypen, dat werkt het beste) dan wordt het weer wel interessant..(vanaf 200 ongeveer dan....)

En shared acco is inderdaad furnished: althans het huis is furnished want dit is meestal al bewoond door degene die een flatmate zoekt.....Je kamer is wel meestal unfurnished. Da´s juist handig als je zonder spullen aankomt toch?

Henriette

heel varierend die prijzen want als je dan zoekt op Victoria, acreage/rural tot max 150.000 vind je best hele leuke huizen met soms 20 acres land erbij. Is dan soms wel 155 km van melbourne maar ja buiten de grote steden zal toch ook wel werk zijn??

Mwah,

Tussen al het "slechte" nieuws over woningen in Australië zag ik zojuist een "slecht" berichtje op de MSN Nederland site: http://msn.entopic.com/weekcijfer/huizenprijs
Oftewel, als de huizenprijs al niet hoog genoeg is in Nederland kan er nog wel even wat bovenop ook....... Ik vraag me dan ook af wat het goeie nieuws hiervan is voor de huizenbezitters. Ja, ze krijgen meer terug voor hun oude huis en moeten vervolgens toch weer in een nieuw huis gaan wonen wat natuurlijk ook in prijs is gestegen.

Een stijgende huizenprijs is goed voor 2 doelgroepen:
1) Kinderen die een huis van hun ouders erven
2) Mensen die gaan emigreren

Het neemt denk ik wel het idee weg dat je het in Nederland beter hebt. Alleen in de provincies Groningen, Friesland en Zeeland kan een modale starter nog terecht. Om de minimumloners maar helemaal te vergeten...... Hmph, Nederland zo'n goeie verzorgingsstaat....
Nou, ik stop er maar mee

[quote author=Inge link=topic=5324.msg67962#msg67962 date=1155578816]
heel varierend die prijzen want als je dan zoekt op Victoria, acreage/rural tot max 150.000 vind je best hele leuke huizen met soms 20 acres land erbij. Is dan soms wel 155 km van melbourne maar ja buiten de grote steden zal toch ook wel werk zijn??
[/quote]
Ik denk dat je het zo kunt zien Inge. Als je werk kan vinden in Sneek, waarom zou je het dan niet kunnen vinden in Ballarat?

(Inge: Ik heb even in je gegevens gekeken waar je vandaan kwam en zag dat je in Friesland woont, vandaar dat ik even de plaats Sneek gebruik)

[quote author=hawk link=topic=5324.msg67966#msg67966 date=1155579560]
[quote author=Inge link=topic=5324.msg67962#msg67962 date=1155578816]
[/quote]
Ik denk dat je het zo kunt zien Inge. Als je werk kan vinden in Sneek, waarom zou je het dan niet kunnen vinden in Ballarat?

(Inge: Ik heb even in je gegevens gekeken waar je vandaan kwam en zag dat je in Friesland woont, vandaar dat ik even de plaats Sneek gebruik)
[/quote]

hahah ik dacht al Hawk......ook toevallig dat je Sneek noemt :-D Ik woon daar zon 15 minuten vandaan maar werk in NoordHolland over de dijk..........duurt een half uurtje.

Ik las ook vandaag dat huizen met tuinen schaars worden in nederland.......laten wij er nu net 1 hebben dus zakken in de prijs doen we ook nog maar niet. Ik heb tot 24 mei 2007 de tijd om mijn visum te activeren dus zal wel goed komen.

(vind Ballarat trouwens een erg leuke plaats :wink:)

Nou, als je dan bekijkt dat de benzine minder dan de helft kost van hier in Nederland dan kan je dus 2x zo ver van je werkplek af gaan wonen als nu. Je hoeft geen rekening te houden met files en wie weet wat de toekomst in Australië nog biedt. Je kan op zoveel plaatsen terecht. Denk eens aan redelijk grote steden met aardig wat werkgelegenheid als:

Ballarat
Bendigo (Vic)
Newcastle (Nsw)
Rockhampton
Townsville
Cairns
Alice Springs
Darwin
Albany (WA)
Hobart

Waarom bij de metropool wonen als je genoegen neemt / kan nemen met een grote stad. We werken toch ook niet allemaal in Amsterdam / Den Haag of Rotterdam.......  :up:
Als het leven in de metropool te duur wordt dan zul je zien hoeveel mensen er naar "het platteland" trekken, oftewel naar steden als deze. In ieder geval kunnen we het allemaal over één ding eens zijn: In Australië hebben ze ruimte zat!!!

Op BritishExpats lopen er ook diverse topics over de mortgage rates, bv onderstaande...

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=388425

Btw.. Kranten in Australie hebben afgelopen weken bol gestaan over de verhoging van rente's, familie's die daardoor hun hypotheek niet meer kunnen betalen etc. Lees er weinig over op dit forum terwijl de Aussie newspapers er bol van staan.....

Wij betalen $325 per week (!) voor een modern one-bedroom-apartment in de inner-west (Sydney) en we wonen 15 minuten met de trein van circular quay.

Ik denk dat jullie dat goed hebben uitgezocht! Nog tip hoe je dat doet? Of is dit zo´n beetje de norm voor die afstand?

Henriette

Dan wil ik toch nog wel even reageren op de huurprijs / plaats van CJ. Ik vraag me dan af waarom je daar woont, of in zekere zin waarom je bent geëmigreerd naar Australië? Want ik kan me zo voorstellen dat je zoiets kan vergelijken met het wonen in Amsterdam qua prijs / drukte enz. behalve dan dat je fiets niet gestolen word in Sydney natuurlijk.

Is het de stad Sydney zelf waar je zo gek op bent?
Heb je een baan waar je het erg naar je zin hebt en een topsalaris verdient?
Is het iets anders?

Ik ben benieuwd

Back