salaris en hypotheek

[quote author=hawk link=topic=5324.msg67937#msg67937 date=1155554121]
Hmm, ik heb net even een kijkje genomen hoeveel resultaten ik krijg in Brisbane en ik merk dat er net als in Sydney geen resultaten uit voortkomen. Is Brisbane dan ook zo duur aan het worden? Is Melbourne zoveel goedkoper? In Perth krijg ik op Reiwa ook zo een 100 resultaten voor Residential Properties tussen de $100 en $200 huur per week. En in Adelaide een 36 resultaten. Nu valt het me wel op dat "Metro Area Brisbane" wel een klein gedeelte omvat op deze website. Voor Melbourne heb je i.i.g. wel veel aan deze website.
Iemand een idee? Zijn er mensen die niet in Brisbane willen wonen omdat het te duur is / wordt?
[/quote]Effe snel een search gedaan op realestate.com.au naar min. 2 bedrooms in New Farm, South Brisbane en surrounding suburbs en dan vind je shared accom vanaf $95, units (niet shared) vanaf $190, en huizen/huisjes vanaf $250 pw. Dit is allemaal binnen 5km van het centrum.
't Is natuurlijk lastig vergelijken met andere steden die je niet kent. Hoe ver is Reiwa van het centrum van Perth?

Oeps, ik had uit "In Perth krijg ik op Reiwa ook zo een 100 resultaten " opgemaakt dat het een wijk was.  :oops:
Laat me raden "Real Estate Instute of Western Australia"?

Hier in Brisbane kun je er vast ook wel 100 vinden tussen de $100 en $200, maar vraag niet altijd wat en waar...

Tsja, zijn misschien wel woningen goed genoeg voor 1 of 2 personen. En een woning opknappen kan ook voor minder dan $ 50.000,= / $ 100.000,= toch.

[quote author=henriette link=topic=5324.msg68012#msg68012 date=1155627496]
Ik denk dat jullie dat goed hebben uitgezocht! Nog tip hoe je dat doet? Of is dit zo´n beetje de norm voor die afstand?

Henriette
[/quote]

Hoi Henriette,

Heb je het tegen mij? Wat wij betalen is de norm voor de regio waar wij wonen en de grootte & kwaliteit van ons appartementje. Het was evengoed veel werk om dit te vinden (veel bekijken op zaterdag en zoeken via internet & krant) maar veel van wat je voor deze prijs vindt vaak niet zo geweldig. Wij vinden ons appartementje hartstikke leuk.

Hiervoor woonde we in de zelfde buurt (andere suburb maar nog steeds inner-west) en we betaalde $225 voor een krakkemikkig appartement met gestoorde buren. Ook een one-bedroom-appartement maar een wereld van verschil met waar we nu wonen.

Veel succes in Brissie! (jij vertrekt toch deze maand?)

[quote author=hawk link=topic=5324.msg68021#msg68021 date=1155631251]
Dan wil ik toch nog wel even reageren op de huurprijs / plaats van CJ. Ik vraag me dan af waarom je daar woont, of in zekere zin waarom je bent geëmigreerd naar Australië? Want ik kan me zo voorstellen dat je zoiets kan vergelijken met het wonen in Amsterdam qua prijs / drukte enz. behalve dan dat je fiets niet gestolen word in Sydney natuurlijk.

Is het de stad Sydney zelf waar je zo gek op bent?
Heb je een baan waar je het erg naar je zin hebt en een topsalaris verdient?
Is het iets anders?

Ik ben benieuwd
[/quote]

Hoi Hawk. Ik ben in 2001 naar Australie vertrokken als backpacker. Ik heb ruim 'n jaar in Australie gewoond (Melbourne & Sydney) en het hele land doorgereisd. Daarna hetzelfde gedaan in NZ (woonde in Wellington, heb daarna het hele land rondgereisd). In Australie ben ik een leuke Australier tegen het lijf gelopen. We hebben samen ruim 'n jaar in NL gewoond en zijn toen eind 2004 vertrokken om ons te vestigen in Australie. Ik ben dus in Australie vanwege de liefde.

Ik ben dol op Sydney, het is een prachtige stad. Mijn partner en ik hebben allebei een leuke baan (ik heb een modaal salaris, mijn partner heeft een leuk salaris) en mijn partner is op de grote steden aangewezen voor werk. We hebben hier een leuke vriendenkring. Daarom woon ik in Sydney.

Ik wil niet klagen over hoe duur het hier is. Zo is het nu eenmaal en we wonen hier graag. De reden dat ik in dit topic post is om de toekomstige emigranten te laten weten hoe duur het hier ook kan zijn. Ik zie in dit topic mensen posten over huizen van $200,000 koopprijs. Ik wilde duidelijk maken dat hoeveel je voor een huis (koop/huur) betaald afhankelijk is van WAAR je koopt of huurt.

Wat mij opvalt in deze topic is dat veel mensen er van uitgaan dat je alleen daar gaat wonen waar je goedkoop kan wonen.
Hoe vaak komt het niet voor dat je vanwege je werk op een bepaalde lokatie gaat wonen?
In mijn geval is het zeker zo.
Mijn werk bevindt zich in het centrum van Perth. Ver buiten de stad zijn de prijzen prima te doen, maar dan moet je wel genoegen nemen met een uur met de auto rijden. Waarom? Daar is geen trein, geen freeway maar gewone twee baans wegen met verkeerslichten.
En dan de rij van autos die er dagelijks op de weg staan. Files mag ik ze niet noemen in vergelijking met NL en volgens Hawk zijn die er in Australie niet[quote author=hawk link=topic=5324.msg67968#msg67968 date=1155589009]
Je hoeft geen rekening te houden met files en wie weet wat de toekomst in Australië nog biedt.
[/quote]
, maar door die rij van auto's duurt het wel langer voordat je op je werk bent.
Ik woon in een suburb van Perth, ongeveer 26 km van CBD aan de noordkant, treinstation op 5 km. De huurprijs voor een 4 slaapkamer/2badkamer  huis op 800sqm grond is $360/week. Dus niet slecht.

Wat ik met dit stukje wil zeggen is eigenlijk dit. Je kunt wel gaan wonen op een prachtig stukje land ver buiten de steden voor weinig geld, maar wij zijn geemigreerd naar Australie vanwege de quality of life zoals ze dat zo mooi zeggen. Waarom zou ik dan langer van mijn gezin weg zijn dan in Nederland? Alleen om goedkoper te wonen? No way.

We zijn aan het rondkijken voor een huis in een van de suburbs. Je kunt het beste een flink deel van de prijs ineens betalen, zodat de hypotheek die je nodig hebt lager is en hierdoor de maandelijkse afbetalingen. De huizen in deze suburbs (wat wij zoeken in ieder geval) zo tussen de $400.000 en de $500.000. Dan praat over 4/2 met een tuin. Toch prettig voor de kinderen als ze in de achtertuin kunnen spelen. Is in vergelijking met de prijzen in NL goed te doen, zeker voor de steden.

Ik sluit me aan bij Wilsil.. ;-)
Wij wonen nu in Perth (Darch voor de geintereseerden) en dat is een (2 jaar oude en nog steeds volop in ontwikkeling) suburb ongeveer 20km ten noorden van Perth CBD. Op dit moment werkt Ellen al wel en ik nog niet. Ik breng haar dan ook elke dag nog naar haar werk toe (West Perth, Havelock Street). De heenreis 's morgens kost meestal 3 kwartier, gisteren zelfs één uur. Wanneer we overdag of in het weekend daarheen rijden is het ongeveer 25 minuten. M.a.w. in de spits toch wel het dubbele. Nu kun je nog zeggen dat 3 kwartier als reistijd heel normaal is, en dat beamen we ook. We waren in NL zelfs gewend om 2 a 2,5 uur heen te rijden (Brabant - A'dam) om dan 's avonds ruim na de files teriug te scheuren in één uurtje.
Wel is het zo dat de locatie waar ik haar nu afzet precies naast de drukke route downtown zit (afslag Wellington, rechtsaf en 3 stoplichten later naar links). Ik heb haar ook al een keer afgezet in St.Georges Terrace (DE business straat in Perth) en daar is het zelfs zo goed als onmogelijk om even te stoppen om iemand af te zetten. We zijn ook al aan het kijken wat de beste manier is om met de trein te gaan. Auto parkeren bij het station kan, maar we vrezen ook alleen maar als je vroeg genoeg bent. Rond een uur of 9 staat het bij alle stations wel zo'n beetje vol geparkeerd.

Anyway, wil je in Perth heel gunstig naar je werk kunnen terwijl je werk downtown is, dan moet je eigenlijk zorgen dat je OFWEL heel variable werktijden zou hebben (niet zo makkelijk in Perth) OFWEL je moet een woning zoeken die op loopafstand van een station is (en dan liefst niet 20 minuten, want ik denk dat in de zomer vrij pittig is ;-).

@Wilsil,
Waar wonen jullie dan precies? 28 km ten noorden, heb je het dan over Joondalup ?

Perthpete

Het blijft een heel persoonlijk iets maar elke keer komt ook het huis samen met werk. Ik denk dan... werk je om te leven of leef je om te werken?? Als ik in een huis zou kunnen wonen van 150.000 met 10 acres, (niet zo luxe maar met man en dieren om me heen) met een baan waar je minder verdient zou ik daar absoluut voor kiezen dan een huis van boven de 300.000 in de stad maar waar je meer verdient. Ik zou nooit "daar" gaan wonen omdat "daar" mijn baan is. Ik zou "daar" gaan wonen waar ik het mooi vind en daar werk gaan zoeken.

Mmhh misschien niet zo duidelijk als dat ik het over wil brengen :?

[quote author=perthpete link=topic=5324.msg68112#msg68112 date=1155701699]
@Wilsil,
Waar wonen jullie dan precies? 28 km ten noorden, heb je het dan over Joondalup ?
[/quote]

Perthpete, bijna goed. We wonen in Ocean Reef. Ik weet het, het is een snobben wijk maar we hebben een mooi ruim huis, met ocean view. Wat wil je nog meer.
Wordt het straks wel lastig om iets te vinden wat er bij in de buurt komt.
Iedere dag fiets (je blijft NL-er) ik van en naar het station in Joondalup. Vanaf Perth City loop ik naar mijn werk, Murray Street tegenover Harbour Town.

[quote author=Inge link=topic=5324.msg68115#msg68115 date=1155702605]
Ik zou nooit "daar" gaan wonen omdat "daar" mijn baan is. Ik zou "daar" gaan wonen waar ik het mooi vind en daar werk gaan zoeken.
[/quote]

Klinkt goed Inge, maar is in de praktijk toch niet altijd mogelijk. Het ligt er maar net aan wat voor je werk je doet, wil of kan doen.
Als je net als ik Planning Engineer bent, kan je best in Broken Hill of zo gaan wonen, maar dan moet je toch iets anders gaan doen. Schilder of verkoper gaan worden, niets ten nadele van die beroepen begrijp me niet verkeerd. Maar als je net als ik een arm hebt die het niet doet, dan ben je beperkter in je mogelijkheden.
Dus komt het in de meeste gevallen er toch op neer dat je daar gaat wonen waar de mogelijkheden en daarbij behorend het werk voor je is.

Groet,
Wilco

Hallo,

hier dan ook even mijn reactie: en ja ook ik woon in Perth  :)

Ik heb eerst 3 maanden in het centrum gewoond, volledig gemeubileerd appartement, 2 slaapkamers, 2 badkamers, en dat kostte 450 dollar per week (!) (betaalde het bedrijf gelukkig).

Inmiddels woon ik sinds 3 maanden aan het strand…..ook dat is een bewuste keuze.

Ik had een appartementje kunnen huren in een wijk vlakbij het centrum voor 150-200 dollar per week, maar ook ik ben naar australie vertrokken voor de quality of life..dus na een snelle rekensom met wat ik verdien, heb ik besloten mijzelf dan ook maar wat luxe te permitteren. Mijn Australian dream was een jeep, surfboard, gitaar en huisje aan het strand.

En nu woon ik dus in een huisje met 3 slaapkamers, 2 badkamers, tuin, balkon, oceanvieuws (hoef alleen maar de weg over te steken, ca. 2 minuutjes lopen) en ik zit met mijn kont op het strand. Heb bushalte, restuarantjes, kroegjes en supermarkt om de hoek op loopafstand. Met de auto 25 minuutjes naar mijn werk (12 km van Scarborough naar Perth CBD). En dat voor 280 dollar per week?

Inderdaad, het had ook goedkoper gekund…maar wat ik nu betaal per maand voor een heel huis aan het strand staat gelijk aan wat ik in nederland betaalde aan hypotheek voor een pietluttig appartementje van 65 m2 aan de rand van het centrum in Nijmegen. Appels met peren vergelijken dus, want als ik in hetzelfde soort huisje zou gaan wonen hier, betaal ik maar de helft vergeleken met Nederland…

Kortom…je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, althans hier in Perth.

Gr. Sab

Helemaal met je eens Sabien.
Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Wilco

Oh, Sabien. Ik vind dat je dat super voor elkaar hebt en dan is dat dus goedkoop he!!! Want een krot van 100 dollar welke niet in de buurt komt van je dream is hartstikke duur he, en een mooi huisje van je dromen voor 350 dollar is een koopje!!!!

goed gedaan!  :up:

Henriette

ps: Ik heb ook zo´n dream: 4wd (die is er al gelukkig), en wonen in een houten huis met grote verandah/deck. En dat gaat gebeuren ook! Misschien niet direct, maar ik ben stiekum al aan het rondkijken en ik zie er genoeg!

@CJ: zei het inderdaad tegen jou. Goed om te horen dat dit soort prijzen dus best mogelijk zijn in inner west, want het valt mij best mee (maar ik heb waarschijnlijk al een ander beeld van de kosten).

Wilco,
Niets mis mee hoor, Ocean Reef. Helemaal niet als je een Ocean View huis hebt. Good on ya!! We kennen Ocean Reef wel een beetje, we hebben ruim 2 maaden in een vakantiehuisje (3x1) gewoond (in Tack Place) na de eerste 2 weken bij vrienden gewoond te hebben. Geen Ocean View, maar slechts een goede 10 minuten lopen van het strand. Nu in Darch is het strand wat verder, en moet dat bijna met de auto (of fiets, maar dat is wat minder veilig langs de Hepburn Avenue ;-). Wel wonen we nu in een huis helemaal naar ons zin, 4x2++ ;-) . Slechts 8 maanden oud, lekker modern. Om iets soortgelijks in Ocean Reef te vinden was bijna niet mogelijk, daar is de wijk een beetje to oud voor, en inderdaad een beetje te duur (t.o.v. wat we wilden uitgeven dan).

Terug on topic:
Ik denk ook dat je zeker zelf kunt bepalen of je goedkoop of duur zit, en het is absoluut helemaal afhankelijk van wat je zoekt. Laten we inderdaad vooral niet vergeten dat 10 emigranten toch al snel 10 (min of meer) verschillende motivaties hebben om hier te wonen (werk, wonen, quality of life,
vrijheid, ruimte, etc...).

Perthpete.

Nou dan nog maar een reactie op het huren. Wij wonen dus nog iets verder boven Perth, in Yanchep om precies te zijn. We hebben drie slaapkamers, gamesroom, ruime tuin met moestuin en enorme schuur voor 165 p/w. We wonen 5 minuten lopen van het strand (nog net geen ocean views) en 5 minuten autorijden (20 minuten fietsen) van het National Park. Nou daar zit ik graag iets langer voor in de auto (45 minuten). Wat ik overigens niet doe, want 10-15 minuten rijden hiervandaan zit het treinstation dat me in 30 minuten in het centrum van Perth afzet.
Dus jullie zullen begrijpen dat ik verbaasd ben over al die hoge huurprijzen :)

Toch nog even een vraagje met betrekking tot die rekensommetjes in eerdere reacties: o.k., rentepecentage is hoger dan in Nederland, rente is niet aftrekbaar, maar is het niet zo dat je bottom line wel weer vergelijkbaar uitkomt omdat de loonbelasting percentages in Australie lager zijn dan in Nederland; anders gesteld, je houdt in Australie meer netto inkomen over om de -eveneens hogere- netto woonlast te betalen?

Letsgo,
Absoluut! De belastingdruk is hier zo laag (tov NL dan ;-) ) dat je zeker een stuk meer overhoud. Voor de gein zou je eens moeten kijken wat je in NL bruto verdient en wat je dan netto overhoud (op jaarbasis) en dan op de website van de tax office (ato.gov.au) in een van de calculators eens hetzelfde bedrag invullen om te zien wat je hier overhoud. Vul dan ook gewoon hetzelfde aantal dollars in als je in NL euros verdient ....
Peter

Hi Bartman,

Waar vind je voor 30000 nog een stuk land? Het is net het land wat zo moeilijk te vinden is.
Het huis bouwen kan je zo duur maken als je wil, maar voor 150000 heb je echt al een behoorlijk
huis hoor. Hier in Perth kost een stukje van 300 vierkante meter al 200000.

Back