Shark's

perth

New Member
Ik ben nog niet in Australië geweest maar heb tijdens een lang verblijf in Engeland veel Ozzie's leren kennen. Blijkbaar zijn er niet zoveel shark attacks of is de kans redelijk klein maar volgens 1 van die megavriendelijke ozzie's zitten de 'meeste' tegen Adelaide omdat daar het water warmer is dit zou zijn omdat het in een baai ligt. Hebben jullie verhalen hierover, hoe staan de australiers er zelf tegenover en zijn er maatregelen? misschien stupide vraag maar ja heb teveel griezelige films gezien  :lol:
Ik zou steeds angst hebben om die prachtige zee in te springen.  :?
 
Hmm, bij Adelaide ben ik nog nooit geweest, maar langs de oostkust maakten ze zich met name zorgen over stingers (kwallen dus), en dan nog alleen in het goede jaargetijde en boven Brissie. Over haaien heb ik niets concreets gehoord.

Denk dat de ondertoon in je berichtje de juiste is  :smile: Het komt zelden voor maar het is natuurlijk een te spectaculaire manier om aan je eind ( :evil:) te komen, om het niet groot uit te meten in de media...

Ach, het statistisch risico om te sneuvelen doordat een kokosnoot op je koppie valt is nog steeds groter, ik zou gewoon goed luisteren naar de locals en als die er geen gevaar in zien:

jump in it!! :surfer:
 
http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

Eat your heart out...
Ik heb hier ook om angsten te overwinnen een keer uitgebreid zitten browsen en je zult ws antwoord vinden op al je vragen. Haaienangst wordt er niet minder van, althans bij mij niet. En ach, behoudens de haaien in de oceanen zijn er natuurlijk ook plenty op het droge en ook daar kun je je niet altijd tegen beschermen  :wink:

Belangrijke les die ik ooit kreeg van een Australier in Thailand: NOOIT plassen in het water (in zee), dat heeft hetzelfde effect als bloed.

Zwem ze,
Fae
 
Hang on, dus we hebben het over 136 doden in 306 jaar, right? :think:
Vraag me af hoeveel doden er zijn vanwege hondebeten, vallen over kinderspeelgoed, verslikken in biefstuk (om maar een paar minder glorieuze exits te verzinnen)...

En dan, wat is unprovoked?? Het gaat nogal tegen de menselijke natuur in om jezelf (mede) verantwoordelijk te verklaren voor een aanval van een haai, dus maak me sterk dat hier nogal wat zatte oelewappers tussen zitten...:drink:

Wel erg leuke site trouwens... :up:
 
Hier komt ie, uit het boekje 'dangerous creatures of australia'

Accidental cause of death 1980 - 1990
spider bite  1
crododile attack 8
shark attack 11
marine Animals  12
snake bite 18
bee sting 20
struck by lightning 19
poison 1998
murder 2107
drowning 3367
suicide 18836
road accidents 32772

Ik hoop alleen niet dat er nu mensen bang worden van wat anders  :grin: :up:

groetjes Miranda  :smile:
 
[quote author=franel-go-oz link=topic=8143.msg106941#msg106941 date=1199539684]
Hang on, dus we hebben het over 136 doden in 306 jaar, right? :think:
[/quote]

Volgens de kaart (http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/statistics/GAttack/mapau.htm) is de ACT het veilist met 0 doden door shark attacks. :grin:
 
Grappige site, Fae.
Er worden ook netten gespannen langs bepaalde badplaatsen om de sharks op afstand te houden.[quote author=perth link=topic=8143.msg106917#msg106917 date=1199530910]
Blijkbaar zijn er niet zoveel shark attacks of is de kans redelijk klein maar volgens 1 van die megavriendelijke ozzie's zitten de 'meeste' tegen Adelaide omdat daar het water warmer is dit zou zijn omdat het in een baai ligt.
[/quote]
[quote author=Fae link=topic=8143.msg106933#msg106933 date=1199538744]
Belangrijke les die ik ooit kreeg van een Australier in Thailand: NOOIT plassen in het water (in zee), dat heeft hetzelfde effect als bloed.
[/quote]

Zie ik een verband?
 
Haha Dijnas  :grin:, bedoel je dat ze in Adelaide zoveel plassen dat het water ervan opwarmt? That would be something... dan hebben ze in te Territory toch betere manieren dan ik altijd gedacht heb: shark attacks 2. Heb altijd gedacht dat het andersom was.
Er staan trouwens nieuwe stats op die site en ook nog een overzichtje van do's and don'ts. Niet zwemmen nog altijd het veiligste lijkt het. Ben ik met mijn haaienangst toch echt de dans ontsprongen mijn half jaar in Broome. Daar zwom ik dagelijks vooral in de ochtenduren en tijdens zonsondergang (feeding time). En pas vlak voor vertrek hoorde ik dat een jogger regelmatig rond die tijd tijgerhaaien voorbij zag komen. Tu-tun-tu-tun-tu-tun. Anyway, de salties die met enige regelmatig van Cable Beach verwijderd worden, preventief, halen nooit het nieuws. Wonder why Broome het nog steeds zo goed doet als toeristentrekpleister.

Fae
 
Was je toch bijna wereldnieus geweest Fae  :grin:
Ben nooit in Broome geweest, maar hoop dat er meer te doen is dan zwemmen  :lol:

Ik kijk er naar uit om te leren surfen, maar dit spookt toch ergens een beetje door mijn hoofd. Ach, wie niet waagt, wie niet wint he.
 
[quote author=tum link=topic=8143.msg106945#msg106945 date=1199542282]
Hier komt ie, uit het boekje 'dangerous creatures of australia'

Accidental cause of death 1980 - 1990
spider bite  1
crododile attack 8
shark attack 11
marine Animals  12
snake bite 18
bee sting 20
struck by lightning 19
poison 1998
murder 2107
drowning 3367
suicide 18836
road accidents 32772

Ik hoop alleen niet dat er nu mensen bang worden van wat anders  :grin: :up:

groetjes Miranda  :smile:
[/quote]

Ik mis alleen nog de kokosnoten... :grin:
 
Ik lag me hier een breuk bij het lezen van jullie reply's  :grin: Ach weet je het is inderdaad mede door die Jaws films dat er veel onnodig angst is. Ik heb eens een docu gezien over Australian surfers, en blijkbaar vallen haaien ze niet opzettelijk aan maar is het een 'verkennende' beet die natuurlijk fataal kan zijn, ze zouden de surfboard en spartelende armen en benen aanzien als snackje (zeeleeuw). Ach ja eigenlijk zitten er in die mooie zee wel meer maffe dieren...om van de fobie af te komen misschien al eens beginnen met de voetjes te baden  :p
 
En gooi bij je voetbadje enkele speelgoed haaitjes erbij om het realistisch te maken.

I like to power of this fish.
Hij ruikt je maakt diepte en komt diep van onder met volle snelheid naar boven.
En dan.........

2659404220102738101S600x600Q85.jpg


wooowwwww :up:

Cheers,

Jack :evil:
 
Mooie foto, Jack.

Als je trouwens tussen de vlaggen zwemt hoef je je niet al te veel zorgen maken. Overigens althans hier in Perth vliegen ze 2 á 3 keer per dag langs de kustlijn om te kijken of er haaien zwemmen. Wij hebben één keertje het water moeten verlaten ivm shark alarm.
Zou mij meer zorgen maken hier in het verkeers, schrik er elke keer weer van hoeveel verkeersdoden hier elk jaar zijn. Volgens mij ligt dat in Nederland een stukje lager maar weet het niet zeker.

Ga nog maar een duik nemen in zee :up:
 
Deze jongen op de foto...deze foto is genomen door een kustwachter toen hij over de barriere sprong. :grin:
Die lust wel een stukje Erna en Jan....

Neehhh, maar als je gaat zwemmen in de zee dan stap je in de territory waar mensen niks te zeggen hebben tegen de krachten die daar rondzwemmen.

Heb in Ballina ook in de zee gezwommen en heerlijk met de golven mee gegaan maar toch altijd bij de grote massa zwemmers gebleven.
Je buurman in de zee zeikt in het water en jij word in je reet gebeten... :grin:

Jack :evil:
 
Ach, SA is gelukkig geen tropische staat dus we hebben hier geen enge tigersharks, stingrays of ander kleiner gespuis.  Nee wij doen het gelijk goed en hebben hier alleen de greath white shark :p :evil: In het afgelopen jaar heb ik maar 2 of 3 keer op het nieuws gehoord dat er een haai gespot was.

Ik ga graag naar het strand hier in glenelg of semaphore en heel vaak is het zo dat je vrij ver de zee in kunt lopen voordat het water zo hoog staat als je middel. Dus wil je diep genoeg gaan om aan gevallen te kunnen worden dan moet je het wel erg bond maken.
Als er dan toch iets gebeurd,  dan heeft het bijna altijd met surfers te maken en niet de gewone strand toerist. Dat is dan verder naar het zuiden richting Victor harbor waar de zee wat ruwer is. Je hebt hier ook humpback whales, dolfijnen, zeehonden en zelfs penguins.  :fishing2:

Oja je moet wel uit kijken voor grote blauwe krabben. Die zitten onder het zand in het water. natuurlijk was ik weer de gelukkig die net op zo'n ding ging zitten :lol: :grin: Niks gebeurd maar ik schrok me wel het apenlazarus
 
[quote author=perth link=topic=8143.msg106990#msg106990 date=1199575841]
Ik heb eens een docu gezien over Australian surfers, en blijkbaar vallen haaien ze niet opzettelijk aan maar is het een 'verkennende' beet die natuurlijk fataal kan zijn, ze zouden de surfboard en spartelende armen en benen aanzien als snackje (zeeleeuw). [/quote]

OOOO, ze doen het niet met opzet. Nee, dan is het goed, ik dacht al  :grin:

[quote author=Jan and Erna link=topic=8143.msg107007#msg107007 date=1199586203]
Zou mij meer zorgen maken hier in het verkeers, schrik er elke keer weer van hoeveel verkeersdoden hier elk jaar zijn. Volgens mij ligt dat in Nederland een stukje lager maar weet het niet zeker.
[/quote]

Veel verkeersdoden? Hm...denk dat ik me maar in het water ga verplaatsen en de snelwegen ga mijden.
 
Ik heb van duikers gehoord  :secret: (gut zeg, klinkt echt als zo'n smoezel gedoetje) dat: er in de the great bite (bij Adelaide o.a.) het sekshuis van de great white is. Volgens deze lui was het daar dus redelijk veilig omdat ze maar met één in gedachten hebben and it ain't food.... Nb. this is via the grapevine....
 
Aaaarghhhh, even de statistiekjes bekeken... we're in NSW!!!! Lang leve the rock pool (met blue ringed octopus, maar dat ter zijde :))

Ps: op het nieuws deze week 400% meer sightings of sharks south from Sydney... waar zitten wij???? Juist ja, south from Sydney  :prop:
 
Blauwe krabben, zee-egels, kwallen no thanx  :bath:
Ik denk dat als je een fervent duiker bent je ook steeds die gedachten hebt van laat mij hier regelmatig eens achterom kijken. Alles lijkt ook zoveel groter hé onderwater.
Haaien die naar Adelaide zouden gaan om te paren  :roll: lekker romantisch.
Tja hoe doen zo'n beesten dat eigenlijk hé, ach ja dat laten we maar over aan de experts  :fish:
 
[quote author=perth link=topic=8143.msg107041#msg107041 date=1199615015]
Tja hoe doen zo'n beesten dat eigenlijk hé, ach ja dat laten we maar over aan de experts  :fish:[/quote]


Mag ik daar effe het antwoord op geven...... :grin:

Jack :evil:
 
Back
Top