[quote author=r2d2 link=topic=8143.msg109026#msg109026 date=1201249941]
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109017#msg109017 date=1201245725]
Right.. kom eerst maar eens met cijfers waaruit dit blijkt. En dan inclusief haaiensoort, en locatie.
[/quote]
Alhoewel ik een vervent visser ben, moet ik toch bekennen dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Mako-shark wel degelijk op de rode lijst van soorten staat van de IUCN. Zowel de Shortfin Mako als de Longfin Mako staan er op, zei het met beide een verschillende kwalificatie, die wel de gehele wereld betreft. Internationaal heeft de IUCN (heet volgens mij nu de WCU of WCO) een hoog aanzien.
Gisteren stond er nog een kereltje van ongeveer 13 in de krant die een Mako (meen een shortfin) uit het water bij Torquay had gehaald.
Het Minsterie van Milieu in Australie heeft een mooi overzichtje van haaiesoorten die kwetsbaar, bedreigd of ernstig bedreigd zijn op
http://www.environment.gov.au/coasts/species/sharks/index.html
Hier staat ook een link naar de rode lijst van de IUCN.
Groet!
[/quote]
@R2D2,
Dank je voor de info die je hebt aan gedragen.
@Luuk
Het gaat er ook niet alleen om wat jij als visser doet, maar in het algemeen ging het even over de menselijke neiging om alles wat gevaarlijk is of wat er in de weg staat te verwijderen. Dus in het geval van haaien te doden.
Net als r2d2 al aan gaf zijn haaien erg belangrijk in het ecosysteem. Dus laten we vooral niet met z'n allen ons hoofd in het zand steken en denken dat er niets aan de hand is. Moet je ook weer niet je hoofd in het water steken zodat deze er af gehapt kan worden. Maar ja ik weet als surfer dat er haaien zijn en ik besef me ook heel goed dat ik hun domein betreed en ik ben ook elke keer weer dankbaar dat ik al mijn ledematen nog heb als ik weer op de kant sta. Maar het is net als dat je bij iemand op visite gaat, dan gedraag je je ook naar de huisregels van die persoon, toch. Nou dat vind ik nou ook wat je zoveel mogelijk moet proberen te doen in de natuur.
Gelukkig is het ook nog zo dat de meeste haaien soorten geen mensen aanvallen, die saaie Nurse shark ziet er wel eng uit, maar doet geen vlieg (mens) kwaad. die kleine rif sharks vallen ook niet aan omdat mensen te groot zijn. Zij vallen mensen alleen aan uit verdediging. Ik ben van mening dat de Great White en de Bull Shark het gevaarlijkste zijn en vooral als je in wateren bent waar ook veel prooi, zoals zeehonden, leeft en tijdens zonsopkomst en zonsondergang.
Sander