Shark's

[quote author=San_der link=topic=8143.msg109010#msg109010 date=1201240447]
Nou wat een geklets over al die haaien. Het is helaas wel zo dat er een heleboel haaien soorten met uitsterven bedreigd worden, dus Luuk ga volgende keer maar wat anders vangen als je blieft.

[/quote]

Right.. kom eerst maar eens met cijfers waaruit dit blijkt. En dan inclusief haaiensoort, en locatie.
 
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109017#msg109017 date=1201245725]

Right.. kom eerst maar eens met cijfers waaruit dit blijkt. En dan inclusief haaiensoort, en locatie.

[/quote]

Alhoewel ik een vervent visser ben, moet ik toch bekennen dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Mako-shark wel degelijk op de rode lijst van soorten staat van de IUCN. Zowel de Shortfin Mako als de Longfin Mako staan er op, zei het met beide een verschillende kwalificatie, die wel de gehele wereld betreft. Internationaal heeft de IUCN (heet volgens mij nu de WCU of WCO) een hoog aanzien.

Gisteren stond er nog een kereltje van ongeveer 13 in de krant die een Mako (meen een shortfin) uit het water bij Torquay had gehaald.

Het Minsterie van Milieu in Australie heeft een mooi overzichtje van haaiesoorten die kwetsbaar, bedreigd of ernstig bedreigd zijn op http://www.environment.gov.au/coasts/species/sharks/index.html
Hier staat ook een link naar de rode lijst van de IUCN. 

Groet!
 
[quote author=r2d2 link=topic=8143.msg109026#msg109026 date=1201249941]
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109017#msg109017 date=1201245725]

Right.. kom eerst maar eens met cijfers waaruit dit blijkt. En dan inclusief haaiensoort, en locatie.

[/quote]

Alhoewel ik een vervent visser ben, moet ik toch bekennen dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Mako-shark wel degelijk op de rode lijst van soorten staat van de IUCN. Zowel de Shortfin Mako als de Longfin Mako staan er op, zei het met beide een verschillende kwalificatie, die wel de gehele wereld betreft. Internationaal heeft de IUCN (heet volgens mij nu de WCU of WCO) een hoog aanzien.

Gisteren stond er nog een kereltje van ongeveer 13 in de krant die een Mako (meen een shortfin) uit het water bij Torquay had gehaald.

Het Minsterie van Milieu in Australie heeft een mooi overzichtje van haaiesoorten die kwetsbaar, bedreigd of ernstig bedreigd zijn op http://www.environment.gov.au/coasts/species/sharks/index.html
Hier staat ook een link naar de rode lijst van de IUCN. 

Groet!
[/quote]

Ah, mooie onderbouwing. En Mako's zie je inderdaad niet veel. Worden ook bijna nooit gevangen. Veel gevangen haaien gaan ook gewoon terug het water in.

Protection

In Australia, species are listed as threatened species under the Environmental Protection and Biodiversity Conservation Act 1999. The listed shark species are:
Critically Endangered species

    * Grey Nurse Shark (Carcharias taurus) - East Coast population
    * Speartooth Shark (Glyphis sp. A)

Endangered species

    * Northern River Shark (Glyphis sp. C)

Vulnerable

    * Grey Nurse Shark (Carcharias taurus) - West Coast population
    * Whale Shark (Rhincodon typhus)
    * Great White Shark (Carcharodon carcharias)

Whale shark en White shark -> Daar kunnen wij niets aan doen als vissers, die krijg je niet aan je haak. River Shark, ook kleine kans.. Nurse Shark is echt te saai om te vangen, suffe beesten zijn dat. Heb er 1 van 3 meter aan mijn lijn gehad. Boventakelen en losknippen.

Die andere 1000 soorten zijn dus niet bedreigd. Oftewel; lekker vissen en af en toe een flinke haaienmoot op de Barbie.

R2D2; is het nog een beetje vissen in VIC?
 
Het vissen in Victoria gaat... alhoewel ik nog geen tijd heb gehad voor een serieuze poging vissen ze hier in de estuary op bream, flathead, salmon, mulloway, enz. Wat meer in zee op snapper, trevally, gummy shark, whiting...

Ach er zijn gebieden in Oz waar het vissen beter is, maar als niet-sportvisser vind ik dat helemaal niet erg. Gewoon af en toe een eetbaar visje en ik vind het prima. Ik ben wel iemand die zich netjes aan de maat houdt, en uiteraard ook een recreational fishing licence.

[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109028#msg109028 date=1201250980]

Die andere 1000 soorten zijn dus niet bedreigd. Oftewel; lekker vissen en af en toe een flinke haaienmoot op de Barbie.

[/quote]

Beetje kort door de bocht ... (op het feit dat er wereldwijd maar ca 360 soorten haaien zijn :up:), om nou alle haaien vogelvrij te verklaren... ik vind het eigenlijk geen geschikte consumptievis. De beperktere aantallen en de rol binnen ecosystemen vind ik toch wat te teer (en ik vind haai niet lekker  :grin:), maar dat laatste is een kwestie van smaak.

Groeten Sander
 
Hey Sander,

Heel veel Ozzies houden zich keurig aan de regels viel me op toen ik er was.. :)

Ik vond haai wel lekker hoor, wordt ook heel veel verkocht in Fish&Chips shops.. :) Gewoon witvis.

King George whitening(?), topvisje. Erg lekker.. ;) Snapper ook.

Maar het is puur ontspannen inderdaad.. rustig, heerlijk.
 
Haai vangen, vind ik ook zonde.
Beetje hetzelfde als een dolfijn vangen......dat doe je ook niet.

een snapper of een barramundi dan praat je over een vis.

By the highway, Sander hebben jullie daar een fishlicense nodig....
Wat mag dat kosten.

Heb je dan ook voor je boot een vaarbewijs nodig, damned hier in de NT koop je een boot een verzekering voor derden en zinkverzekering en gaan met die boot.

Jack :evil:
 
In N.T. hebben ze inderdaad wat minder regeltjes nog.. :)

Kampvuurtje hier, kamperen daar, ouwe auto.. geen probleem.

En een haai is dom, een dolfijn niet.
 
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109062#msg109062 date=1201260646]
En een haai is dom, een dolfijn niet.
[/quote]

Sorry dat ik het zeg Luuk, maar dit is echt belachelijk! Als dat het criterium is dan heb ik ernstige bedenkingen!

@Jack: 20 dollar voor een jaar dacht ik te hebben betaald. Van boten durf ik het niet zo 1,2,3 te zeggen.

Groeten Sander
 
He Luuk,

Hier mag veel Luuk.
Effe over de haai,....het zal allemaal zeer spannend zijn om zo'n beestje met zo'n machtig gebitje uit water te krijgen.
Haaien zijn er al net zo lang als crocs en ik zie die niet als een vis die valt onder de snapper of een andere vis die je gaat vangen met een hengel of met iets anders.

Niet dat ik iemand kwalijk neem die het wel doet,
Ik zou mijn ogen uitkijken als ik iemand zag die een haai aan de haak heeft, maar ....je begrijpt me wel.........

Jack :evil:
 
[quote author=r2d2 link=topic=8143.msg109026#msg109026 date=1201249941]
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109017#msg109017 date=1201245725]

Right.. kom eerst maar eens met cijfers waaruit dit blijkt. En dan inclusief haaiensoort, en locatie.

[/quote]

Alhoewel ik een vervent visser ben, moet ik toch bekennen dat bijvoorbeeld de eerder genoemde Mako-shark wel degelijk op de rode lijst van soorten staat van de IUCN. Zowel de Shortfin Mako als de Longfin Mako staan er op, zei het met beide een verschillende kwalificatie, die wel de gehele wereld betreft. Internationaal heeft de IUCN (heet volgens mij nu de WCU of WCO) een hoog aanzien.

Gisteren stond er nog een kereltje van ongeveer 13 in de krant die een Mako (meen een shortfin) uit het water bij Torquay had gehaald.

Het Minsterie van Milieu in Australie heeft een mooi overzichtje van haaiesoorten die kwetsbaar, bedreigd of ernstig bedreigd zijn op http://www.environment.gov.au/coasts/species/sharks/index.html
Hier staat ook een link naar de rode lijst van de IUCN. 

Groet!
[/quote]

@R2D2,

Dank je voor de info die je hebt aan gedragen.

@Luuk
Het gaat er ook niet alleen om wat jij als visser doet, maar in het algemeen ging het even over de menselijke neiging om alles wat gevaarlijk is of wat er in de weg staat te verwijderen. Dus in het geval van haaien te doden.


Net als r2d2 al aan gaf zijn haaien erg belangrijk in het ecosysteem. Dus laten we vooral niet met z'n allen ons hoofd in het zand steken en denken dat er niets aan de hand is. Moet je ook weer niet je hoofd in het water steken zodat deze er af gehapt kan worden. Maar ja ik weet als surfer dat er haaien zijn en ik besef me ook heel goed dat ik hun domein betreed en ik ben ook elke keer weer dankbaar dat ik al mijn ledematen nog heb als ik weer op de kant sta. Maar het is net als dat je bij iemand op visite gaat, dan gedraag je je ook naar de huisregels van die persoon, toch. Nou dat vind ik nou ook wat je zoveel mogelijk moet proberen te doen in de natuur.

Gelukkig is het ook nog zo dat de meeste haaien soorten geen mensen aanvallen, die saaie Nurse shark ziet er wel eng uit, maar doet geen vlieg (mens) kwaad. die kleine rif sharks vallen ook niet aan omdat mensen te groot zijn. Zij vallen mensen alleen aan uit verdediging. Ik ben van mening dat de Great White en de Bull Shark het gevaarlijkste zijn en vooral als je in wateren bent waar ook veel prooi, zoals zeehonden, leeft en tijdens zonsopkomst en zonsondergang.

Sander
 
Het is nu shark week op discovery.
Daar doen ze testen met haaien (niet op haaien) wat de voorkeur is van verschillende haaien.

Zo gooien ze kalkoen in het water, Ham en een groot stuk vis.
Ook maken ze een nepturtle en gaat 1 persoon op een surfplank in het water liggen.
Hij gooit de turtle langs zich in het water en zelf houd hij de benen en armen gespreid in het water.
Ze kiezen de turtle.
Of een opblaasbandje met nepbenen eraan van onschadelijk materiaal wat veel lijkt op de dichtheid van menselijk vlees.
Ze scheuren je benen eraf maar hebben al snel genoeg genoeg geen trek in je benen.
Wel heeft op dat moment zoveel verwondingen dat hij snel naar medische care moet of weg word gebracht tussen 6 planken.

Conclusie , Haaien zijn niet dom.....
Haal je teveel haaien weg dan donderd de evenwicht in de zeewereld volledig in (als dat al niet bezig is).

Ik houd het op een snapper, zalm, makreel of een lekkere barramundi.
Haaien zijn de meesters van de zee.

Cheers,

Jack :evil:
 
De 'beste' haaiervaring die ik heb gehad is
met duiken in zuid egypte (live aboard cruise),
tijdens duiken kwamen 5 hamerhaaien op
ons afzwemmen (wij zaten schuin tegen het
rif aan hoor, dus zij en buik waren 'gecovered')
van een metertje of 4 per stuk, nooit een betere
adrenalinerush gehad  :grin:
 
De beste haai-ervaring is een tv-ervaring  :grin:
Nee, zeer mooie beesten, veel respect voor (en angst voor  :lol:) en moet je zeker niet op gaan vissen dan wel gaan eten.

Wat een verhaal Tum, ik krijg al zweet in mijn handen als ik van die natuur films zie waarin haaien naar duikers toe zwemmen. Stoer.
 
Dat is volgens de duikers toch lekker warm, zo een pak vol? Tum, ik zal het je noooooit nadoen, durf veel maar ben als de dood voor haaien. Je bent een held, vooral omdat hamerhaaien heel territoriaal zijn toch? Krijg er de rillingen van  :|

Groet, Fae
 
Kweenie, toen we daar hingen, en we waren daar
ook echt op die plek om haaien te zien (ook andere
gezien hoor) was de adrenalinekick veel te groot
om het eng te vinden. Het enige wat ik dacht was
wow!!! Kan er ook wel mee te maken hebben gehad
dat we best diep zaten, dan voel je je vaak toch al
wat 'beter'  :wink:

We zaten natuurlijk ook wel dicht bij het rif en keken
ins Blaue hinein zegmaar. Ja, ok als je opstijgt heb je
wel zoiets van tadadadadatadadada, want dan 'hang'
je langs alle kanten onbeschermd.

Eneuh ieder het zijne hè, mij zie je nog niet dood aan
zo'n bungeetouw hangen  :shock: :shock:
 
Ik stond ooit kniediep in het water te vissen in Australie.. in mijn zwembroekzakken zaten dode visjes, die ik als aas gebruikte. Ik had mijn teen gestoten, die bloedde. Toen kwam er een reefshark van 1-1,5 meter even aan me snuffelen, hij zwom een rondje om me heen, mét vinnetje boven water. Ik ben er maar uit gegaan.. :p
 
[quote author=Luuk link=topic=8143.msg109170#msg109170 date=1201353166]
Ik stond ooit kniediep in het water te vissen in Australie.. in mijn zwembroekzakken zaten dode visjes, die ik als aas gebruikte. Ik had mijn teen gestoten, die bloedde. Toen kwam er een reefshark van 1-1,5 meter even aan me snuffelen, hij zwom een rondje om me heen, mét vinnetje boven water. Ik ben er maar uit gegaan.. :p
[/quote]

Zou ik ook gedaan hebben  :shock:
 
Oh, en op die blauwe haaien na heb ik alle haaien teruggezet die ik ving. Die blauwe haaien gingen in zijn geheel een vrieskist in.. en niet die van mij.
 
Hé Luuk, vissen is een hobby hè en de een houdt
van vissen onder water, de ander van vissen vangen,
en veel mensen van vis in de pan. Ik eet ook fish and
chips en vaak is dat van flakes gemaakt (volgens mij
toch echt vaak haai). Er zit echt wel verschil in het
vangen van een haai om het een keer te proberen
dan die grote schepen die haaien vangen voor de
vinnetjes. No worries mate!
 
Back
Top