[quote author=Hans de Visser link=topic=1615.msg14256#msg14256 date=1114950911]
Bear > Volgens mij hebben jij en ik gewoon een iets verschillende definitie van "truukje", en van "sacho" en "snauwen"... :wink:
[/quote]
:-( Ik heb zojuist met IND gebeld: het is helaas niet mogelijk om je Nederlandse nationaliteit te behouden als je vrijwillig Ozzie wordt :cry:
Het 'truukje' zoals hierboven werd omschreven werkt dus wel: als één van beiden Ozzie wordt en je gaat trouwen dan kan de ander wel zijn/haar Nederlanderschap behouden. Beetje jammer dat wij nog in Nederland met elkaar trouwen.
:balloons2:
[quote author=Roel link=topic=1615.msg14296#msg14296 date=1115024388]Het 'truukje' zoals hierboven werd omschreven werkt dus wel: als één van beiden Ozzie wordt en je gaat trouwen dan kan de ander wel zijn/haar Nederlanderschap behouden. Beetje jammer dat wij nog in Nederland met elkaar trouwen. [/quote]Het gaat erom dat je getrouwd bent met een Aussie op het moment dat je de Australische nationaliteit aanvraagt. Of die Aussie al een Aussie was toen jullie trouwden maakt niet uit.
[quote author=Hans de Visser link=topic=1615.msg14305#msg14305 date=1115036059]
[quote author=Roel link=topic=1615.msg14296#msg14296 date=1115024388]Het 'truukje' zoals hierboven werd omschreven werkt dus wel: als één van beiden Ozzie wordt en je gaat trouwen dan kan de ander wel zijn/haar Nederlanderschap behouden. Beetje jammer dat wij nog in Nederland met elkaar trouwen. [/quote]Het gaat erom dat je getrouwd bent met een Aussie op het moment dat je de Australische nationaliteit aanvraagt. Of die Aussie al een Aussie was toen jullie trouwden maakt niet uit.
[/quote]
Mooi zo! Maar dan wordt het wel nog even lastig wie van ons beiden het Nederlands paspoort goodbye gaat kussen...
Ik had de discussie tot vandaag nog niet gevolgd maar heb nu wel zo de nodige twijfels gekregen !
Ik ben weliswaar nog niet in het bezit van een permanent residency maar was van plan de Aussie nationaliteit aan te vragen in de overtuiging dat ik een 'duale' nationaliteit kon hebben... :cry:
Ik was het niet vergeten :lol: maar had even geen tijd om te bellen! Office hours zijn van Maandag tot Vrijdag van 10:00 tot 12:00! :-o Ik heb al een paar keer geprobeerd vandaag maar de line is steeds engaged :? ik blijf volhouden............keep you all posted!
Nou......zitten jullie? Het antwoord is NEE :-( Het is (momenteel) niet mogelijk om Dual Nationality te krijgen. Ik heb net gesproken met de Dutch Consulate in Brisbane. En voor het truukje "als de een dan Australier wordt dan is de ander getrouwd met een Australier" dat heb ik ook even gevraagd en helaas.......ook die vlieger gaat niet op en wordt niet geaccepteerd. Als je dan beiden als Nederlander terug wilt naar Nederland dan kan dat niet.
Aangeraden wordt om "gewoon" permanent resident te blijven want (en dit zijn hun woorden) "je weet maar nooit hoe je er over 20 jaar over denkt" :| . Op de dubieuze eer van stemmen na mag je verder alles hier.
Er is trouwens wel net een Amnestie periode geweest waarin Ex-nederlanders die ooit afstand van hun Nederlandse nationaliteit hadden gedaan het weer terug konden krijgen (onder bepaalde voorwaarden), Roel had daar al eerder wat over geschreven. Maar ook dat schijnt nu niet meer mogelijk te zijn, in Austalië dan.
Maaaaar, een klein beetje goed nieuws :evil: deze regels veranderen zo af en toe wel eens en het advies van the consul was dan ook om gewoon af en toe hun webpage eens te bekijken voor eventuele updates . You never know........
[quote author=Syl link=topic=1615.msg14419#msg14419 date=1115169918]
Nou......zitten jullie? Het antwoord is NEE :-( Het is (momenteel) niet mogelijk om Dual Nationality te krijgen. Ik heb net gesproken met de Dutch Consulate in Brisbane. [/quote]Geldt dat ook voor diegenen die met een Aussie zijn getrouwd of alleen voor NLse stellen? Volgens het ministerie van buitenlandse zaken kan het namelijk wel: http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=936C2A8791BE4424A3AE471AB6BFF230X3X46044X65 en dezelfde info is ook te vinden op de site van het NLse consulaat in Australie :? [quote author=Syl link=topic=1615.msg14419#msg14419 date=1115169918]En voor het truukje "als de een dan Australier wordt dan is de ander getrouwd met een Australier" dat heb ik ook even gevraagd en helaas.......ook die vlieger gaat niet op en wordt niet geaccepteerd. Als je dan beiden als Nederlander terug wilt naar Nederland dan kan dat niet. [/quote]Mee eens dat het een probleem wordt voor degene die zijn/haar NLse nationaliteit heeft opgegeven als je terug wilt, maar waarop baseert de consul dat het "niet wordt geaccepteerd"? Tenzij er in de uitzonderingen beschreven staat dat de persoon waarmee je getrouwd bent een Aussie van geboorte moet zijn, maar dat lijkt me toch sterk. Maar helaas kan ik de uitzonderingen nergens beschreven vinden. Iemand een link naar het NL wetboek???
(Je merkt misschien al dat ik niet een erg hoge dunk heb van de NLse consul in Brisbane. Met alle respect, de man weet verdomd veel, maar mijn indruk was dat hij niet altijd even goed luisterde naar wat er nu eigenlijk precies gevraagd werd...)
Haha Hans...nou had ik die indruk gisteren (en tijdens een eerdere "live" ontmoeting ook enigszins) dat praten een grotere hobby van hem is dan luisteren :-D.
Ik had trouwens wel alle mogelijke scenario's voorgesteld maar het antwoord bleef nee
Ik weet het ook niet meer hoor :-( ik denk dat ik maar gewoon afwacht..."she'll be right"! dan maar niet stemmen.
Maak gratis een account aan om het meeste uit je forumbezoek te halen.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.