Skilled / partner

Brenda

New Member
Hoi,

Ik ben zo veel mogelijk informatie aan het verzamelen, maar heb ontzetten weinig tijd op het moment.
Hier mn vragen stellen werkt wellicht nog wel het best...

Ik zou in mn eentje de 120 punten voor skilled independent net moeten kunnen halen. Maar hoe zit dat nu met mijn partner?
Die haalt die 120 niet... gelden die 120 punten voor ons beide of moet hij een andere aanvraag doen, welk booklet zou dat dan zijn?

Bedankt alvast!!
Brenda

Hoi Brenda,

Ben je met je partner getrouwd of wonen jullie samen. Je relatie moet je kunnen aantonen als je partner op jouw visumaanvraag wil meeliften. Je partner hoeft dan geen punten te halen maar zal wel de IELTS test moeten doen (minimaal een 5 scoren) en gezond moeten zijn zonder strafblad (ofwel voldoen aan de 'basic requirements').

Jeroen

Hoi Jeroen,

Bedankt voor de antwoorden!

We zijn getrouwd dat is dus wel aan te tonen...
Tja of hij gezond is, niet echt in principe. Hij heeft diabetis, maar als ik het goed begreep hoeft dat geen probleem te zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft eigenlijk?

Voor de IELTS test zal hij (dyslectisch) hard moeten oefenen. Maar had ook al gelezen dat je extra tijd aan kunt vragen in geval van dyslectie.

Brenda

Hoi!!

Ik ga samen met mijn vriend op dezelfde manier emigreren. Ik heb alleen helemaal niet gezien dat ook de partner een IELTS-examen moet doen... Ik dacht dat je dat kon doen om evt. meer punten te verdienen, maar dat dat niet hoefde.
Oeps is even schrikken. Waar staat dat dan precies?? Heb het zelf nergens gezien.

Groetjes Mirjam.

mirjam said:
Hoi!!

Ik ga samen met mijn vriend op dezelfde manier emigreren. Ik heb alleen helemaal niet gezien dat ook de partner een IELTS-examen moet doen... Ik dacht dat je dat kon doen om evt. meer punten te verdienen, maar dat dat niet hoefde.
Oeps is even schrikken. Waar staat dat dan precies?? Heb het zelf nergens gezien.

Groetjes Mirjam.

Ja dat wat jij vertelt dacht ik ook, maar Jeroen zegt dat het wel nodig is...dus Jeroen, waar staat het??? :shock:

Jacky said:
mirjam said:
Hoi!!

Groetjes Mirjam.

Ja dat wat jij vertelt dacht ik ook, maar Jeroen zegt dat het wel nodig is...dus Jeroen, waar staat het??? :shock:

Booklet 6 staat duidelijk dat jouw en jouw partner of andere dependents moet de ielts exam doen of bewijs dat jij in engelse goed bent.

Jacky said:
mirjam said:
Hoi!!

Groetjes Mirjam.

RTFB :lol:

Checklist blz 14: All applicants must include evidence of their English ...

Hoi Hoi,

even een reactie op de aanwijzingen van Jeroen;

Een applicant is een aanvrager, ergo: volgens mij hoeft alleen de aanvrager een ielts test te doen, spouse en/of dependants niet. (zou ook lastig zijn voor jonge kinderen). Als iemand een aanwijzing weet dat het wel moet plz let us know.

Thnx Mario

Jacky said:
Hoi Hoi,

even een reactie op de aanwijzingen van Jeroen;

Een applicant is een aanvrager, ergo: volgens mij hoeft alleen de aanvrager een ielts test te doen, spouse en/of dependants niet. (zou ook lastig zijn voor jonge kinderen). Als iemand een aanwijzing weet dat het wel moet plz let us know.

Thnx Mario
Nee, ook echgeno(o)t(e) en kinderen zijn 'applicants', zij vragen immers ook een visa aan, hun aanvraag is alleen inbegrepen bij die van de 'primary applicant'. Iedereen in de aanvraag moet in principe een IELTS doen, maar ik neem aan dat ze voor kinderen van schoolgaande leeftijd en jonger een uitzondering maken omdat die Engels op school zullen leren. Bovendien staat in de IELTS reglementen dat de IELTS niet geschikt is voor personen onder 16 jaar. Wat precies de regels zijn voor kinderen weet ik niet, misschien even navragen op britishexpats.com
Even een correctie op mezelf, de 'non-primary applicants' hoeven niet per se een IELTS te doen, je kunt er ook voor kiezen de 'second installment' (zie Form 990i) te betalen: zo'n A$2500 p.p., waarvoor je dan in Australie Engelse les krijgt.

Jeroen_1 said:
Hoi Brenda,

Ben je met je partner getrouwd of wonen jullie samen. Je relatie moet je kunnen aantonen als je partner op jouw visumaanvraag wil meeliften. Je partner hoeft dan geen punten te halen maar zal wel de IELTS test moeten doen (minimaal een 5 scoren) en gezond moeten zijn zonder strafblad (ofwel voldoen aan de 'basic requirements').

Jeroen
Een strafblad hebben betekent niet direct dat je aanvraag geweigerd wordt. Het hangt af van de ernst van het delict. Ik meen ergens gelezen te hebben dat als je minder dan 1 jaar gezeten hebt, je nog kans maakt.

Brenda said:
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de antwoorden!

We zijn getrouwd dat is dus wel aan te tonen...
Tja of hij gezond is, niet echt in principe. Hij heeft diabetis, maar als ik het goed begreep hoeft dat geen probleem te zijn. Is er iemand die hier ervaring mee heeft eigenlijk?
De regel is dat je gezondheidsproblemen niet meer dan een bepaalde last op de Australische gezondheidszorg mogen zijn: als ik me goed herinner, niet meer dan A$20.000,- in 3 jaar.

Volgens mij is de pass mark op dit moment 125 punten, dus je 120 punten zou je in een pool mark komen. Nou kan ik mij vergissen, maar volgens mij moet de partner ook voldoen aan de basic requirements als je de laatste 5 punten hard nodig hebt, te weten:

Leeftijd 18-44 jaar
Engelse taal (IELTS) tenminste vocational
Opleiding moet worden gewaardeerd door de juiste instantie in Australie
zijn of haar beroep moet voorkomen op de SOL
werkervaring bewijsvoering dmv getuigschriften oid

Om die laatste 5 punten te krijgen moet je nog wel het een en ander doen. Wij hebben deze weg ook moeten bewandelen. Lees Booklet 6 pagina 38 (points for Spouse Skills) maar een goed door.

Jeroen_1 said:
Hoi Brenda,

Jeroen
Even voor de duidelijkheid: Je partner kan op jouw aanvraag 'meeliften' en moet dan aan de volgende eisen voldoen:
- aantoonbare relatie met jou.
- (redelijk) gezond
- geen (ernstig) crimineel verleden
- functioneel Engels (IELTS score gemiddeld 4.5), of een 'second installment' a A$2500 betalen.

Indien je 5 punten wilt claimen voor 'spouse skills', dan moet je partner aan de 'basic requirements' voldoen:
- Al het bovenstaande
-
Jeroen said:
Leeftijd 18-44 jaar
Engelse taal (IELTS) tenminste vocational
Opleiding moet worden gewaardeerd door de juiste instantie in Australie
zijn of haar beroep moet voorkomen op de SOL
werkervaring bewijsvoering dmv getuigschriften oid
PS. 'Vocational' Engels betekent een IELTS score van minimaal 5.0 in elke 'band'

Hoi Jeroen,

Voor die 5 punten voor Spouse Skills, zijn dan de basic requirements voldoende? Ik dacht dat je dan ook een diploma of iets moest hebben?

Zo niet dan kan ik nog voor 5 extra puntjes zorgen :) en zouden we (als TRA voor mijn man lukt) op 125 uitkomen.

Neeltje said:
Hoi Jeroen,

Voor die 5 punten voor Spouse Skills, zijn dan de basic requirements voldoende? Ik dacht dat je dan ook een diploma of iets moest hebben?

Zo niet dan kan ik nog voor 5 extra puntjes zorgen :) en zouden we (als TRA voor mijn man lukt) op 125 uitkomen.

De basic requirements voor spouse skills vereisen dat je partner een beroep heeft dat op de SOL staat (en dus meestal een diploma) en werkervaring heeft.

Jeroen_1 said:
Neeltje said:
Hoi Jeroen,

De basic requirements voor spouse skills vereisen dat je partner een beroep heeft dat op de SOL staat (en dus meestal een diploma) en werkervaring heeft.
Werkervaring is niet noodzakelijk, een positieve 'skills assessment' voor dat beroep wel. Bv. veel van de 40- of 50-punts beroepen worden beoordeeld door VETASSESS. Die kijken alleen naar diploma's, niet naar werkervaring.
En Neeltje, de passmark is 120, niet 125.

EDIT: Oeps, Jeroen heeft gelijk, je moet natuurlijk wel werkervaring hebben: "recent work experience" !!
(wat ik bedoelde is dat werkervaring niet noodzakelijk is voor een skills assessment, maar dat neemt natuurlijk niets weg van de DIMIA eis voor recente werkervaring.)

Hoi allemaal!

Jullie hebben helemaal gelijk!! Heb gewoon niet goed gekeken. Gisteren het booklet nog eens goed doorgelezen en het staat er inderdaad heel duidelijk in. Ook partner en kinderen boven 18 moeten een IELTS-test doen. Of ze moeten betalen voor een cursus....

Groetjes Mirjam.

O, o, o, o, o, :oops: wat een blunder van mij. Gelukkig is het 120, anders hadden we echt een probleem en het enige wat ik wil zijn uitdagingen. SORRY :oops:

Back