Skilled / partner

Hey hallo,

Ik had hier ook nog een paar vraagjes over.

Mijn vriend gaat de aanvraag doen en ik zou dan de partner zijn. Wij wonen echter pas een half jaar samen en hebben geen samenlevingscontract o.i.d. Is dit perse nodig of is het voldoende om op hetzelfde adres ingeschreven te staan?

Dan nog een vraagje: ik heb alleen een Havo diploma en ben momenteel werkzaam in een kledingbedrijf waar ik licht administratieve werkzaamheden verricht. Ik wil de komende tijd in deze richting mijn werkervaring uitbreiden, maar nu vraag ik me af of ik zonder diploma maar met werkervaring in aanmerking kom voor die 5 extra punten?

Ontzettend tof van degene die de moeite wil nemen te antwoorden. Dankjewel!

Groetjes,

Miranda

Mark & Miranda said:
Hey hallo,

Mijn vriend gaat de aanvraag doen en ik zou dan de partner zijn. Wij wonen echter pas een half jaar samen en hebben geen samenlevingscontract o.i.d. Is dit perse nodig of is het voldoende om op hetzelfde adres ingeschreven te staan?

Dan nog een vraagje: ik heb alleen een Havo diploma en ben momenteel werkzaam in een kledingbedrijf waar ik licht administratieve werkzaamheden verricht. Ik wil de komende tijd in deze richting mijn werkervaring uitbreiden, maar nu vraag ik me af of ik zonder diploma maar met werkervaring in aanmerking kom voor die 5 extra punten?

Groetjes,

Miranda
Ik vrees dat je 12 maanden moet samenwonen, voordat je als 'de facto' kan worden gezien... Ik denk dat dit wel in Booklet 6 staat?

Hmm, nu lees ik net in een post van George Lombard op BE, dat je 12 months als 'de facto' relationship moet bijwijzen, niet per se samenwonen.
Maar volgens mij komt dit toch vaak neer op 12 maand samenwonen...
Hoe lang hebben jullie al een SERIEUZE relatie? (met elkaar op vakantie etc etc).

Voor die werkervaring weet ik niet. Volgens mij hangt dat af van de skills assessing authority die je skills assessment doet.
Ik dacht dat je niet altijd per se diploma's nodig hebt, maar volgens mij dan wel weer een paar jaren ervaring... (was jij het die 20 was? Dan zal het denk ik moeilijk worden om door elke skills assessment te komen...)
Maar ik zou dus eerst opzoeken welke skills assessing authority bij jou beroep hoort, en de eisen die zij stellen...

Succes!

Ik heb hier niet zo heel veel verstand van allemaal, dus daarom zet ik overal 'ik denk, ik dacht, volgens mij' neer!!! :D

Mark & Miranda said:
Hey hallo,

Groetjes,

Miranda

Een Havo diploma is volgens mij onvoldoende voor een skills assessment. Zonder skills assessment kun je geen spouse skills claimen :cry: .

Op het zelfde adres ingeschreven staan is onvoldoende om een relatie aan te tonen (zou een mooie boel worden in studentenhuizen :D ). Een samenlevingscontract, testament, gedeeld eigendom van een huis of gemeenschappelijke kinderen zijn zaken die (samen met het samenwonen) je relatie aan tonen.

Jeroen

Die skills komt wel goed denk ik, ben al 8 jaar werkzaam in m'n vak en krijg zeer waarschijnlijk 60 punten voor wat ik doe.
Ik doe technisch werk, is niet wat ik wil blijven doen maar het scoort wel punten. :lol:

We gaan voor de 2e keer samen op vakantie, dus dat we een lange aantoonbare relatie hebben is er niet bij.
Mischien maar gaan trouwen dan :D

Mark

Mark & Miranda said:
Die skills komt wel goed denk ik, ben al 8 jaar werkzaam in m'n vak en krijg zeer waarschijnlijk 60 punten voor wat ik doe.
Ik doe technisch werk, is niet wat ik wil blijven doen maar het scoort wel punten. :lol:
Mark
Ik wil je niet depressief maken maar alleen werkervaring is over het algemeen niet voldoende voor een positieve skillss assessment. Je zult ook een diploma moeten hebben.

Wat is je beroep? Als je in de IT zit kun je op basis van je werkervaring je skills laten assessen maar dan is (zonder een HBO of Uni) 8 jaar werkervaring onvoldoende.

Jeroen

Mark & Miranda said:

We gaan voor de 2e keer samen op vakantie, dus dat we een lange aantoonbare relatie hebben is er niet bij.
Mischien maar gaan trouwen dan :D

Mark
Ingeschreven op hetzelfde adres kun je wel gebruiken, maar je hebt meer nodig: rekeningen op hetzelfde adres, gezamenlijke bankrekening etc etc. Bewijzen van die vakanties etc, heel handig.
Volgens mij helpt trouwen niet echt(wel een beetje). Je moet evengoed bewijzen dat je langer dan 12 maand samen bent.

Voor die skills assessments moet je echt op de websites kijken van de relevante organisatie (NOOSR, TRA, ACS, VETASSESS etc etc)

Diploma's heb ik ook,
Electrician-General electrician ASCO code 4311-11
Staat op de skilled occupation list, form 1121i
Tenzij deze lijst veranderd is verwacht ik hier geen problemen. :?
Tenzij jullie meer weten dan ik, zit er dik in.
Over 2 weken een gesprek met een migratie bureau, dan zal alles een stuk duidelijker moeten worden.
Alleen even hopen dat het partner gedeelte geen probleem gaat worden.
Nogmaals bedankt, zal dus wel wat langer gaan duren dan gehoopt, we hadden een jaar in gedachten maar geduld is een schone zaak.

Mark

Mark & Miranda said:
Diploma's heb ik ook,
Over 2 weken een gesprek met een migratie bureau, dan zal alles een stuk duidelijker moeten worden.
Nogmaals bedankt, zal dus wel wat langer gaan duren dan gehoopt, we hadden een jaar in gedachten maar geduld is een schone zaak.

Mark
Welk migratie bureau ga je naar toe?
Toch niet een NL?! :shock: :twisted: (niet een goed idee dus, zoek de andere berichtjes over bureau's op) :)

Hadden jullie al een gratis assessment zoals deze laten doen?:
http://www.austimmigration.com.au/pages/assessment.htm

Het klinkt idd als het voor jou geen probleem worst, maar voor Miranda???

Succes! :D

Mark & Miranda said:
Diploma's heb ik ook,

Mark
Hoi Mark,

Ik was in de war met het bericht van Miranda (over de spouse skills). Sorry :oops:

Pfff... Had ik dus toch op school moeten blijven... :roll:
Nee, school is niet mijn ding en ik wil gewoon weg hier, anders had ik nog drie jaar gemoeten.

Maar goed, die 5 extra punten kunnen we dus wel op onze buik schrijven (jaja, we hebben er maar één).
We zijn in september een jaar bij elkaar en we wonen sinds december officieel samen (hmm... klinkt echt serieus en volwassen, bah... :lol: ). Maja, echt aantonen kunnen we dat niet. Kun je geen verklaring door familie ofzo laten afleggen? Zal wel niet, te fraudegevoelig. Maar in april zijn we nog samen op vakantie geweest, dus tegen de tijd dat het zo ver is, moet dat toch wel gelden?

Naja, we wachten dat gesprek maar af. Ik ga nu maar eens even de topics over die bureautjes lezen, lijkt me wel verstandig... :?

Mark & Miranda said:
Pfff... Had ik dus toch op school moeten blijven... :roll:
Nee, school is niet mijn ding en ik wil gewoon weg hier, anders had ik nog drie jaar gemoeten.

Maar goed, die 5 extra punten kunnen we dus wel op onze buik schrijven (jaja, we hebben er maar één).
We zijn in september een jaar bij elkaar en we wonen sinds december officieel samen (hmm... klinkt echt serieus en volwassen, bah... :lol: ). Maja, echt aantonen kunnen we dat niet. Kun je geen verklaring door familie ofzo laten afleggen? Zal wel niet, te fraudegevoelig. Maar in april zijn we nog samen op vakantie geweest, dus tegen de tijd dat het zo ver is, moet dat toch wel gelden?

Naja, we wachten dat gesprek maar af. Ik ga nu maar eens even de topics over die bureautjes lezen, lijkt me wel verstandig... :?

Verklaringen van vrienden, familie, de buren of de dominee helpen allemaal.

Voor de spouse skills moet je partner ook een skills assesment doen van een beroep uit de lijst, dan kun je die 5 punten krijgen.

hallo,

Nadat ik erachter gekomen ben dat ik niet als operatie assistente naar OZ kan emigreren (ik ben wel al sociaal pedagogisch werker, MBO opleiding). Kan ik dan meeliften met mijn partner? Hij heeft binnenkort de opleiding logistiek en IT HBO afgerond. spreekt vloeiend engels, veel contact met dochterbedrijven in engeland etc. is jong en gezond. ik ben zelf ook gezond en spreek ook een aardig goed mondje engels.
hebben we daar een goede kans mee om toe gelaten te worden en een skilled visa te krijgen

mirjam v. said:
hallo,

Nadat ik erachter gekomen ben dat ik niet als operatie assistente naar OZ kan emigreren (ik ben wel al sociaal pedagogisch werker, MBO opleiding). Kan ik dan meeliften met mijn partner? Hij heeft binnenkort de opleiding logistiek en IT HBO afgerond. spreekt vloeiend engels, veel contact met dochterbedrijven in engeland etc. is jong en gezond.
Maar heeft hij ook recente werkervaring? Anders kun je een Skilled visum voorlopig wel vergeten... (zie http://www.immi.gov.au/allforms/books6.htm voor alle voorwaarden voor een skilled visum)

hallo,
waar ik niemand over hoor:
-als je die 10 punten specific work experience wil inkoppen, moet je referenties aanleveren. Nu hoeft mijn huidige werkgever nog even niet te weten dat ik met Australia bezig ben. Ik heb een referentie van mijn vorige baas, zal dat voldoende zijn

-daarnaast, wij hebben 5 jaar een relatie, en wonen 2 jaar samen. Uittreksel van de gemeente toont dat aan. Maar geen geregistreerd partnerschap vooralsnog...

-ik vind die 'assessment' kosten nogal aan de hoge kant, met 1 assement komen we er qua punten waarschijnlijk al (modl); uiteindelijk willen we wel allebei werken in Au, heb je dan uiteindelijk zowiezo met die assesment authority te maken, of kun je over het algemeen wel solliciteren zonder een erkenning (mijn nederlandse MSc scheikunde is ook in het engels opgesteld nl)?

groeten,
martijn

Je moet bij de Skills Asssessment Authority waar jouw beroep in voorkomt kijken hoeveel jaar werkervaring ze vragen van een periode. Bij mij is dat 3 jaar relevante werkervaring aantonen van de afgelopen 4 jaar...Nu heb ik 4 van 4 dus dat komt wel goed...mocht het 2 jaar zijn van de afgelopen 4 jaar en je hebt 2 jaar bij je "vorige" werkgever, dan zou het moeten kunnen...maar zeker weten doe ik het niet....Ik heb trouwens mijn huidige werkgever wel verteld dat ik bezig ben met emigreren.....

De assessment kosten zijn idd aan de hoge kant (omgerekend ong. 1300 euro)....echter...je moet het ook zien als een investering in de rest van je leven en dan mag er wat mij betreft bet wat tegenover staan....toch??

Uit je vraag meen ik af te leiden dat jij van mening bent dat jullie beiden de Skills Assessment moeten doen. Dit is niet nodig. 1 van jullie (en dan zou ik gaan voor de persoon die de meeste punten kan vergaren) en de ander kan meeliften op het visum.....Je mag dus straks ook allebei gaan werken in Oz.....ook al heeft 1 van jullie maar de Skills Assessment gedaan!

maluka,
de skill assessment is dus niet iets waar een werkgever in australie standaard om vraagt? het is alleen iets voor de visumaanvraag?

ik kom (hoop ik) uit op 125punten, mijn spouse op 115. dat is inclusief de spouse punten. als ik die 5 punten voor de spousebonus dan weglaat, heb ik nog steeds genoeg, en kan spouse dus meeliften zonder assessment? dan doen we dat natuurlijk...

Jups, de skills assessment is gewoon een procedure waarbij een instantie in Australie jou gaat beoordelen op werkervaring en opleiding o.b.v. de gegevens die jij hen overhandigt. Is dat voldoende en kunnen zij op basis van het door jou aangeleverde materiaal akkoord geven, dan heb je 40, 50 of 60 punten al binnen die je zo hard nodig hebt voor je uiteindelijke visumaanvraag. Maar....ik heb dus ervoor gezorgd dat ik bij mijn (oud) werkgever(s) wel een extra brief laat uitprinten. (ik heb er in totaal dus 3 uitgeprint per werkgever...1 voor de Skills Assessment, 1 voor de visumaanvraag en 1 voor mezelf). En die laatste kan evt. nuttig zijn als ik een solliciatiegesprek heb bij een evt. werkgever in Australie.....

Mijn spouse komt helemaal niet aan zoveel punten. Zij heeft een MBO-opleiding gedaan en Oz. geeft je daar geen punten voor.....Maar zij mag (gelukkig wel) gewoon meeliften op mijn visum. Ga dus je Skills Assessment doen waarbij je de meeste punten krijgt.....en laat die ander gewoon varen!!! (scheelt je ook weer ongeveer 1300 euro)

Hallo allemaal,

Heb ook een vraagje hierover. Wellicht heeft een van jullie daar wat meer info over.....:

Indien ik als skilled voldoende punten heb, en mijn vriendin aan de basic requirements voldoet en met mij zou "meeliften", krijgt zij dan wel gewoon, net als ik, een werkvergunning?

Gr Frank

Back