Mijn topic is inmiddels erg lang, daar we, vanaf het begin van mijn visumaanvraag, bijna 5 jaar en 2 emigratiepogingen verder zijn. Om even mijn problemen op een rijtje te zetten (wellicht hebben anderen hier iets aan):
De SPH wordt meestal gerekend tot Welfare Worker en niet Social Worker, alhoewel een paar mensen het wel voor elkaar hebben gekregen om met de SPH in aanmerking te komen voor de titel Social Worker. Over het algemeen is dit echter bijna niet mogelijk en moet je genoegen nemen met Welfare Worker.
Social Worker stond inderdaad op de lijsten om in aanmerking te komen voor een State Sponsorship, Welfare Worker niet. Ik heb zelfs na mijn assessment voor Welfare Worker (een paar jaar later) nog geprobeert een assessment te krijgen voor Social Work om een state sponsorship te krijgen, maar dit is niet gelukt!
Ik heb mijn visum aangevraagd met 2 jaar en 7 maanden werkervaring in de psychiatrie en daarvoor 4,5 jaar werkervaring in de gehandicaptenzorg. Dit was niet voldoende, aangezien psychiatrie wel gerekend wordt als werk voor een Welfare Worker, echter is gehandicaptenzorg wel welfare Work, maar het valt niet onder het specifieke beroep Welfare Worker en gehandicaptenzorg stond niet op de SOL lijst waardoor ik dus 5 maanden werkervaring tekort had en hierdoor 10 punten minder kreeg en dus geen visum. Dat betekend ook dat je de hele visumaanvraag opnieuw moet doen (je kan niet nog even gaan werken en dan alsnog gaan). En ik had wel een positieve assessment (sommige mensen denken dat ze dan ook de visum aanvraag doorkomen, maar een assessment richt zich vooral op de academische kwaliteiten en een visumaanvraag ook op werkervaring).
Nu was mijn grootste probleem de economische krisis, dus hier kan ik verder zelf niks aan doen. Ik heb geen beroep wat op een van de in demand lijsten staat en kom dus niet in aanmerking voor een State Sponsorship (heb een offlist state sponsorship geprobeert, maar dat is nu heel moeilijk en heb deze dus ook niet gekregen). Doordat ik in een van de langzaamste catagorieen zit, moet ik nu nog een jaar of 3 wachten op mijn visum (wordt op dit moment aangegeven). Mijn tweede visum aanvraag ligt vanaf 1 juli 2008 bij de DIAC en ik kan erop rekenen dat ze aan deze aanvragen beginnen rond eind 2012 :shock: En dat was al mijn tweede visum aanvraag!