Hi Wilbert,
Ja, ik heb het hele AECOP-traject (met sukses) doorlopen. Het is een lange en pittige onderneming. Ten eerste moet je toegelaten worden tot het theorie examen obv. o.a. C.V., werkgeversverklaring, bewijs van bevoegdheid en diploma met transscript van de opleiding (vakken, uren en onderwerpen, alsook stage-ervaring). Op zich een formaliteit, maar het is wel een hoop papierwerk (en bureaucratie). Bovendien is de sluitingsdatum voor het indienen van de aanvraag 4 maanden vóór het examen. Het therorie-examen wordt maar 2 keer per jaar gehouden (maart en september) en heeft een laag slagingspercentage. Wij waren met z'n drieën toen ik het examen destijds (maart 2004) ondernam. Voor de andere twee was het hun derde poging. De keer daarvoor slaagde maar één van de in totaal 7 kandidaten. Het duurt zeker een maand voordat je de uitslag krijgt. Een stage is niet verplicht, maar wordt ten strengste aanbevolen. Aangezien ik 9 jaar geleden ben afgestudeerd en sindsdien in een particuliere praktijk werk, leek mij een korte stage wel verstandig. Alle stage-adressen zijn ziekenhuizen. Diegene die hier in een ziekenhuis werken, zijn dus duidelijk in het voordeel. Je moet behoorlijk all-round zijn. Enige probleem is dat je moet concurreren met Australische fysio-studenten voor een stage-plaats. In Australie wordt veel nadruk gelegd op pulmonaal (o.a. auscultatie, beoordelen van rontgenfoto's, etc.), terwijl neurologisch volgens Carr/ Shepherd gaat (je moet daar niet aankomen met Bobath, Davies, inhiberen, opricht- en evenwichtsreacties, etc.). Het praktijkexamen is stressvol; drie patienten (één van iedere categorie) op één dag (ieder 50 minuten onderzoek- en behandeltijd, en daarna 10 minuten discussietijd met de drie examinatoren). Je moet voor alle drie patienten slagen, dan pas heb je eindelijk je bewijs van bevoegdheid voor Australië. En werk is er voldoende. Ondanks dat Autstralië voldoende (en verdomd goede) fysio's opleidt, is er een tekort omdat veel pas afgestudeerden voor een buitenlands avontuur kiezen. Toch wordt het buitenlandse fysio's niet makkelijk gemaakt. Reken er maar op dat het hele AECOP-traject minstens een jaar duurt. Daarna kan je pas een skilled visa aanvragen. Hoe lang is het assessmenttraject voor je vrouw?
Cheers,
Xander