SOL en MODL

Wilbert67

Active Member
Hoi,

vraag: om in aanmerking te komen voor een skilled visa moet je een beroep hebben wat op de SOL lijst staat, wat is dan die MODL lijst?

vraag: Mijn vrouw is financieel contrloller, een broep wat volgens mij veel gevraagd is in Oz, maar ik vind het onder die naam op geen van de lijsten, wat nu te doen, weet iemand een andere benaming?

Alvast bedankt, Wilbert

SOL = Skilled Occupations List
MODL = Most On Demand List.

MODL is een lijst met beroepen waar ze ECHT om staan te springen...daar krijg je (meen ik) dus ook extra punten voor...

Financieel Controller is volgens mij in het engels ook gewoon Financieel Controller...maar nu heb ik geen financiele achtergrond, dus een ander kan je hier veel beter in adviseren

bedankt,

Dan is het precies zoals ik dacht, mij leek het ook zo dat financial controller de juiste benaming is, alleen volgens mij niet terug te vinden op een van de twee lijsten?

Op de SOL zie ik alleen maar 'financial dealers and brokers', 'financial institution branch manager', financial investment adviser' en 'financial market dealer'. Allemaal maar 40 punten waard, dus dat schiet niet echt op. :-(

Ja Hillegien dat had ik ook al gezien.
Ik heb echter laatste weken ergens gelezen, gelooof ik tenminste dat financieel controller tot de MODL lijst hoort, ook als je australische jobsites bekijkt zie dat er een grote navraag is!. Alleen ik kan het nu op geen van de lijsten terugvinden????

Wilbert,

Jij bent zelf toch fysiotherapeut? Dat beroep staat zowel op de SOL (60 punten) als op de MODL (15 punten zonder en 20 punten met baanaanbod) :)

Dat klopt Hillegien
maaaaar, mijn beroep wordt in Oz niet erkend tenzij ik daarvoor opnieuw een theorie examen en een praktijkexamen doe, dat laatste gaat alleen maar in Oz dus wordt dat een probleem omdat alles voor de visa aanvraag te gaan doen.
Ons plan is dan om op de skills van mijn vrouw een visa te krijgen zodat ik daarna in Oz alle examens kan gaan doen

Wat een gedoe, je zou toch verwachten dat je met een MODL beroep juist meer dan welkom bent?

Maar als dat de enige manier is om voor een visum in aanmerking te komen zou je kunnen overwegen om vantevoren een keer naar OZ te gaan voor dat examen. Dan kun je er gelijk een leuke vakantie met je gezin aan vastknopen! :)

Had ik mij eerst ook zo bedacht, zij het dat je voor het praktijkexamen een stage van minimaal 6 weken moet lopen, dan nog examenvoorbereiding en alles bij elkaar ben je dan te lang bezig om dit in een vakantie onder te brengen!

Hoi

Ik ben ook financial controller. Ik ben op dit moment bezig met een assessment bij CPA onder de ASCO code accountant. Accountant staat wel op de MODL. Financial controller staat niet op de MODL of SOL, maar wanneer je de functie beschrijving en met name de studie vereisten bekijkt zijn er wel veel overeenstemmingen te vinden. Ik heb zelf Heao BE gedaan. Ik heb geen idee of het gaat lukken, maar we kunnen het in ieder geval proberen. Ik weet niet wat zwaarder telt, de studie of de werkervaring in het betreffende beroep.

Succes in ieder geval,
Eric

CPA heeft vorige week mijn documenten ontvangen. De doorlooptijd zou onngeveer 12 weken zijn.

Hoi,

Die optie hadden we ook al gevonden, maar we waren ook niet zeker of de qualificaties van Margo voldoende zouden zijn om voor deze occupation in aanmerking te komen.
Het probleem ligt namelijk niet bij de vereisten qua opleiding, dat zal wel gaan lukken.
Maar als je een beroep op de MODL-lijst neemt, moet je ook in dat beroep werkervaring kunnen aantonen. Dus werkervaring als accountant en niet als controller?
Ik ben wel benieuwd of het jullie gaat lukken? Hou mij aub op de hoogte ala het zover is!

Ik zal het zeker laten weten. Een andere mogelijheid is Finance manager. Dit werd mij eerst aangeraden om te proberen. Staat niet op de MODL, maar wel op de SOL. Volgens mij staat bij deze ASCO code ook een subvariant controller. Wanneer accountant niet lukt ga ik dit proberen. Het nadeel voor ons is dat we dan niet voldoende punten meert kunnen halen voor een permanent visum. We komen dan alleen nog maar voor een SIR in aanmerking.

Groet,
Eric

Ook die optie hadden wij al ontdekt, ook met het probleem dat we dan niet meer aan de 120 punten zouden komen. Zijn trouwens nog twee andere opties!!!
A. Een skilled- STNI visum (heb je maar 70 pnt nodig)
B. Een skilled Matching visum (geen pnt nodig)
In beide gevallen heb je in ieder geval ook een permanent visum, het SIR visum is maar 2 jaar geldig

Hi Wilbert,

Voor assessment door AECOP (als fysiotherapeut), is een stage niet verplicht (zoals je opmerkte). Het wordt echter wel aanbevolen in voorbereiding op de praktijkexamens (drie patiënten onderzoeken & behandelen; een cardiopulmonale, een neurologische en een orthopedische patiënt). Ik heb zojuist de hele AECOP-examenprocedure afgerond. Nu nog de visumaanvraag.
Je kan dus toch 'even' op en neer naar Australië voor de praktijkexamens. Mits je van te voren de theorie examen hebt gehaald.

Cheers,
Xander

P.S. Bedankt voor je antwoord op onze vraag ("meeliften" op visum partner)

Bedankt Sander :up:

Eindelijk tenminste iemand die er wat vanaf weet en het zelf meegemaakt heeft, als bij jou alles goed is gegaan neem ik aan dat de visumaanvraag geen probleem meer zal zijn!
Ik moet ook wel toegeven dat er er best tegenop zie om al die examens nog eens opnieuw te moeten gaan doen, vooral nu ik al meer dan 10 jaar afgestudeerd ben en al die tijd in een particuliere praktijk heb gewerkt.
Met pulmomale pt heb ik bv nog nooit te maken gehad en ook neurologisch is het allemaal behoorlijk weggezakt. Ik vraag me dan ook af hoeveel tijd ik er voor uit moet trekken om dit allemaal voor elkaar te krijgen en hoeveel vertraging de visumaanvraag dan op zou lopen?
Wij hebben eigenlijk geen zin om hierdoor het geheel jaren te moeten gaan opschuiven

Groetjes Wilbert

Hi Wilbert,

Ja, ik heb het hele AECOP-traject (met sukses) doorlopen. Het is een lange en pittige onderneming. Ten eerste moet je toegelaten worden tot het theorie examen obv. o.a. C.V., werkgeversverklaring, bewijs van bevoegdheid en diploma met transscript van de opleiding (vakken, uren en onderwerpen, alsook stage-ervaring). Op zich een formaliteit, maar het is wel een hoop papierwerk (en bureaucratie). Bovendien is de sluitingsdatum voor het indienen van de aanvraag 4 maanden vóór het examen. Het therorie-examen wordt maar 2 keer per jaar gehouden (maart en september) en heeft een laag slagingspercentage. Wij waren met z'n drieën toen ik het examen destijds (maart 2004) ondernam. Voor de andere twee was het hun derde poging. De keer daarvoor slaagde maar één van de in totaal 7 kandidaten. Het duurt zeker een maand voordat je de uitslag krijgt. Een stage is niet verplicht, maar wordt ten strengste aanbevolen. Aangezien ik 9 jaar geleden ben afgestudeerd en sindsdien in een particuliere praktijk werk, leek mij een korte stage wel verstandig. Alle stage-adressen zijn ziekenhuizen. Diegene die hier in een ziekenhuis werken, zijn dus duidelijk in het voordeel. Je moet behoorlijk all-round zijn. Enige probleem is dat je moet concurreren met Australische fysio-studenten voor een stage-plaats. In Australie wordt veel nadruk gelegd op pulmonaal (o.a. auscultatie, beoordelen van rontgenfoto's, etc.), terwijl neurologisch volgens Carr/ Shepherd gaat (je moet daar niet aankomen met Bobath, Davies, inhiberen, opricht- en evenwichtsreacties, etc.). Het praktijkexamen is stressvol; drie patienten (één van iedere categorie) op één dag (ieder 50 minuten onderzoek- en behandeltijd, en daarna 10 minuten discussietijd met de drie examinatoren). Je moet voor alle drie patienten slagen, dan pas heb je eindelijk je bewijs van bevoegdheid voor Australië. En werk is er voldoende. Ondanks dat Autstralië voldoende (en verdomd goede) fysio's opleidt, is er een tekort omdat veel pas afgestudeerden voor een buitenlands avontuur kiezen. Toch wordt het buitenlandse fysio's niet makkelijk gemaakt. Reken er maar op dat het hele AECOP-traject minstens een jaar duurt. Daarna kan je pas een skilled visa aanvragen. Hoe lang is het assessmenttraject voor je vrouw?

Cheers,
Xander

Hoi,

Nou zeg, en ik ben al niet zo'n studiefreak! Ben meer een praktijkman, als ik dit zo allemaal lees ga ik wel drie keer nadenken of ik uberhaupt dat hele treject wel wil doorlopen?
Gelukkig zal het assessment gebeuren van mijn vrouw hooguit 3 maanden in beslag nemen, als alles goed gaat tenminste. Dat is nog overzichtelijk, omdat we toch wel zo snel mogelijk wegwillen, zodat de kinderen daar met school kunnen beginnen.

[quote author=Wilbert67 link=topic=1249.msg11237#msg11237 date=1111000592]
Eindelijk tenminste iemand die er wat vanaf weet ...[/quote]

:eek:ops!:

Geen paniek Hillegien :doofywave:

Deze opmerking was niet algemeen, ik heb echt wel vertrouwen in de kennis van alle forumleden. Het betrof hier heel specifiek de assessment als fysiotherapeut!

Back