Sponsorship, NL bedrijven in Melbourne.

Maarten_

Member
Hoi,

Ik ben nu ruim een jaar weer in Nederland sinds mijn helaas mislukte poging tot emigreren (http://xpdite.net/forum/threads/whv...eiding-douane-en-verblijf-daar-gezocht.12480/).
Liefdesverdriet verwerkt, leuke baan gevonden in Nederland en inmiddels ook mijn appartement verkocht, dat eigenlijk voor mijn verhuizing naar Australië al verkocht had moeten zijn. Oftewel, momenteel loopt het allemaal redelijk op rolletjes. Op een ding na. Het gevoel dat Melbourne mijn échte thuis is en dat ik een jaar na dato nog steeds elke dag die stad ontzettend mis. En dat ik dus eigenlijk gewoon daar wil zijn.

Mijn enige optie om ooit nog in Melbourne terecht te komen lijkt momenteel een sponsorship te zijn. Ik zoek me rot maar kan niks vinden over bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven in Melbourne die vacatures hebben voor Nederlandse werknemers. Kijk ik niet goed of is dit gewoon te vergezocht?
Oftewel, de vraag is eigenlijk: heeft er iemand connecties met of een overzicht van Nederlandse bedrijven in Melbourne? Mogen uiteraard ook Australische bedrijven zijn maar dat lijkt mij wat betreft sponsorship een nog kleinere kans van slagen hebben. En nee, ik beoefen helaas geen beroep dat voorkomt op de Skilled Occupations List.

Alle info is welkom! Alvast bedankt.
 
Hoi Maarten,

Tja dat was me een verhaal zeg, maar gelukkig heb je de draad weer op kunnen pakken terug in NL en zo te lezen heb je het aardig voor elkaar.
Volgens mijn bescheiden mening moet je beroep wel op een lijst staan om gesponsord te kunnen worden. Je kunt niet zomaar iets komen doen hier. Je moet wel iets brengen, waar tekort aan is. Volgens mij is voor jou de truc, werk te vinden in NL bij een bedrijf dat ook in het buitenland opereert. Zodat je hier dan voor dat bedrijf kunt werken. Wat is je beroep precies?
 
Ik werk bij Coolblue (grote Nederlandse webwinkel) als productredacteur in de categorie telecom. Dit houdt in dat ik creatieve teksten schrijf voor onze website en (online en offline) marketinguitingen.
Zie het als een soort van copywriter, maar dan net iets uitgebreider. Er zit namelijk ook nog een stukje back office bij, maar het draait vooral om content creatie.
Mijn achtergrond is journalistiek (studie en onbetaald werk), maar daar doe ik op dit moment niets mee.
 
Overigens wil ik me niet per definitie beperken tot die hoek. Zit ook te denken aan op de een of andere manier reizigers/migranten van dienst te zijn, bijvoorbeeld bij een reis- of immigratiebureau.
Zo heb ik vorig jaar een gesprek gehad met australianbackpackers.nl, die opereren vanuit Alkmaar en Sydney, om hetzelfde way zij doen in Sydney op te starten in Melbourne. Een beginpunt zijn voor Nederlandse backpackers in Australië.
Maar op dat moment waren daar geen mogelijkheden voor.
 
Aanzwengelen dat! Gewoon bellen ,emailen bellen en emailen :p niet zo makkelijk de handdoek in de ring gooien
 
Hoi Maarten,

Volgens mijn bescheiden mening moet je beroep wel op een lijst staan om gesponsord te kunnen worden. Je kunt niet zomaar iets komen doen hier. Je moet wel iets brengen, waar tekort aan is.
Dat hoeft niet perse, maar een eventuele werkgever moet wel kunnen aantonen dat een vacature niet door een Australiër kan worden ingevuld. Dus als je specifieke skills hebt of bv een taal spreekt die nodig is voor een bepaalde functie, kan dat ook.
 
Rot dat het je niet gelukt is.
Er zijn wel meer mogelijkheden:
1. Studie starten in Australië (is héél duur, maar je mag 40 uur per 2 weken werken)
2. Studie starten hier, netjes afmaken en het dan nog is proberen. Wellicht hoort daar ook een toepasselijk beroep bij
3. Zien werk te vinden in een hoek waar aan de andere kant van de wereld vraag naar is (je moet je skills wel kunnen bewijzen)
4. Op goed geluk gaan en goed netwerken (enfin, dat heb je al gedaan...)
5. Wat al gezegd is, namelijk een nl werkgever vinden die jou naar de andere kant van de wereld wil helpen (klinkt sinister, nu ik het zo terug lees;))

En zo nog wat mogelijkheidjes. Be creative!
:up:
Succes!
 
Wat betreft punt nummer 5, ik zoek me dus rot maar zou niet weten welke bedrijven dat dan zijn. Niemand connecties of suggesties?
 
Bedankt voor de reacties zo ver.
Maar uit het geringe aantal ervan blijkt wel dat dit niet de makkelijkste weg is.
Er zal op dit forum toch wel iemand rondzwerven die de heilige graal bezit?
 
Deze jongens zijn ook even op zoek geweest naar de Holy Grail voor ze hem vonden...

HolyGrail034.jpg


Houdt moed!
 
En maar weer door gaan ;)

Nee, ken je link niet maar zal er eens naar kijken. Beetje (meer) netwerken hebben kan nooit kwaad
 
Paar dagen verder en weer wat informatie rijker. Via de SOL ga ik er niet komen heb ik al gezien.
Maar de CSOL biedt meer mogelijkheden, zowel employer sponsored als state nominated. Wat alleen jammer is, is dat de journalistieke/copywriter functies die wel op de CSOL staan op dit moment niet op de Victorian State Nomination List of Skilled Occupations staan. Oftewel, dan kun je state Nomination aanvragen wat je wilt, lijkt me sterk dat je dan ook daadwerkelijk genomineerd wordt.
Employer Sponsored lijkt dan toch the way to go.
 
Last edited:
Hi Maarten,
Ja Melbourne is een geweldige stad. Ik wil er in de toekomst ook nog eens wonen, hoewel ik nu prima bij de Kiwi's zit aan de andere kant van de Tasman. Ik heb hier gewoon (uit NL) op een baan gesolliciteerd (als soort van grap) en twee weken later was alles rond. Behalve het visum maar dat is makkelijk met een baan-aanbod.
Ik vond deze website, die misschien van nut kan zijn. http://hollandhubaustralia.com.au/
Laat ons weten hoe het je vergaat!
 
Hi Maarten,
Ja Melbourne is een geweldige stad. Ik wil er in de toekomst ook nog eens wonen, hoewel ik nu prima bij de Kiwi's zit aan de andere kant van de Tasman. Ik heb hier gewoon (uit NL) op een baan gesolliciteerd (als soort van grap) en twee weken later was alles rond. Behalve het visum maar dat is makkelijk met een baan-aanbod.
Ik vond deze website, die misschien van nut kan zijn. http://hollandhubaustralia.com.au/
Laat ons weten hoe het je vergaat!
Poeh, dat klinkt niet verkeerd. Is dat ook de website waar je de baan hebt gevonden?
 
Hi, sorry, late respons. nee ik heb mijn baan 'gewoon' per ongeluk gevonden; ik was niet op zoek, had ook geen plannen om naar de andere kant van de wereld te verhuizen. Terwijl ik aan het werk was voor mijn vorige baan kwam ik op de website van mijn huidige baan een aantrekkelijke vacature tegen. De website waar ik naar linkte is ook niet voor NZ, alleen Aus.
 
Ook wij willen graag emigreren naar Down Under. Melbourne is ook favoriet, maar onze beroepen staan niet op de CSOL, wel voor WA, althans voor mijn vriend dan. We willen nu proberen of we op die manier het land in kunnen. Ik ben zelf document controller, met ervaring in offshore en Oil & gas, dus dat moet in WA geen probleem zijn.
Jo _Kiwi ik ben erg benieuwd op welke baan jij (voor de grap) heb gesolliciteerd.
 
Back
Top