Stand van zaken dubbele nationaliteit

@Lamarck, kun jij @Wilsil's vraag beantwoorden?

Ter info voor @Wilsil: Lamarck's man heeft zijn Nederlanderschap opgegeven toen hij Australier werd. Zij is nu dus met een Australier getrouwd en heeft ondertussen (dacht ik) de dubbele nationaliteit, net als hun kinderen. Ik geloof wel, dat je er dan voor moet zorgen, dat je Nederlands paspoort niet verloopt, want anders ben je je dubbele nationaliteit kwijt.
Klopt helemaal. Manlief is nu alleen Australier, de kinderen waren mee op zijn citizenship application en hebben nu dual citizenship, en ik ben een jaar later gegaan en heb ook dual citizenship. Voor de kinderen geldt dat ze bepaalde periode in Australie moeten hebben gewoond voor ze 18 zijn en dat ze 1 ouder moeten hebben die Nederlander is.
We weten dat dat goed is gegaan want afgelopen december hebben we voor de kinderen de paspoorten verlengd en alles was ok. Dat verlopen is ook waar, als je je nederlandse paspoort niet op tijd verlengd, ben je alsnog je nederlandse nationaliteit kwijt.
 
Het hoe is eenvoudig. Je hoeft er in eerste instantie niets voor te doen, je gaat gewoon door de procedure van het verkrijgen van de Australische nationaliteit (en in Australie blijven wonen en getrouwd blijven met je Australische echtgeno(o)t(e)). Maar als je dan je citizenship ceremonie hebt gehad, daar wordt het spannend. Dan moet je dus zorgen dat je NLse paspoort op tijd wordt verlengt. Dat betekent dus dat je je nieuwe paspoort voor het verstrijken van die 10 jaar uitgegeven moet zijn, het op tijd indienen van de aanvraag is niet genoeg. Moet je dus op tijd mee beginnen. Bij de eerste aanvraag van het nieuwe paspoort (in persoon) moet je dus je huidige NLse paspoort meenemen, je eigen certificaat van het verkrijgen van de Australische nationaliteit, het certificaat van het verkrijgen van de Australische nationaliteit van je echtgeno(o)t(e), je trouwakte, al of niet vertaald als je niet in Nederland bent getrouwd, EN een recente verklaring dat je niet gescheiden was ten tijde van het verkrijgen van de Australische nationaliteit (danwel dat je nog steeds getrouwd bent) van het register van je staat. Bij opvolgende aanvragen zou het wat minder paperassen nodig hebben, heb ik begrepen.
dit hadden we dus ook met de kinderen. Die moesten elk de hele papierwinkel mee nemen, en ik ook om te kunnen bewijzen dat ik nog nederlander ben. Voor de kinderen moesten we ook aantonen dat ze xx jaar in Australie hadden gewoond. Daar hebben we de schoolrapporten voor gebruikt, en een verklaring van de principal van de scholen waar ze in die periode gezeten hebben. Op tijd beginnen! We zijn denk ik zo'n twee maanden bezig geweest met de papierwinkel. We waren in december in nederland en wilden zeker weten dat we alles mee hadden wat er nodig was, dus hebben we van te voren contact opgenomen met het gemeente kantoor in Breda. Die waren daar heel goed op ingesteld, en we konden van te voren alles inscannen en opsturen, en een afspraak maken voor op het kantoor. Daar wilden ze nog wel de originelen zien en je moet de oude paspoorten inleveren. Een week later konden we de nieuwe ophalen.
 
Ben begonnen met het uitoeken van al dit voor onze kids.
Hun NL paspoorten verlopen in augustus dit jaar. Mijn oudste dochter wordt 18 in mei dus daarna gaan we het insturen zodat zij 10 jaar de tijd heeft voor de volgende.
Een vraagje: moeten alle documenten gecertificeerd worden?
 
Ben begonnen met het uitoeken van al dit voor onze kids.
Hun NL paspoorten verlopen in augustus dit jaar. Mijn oudste dochter wordt 18 in mei dus daarna gaan we het insturen zodat zij 10 jaar de tijd heeft voor de volgende.
Een vraagje: moeten alle documenten gecertificeerd worden?
Welke documenten heb je het nu over? Want meestal is het antwoord ja, maar als het documenten zijn van een Nederlandse instantie dan kan het ook nee zijn.

Aangezien een pharmacy hier al mag certificeren, zou ik de gok niet nemen en gewoon alles laten certificeren?
 
Ben begonnen met het uitoeken van al dit voor onze kids.
Hun NL paspoorten verlopen in augustus dit jaar. Mijn oudste dochter wordt 18 in mei dus daarna gaan we het insturen zodat zij 10 jaar de tijd heeft voor de volgende.
Een vraagje: moeten alle documenten gecertificeerd worden?
Als je de documenten al hebt zou ik gewoon een kopietje maken en door een JP laten certificeren, ook de Nederlandse documenten. Het is fluitje van een cent, dus waarom niet?
 
Ik heb het over de school rapporten, copy van de paspoorten.
Het enige wat we niet hebben is een Australisch paspoort van mijn jongste dochter. Die hebben we nog niet aangevraagd want die heft ze nog niet nodig gehad. Mijn oudste wel.
 
Ik heb het over de school rapporten, copy van de paspoorten.
Het enige wat we niet hebben is een Australisch paspoort van mijn jongste dochter. Die hebben we nog niet aangevraagd want die heft ze nog niet nodig gehad. Mijn oudste wel.
Schoolrapporten? Waarom zijn die benodigd bij het verlengen van een paspoort?
 
Ik heb het over de school rapporten, copy van de paspoorten.
Het enige wat we niet hebben is een Australisch paspoort van mijn jongste dochter. Die hebben we nog niet aangevraagd want die heft ze nog niet nodig gehad. Mijn oudste wel.
Maakt toch niet uit wat voor documenten het zijn? De JP kijkt alleen of de kopie overeenkomt met het orgineel en dat het orgineel wel een orgineel is (dus geen kopie) en zet er een stempel op. Ik heb zo vaak Nederlandse paspoorten en andere Nederlandse documenten laten certificeren, ook schoolrapporten e.d.
 
Maakt toch niet uit wat voor documenten het zijn? De JP kijkt alleen of de kopie overeenkomt met het orgineel en dat het orgineel wel een orgineel is (dus geen kopie) en zet er een stempel op. Ik heb zo vaak Nederlandse paspoorten en andere Nederlandse documenten laten certificeren, ook schoolrapporten e.d.

Misschien handig als je moet bewijzen welke jaren aaneengesloten je kinderen in een bepaald land hebben gewoond?
Maar dat kan je even goed wel zoals medicare, copy van je rental agreement bv.
 
idd zover ik weet niet 😂
Schoolrapporten? Waarom zijn die benodigd bij het verlengen van een paspoort?
jawel! Wij hebben de paspoorten van de kinderen een jaar geleden verlengd. Dat was de eerste keer nadat ze dubbele nationaliteit kregen en we hadden de schoolrapporten nodig als bewijs dat de kinderen hier al die tijd naar school zijn gegaan. We hadden ook een brief van de school principal.
 
Als je kind in AU geboren is en een au citizen ia en paspoort heeft. Moet je dan ook binnen bepaalde tijd NL paspoort en citizenship geregeld hebben? Of pas voor hun 18de?
 
Als je kind in AU geboren is en een au citizen ia en paspoort heeft. Moet je dan ook binnen bepaalde tijd NL paspoort en citizenship geregeld hebben? Of pas voor hun 18de?
Ik was geadviseerd door de ambassade dat vanaf hun 18e verjaardag de 10 jaar teller begint te lopen. Ik kan me niet herinneren of het paspoort (of the verklaring) voor hun 18e al geregeld moet zijn. Waarschijnijk het beste om even de ambassade te bellen or emailen om dat op te helderen.
 
  • Like
Reactions: FOL
jawel! Wij hebben de paspoorten van de kinderen een jaar geleden verlengd. Dat was de eerste keer nadat ze dubbele nationaliteit kregen en we hadden de schoolrapporten nodig als bewijs dat de kinderen hier al die tijd naar school zijn gegaan. We hadden ook een brief van de school principal.

Zo ik ben alles aan het verzamelen.
Heb de school reports van 5 jaar van mijn jongste dochter (15)
Heb brief van de school van mijn jongste dochter
Heb brief van de school van mijn oudste dochter (18)
Geen reports want ze is van school af, maar heb mijn tax forms van de laatste 5 jaar.
Oude paspoorten: check
Geboorte papier: check
Australian citizen certificate: even opzoeken. vooor mijn jongste
Australian passport oudste dochter: check

Mis ik nog iets?
 
Ok, ik zal maar zelf antwoorden. :)
Al het papier werk is in en afgeleverd bij VFS in Perth.
Nu afwachten of alles goed is en geen meerdere vragen hebben.
Pasfoto's is een drama.
Ook al hebben we de guidelines laten zien aan de fotograaf, ze doen toch hun eigen ding. Dus niet goed.
 


OFX
Back
Top