Stapje voor stapje vooruit

VOlgens mij kun je dat wel bij de aussie ambassade in NL kunnen doen (zou ik wel even checken).

Doen wel meer Nederlanders (dacht ik) als ze van visum wijzigen (en dus Australie tijdelijk moeten verlaten).

Maar check het wel even. Veel handiger het dan in NZ te doen als het kan, hoef je het ook niet op te sturen.

Edit: ik bedoel natuurlijk NZ ipv NL

Wat ik me net zit af te vragen... en wie weet kan iemand hier antwoord op geven :) ....
Als je visum granted is, dan moet je paspoort naar Berlijn voor de sticker. Maar kan dit ook in NZ gedaan worden??

Ja hoor geen enkel probleem! Ik ben voor afgifte van mijn visum op een 6 maanden Holiday visum naar Australie vertrokken. Heb dit netjes aan de immigratie dienst gemeld want dat is wel een must. Nadat ik een kleine 2 maanden in Australie was kreeg ik via e-mail een pre-grant met daarin het verzoek om Australie te verlaten. Je mag namelijk niet in Australie zijn op het moment dat je PR wordt afgegeven aangezien je het buiten Australie hebt aangevraagd. Ben "even" naar NZ geweest en gewoon op een willekeurige dag de immigratiedienst in Auckland binnengelopen. Half uurtje wachten en voila een sticker in mijn paspoort.

Kijk even op de site van de immigratiedienst want het staat ergens vermeld. En anders even op deze site zoeken, ik heb het geloof ik al eens eerder gepost.

Ik denk dat het paspoort ook vanaf NZ opgestuurd kan worden...dat zal niet veel uitmaken.
Zou deze tip vooral niet opvolgen! Je mag immers niet in het buitenland verblijven zonder geldig reisdocument.

Groetjes Chantal

Thanx!!! Ik ga ook even zoeken op de DIAC site en hier. Gisteren gegoogled maar kon niet zo snel een duidelijk antwoord vinden.

Pffffffffffff, even hier luchten.... :wink:
Vandaag contact gehad met de panel dokter in Belgie om te checken of de lab resultaten binnen waren... die waren er en alles gaat vandaag de deur uit!!!!! VOG is gemaild en staat online ook op MET...
dus met een beetje geluk hebben we binnen 10 dagen een visum.... en tja... nu beginnen de emoties toch aardig te tollen.
De angst dat er toch een kink in de kabel komt en het visum niet doorgaat... maar ook het idee dat we echt gaan!
Ons plan is om 3 jaar weg te gaan, dus niet eens voor altijd. Maar het besef dat 3 jaar toch wel lang is begint nu steeds meer door te dringen. en dan ook de angst om mensen te gaan missen en het huis te missen, de omgeving te missen, de katten te missen... alles...
en ook de angst dat we na 8 maanden NZ geen baan vinden in Australie en dat we het financieel niet redden.. of dat het huis hier in NL niet verhuurd wordt (hebben nu 8 bezichtigingen gehad... maar nog zonder resultaat).
En ook nog het afscheid nemen op het werk, een baan waar ik het erg naar mijn zin heb. Kom amper tot afronden en overdragen toe omdat het nog steeds superdruk is.
Ineens komt er ook zo'n gevoel omhoog; waar zijn we aan begonnen, ik wil dit helemaal niet!!!

Het hoort er allemaal wel bij, maar ben echt een huilenbalkje de laatste paar dagen. Normaal hou ik veel binnen maar dat lukt nu even niet. Nog 3 weken werken en over 5 weken vertrekt het vliegtuig!
zooooooooooooooo spannend, leuk, eng maar ook moeilijk.
Sorry ... ik moest het echt even van me afschrijven.

Groetjes!

Even rustig zitten en heel diep inademen, daarna heel rustig uitademen. Herhaal dat een paar keer en dan komt het wel weer goed. Emigreren is ook best spannend :smile:

Hou vol!! Komt allemaal goed :up: :up:

Wen maar vast aan de Ozzy mentalitieit.......No worries :smile:

WE HEBBEN ONS VISUM!!!
Op 5 januari de grand gekregen.
Het was best vaag, ik stond in Nieuw Zeeland bij de bank binnen om mijn bankpas op te halen en wilde even snel mijn email checken op mijn telefoon terwijl ik stond te wachten. Had het helemaal niet verwacht op dat moment en wist ook even niet hoe te reageren, stond ik daar, in mijn eentje, in die stille bank met allemaal serieuze gezichten, haha.
Zooooo super!! We gaan t/m sept in NZ blijven en dan over naar Melbourne/Geelong. Superspannend.
Iedereen bedankt voor het meeleven en vooral ook voor de tips/adviezen!
Groetjes

:eek:lif001: Jaaaaaah, ik doe een dansje voor jullie!!! Gefeliciteerd met dat fel begeerde mailtje. Trek vanavond lekker de champagne open en morgen weer verder gaan met adem halen. Het is goed gekomen :)

Haha..niet keihard gaan gillen in de bank?
grin.gif
grin.gif

Gefeliciteerd!

Een beetje laat, maar wilde nog even laten weten dat het idd mogelijk is om de sticker in Nieuw Zeeland in je paspoort te laten zetten. Wij zijn nu de trotse bezitters van een sticker en hebben dit in Auckland laten doen.
Alweer 4 maanden in NZ, en blijven nog wel even. De vrijheid bevalt goed, maar het is bij lange na geen Oz!!!
Toch wel erg andere mentaliteit en levensstijl. Kijk ernaar uit om straks het water over te steken. Maar voor... nog even genieten van de prachtige landschappen!

Zo, weer een kleine update :)
Na 8 heerlijke maanden reizen door NZ zijn we dan tien dagen geleden in Oz aangekomen. 3 dagen Sydney en we zijn nu bijna een week in Melbourne. Hebben een kamer gehuurd in een huis met twee anderen. Iedereen doet een beetje zijn eigen ding en hebben een aardig grote kamer. Prima voor nu. Ik heb mijn eerste sollicitatie gesprek gehad en hoor eind volgende week meer en heb woensdag weer een gesprek voor een baan die ik ECHT HEEL GRAAG zou willen hebben. Duimen dus, haha. De banen liggen zeker niet voor het oprapen, dus best spannend allemaal. Mijn vriend heeft morgen zijn tweede gesprek voor een baan, dus we hopen dat er iets goeds uit gaat komen.
Maar............ het klinkt allemaal zo mooi en toch ben ik echt nog niet happy. Ik had verwacht elke dag blij rond te lopen dat ik hier EINDELIJK ben maar dat is niet het geval. Ik vraag me zelfs af wat we hier doen... Is dat normaal?? Voel me een beetje verloren: geen baan, geen eigen plek om te wonen geen vrienden etc. En daarnaast heb ik echt een fantasie gecreeerd over het leven hier. Tijdens het reizen heb ik de meeste tijd in WA doorgebracht en daar zou ik ook het liefste willen zijn, maar vanwege de state sponsorship zit dat er niet in. En VIC is echt wel heel erg anders. Ik ben hier wel geweest, maar was toen aan het reizen. Dus tja.....
Wat me vooral bezighoud is waar een huis te zoeken als we straks een baan hebben. De huizeprijzen (huur) liggen hier echt bizar hoog!!!
We zijn allebei gelukkig wel sociale mensen en zijn van plan zsm ons aan te sluiten bij sport dingen en activiteiten te gaan ondernemen om zo mensen te gaan leren kennen. Maar ik mis mijn vriendinnen echt enorm! Tijdens het riezen door NZ niet zo'n last van gehad.
Goed, wat een kommer en kwel verhaal he. Sorry!!! Maar ik moest het even van mij afschrijven en hopelijk kunnen er mensen op reageren die de stap ook gezet hebben. :)
Groetjes!

hoihoi

Het is geen kommer en kwel verhaal, maar volgens mij gewoon realistisch. Het komt me ook niet onbekend voor ;-).
Je woont nog niet echt ergens, hebt nog geen baan, en geen lokale vrienden, dus eigenlijk hoor je gevoelsmatig nog niet echt ergens thuis. Als je aan het reizen bent dan is dat normaal, dus dan is dat ook ok. Zowiezo is reizen leuk want er hoeft niks: wat er lukt is mooi meegenomen en lukt het niet, dan is het ook goed. Maar als je ergens bent waar je weet dat je gaat blijven, en waar je verplichtingen hebt (vooral financiele....) dan is dat heel anders.
Ik denk dat het wel goed komt. Als je eenmaal een baan hebt, en/of wat regelmaat, dan wordt het al beter. En je komt ook echt nog plekken tegen die leuk en niet te duur zijn om te wonen en dan wordt het allemaal wat meer normaal. Alsje een eigen plekje hebt waarvan je weet dat je er een tijd gaat blijven, dan kun je je misschien ook gevoelsmatig makkelijker binden met die plek. En echt, er zijn voor jullie ook betaalbare woningen hoor. We hebben zelf een keer vijf maanden vanaf een miniappartement op een zolder boven mijn werk (!) een woning gezocht en alles was onbetaalbaar. Uiteindelijk hebben we 20 km verderop een betaalbaar en fijn huis gevonden. Geef jezelf de tijd en geef niet op!

Grote kans dat het allemaal prima komt. Het kost alleen even wat meer tijd dan je verwacht had.
In de tussentijd net doen alsof je op vakantie bent? :cool:

maak je geen zorgen. Als ik het zo lees, dan zijn jullie op de goede weg!

sterkte

Dank je wel voor je reactie! Het is idd zo dat het vooral te maken heeft met niks hebben en dat als we een baan hebben en de regelmaat erin komt het al beter zal worden. Vandaag een goede dag, voel me wat ontspannender :) Gisteren een sol gesprek gehad en hoor over een week meer en ben nog aan het solliciteren op andere banen. De kamer die we huren begint ook al meer "eigen"te worden en de huisgenoten zijn weinig thuis en dat is ook wel lekker zo hebben we het rijk voor ons alleen. Helaas kunnen we niet echt vakantie vieren omdat dat te erg aan ons budget knaagt, maar we kunnen wel naar de markt en lekkere dingetjes halen en zelf brood gaan maken enzo ;-) Ook niet verkeerd. En vanavond gaan we naar een borrel en leren er hopelijk wat mensen kennen. Komt goed! haha

Back