Subclass 417 en nog andere vragen

TravelGirl

Active Member
Hey lieve mensen,
Ik ben de knoop aan het doorhakken en wil komend schooljaar weer naar het mooiste land op aarde, om daar te werken en te ontdekken wat ik nou wil qua HBO studie. Ik ben in July 2014 ook in Australië geweest de eerste 1.5 week ben ik naar Port Douglas gegaan en zijn zij naar Uluru geweest. We waren begonnen in Sydney en ik was geëindigd in Cairns. En nu droom ik er al sinds 2014 om terug te gaan en heb altijd gezegd dat ik na mijn MBO 4 opleiding Manager Dierverzorging naar Australië ga voor 1 (school-)jaar en daarna HBO doen.
Ik heb gegoogeld en heb allerlei informatie gevonden over wat de eisen zijn voor een WHVA.
Ik wil nu stap voor stap alles afwerken om zo alles op orde te hebben voor mijn visum en rest van de reis.
Ik wilde vragen of alles klopt wat ik gevonden heb en of er nog dingen zijn waar ik nog op moet letten.
Daarnaast is het belangrijk dat ik ook werk vind. Hebben jullie daar tips voor? Zoals wat ik moet vermelden in de motivatiebrieven en CV.

Wat wil ik:
Ik wil het liefste van Perth naar Perth rijden (dit is Road 1 geloof ik), maar ik denk niet dat dat mij gaat lukken en het realistischer is om in Oost- Australië te blijven, omdat ik daar al bekend ben en ik altijd nog het vliegtuig of nog leuker de trein naar Perth kan pakken.
Mijn plan was om vooraf al te solliciteren en te zorgen dat ik baantjes van te voren vind, voor ik naar Australië ga, zodat ik zekerheid heb. Het liefste zou ik op agrarische bedrijven willen werken, vooral in het begin, dit is mijn eigen sector en dus makkelijker voor mij om er in te komen. Ik heb kennis over de dieren en wil nog heel veel meer leren over de dieren. Ik houd echt van het werken met dieren en werken in het algemeen. Ik ben het gewend om hard te werken en ben ik het gewend om zwaar werk te verrichten en ben ik niet vies van modder haha. Ik heb ervaringen in (buitenlandse) dierentuinen/- parken en heb ik druiven geplukt in Zwitserland. Ik weet dat de agrarische sector geen makkelijke sector is en enorm zwaar kan zijn/is zeker in de temperaturen van Australië, maar ik zou het met alle liefde en plezier doen.
Ik wil in ieder geval terug naar Cairns en Port Douglas om weer vrijwilligers werk te doen bij Wildlife Habitat Port Douglas. Als ze tegen die tijd een baantje vrij hebben zou ik daar heel graag willen solliciteren, maar die kans is miniem en met een WHVA mag je maar 6 maanden op dezelfde bedrijf werken. Ik heb daar al 4 weken vrijwillig gewerkt en mis de dieren en het werk ontzettend erg.
biggrin.png
.
Daarnaast wil ik nog naar Melbourne, Sydney, Adelaide en Brisbane. En als het lukt naar Perth.
Ik heb altijd eigen een ronde van Perth naar Perth willen maken (over Road 1) maar ik weet niet of ik dat in 1 jaar wil gaan doen en het is denk ik realistischer om dit keer in het oosten van Australië te blijven en eventueel te vliegen of (als het lukt) naar Perth met de trein of auto. Maar met de trein zie je meer en met de auto kun je op verschillende plekken even stoppen. En met vliegtuig zie je alleen wolken en van alles van boven af maar is wel stukken goedkoper haha. Dus dat word nog even uitzoeken, ik heb een route kaart van heel Australië thuis liggen en wil die even goed bekijken en tegen die tijd de route stuk voor stuk afstrepen.

Okay nu nog waar deze topic eigenlijk over ging.
Het zijn losse aantekeningen en kunnen dus vaag beschreven zijn. Mijn cijfers en bedragen kunnen zijn veranderd omdat ik dit bestand minstens 2 jaar geleden heb geschreven. Ik weet dat er naast vlucht en visum, nog overleefd moet worden en die kosten moet ik nog gaan uitzoeken .
Kosten vlucht en visum, eisen en informatie.
Ticket: 1600,- > Ik zat te denken aan een flexticket en zag op Kilroy (dacht ik) eentje vanaf 1225€ en kan nog veel veranderen in prijs. Ik zat hieraan te denken zodat ik eventueel eerder terug kan of langer kan blijven. Ik ga van 1600,- uit omdat prijzen kunnen oplopen.

Eisen:
• Tussen de 18-30 jaar
• 6 à 8 weken van te voren de WHV aanvragen, € 315,- (AUD 440,- )met credit card aanvragen
• Paspoort moet na terugkomst nog 6 maanden geldig zijn (deze moet ik sowieso opnieuw aanvragen want vervalt in mei 2017)
=> Vul je paspoortnummer in, niet je persoonsnummer.
• Bij binnenkomst AUD 5000,- (= €3.635,86 op moment van schrijven) op lopende bankrekening hebben. Als bewijs dat je jezelf kunt onderhouden.
=> 6 weken vóór aankomst geld overmaken voor afschrift als bewijs.
Je kunt werkvisum met 1 jaar verlengen mits:
• 88 dagen of langer op een agrarisch bedrijf, hoeft niet aan een gesloten te zijn
• Niet langer dan 6 maanden op 1 dezelfde bedrijf;

Sorry voor het mega bericht. :S
 
Hi,

Het klinkt dat je je goed aan het voorbereiden bent. Het scheelt dat je al eerder bent geweest dus zo kan inschatten wat mogelijk is. Een rondje Australie is heel wat en je moet vooral rekening houden met de seizoenen etc. Niet altijd haalbaar en in jouw geval gecombineerd met werken is het waarschijnlijk inderdaad realistischer om je in eerste instantie op een gebied/regio te focussen.

Mits je een bijzondere opleiding hebt of werkervaring, denk ik niet dat het realistisch is om vantevoren een backpackersbaantje te regelen. In Australie in het algemeen is de tijd veel korter dan in Nederland tussen het solliciteren en krijgen van een baan, en al helemaal voor backpackers. Je moet daarvoor echt in het land zijn. Er zijn uitzendbureautjes voor "outback" werk waarmee je in aanmerking komt voor een 2e WHV.

Om in aanmerking te komen voor een 2e WHV zijn de regels streng. Als je dat wil gaan doen, lees dan goed de voorwaarden om teleurstelling te voorkomen: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-

Als je voor 2 jaar gaat, zou ik vooral niet teveel plannen. Kijk wat er op je pad komt en hoe het loopt. Dat is het mooie van zo'n lange reis :)

Veel plezier!
 
Hi,

Het klinkt dat je je goed aan het voorbereiden bent. Het scheelt dat je al eerder bent geweest dus zo kan inschatten wat mogelijk is. Een rondje Australie is heel wat en je moet vooral rekening houden met de seizoenen etc. Niet altijd haalbaar en in jouw geval gecombineerd met werken is het waarschijnlijk inderdaad realistischer om je in eerste instantie op een gebied/regio te focussen.

Mits je een bijzondere opleiding hebt of werkervaring, denk ik niet dat het realistisch is om vantevoren een backpackersbaantje te regelen. In Australie in het algemeen is de tijd veel korter dan in Nederland tussen het solliciteren en krijgen van een baan, en al helemaal voor backpackers. Je moet daarvoor echt in het land zijn. Er zijn uitzendbureautjes voor "outback" werk waarmee je in aanmerking komt voor een 2e WHV.

Om in aanmerking te komen voor een 2e WHV zijn de regels streng. Als je dat wil gaan doen, lees dan goed de voorwaarden om teleurstelling te voorkomen: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-

Als je voor 2 jaar gaat, zou ik vooral niet teveel plannen. Kijk wat er op je pad komt en hoe het loopt. Dat is het mooie van zo'n lange reis :)

Veel plezier!

Bedankt voor jouw snelle reactie! Ja ik denk dat het inderdaad niet heel realistisch is om een 'rondje' te maken en ik dat beter kan doen als ik nogmaals terug ga. Ik heb ook van Australische kennissen wel eens gehoord dat het niet ideaal is om in je eentje bepaalde routes te rijden.

Wat betreft het werk. Ik ben heel bang dat ik door onzekerheid dan geen baantje kan vinden en ik dus een jaar zonder werk zit. En daarom dacht ik aan eerste baantje 'vast' stellen of zoeken. Wat zijn voorbeeld baantjes waar ik nog meer aan kan denken? Misschien dat ik eerst vrijwilligerswerk kan doen in Port Douglas (waar ik al eerder heb gewerkt) en vanuit daar verder zoeken.
Dat werk zoeken vind ik eigenlijk nog een grote 'obstakel', maar het zou een goede ontwikkeling zijn voor mij haha!

Ik ben nog niet echt direct aan het denken aan een 2e WHV, al ga er wel even naar kijken, voor stel ik zou het toch willen.
 
Hi TravelGirl,

Wat een gave plannen heb je!!
Zoals Kims al zei zal het ontzettend moeilijk zijn om vooraf al een baantje vast te stellen. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een WWOOF/HelpX plek te zoeken waar je gratis overnacht voor een paar uurtjes werk per dag. Dan gaat je geld wat minder hard terwijl je ondertussen op zoek gaat naar een betaalde baan.

Ik zou zeker aanraden om je farmwork te doen voor je 2e visum. Ken genoeg backpackers die het niet gedaan hebben en achteraf zo ontzettend veel spijt hebben.

De trein naar Perth vanuit de Oostkust is ontzettend duur omdat ze helaas niet meet de 'red class' hebben. Ik ben ooit van Darwin naar Adelaide gegaan met de trein en dat was net zo duur als vliegen, maar die goedkope klasse hebben ze volgens mij niet meer. Maar goed, wie weet vind je wel een leuke andere backpacker waar je samen een auto/van mee huurt :). Zeker niet teveel plannen en kijken waar je eindigd. Laat je leiden door het universum, alles komt altijd goed!

Australianbackpackers.nl heeft een speciale deal met een van de luchtvaartmaatschappijen voor een flexibel ticket. Daar kun je ook nog even naar kijken. Via hun kun je bijvoorbeeld ook een 'post adres' krijgen en ze sturen je post door naar waar jij op dat moment bent. Erg handig omdat je voor alle officiele instanties een adres op moet geven.
 
Hi TravelGirl,

Wat een gave plannen heb je!!
Zoals Kims al zei zal het ontzettend moeilijk zijn om vooraf al een baantje vast te stellen. Wat je eventueel wel zou kunnen doen is een WWOOF/HelpX plek te zoeken waar je gratis overnacht voor een paar uurtjes werk per dag. Dan gaat je geld wat minder hard terwijl je ondertussen op zoek gaat naar een betaalde baan.

Ik zou zeker aanraden om je farmwork te doen voor je 2e visum. Ken genoeg backpackers die het niet gedaan hebben en achteraf zo ontzettend veel spijt hebben.

De trein naar Perth vanuit de Oostkust is ontzettend duur omdat ze helaas niet meet de 'red class' hebben. Ik ben ooit van Darwin naar Adelaide gegaan met de trein en dat was net zo duur als vliegen, maar die goedkope klasse hebben ze volgens mij niet meer. Maar goed, wie weet vind je wel een leuke andere backpacker waar je samen een auto/van mee huurt :). Zeker niet teveel plannen en kijken waar je eindigd. Laat je leiden door het universum, alles komt altijd goed!

Australianbackpackers.nl heeft een speciale deal met een van de luchtvaartmaatschappijen voor een flexibel ticket. Daar kun je ook nog even naar kijken. Via hun kun je bijvoorbeeld ook een 'post adres' krijgen en ze sturen je post door naar waar jij op dat moment bent. Erg handig omdat je voor alle officiele instanties een adres op moet geven.
Okay dan ga ik toch in het land zelf zoeken. Uiteindelijk moet ik toch uit mijn comfort zone komen en ik weet dat Australiërs ontzettend vriendelijk zijn. Maar omdat ik in Nederland vaak ben afgewezen door leeftijd ben ik bang dat dit weer gaat gebeuren.

Hoe bedoel je voor dat farmwerk? Ik wil dat sowieso gaan doen (valt (rund)vee hier ook onder?) omdat het mijn sector is en ik hoorde dat je vaak accommodatie krijgt en eten. Dit zou heel handig zijn en je maakt veel contacten. En omdat ik al bekend ben met deze sector, zal ik het werk (hopelijk) makkelijk oppikken.
Ik ga deze vakantie eens goed zoeken naar de eisen voor WHV 2, zeker handig voor een eventuele stage of terug keer na hbo! Gelukkig is leeftijd nu naar 33 jaar veranderd!

Ah jammer van die trein, dat dat er niet meer is. Ik zou best durven te rijden, maar je weet nooit wat je onderweg alleen meemaakt. Het is een veilig land, maar er kan altijd iets gebeuren, zul je maar net zien dat er iets gebeurd waar geen kip komt Hahah daarvoor ben ik, ik xD maar inderdaad, misschien maak ik door het werk veel sociale netwerken en zal er geheid iemand zijn met hetzelfde idee.

Toen ik in Australië was had ik alleen vrijwilligerswerk geregeld en accommodatie. Daar heb ik de rest gedaan en bevalt me prima. Reisagenten smeren er altijd nog een eigen bedrag boven op. En in Canada had ik ook alleen stage en hostel geregeld.

Ik ga eens aan de slag met onderzoeken en die backpackers website! Bedankt voor de informatie!!!
 
Hoe bedoel je voor dat farmwerk? Ik wil dat sowieso gaan doen (valt (rund)vee hier ook onder?) omdat het mijn sector is en ik hoorde dat je vaak accommodatie krijgt en eten. Dit zou heel handig zijn en je maakt veel contacten. En omdat ik al bekend ben met deze sector, zal ik het werk (hopelijk) makkelijk oppikken.
Ik ga deze vakantie eens goed zoeken naar de eisen voor WHV 2, zeker handig voor een eventuele stage of terug keer na hbo! Gelukkig is leeftijd nu naar 33 jaar veranderd!

Onder bovenstaande link van de Department of Immigration -> visa applicants -> "specified work" staat uitgebreid beschreven welk werk je moet doen om in aanmerking te komen voor een 2e WHV:
Approved industries for specified work include:
  • plant and animal cultivation
  • fishing and pearling
  • tree farming and felling
  • mining
  • construction.
Vooralsnog is trouwens de leeftijd voor een WHV nog tot en met 30. De regering overweegt om dit te veranderen naar 35 maar dat is nog niet gebeurd helaas. Hopelijk snel!

Je zal inderdaad uit je comfortzone moeten gaan stappen als je voor een jaar of 2 wil gaan reizen en werken, want je zal vantevoren geen werk kunnen vinden vrees ik. Maar is dat niet het hele idee? Je leert uiteindelijk het meeste buiten je comfortzone :) Laat het allemaal op je afkomen. Komt goed. Je zult genoeg mensen tegenkomen om mee te reizen en het is inderdaad een erg veilig land. En onderweg kom je vaak hoe dan ook andere reizigers tegen.

Succes met de voorbereiding!
 
Onder bovenstaande link van de Department of Immigration -> visa applicants -> "specified work" staat uitgebreid beschreven welk werk je moet doen om in aanmerking te komen voor een 2e WHV:
Approved industries for specified work include:
  • plant and animal cultivation
  • fishing and pearling
  • tree farming and felling
  • mining
  • construction.
Vooralsnog is trouwens de leeftijd voor een WHV nog tot en met 30. De regering overweegt om dit te veranderen naar 35 maar dat is nog niet gebeurd helaas. Hopelijk snel!

Je zal inderdaad uit je comfortzone moeten gaan stappen als je voor een jaar of 2 wil gaan reizen en werken, want je zal vantevoren geen werk kunnen vinden vrees ik. Maar is dat niet het hele idee? Je leert uiteindelijk het meeste buiten je comfortzone :) Laat het allemaal op je afkomen. Komt goed. Je zult genoeg mensen tegenkomen om mee te reizen en het is inderdaad een erg veilig land. En onderweg kom je vaak hoe dan ook andere reizigers tegen.

Succes met de voorbereiding!

Oh op heel veel sites staat 33, maar ik hoop voor m'n 30ste nog een keer te kunnen Haha.

Ja, dat is wel de hele bedoeling en toen ik in 2014 er was, was dat ook gelukt hoor. Voelde me daar veel comfortabeler dan in Nederland zelf. Maar het is toch weer een nieuwe uitdaging. Dus uiteindelijk komt het allemaal echt wel goed. Haha een goed leerproces voor mezelf!
Bedankt voor jouw informatie :D
 
Iedereen heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Sorry dat ik zo laat heb gereageerd. Ik heb het momenteel heel druk met afstudeerprojecten!
Ik ga even een samenvatting maken van jullie antwoorden en naar mijn vader sturen (ik regel mijn visum samen met mijn vader zodat er niks mis gaat)
 
Hey meis. Zorg dat je alleen op de immigratie site je info re visas haalt. Dat is de enige accurate info.
Ja dat ga ik zeker doen, ik vraag ook mijn Australische vrienden het hemd van het lijf haha maar de site van de Australische overheid is wel mijn belangrijskte bron. Ik heb ook vanuit de eisen van de visum mijn stappenplan gemaakt! Alleen soms vind ik het fijn om even in mijn eigen taal belangrijke dingen na te vragen en te lezen zodat ik zeker weet dat ik het goed heb begrepen. Ik kan wel engels maar soms is het toch fijner :D
 


OFX
Back
Top