Sydney - Het ligt aan je zelf, denk ik.

JoopMul

Member
Ik woon sinds 1956 in Sydney. Ik heb 'mijn stad gedurende de afgelopen paar maanden aan drie verschillende jonge backpackers laten zien.
Ik noem dat mijn 'nostalgia tour'. Ik heb er plezier in om door de 'suburbs' aan de stranden met die bezoekers te rijden en te vertellen over wat ik daar de afgelopen 48 jaar mee gemaakt heb. (School, strand, enz., enz.)
Twee van die backpackers waren WEG!! van Sydney. Vonden het een zeer gezellige, mooie, drukke stad. De andere back packer vond er niets aan. Was te druk. Te vol, enz..
Ik heb dus ook helemaal tegenovergestelde opinies gehoord. Sydney is OF te vol, te druk OF zeer relaxed. :?

Joop
(Ik woon is wat ik een 'arbeidersbuurt' noem. Het nieuwe huis, naast ons, werd verkocht voor $(au)1000000. (Is een duplex= twee huizen aan elkaar).

22.jpg
 
Ik ken ook mensen die het heel leuk in Sydney vinden, ze wonen ergens in een suburb. Maar ze hebben niet zoveel ruimte, nou ja, vergeleken bij Nederland is het toch nog wel een vrijstaand huis.
 
x8475scsimg0006.jpg

Dit is dus het huis (eigenlijk twee), van onze buren. Het was hier in Australiue, vroeger DE droom om een huis met een tuin op een z.g. 'quarter acre block' te hebben. Nu maken ze die huizen steeds groter en is er steeds minder ruimte omheen en natuurlijk minder groen.
Naast ons, in wat over is van de achtertuin, twee kleine zwembaden er in.

Mijn ex heeft nog steeds 'ons huis'. Was niet duplex maar 'split level'. We hadden ook een zwembad. Was 11 meter lang. Kon je tenminste een beetje in zwemmen. Heeft zij ondertussen weg laten halen. Onze kinderen zijn nu te oud.

Dus naast ons, behalve het huis twee kleine ronde zwembaden waar de kinderen op hete dagen een uurtje in rondspringen als een soort grote badkuip.

Joop
 
Wij vinden Sidney een (hele) grote, mooie, sfeervolle stad.
Alleen 'smorgen tussen 7 en 10 en 'smiddags vanaf 3 uur tot 7 uur moet een toerist die van rust houdt, niet in hartje Sidney zijn, dan is het wel heel erg druk en begrijpelijk.

Wij zijn in diverse buurten van Sidney geweest, prachtig, maar ik zou er niet willen wonen. Wij komen van het platteland en we zullen eerder regionaal willen zitten dan in een stad als Sidney of Melbourne (ook mooi trouwens).
 
Ja. Jeroen, van het ene uiterste naar het andere. In de jaren 60 en 70 reed ik graag rond in mijn volkswagentje ook in de binnenstad. Je kon er een kanon afschieten.
Daarna hebben ze expres mensen daar laten gaan wonen om er leven in te brengen buiten de winkel en kantoor uren.
Maar het waren in de jaren 50 al de Nederlanders die hier het beste uit wilden spreiden en ook net zo graag in het binnenland of ergens anders langs de kust wilden leven.
Je weet misschien dat de regering het nu weer bezig is om de immigranten weg te proberen te houden uit vooral zulke grote steden als Sydney.

Joop

160.jpg

182.jpg

165.jpg
 
Ha die Joop,

we weten dat de Oz-regering de mensen uit de grote steden wil weren, maar aan de andere kant mensen wil stimuleren om in regionale of afgelegen gebieden te gaan wonen en werken. Vanaf 1 juli van dit jaar komt er een nieuw soort visum, een tijdelijk visum. We weten nog niet aan welke eisen je moet voldoen, dat is afwachten. Ik hoop dat we in het prachtige land waarin jij (u) nu woont onze dagen mogen slijten. We zullen wel zien. Brathurst ken ik bijna op mijn duimpje, woon jij daar in de buurt?
 
Ik woon in het zuid-westen van Sydney, Jeroen. Momenteel hier doodstil.
Zo is dat in deze buitenwijken.
Bathurst kan, voor onze begrippen 'swinters behoorlijk koud zijn. Maar ik kan me voorstellen dat de ruimte daar, trekt.

Joop

railwaystation.jpg

Station, Bathurst
 
Ik vind het geweldig de ruimte die we hebben in Rockhampton. Ben zelf nog niet in Sydney geweest, maar ik vond Brisbane al veel te druk en te stads. We hebben een mooi huis in Rockhampton op een groot stuk grond (900 m2) Dat is wel wat anders dan mijn 1 kamer flatje uit Nederland. Geef mij maar de ruimte!
 
Ja. Silvia. Het noorden trekt mij natuurlijk ook. Maar niet ZO ver. Ik had een paar jaar een huisje in Nambucca Heads, dus, halverwegen tussen Sydney en Brisbane. Dat vond ik net ver genoeg.

Verleden jaar, deze tijd, was ik in Mossman, ten noorden van Cairns, voor het eerst van mijn leven (hier) zo ver naar het noorden.

Vakantie daar vind ik natuurlijk fijn. Wonen een beetje te ver.

Joop

whitespasm.jpg

In een spa in Mossman, ten noorden van Cairns.
 
Ik voel me zelf ook erg aangetrokken tot Sydney, maar ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om er eens te gaan kijken... Hopelijk volgend voorjaar een weekje.

Ik wil me dus gaan vestigen in Sydney, en zit zo nu en dan al stiekem eens te kijken naar de huur-appartementjes. Welke wijken zijn interessant om in te wonen, en welke kan je beter vermijden? Iedere stad heeft zo zijn goede en slechte buurten natuurlijk :lol:

Kunnen jullie me wijken/stadsdelen aanbevelen? Ik zit te denken aan een 2 of 3 kamer appartementje van zo rond de $500-600 p/w.
 
Beste mensen,

Ik woon nog in Nederland maar kom binnenkort met mijn skilled independent visum naar Sydney. Ik heb dezelfde vraag dan Baz: welke wijken zijn interessant om te wonen en welke helemaal niet. Wij komen met twee personen en denken in een 2 of 3-kamer appartementje te gaan wonen. Hoe kan ik mijn zoektocht het beste beginnen? En wat zijn gemiddeld de prijzen voor zo'n appartementje?

Alvast dank voor jullie reacties!
 
Hoe dichter bij de binnenstad, hoe interesanter en hoe duurder, is de eenvoudigste uitleg. Openbaar vervoer is niet wat jullie in Nederland gewend zijn. Dus ook dicht bij stations, enz..

Ozcloglogo.jpg

kerstkaart1.jpg


Joop

http://ozcloggie.com
 
Hoi Anneke,

Er zijn heel veel leuke wijken hier, het ligt eraan wat je wilt. Rustig, druk, in de buitenwijken, in het centrum. Ook hoeveel je uit wilt geven aan huur. Soms kan je een huis met zwembad huren in de buitenwijken voor dezelfde prijs als een apartement in het centrum. 

Op www.domain.com.au kan je het gigantische aanbod hier in Sydney zien. Succes!

Lotty
 
Bij ons ligt het er een beetje aan hoe het loopt. Mark heeft 5 maanden in Parramatta gewoond voor zijn stage bij TMS. Ik ken het land nog niet. Alleen uit boeken en van foto's. Als Mark bij zijn oude werkgever daar werk kan krijgen, gaan we denk ik toch richting Sydney. Anders gaan we richting Brisbane warschijnlijk. Dat zijn de 2 plaatsen die ons wel trekken.
Als ik werk wil vinden moet ik ook wel naar een grote stad. In de kleinere plaatsjes en richting de outback zullen ze nauwelijks aan urban planning doen denk ik  :wink: Zou er ook niet echt nodig zijn aangezien je ruimte zat hebt.
Waar ik echt niet op kan wachten is om vanaf de Harbour Bridge de skyline van Sydney by night te zien. dat moet volgens mij echt een geweldig beeld zijn... En natuurlijk het Opera House wat je dan op "steenworp"  :lol: afstand hebt...
 
Kan helaas aleen nog maar wat over Sydney en omgeving zeggen, ben voor de rest wegens tijdgebrek nog niet ergens anders geweest . Maar hebben het inmiddels erg naar ons zin hier. En ja het zien van de Opera House en de Harbour Bridge blijft leuk! Van de week de Ferry 's avonds naar huis genomen en als je dat dan ziet denk je sh** we wonen gewoon hier!
Het is wel een gigantische stad, maar in de buurt waar wij nu wonen voelt het niet zo aan. De mensen zeggen je gedag op straat?! (we woonden in Den Haag en daar gebeurt dat echt niet) en het voelt hier een beetje als een grote vakantie. Het weer helpt mee natuurlijk.
Maar ja misschien zijn de andere steden nog wel leuker........
 
Hi Lotty,
Je hebt in Den Haag gewoond. Wat gaaf. Wij wonen op dit moment ook in Den Haag (jaja, in de Vinex locatie Ypenburg)  maar zelfs hier (wat toch een aardige buurt zo moeten zijn...) zeggen de mensen je geen gedag op straat. Ja, je buren bij wie je op de koffie bent geweest maar verder houdt het wel op!! Waar hebben jullie in Den Haag gewoond?
 
Het enige wat me tegenstaat zijn de huizenprijzen overal. In NL is het echt niet normaal meer!!! Als je hier een starter bent met een gewone baan moet je geluk hebben als je een hypotheek kunt krijgen van ongeveer 100.00-120.00 euro. De meeste woningen die als starterswoning aangegeven staan beginnen bij 140.000!! Ik woon nu in het oosten des lands (Almelo) en hier zijn de huizenprijzen nog redelijk normaal.
Heb wel gezien dat het in Oz echt er aan ligt in welke stad je zit en dan ook nog in welke suburb je zit. Sydney- West Pennant Hills bijvoorbeeld... Niet te betalen (voor zover ik het gezien heb op http://www.realestate.com.au) en in een andere suburb zou het heel goed kunnen dat je voor een schijntje een huis kunt huren/kopen.
 
Back
Top