Tafe?

A

Anne

Hoi,

Weet iemand iets over TAFE? Zijn er TAFE Studies die in Nederland waardevol zijn? Ik zal misschien een jaar in Australie zijn op een temp Visa ( spouse) en wil dan ook wat studeren want ik ben nog jong en wil niet op mn 28ste pas beginnen in Ned. Maar ik heb HAVO dus kan niet naar UNI. Zou je in ned wat hebben aan bijv een TAFE certificat in Bussiness management?

Iemand enig idee?
 
Hi Anne

Ik werk voor Logan TAFE (in Queensland). De certificates hier zijn nationaal erkend en zijn dus "geldig" door het hele land. Hoe het dan zit in Nederland, allereerst zul je het papierwerk waarschijnlijk moeten laten vertalen (alhoewel je waarschijnlijk veel makkelijker met engelstalige documenten aan kunt komen in Nederland dan met Nederlands talige documenten in Australia  :)

Je kunt misschien even een kijkje nemen op:

http://www.tafe.qld.gov.au/ deze link is voor Queensland maar je kunt er ook de andere staten op vinden/zoeken.  Hier kun je een cursus opzoeken en ook alle modules bekijken.

Er is wel een grote maar.....je zult hoogst waarschijnlijk berekend worden als een International Student en that means big bucks! TAFE is een overheids instelling en veel courses krijgen dus een subsidie. Maar die is alleen voor Australians & permanent residents.

Misschien kun je ze gewoon eens een mailtje sturen en vragen wat je opties zijn?

Groetjes
Syl

Ik ben momenteel on leave from work voor een paar maanden om eigen business op te starten anders had ik wel iets meer info. voor je kunnen regelen. Maar hopelijk helpt dit een beetje?  :)
 
Jeetje ik vind dit forum een hele uitvinding! veel info man!
Ik hoorde inderdaad dat met een temp visa je alles mag studeren maar het is 2 keer zo duur....wat een k**zooi! Weet jij wel een beetje ongeveer de prijzen?
Heb gewoon geen zin om nog jaren te wachten met studeren. Ben 22 jaar en wacht al veel te lang met studeren, het begint te knagen.
BTW ik woon in Queensland Cairns.
Bedankt voor je hulp.

Anne
 
[quote author=Anne link=topic=1618.msg14126#msg14126 date=1114769715]
Hoi,

Weet iemand iets over TAFE? Zijn er TAFE Studies die in Nederland waardevol zijn? Ik zal misschien een jaar in Australie zijn op een temp Visa ( spouse) en wil dan ook wat studeren want ik ben nog jong en wil niet op mn 28ste pas beginnen in Ned. Maar ik heb HAVO dus kan niet naar UNI. Zou je in ned wat hebben aan bijv een TAFE certificat in Bussiness management?

Iemand enig idee?
Kun je de subclass overseas student aanvragen  dat scheelt in de kosten heb ik mij laten vertelen.
Kijk een op schoolsonline daar kun je misschien verder komen
[/quote]
 
Ik heb contact gehad met emailadres:  sydenham.clairea@edumail.vic.gov.au
Misschien kun je haar vragen.
Groetjes
 
Hey Syl,

weet je ook of het uitmaakt (voor het bemachtigen van een permanent visa) dat je een TAFE opleiding doet of een bachelor degree haalt?
Is het mogelijk dat een uni je alleen met een havo en mbo achtergrond toelaat.
Heb je meer kansen op werk met een bachelor degree of maakt dat niet zoveel uit. (ik ben nl iemand die studeren leuk vindt, maar korte opleidingen genieten mijn voorkeur)

groetjes pascale
 
Controleer wel goed of je op een tijdelijk visum überhaupt mag studeren! Rebekka mag namelijk NIET studeren, dat staat expliciet op ons visum (574, PhD student visa) vermeldt. Als ze zou willen studeren moet ze een eigen visum aanvragen. Ik weet niet of dit alleen geldt voor partners die meekomen op het studentenvisum van hun partner, of dat dit sowieso met tijdelijke visa is.
 
Jeetje...Pascale...... :lol:ik weet het niet helemaal. Ik denk dat er andere mensen zijn hier op het forum die je hier beter antwoord op kunnen geven :) sorry.....ben inmiddels (tijdelijk???) weg bij TAFE anders had ik het even voor je kunnen vragen. (Zit nu tot aan mijn oren en met stijve nek van de stress :-D in de Horeca taferelen).

Meer kans op werk....dat is van een hoop meer factoren afhankelijk hier dan opleiding alleen. Werk ervaring is hier erg belangrijk (Australische werk ervaring :)). Hier telt ervaring vaak toch zwaarder mee dan een dikke opleiding, maar dat is een beetje mijn persoonlijke mening misschien.  In Nederland (maar dan heb ik het wel over een tijd geleden :|) waren het vooral diploma's en certificaten die eventuele deuren voor je opende.

Trouwens er was pas een discussie op dit forum (ergens) dat hooggeschoolde emigranten vaak problemen hadden met werk ("op niveau") vinden. Als je een "Tradie" bent ....dan is er werk te over....tenminste hier in QLD. wel.

Hopelijk krijg je nog wat meer antwoorden! Tidjen??

Groetjes
Syl
 
[quote author=tinusv link=topic=1618.msg22029#msg22029 date=1122529803]
Controleer wel goed of je op een tijdelijk visum überhaupt mag studeren! Rebekka mag namelijk NIET studeren, dat staat expliciet op ons visum (574, PhD student visa) vermeldt. Als ze zou willen studeren moet ze een eigen visum aanvragen. Ik weet niet of dit alleen geldt voor partners die meekomen op het studentenvisum van hun partner, of dat dit sowieso met tijdelijke visa is.
[/quote]

Als je op een tijdelijk spouse visum in Australie bent mag je gewoon studeren en sinds kort wordt je niet meer als internationaal student beschouwd. Dit betekent dat je studie kosten niet zo achterlijk hoog zijn. Als je toch maar een jaar in Australie zult zijn kun je volgens mij ook een working holiday visum aanvragen en daarmee een korte studie (3 maanden ofzo) volgen.

Margot
 
Van wat ik begrijp is Tafe MBO niveau.

Het is ook veel schoolser en kleinschaliger van opzet, maar wel handig (en goedkoper dan HBO en uni in oz) als je wat praktische vaardigheden wilt leren.

Ook ik zit dit te bekijken, vanwege het geld, maar ik heb al een bachelor. Om dan een niveau lager te gaan lijkt me eerlijk gezegd niet zo handig. Velen gebruiken Tafe als een soort tussenopleiding als opstapje naar het HBO/UNI


Mocht ik dit verkeerd hebben, corrigeer me dan gerust. Hieronder volgt het advies wat ik kreeg van iemand van het idp

****
Eerlijk gezegd, zou ik je niet meteen willen adviseren om een studie aan een TAFE opleiding te gaan doen. Het niveau is inderdaad vergelijkbaar met ons MBO. Het ligt er echter ook aan wat je het belangrijkste vind. Wil je een Master titel halen, of wil je simpelweg een aantal praktische vaardigheden leren? In dat laatste geval zou je Tafe wel kunnen overwegen. Hou er ook rekening mee dat studeren aan een Tafe heel anders is dan studeren aan een universiteit. Het is allemaal veel kleinschaliger en schoolser.

***

Henk
 
H Henk

Er is nog een heel scala van mogelijkheden tussen MBO & je Master. TAFE is ideaal voor mensen die wat minder in hun slappe was zitten :) of gewoon niet in de mogelijkheid zijn (financieel of academisch) om in een keer door te stromen naar Uni. Er zijn dus bijvoorbeeld "bridging" cursussen via TAFE die mensen de kans geven om via een omweg toch op Uni. terecht te komen.

Het ligt er echter ook aan wat je het belangrijkste vind. Wil je een Master titel halen, of wil je simpelweg een aantal praktische vaardigheden leren?
pffff.....ik vind het nogal een uitspraak. Zoiets van wil je liever een mooi gouden kroontje of een paar degelijks stappers :-D :evil:

Groetjes
Syl
 
tja stappers of gouen kroontje, t liefst beide natuurlijk.

maar hoe word door de (internationale) arbeidsmarkt tegen iemand met een Tafe diploma aangekeken?

t lijkt mij dat iemand die een master heeft eerder aangenomen word dan iemand met een tafe diploma... of niet?
 
Hiya

t lijkt mij dat iemand die een master heeft eerder aangenomen word dan iemand met een tafe diploma... of niet?
Dat ligt er een beetje aan natuurlijk :)

Een "Master" op zak wil nog niet zeggen dat je de "betere" werker bent :wink:, maar goed het ligt er natuurlijk ook grotendeels aan op wat voor soort banen je reageerd.  Voor sommige banen heb je inderdaad wel bepaalde credentials nodig........maar voor een hoop banen zijn "goede stappers" oftewel een stevige work attitude belangrijker. En.......niet te vergeten WERKERVARING is bijna een must hier Down Under.  Ik wl ook niet zeggen dat TAFE de oplossing is, maar een Master is nou eenmaal niet voor iedereen een optie :)

Bovendien staan ze hier ook nog eens te springen om "trades people"

Groetjes
Syl

p.s. ik heb geen aandelen in TAFE hoor :) ben er al een paar maanden niet geweest
 
Tafe heeft ook mijn interesse gewekt.Ik heb alleen Mavo dus ik denk qua niveau dat ik dan wel goed zit.Titels zeggen me niks,ik wil inderdaad praktische dingen leren.
Ik wou eerst real estate gaan doen maar kwam erachter dat je dan goed in wiskunde moet zijn en dat is bij mij hopeloos :lol:,maar goed ik heb andere vaardigheden en talenten!Ben toen op de SOL lijst gaan kijken en tot mijn verbazing zie ik dat een welfare worker 60 punten krijgt!
Dat lijkt me wel een leuk beroep want ik hou ervan om mensen te helpen.
De kosten zijn me niet duidelijk,15.000 dollar per jaar of per semester?
Clair.
 
Back
Top