Er zijn er genoeg die het hier moeilijk hebben (gehad) hoor. En inderdaad: je goed voor ogen houden dat je hier van nul af aan moet beginnen en dat wanneer je eenmaal enigszins gesettled bent, het net is als in Nederland: wonen & werken. Alleen met een beter klimaat
Er zijn daarover wel draadjes te vinden ('wat te doen bij een dip') e.d.. En uiteraard zijn er genoeg mensen die om wat voor reden dan ook besluiten terug te gaan naar Nederland of Belgie. Wat Gwen al zegt: die blijven vaak niet op het forum hangen. Ik herinner me een verhaal van een gezin die hier maar niet aan de bak kwam of in ieder geval teveel in moesten leveren qua salaris en na 6 maanden ofzo besloten terug te gaan.
Hou er rekening mee, dat het zeker een half tot heel jaar kan duren voordat je wat vaster werk hebt en een beetje een sociaal leven hebt opgebouwd. Dit heb ik eerder ergens gepost, maar een kennis zei tegen me: het eerste jaar draai je verlies, tweede jaar quite, derde jaar 'winst'. En dat klopt vrij aardig.
De een lukt het allemaal heel vlot, heeft een super salaris, super huis met zwembad en 1-million-dollar-view etc., etc. De meesten beginnen een stuk bescheidener....
Het blijft een lastige keuze, zeker als je kinderen hebt en een goede band hebt met familie en vrienden.
Wat ik mis aan Nederland behalve familie en vrienden. Ik vind het weer hier geweldig: veel zon
Maar ik mis de Nederlandse seizoenen af en toe toch wel. Kerst in de zomer zal wat mij betreft nooit wennen!
Verder mis ik bovenal de kleinschaligheid en de geschiedenis (= de oude, historische panden e.d.). Het sneller even ergens naar toe kunnen voor een dagje of weekendje weg.
Ik woon op 400km afstand van Adelaide en ondanks dat ik in een plaats woon met alle voorzieningen e.d., mis ik het even naar een concert of theatervoorstelling kunnen gaan. De grote concerten komen hier niet naar toe en vinden vaak plaats op een doordeweekse avond, wat voor mij geen optie is.
Voor de rest laat je overal wat achter en overal vind je weer wat weer. Het proberen (als dat financieel haalbaar is) en na een tijdje beslissen dat het toch niet is wat je ervan verwacht hebt, is geen schande. Het uiteindelijk beslissen om er toch niet voor te gaan, ook niet.
There is no wrong or right
Maar lees de ervaringen hier vooral en ook op de Poms site (die ik overigens nooit bekeken heb
) en wees realistisch.
En als je vragen hebt: stel ze vooral
Succes!
Janka