Terug naar Nederland

Anna Louise

Member
Zijn er ook mensen die na hun emigratie naar Australië weer terug gegaan zijn naar Nederland? Ik lees namelijk allemaal succesverhalen van emigraties naar Australië, maar het kan toch niet voor iedereen goed uitgepakt zijn?!?
En wat mis je in Australië het meest aan Nederland naast familie of vrienden?

Er zijn wel mensen die terugkeren, maar die blijven meestal niet meer heel lang op het forum daarna (begrijpelijk).

Heb je zelf twijfels Anne Louise?

Zijn er ook mensen die na hun emigratie naar Australië weer terug gegaan zijn naar Nederland? Ik lees namelijk allemaal succesverhalen van emigraties naar Australië, maar het kan toch niet voor iedereen goed uitgepakt zijn?!?
Ik kwam begin deze week toevallig achter zo'n gevalletje, hier uit de suburb.
Wij hadden geen contact (meer) met ze, maar ik heb van anderen begrepen dat het niet bepaald aan de grote klok gehangen is.

Bart

Ik twijfel nog wel ja... Einde van het jaar gaan we 4 wkn naar de Oostkust en 2 wkn Noordereiland NZ. Ik snap dat werken en wonen in oz anders is dan vakantie in oz, maar ben bang dat ik misschien kies voor oz met m'n vakantiebril op. Vandaar m'n vraag.
We hebben nu een dochtertje van 4 maandjes en dan is hetgeen je achterlaat wel iets belangrijker geworden.

We hebben nu een dochtertje van 4 maandjes en dan is hetgeen je achterlaat wel iets belangrijker geworden.
Absoluut!
Ik denk dat het, net met zoals alles in het leven, een kwestie is van 'gewoon' doen en dan zien hoe het uitpakt. Niemand weet wat de toekomst gaat brengen en of je je ergens wel of niet thuis gaat voelen. Of wat er in de toekomst gebeurd waardoor je misschien graag terug wil/moet naar Nederland of juist wil blijven. Het is een giga grote en enge stap, maar er is maar 1 manier om erachter te komen of het voor jullie een succesverhaal of terugkeer verhaal wordt..

Op het PomsinOZ heb je een zeer druk terugkeer naar de UK gebeuren. Daar blijven mensen vaak wel hangen, maar dan weer om hun keus voor de terugkeer te verdedigen (vaak met hand en tand) Opeens is de UK hemel op aarde en OZ een stinkend gat. Ik denk dat beide niet waar is. OZ is niet hemel op aarde en de UK ook niet. En het zijn ook beide geen stinkende gaten. Maar ja...

Op het PomsinOZ heb je een zeer druk terugkeer naar de UK gebeuren. Daar blijven mensen vaak wel hangen, maar dan weer om hun keus voor de terugkeer te verdedigen (vaak met hand en tand) Opeens is de UK hemel op aarde en OZ een stinkend gat. Ik denk dat beide niet waar is. OZ is niet hemel op aarde en de UK ook niet. En het zijn ook beide geen stinkende gaten. Maar ja...
OZ is wel de hemel op aarde hoor :p

Bart

Er zijn er genoeg die het hier moeilijk hebben (gehad) hoor. En inderdaad: je goed voor ogen houden dat je hier van nul af aan moet beginnen en dat wanneer je eenmaal enigszins gesettled bent, het net is als in Nederland: wonen & werken. Alleen met een beter klimaat :)

Er zijn daarover wel draadjes te vinden ('wat te doen bij een dip') e.d.. En uiteraard zijn er genoeg mensen die om wat voor reden dan ook besluiten terug te gaan naar Nederland of Belgie. Wat Gwen al zegt: die blijven vaak niet op het forum hangen. Ik herinner me een verhaal van een gezin die hier maar niet aan de bak kwam of in ieder geval teveel in moesten leveren qua salaris en na 6 maanden ofzo besloten terug te gaan.
Hou er rekening mee, dat het zeker een half tot heel jaar kan duren voordat je wat vaster werk hebt en een beetje een sociaal leven hebt opgebouwd. Dit heb ik eerder ergens gepost, maar een kennis zei tegen me: het eerste jaar draai je verlies, tweede jaar quite, derde jaar 'winst'. En dat klopt vrij aardig.
De een lukt het allemaal heel vlot, heeft een super salaris, super huis met zwembad en 1-million-dollar-view etc., etc. De meesten beginnen een stuk bescheidener....

Het blijft een lastige keuze, zeker als je kinderen hebt en een goede band hebt met familie en vrienden.

Wat ik mis aan Nederland behalve familie en vrienden. Ik vind het weer hier geweldig: veel zon :) Maar ik mis de Nederlandse seizoenen af en toe toch wel. Kerst in de zomer zal wat mij betreft nooit wennen!
Verder mis ik bovenal de kleinschaligheid en de geschiedenis (= de oude, historische panden e.d.). Het sneller even ergens naar toe kunnen voor een dagje of weekendje weg.
Ik woon op 400km afstand van Adelaide en ondanks dat ik in een plaats woon met alle voorzieningen e.d., mis ik het even naar een concert of theatervoorstelling kunnen gaan. De grote concerten komen hier niet naar toe en vinden vaak plaats op een doordeweekse avond, wat voor mij geen optie is.

Voor de rest laat je overal wat achter en overal vind je weer wat weer. Het proberen (als dat financieel haalbaar is) en na een tijdje beslissen dat het toch niet is wat je ervan verwacht hebt, is geen schande. Het uiteindelijk beslissen om er toch niet voor te gaan, ook niet.
There is no wrong or right :)

Maar lees de ervaringen hier vooral en ook op de Poms site (die ik overigens nooit bekeken heb :) ) en wees realistisch.
En als je vragen hebt: stel ze vooral :)

Succes!
Janka

Pommies hebben eenbepalde verwachten van Oz.
Hetzelfde als in de UK enzo.
Dat valt dus tegen.
Je hoeft alleen maar naar die tv show over die engelsen die naar het buitenland gaan kijken. Ze hebben allemaal problemen. Al zijn dat uiteraard wel die gevallen die ze laten zijn omdat dat show is.

Anna Louise, onze jongste dochter weas 3 maanden toen we vertrokken en we hebben totaal geen spijt.

Pommies hebben eenbepalde verwachten van Oz.
Hetzelfde als in de UK enzo.
Dat valt dus tegen.

Ik krijg ook vaak het idee dat Pommies denken dat Australia hetzelfde is als de UK maar dan met zon. Nou dat is dan een vervelende verrassing als je daar aankomt. OZ is helemaal geen UK :)

Bedankt voor alle reacties. Heb vandaag m'n ouders verteld over de plannen. Ze reageerde heel relaxed en hadden dit al verwacht aangezien we in december voor de 4e keer afreizen naar Australie en m'n vriend wel eens heeft laten vallen dat hij er best wel een paar jaar zou kunnen wonen. Das dus heel fijn.
Lief dat jullie allemaal reageren. Het zal afhangen van de vakantie in december...

Bij ons waren ze ook niet helemaal verrast na 6x Australia ;)

Succes met zoeken, zoek niet te hard. Onze laatste trip was validatie. En toen was ik de eerste week te hard op zoek. Naar feitelijkheden, naar een gevoel enz. Dat werd dus even een eruptie van ellende na een paar dagen. En toen gewoon normaal gaan doen en toen kwam het weer vanzelf. "...Ja dit heeft wat ongrijpbaars wat ik graag wil..." :)

Tuurlijk zijn er dingen in Nl beter/leuker/vulmaarin dan in Oz. En andersom. Uiteindelijk gaat het om het evenwicht, of simpel gezegd: is er meer leuk in Oz dan in Nl, is er meer minder leuk in Oz dan in Nl.
Ik denk dat het enorm uitmaakt wat de reden is dat je hier gaat wonen. Als je hiernaartoe gaat omdat je partner dat graag wil, dan kan ik me voorstellen dat je je eerder gaat storen aan die dingen die je mist uit Nederland. We hebben hier een stel leren kennen, zij is nederlandse, hij australier. Na een aantal jaar in nederland gewoond te hebben,wilde hij graag met zijn kinderen een paar jaar in Australie wonen. Zij ging mee maar had na een paar maanden al heimwee en wilde terug. Hij was teleurgesteld en vindt dat zij het geen kans heeft gegeven. Zij is met de kinderen terug naar Nederland gegaan. Hij weet nog niet wat hij gaat doen. Iedereen verdrietig. Niemand die er iets aan kan doen.
Het kan ook anders. Ander stel, zelfde situatie. Zij ging mee omdat ze hier zelf wilde zijn en keek er naar uit. Bouwt haar eigen leven op en voelt zich hier prima. En over een paar jaar gaan ze weer terug naar nederland, met kinderen. Ooit, zeggen ze samen. Zij zijn gelukkig in allebei de landen.

Als je hier naartoe gaat omdat je hier een fijne vakantie had dan kan het best tegenvallen als het gewone leven weer begint. Als je hiernaartoe gaat omdat je de natuur prachtig vindt en je woont daarna midden in het centrum, dan kan dat ook tegenvallen. Als je denkt dat iedereen op je zit te wachten, en het blijkt dat het niet zo is, dan is dat best even omschakelen. Als je je voorgesteld had om elke avond na het werk op het strand te liggen en je vindt het vaak te warm of te koud of je bent zelf te moe, dan kan het ook saaier zijn dan je verwacht had. Je moet er zelf iets van maken en veel dingen die je in Nl tegenkomt, zijn hier niet anders.

En ook als het land anders is, dan neem je altijd nog jezelf mee. Wij hadden daarom het idee dat het hier toch min of meer hetzelfde zou zijn, maar dan met meer zon en vooral meer ruimte, zowel fysiek als in 'ruimere' zin. Ook voor de kinderen. Tot nu toe lijkt het alsof we gelijk hebben! De pot met goud hebben we niet gevonden, en het is gewoon werken en terug sparen voor we een huis kunnen kopen. Maar je krijgt er een ander gevoel voor terug. Of dat opweegt, weet je pas als je het geprobeerd hebt denk ik.

Last edited:
En wat mis je in Australië het meest aan Nederland naast familie of vrienden?

Ja hoor, hier zit een stel. Inmiddels zitten we ook weer hier en zijn we ook weer aan het twijfelen. LOL, lekkere yoyo's zijn wij...

Is al een draadje over.
Ben na ongeveer 30 jaar in Nederland ook weer terug in Oz.
Soms is het een gevoel dat je je nergens meer thuis voelt (was niet mijn reden om terug te komen)
Misschien iets wat je verwacht en niet uitkomt, heimwee kan een reden zijn, het is voor iedereen anders.
Gewoon proberen en als het niet lukt, is er niets gemist en je ben een ervaring rijker.

succes Johan

Naast veel pommies op pomsinoz die de UK ineens helemaal geweldig vinden (goed voor hun! Als je maar gelukkig bent :)) zijn er ook heel wat ping pong emigranten die toch weer terug naar oz willen.

Fir waren naar oz gegaan, kregen heimwee naar de UK dat ze in die heimweebui toch wat teveel ophemelden en toen weer terug naar oz wilden.

Lees onze lastava, daar staat het e.e.a. in. Nu wordt het vooral beinvloed doordat we door behoorlijk zwaar weer gaan. En dan is voor sommigen het verkeren in 'den vreemden' een extra nagel aan de gevoelsmatige doodskist, so to speak. Maar goed, het is al eerder genoemd dat dit individuele emoties en gevoelens zijn, het zal voor iedereen anders zijn (hoewel ik er inmiddels wel van overtuigd ben dat onder migranten ook algemene delers te vinden zijn). Heel veel zal afhangen van je eigen houding, de skills om 'knoppen om te zetten' en toch ook wel de omstandigheden. Je kunt je ook voorbereiden door er rekening mee te houden dat de meeste emigranten ook door zwaar weer gaan, dan kun je er het tijdelijke van inzien. Een feit blijft echter wel dat je 'bekend' achter je laat en 'nieuw' moet beginnen, en dat zal altijd voor- en nadelen met zich meebrengen, hoe goed je ook in je vel zit en hoe voor de wind het je ook gaat....

Back