afterbang
XPdite Sponsor
http://xpdite.net/forum/threads/2nd-time-around-hoe-gaat-het-nu.11885/Waar kan ik die vinden? (ben nieuw op het forum)
http://xpdite.net/forum/threads/2nd-time-around-hoe-gaat-het-nu.11885/Waar kan ik die vinden? (ben nieuw op het forum)
En wat mis je in Australië het meest aan Nederland naast familie of vrienden?
Hmm, ik denk dat Engels praten tegen mijn (Nederlandssprekende) partner niet meteen mijn Engels zal verbeteren.... Bovendien zijn we er radicaal tegen om tegen de kinderen enkel nog Engels te praten. We willen dat ze hun Nederlands behouden, om nog met de rest van de familie te kunnen communiceren, en gewoon omdat het een ideale gelegenheid is om tweetalig te blijven. De voordelen van twee- of meertaligheid zijn algemeen bekend, het Engels pikken ze zonder problemen van school op. Ik vind het altijd een beetje een gemiste kans als ik gezinnen tegenkom waar beide partners Nederlandstalig zijn en waarvan de kinderen alleen maar Engels kunnen.
Ik denk dat je op een bepaald punt in je kennis van het Engels blijft steken. Ik ben hier nog geen enkele emigrant tegengekomen die vlekkeloos Engels spreekt. Zelfs mensen die hier al 30, 40 jaar wonen. De enige echt tweetaligen zijn volgens mij mensen die als klein kind al meerdere talen leerden en spraken. Mensen die als volwassene een andere taal leren zullen met die kleine nuances altijd problemen hebben. Tenminste, dat is mijn ervaring en dat heb ik al van meerdere mensen gehoord....
Jammer dat ik niet mijn spontane zelf ben als ik Engels spreek hoewel iedereen mij goed kan verstaan hoor, het is meer een onzekerheid bij mij geworden.
Oeps .... Sorry ;-) Maar ik weet wat je bedoelt. Toen wij nog moesten vertrekken had ik de neiging om de dingen die wat negatiever waren weg te duwen of door een rozere bril te bekijken, zo van: nah, dat zal mij niet gebeuren ..... Maar weet je: als je echt wil gaan ga je toch en laat je je niet tegenhouden, en iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ie ervoor over heeft. Je kent de situatie waar wij in zitten, en dat heeft me gedwongen om wat dieper na te denken over wat ik nu eigenlijk wil en hoe ver ik wil gaan om die droom ook waar te maken. Ik ben zo iemand die nogal gemakkelijk dingen die minder goed zijn aan de kant schuift en negeert, en me vooral richt op wat ik leuk vind. Nu echter moest ik een duidelijke keuze maken, en daarvoor heb ik echt de situatie en mijn gevoelens eens goed onder de loep moeten nemen en heel eerlijk moeten zijn tegen mezelf. En ik ben toch wel een beetje tot de vaststelling gekomen dat je om echt succesvol te kunnen emigreren bereid moet zijn om je roots door te hakken en je volledig op je nieuwe thuisland te richten. Ik dacht dat ik allebei kon hebben: nog steeds dezelfde band met mijn familie en vrienden door Skype en mail, en toch wonen in het land waar ik gek op ben. Maar voor mij lukt dat niet. Door de afstand maak je gewoon steeds minder deel uit van het leven van degenen die je achterlaat, en omgekeerd geldt hetzelfde. Skype en mail en telefoontjes kunnen dat echt niet vervangen. Dat moet je kunnen aanvaarden. Er zijn genoeg mensen die dat niet erg vinden, en dat zijn degenen die het hier maken. Maar ik wil allebei. En aangezien dat niet gaat moet ik voor mezelf uitmaken wat het belangrijkste is: de natuur en vriendelijke mensen en lekker weer dat je hier hebt, of het gevoel van deel uit te maken van een groter familiegeheel en een geschiedenis. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitdrukken, maar voor mezelf zie ik het nu heel duidelijk. Ik weet dat ik altijd een soort verscheurdheid zal voelen, waar ik ook woon, maar ik ben tot het besluit gekomen dat een mooi land en lekker weer geen vervanging is voor mensen, dat het gemis van die mensen groter zal blijven dan het gemis van een land en levensstijl. En dat dat mss nu nog niet zo erg speelt, maar als je hier langer bent en "gewoon" bent aan je nieuwe levensstijl, en die als vanzelfsprekend gaat zien, dat er dan toch iets kan gaan knagen. Zoals FOL zei: altijd het gevoel dat er iets niet klopt ....Soms vind ik het lastig, want we moeten nog gaan...
Ik denk dat je het heel goed verwoord. Je wilt allebei maar dat kan niet en daarom moet je een keus maken. Niet kiezen is ook een keus, maar dan kies je voor het verlangen naar het ander en ik denk dat het moeilijk is om daar gelukkig bij te worden. Maar het is ook niet makkelijk om ergens afscheid van te nemen. Wat mijn pap altijd zei: het gaat er niet om wat je wel kiest, maar wat je achter kunt laten. En dat kost tijd, veel nadenken en veel voelen. En ervaren. Als je het niet probeert, weet je het niet.Maar ik wil allebei. En aangezien dat niet gaat moet ik voor mezelf uitmaken wat het belangrijkste is: de natuur en vriendelijke mensen en lekker weer dat je hier hebt, of het gevoel van deel uit te maken van een groter familiegeheel en een geschiedenis.
In België bvb ga je naar het gemeentehuis als je wil weten wat er in je gemeente allemaal te doen is (qua sport ed..). Hier hebben ze dat niet, en je moet de info bij elkaar sprokkelen via horen zeggen en via internet.
Hm, dat is niet echt wat ik bedoel met roots. Ik zei al dat het moeilijk uit te leggen is ... ;-) Ik heb totaal geen problemen om me hier goed te voelen, ik vind het heerlijk een nieuw land te ontdekken, het feit dat ik Belg ben staat me daarbij ook totaal niet in de weg. Het gaat meer om dingen die er niet zijn. En dan bedoel ik met roots vooral mijn "geschiedenis", als ik zo'n zwaar woord kan gebruiken. De vertrouwde dingen, de dingen die je je hele leven gekend hebt en die je, raar maar waar (had ik niet gedacht) op een gegeven moment gaat missen, zoals de manier waarop het schoolsysteem werkt in België, de sociale zekerheid, etc ... En vooral de mensen die je al heel lang kent, die mij kennen van toen ik jonger was, die mijn familie en mijn zussen kennen, die weten over wie ik het heb als ik over mijn overleden zus praat (die gestorven is vorig jaar). Hier lijkt het alsof je iemand zonder verleden bent, niemand kent het of is erin geïnteresseerd. Mijn beste vriendinnen ken ik allemaal van voor mijn 30ste. Daarna waren het enkel nog kennissen. Ik denk hoe ouder je bent hoe moeilijker het is om echt supergoed bevriend met iemand te geraken. Enfin, dat is in ieder geval mijn ervaring ....Zo is mijn man in Nl altijd veel bezig geweest met geschiedenis, en dat doet hij hier nu ook weer. Voor hem geeft dat die roots waar je het over hebt. Als hij ergens is, dan weet hij vaak waarom iets is zoals het is. Zelf heb ik dat met de natuur. Ik vind het fijn om stukjes van ecosystemen te leren kennen en daarna ergens anders herkennen. Daarmee wordt het een beetje voorspelbaarder misschien. Maar het is ook een ontdekkingsreis.
Ja, zeker. Ik had het absoluut niet willen missen. En dat stilstaan bij mezelf en mijn of andermans gevoelens is iets wat ik de afgelopen jaren eigenlijk te weinig gedaan heb. Ik ging voor mijn droom, en de dingen die dat in de weg stonden negeerde ik of vergoelijkte ik. En het is nu pas dat ik aan mezelf durf toegeven wat voor impact het op anderen gehad heeft. Het is ook heerlijk te weten hoe blij mijn familie en mijn vriendinnen zijn dat we terugkomen. Ook al zal ik Australië missen, ik krijg er wel iets voor in de plaats dat ik nooit meer als vanzelfsprekend zal beschouwen.Al met al kun je wel zeggen dat de hele situatie ook verrijkend voor je is gebleken.
Wauw, echt!? Hoe weten zij dan dat je verhuisd bent? Je hoeft je toch helemaal nergens te registreren? Of sturen ze dat gewoon automatisch naar ieder huis dat nieuwe inwoners krijgt? Dan zouden ze hier nogal hun werk hebben .... Sinds we hier wonen heeft al zeker de helft van de huizen in de straat min. 1x nieuwe inwoners gehad .... Het zal ook wel schelen als je ergens in een klein dorpje terecht komt waar iedereen iedereen kent.Toen wij naar een andere shire verhuisden kwam er per post een dikke enveloppe met allerlei info: de bieb, wat er te doen is, sporten, etc. Zelfs 4 green vouchers voor de tip.