Teveel bomen!

Mark en Miranda

New Member
Dag allemaal,

Na heeeeel lang, zijn we eindelijk maar weer begonnen ons te verdiepen in al die papieren. (Sorry nog dat we niet meer gereageerd hebben, ik hoop dat jullie ons toch weer met open armen ontvangen  :oops:)

Booklet 6 heb ik inmiddels gelezen, maar ik snap er niks meer van!! Oke, al die papieren opsturen en bla bla, dat snap ik nog net wel, maar ik weet echt niet waar we nu moeten beginnen. Ik hoop dat iemand ons een beetje kan helpen??!!

Wat ik heb begrepen is de eerste stap een skills assement aanvragen bij één of andere authoriteit (staat op de SOL welke je moet hebben voor elk beroep). Kun je intussen al met andere dingen beginnen? Bijvoorbeeld die IELTS test? Of is dit nog niet relevant en moet je eerst afwachten of je beroep goedgekeurd wordt?

Mark heeft nu een opleiding gelijk aan MBO 3, maar wel zeer ruime ervaring als elektrisch en mechanisch monteur (opleiding op elektrisch gebied). Denken jullie dat dit genoeg is voor de 60 punten of is dit dan sowieso onhaalbaar en kunnen we dit sprookje beter uit ons hoofd zetten?
Alle documenten moeten vertaald worden, dus ook diploma's e.d. Moet je deze laten vertalen en dan nog laten ondertekenen door je school of hoe werkt dit precies? En wat wordt en nu precies bedoeld met 'certified copies'. Wat ik hieruit begrijp is dat je bijvoorbeeld wel een kopie van je diploma's mag hebben, maar dat hier een officiele (dus door een rector of whatever) handtekening onder moet staan. Of betekent het gewoon dat je ze door een beedigd vertaler moet laten vertalen?

Hoe zit t met die medische test? Mark zei straks dat ie gelezen had dat je die niet voor je aanvraag moet doen, maar dat ze daar vanzelf naar vragen of zoiets???
Ik heb bronchitis (of astma, iets iig) en heb hier de laatste tijd steeds meer last van (ga daarom ook zeer binnenkort stoppen met roken, hopen dat het dan minder wordt), kan dit een belemmering zijn? Ik heb nl. momenteel wel medicijnen, ook tegen allergie (we hebben 3 katten en ik ben nogal allergisch, niet echt handig, maar ik wil ze niet wegdoen!).

Eigenlijk is mijn belangrijkste vraag in welke volgorde je nu het beste kunt beginnen met aanvragen en verzamelen van papieren. Kan iemand hier iig antwoord op geven?

Laatste vraag: heeft er iemand zin om onder het genot van een biertje onze situatie een keertje te bekijken en ons een beetje op weg te helpen?? Ik nl. (zoals volgens mij wel meer mensen) door de bomen het bos niet meer en de moed zakt me meer en meer in de schoenen. Het zou echt super zijn als iemand dit zou willen doen, want voor een bureau hebben we echt geen geld!
Of zijn er misschien mensen die ook net beginnen en die het eventueel samen uit zouden willen zoeken? Lijkt me ook een goed idee!

Alvast allemaal hartelijk bedankt voor de hulp en veel succes met jullie eigen aanvragen!

Groetjes,

Miranda
 
Oh ja, wij zijn trouwens niet getrouwd (wel lang genoeg bij elkaar en dat kunnen we ook bewijzen a.d.v. foto's e.d.), maar ik snap niet onder welke 'benoeming' ik dan mee ga. Is het misschien verstandig wel eerst te trouwen?

Excuses voor het lange verhaal hierboven, haha!

Groetjes,

Miranda
 
Hallo Miranda,

Ja, het is een hele uitzoekerij he! Maar op een gegeven moment zul je overzicht gaan krijgen hoor.
Wat inderdaad zo is is dat je moet uitzoeken welk visum voor jullie geschikt is.
Belangrijkste is dat het beroep van een van jullie op de sol list staat plus recente werkervaring. Anders gaat het heel moeilijk worden.

Er zijn hier veel mensen die jullie op weg zullen helpen. Wij hebben alleen verstand van het skilled -destignated area sponsored visum-.
Neem ook een kijkje op de site van het smca, zit in Sydney.( www.smca.com.au ) Als je een vragenlijst invult en -voor ongeveer 50 euro-  bekijken zij wat je kansen/opties zijn en niet zijn en maken daar een mooi overzicht van.
Daarna kun je beslissen of je alles door hun laat doen, maar dat hoeft dus helemaal niet. maar dan weet je wel meteen wat wel en niet kan. Je moet voor beiden invullen, wie weet maak jijzelf een betere kans!
In iedergeval: de medische test is pas op het laast, daar wordt om gevraagd pas nadat je de gehele aanvraag het ingediend.

Succes en als je er echt voor gaat:blijf moed houden,dat is het belangrijkste!

gr yvonne
 
Hoi Yvonne,

Bedankt voor je snelle reactie, ik ben inmiddels weer een beetje over mn paniek heen.  :)

Ik kom helaas echt niet in aanmerking voor een SM (ik zag m net, leuke afkorting, hehe). Ik ben nl. (pas) 21 en heb na drie pogingen het studeren voorlopig opgegeven, met als gevolg dat ik nu in het kledingbedrijf van mn ouders werk, waar ik in Australie helemaal niks aan heb natuurlijk.  :|

We hebben iig wel een back-up plan. Mark is nl. bijna 28, dus als het binnen 2 jaar niet lukt, wordt het voor hem heel moeilijk een visum te krijgen. Het idee is dan dat ik weer ga studeren. Ik wil dan eigenlijk duaal (zodat ik meteen werkervaring op doe) Culturele en Maatschappelijke Vorming gaan doen (heb ik al een paar maanden gedaan, beviel erg goed!), maar dan moet ik nog ff checken of ik daarmee binnen kom, wat ik betwijfel, maar ja, dan wordt t gewoon iets anders.

Groetjes,

Miranda
 
Back
Top